gedragen kleding retour

1
Hoi

Ik heb een webwinkel in kinderkleding, balletpakjes en petticoats.
Een klant had een bestelling van 5 artikelen. 4 hiervan werden retour gestuurd, maar om de een of andere reden had ik hier een naar gevoel bij omdat de artikelen allemaal geschikt zijn voor een fotosessie. En jawel ik heb de facebookpagina van de klant bezocht en daar pronkt haar dochter in een fotosessie met de kleding uit mijn winkel, Klant komt uit belgie dus ik moet ook nog eens 13 euro verzendkosten vergoeden voor de retourzending van het pakje volgens de wet kopen op afstand....
Wat zijn mijn rechten ??? Kan iemand mij dat vertellen ???

Re: gedragen kleding retour

2
Sorry, maar misschien de zoekfunctie gebruiken? Er is hier vaker over gesproken. Zou je de wet dat in is gegaan op juni 2014 kennen, dan weet je ook dat je niet alles hoeft te vergoeden i.v.m dat het gedragen is.

Re: gedragen kleding retour

3
Even een stukje van de wet kopen op afstand (voor de consument)
Als je gebruik maakt van je recht op retour, heb je recht op teruggave van het totaal betaalde bedrag, inclusief de verzendkosten. De verzendkosten voor het terugsturen en het risico voor het terugsturen -  bijvoorbeeld voor eventueel zoekraken -  liggen bij jou.
Als iemand een product van €20,- besteld en jij €5,- verzendkosten in rekening brengt, heeft de klant bij het retourneren recht op het volledige aankoop bedrag van €25,- de kosten die de klant maakt voor het retourneren zijn voor eigen rekening (tenzij je dit anders hebt aangegeven in je algemene voorwaarden).
Aangezien de klant slechts een deel heeft geretourneerd, hoeven de verzendkosten niet geheel vergoed te worden, de verzendkosten voor het product wat niet retour gestuurd is, hoef je dus ook niet te vergoeden!
Anders zou je als klant altijd onder de verzendkosten uit kunnen komen door standaard 2 producten te bestellen en 1 te retourneren!

Factuur 5 producten (incl. Verzendkosten) - factuur gehouden product (incl. Verzendkosten) = te ontvangen bedrag klant (min evt. Kosten door gebruik v/d producten)

Re: gedragen kleding retour

4
Misschien is mijn probleem niet duidelijk ik zal het even veranderen.Het gaat erom dat de kleding die teruggestuurd werd gebruikt is voor de fotosessie. Dus ik zou de gedragen kleding moeten vergoeden(die ik niet meer kan verkopen ivm hygiene) en de verzendkosten vanuit belgie.
Das mooi dan leuke kleding balletpakje haarbandjes luierbroekjes bestellen mooie fotosessie laten maken en nog eens gratis terugsturen. Deze grap zou mij dan 62 euro kosten.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: gedragen kleding retour

5
irma schreef:Misschien is mijn probleem niet duidelijk ik zal het even veranderen.Het gaat erom dat de kleding die teruggestuurd werd gebruikt is voor de fotosessie. Dus ik zou de gedragen kleding moeten vergoeden(die ik niet meer kan verkopen ivm hygiene) en de verzendkosten vanuit belgie.
Das mooi dan leuke kleding balletpakje haarbandjes luierbroekjes bestellen mooie fotosessie laten maken en nog eens gratis terugsturen. Deze grap zou mij dan 62 euro kosten.
NEE !!!
Zyra schreef:Sorry, maar misschien de zoekfunctie gebruiken? Er is hier vaker over gesproken. Zou je de wet dat in is gegaan op juni 2014 kennen, dan weet je ook dat je niet alles hoeft te vergoeden i.v.m dat het gedragen is.
Mick schreef:Even een stukje van de wet kopen op afstand (voor de consument)
Als je gebruik maakt van je recht op retour, heb je recht op teruggave van het totaal betaalde bedrag, inclusief de verzendkosten. De verzendkosten voor het terugsturen en het risico voor het terugsturen -  bijvoorbeeld voor eventueel zoekraken -  liggen bij jou (de consument dus!).

Re: gedragen kleding retour

6
Mick schreef:Even een stukje van de wet kopen op afstand (voor de consument)
Als je gebruik maakt van je recht op retour, heb je recht op teruggave van het totaal betaalde bedrag, inclusief de verzendkosten. De verzendkosten voor het terugsturen en het risico voor het terugsturen -  bijvoorbeeld voor eventueel zoekraken -  liggen bij jou (de consument dus!).
Mick heeft gelijk, tenminste als jij dit ook op deze wijze in je (algemene) voorwaarden hebt vermeld. Als jij retourkosten standaard voor jouw rekening neemt en een probeertermijn hanteert dan zijn dit natuurlijk wel je risico's. Misschien toch nog een keer goed je algemene voorwaarden nalopen? Want bovenstaande situatie kun je dus (sinds juli) grotendeels uitsluiten zoals Zyra en Mick ook al vermelden!
Nu op mijn weblogs:

Re: gedragen kleding retour

7
Het spijt me zeer, maar als ik de zoekfunctie erbij haal wordt ik ook niet veel wijzer. Ik ben hier zelf ook wel heel erg benieuwd naar. Want in mijn voorwaarden staat ook dat kleding alleen ongedragen/ongewassen/met alle originele labels retour kan worden gestuurd. Zodra de kleding gedragen is (passen valt daar dus niet onder) is het gewoon niet netjes iets retour te sturen. Dit is gewoon misbruik maken van de webshop.

Ik heb natuurlijk zelf ook al een paar keer gehad dat iets was gedragen en terug is gekomen, maar hier waren duidelijke productiefouten/gebreken die niet mogelijk waren na 1x dragen of 1x wassen. Dat is een ander verhaal. Dat is gewoon service. Maar een klant iets retour stuurt nadat het dochtertje het heeft gedragen tijdens een fotoshoot (lekker kruipen/rollebollen over de grond, pampers eronder, ja lekker hoor), vind ik het niet kunnen dat een consument dit retour stuurt onder het mom van 'het is niet naar wens'. Is gewoon oplichterij.

De TS wil graag weten wat de regels hierbij zijn, wat zijn recht is. Niet wat het gewone retour recht inhoud. Ik weet wel dat een concullega van mij in de 10 jaar dat ze bezig zijn maar 2x echt iets niet hebben terug betaald, omdat een jurk/outfit overduidelijk lekker tijdens een feestje waren gedragen en daarna retour waren gestuurd.
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: gedragen kleding retour

9
Zo moeilijk is het niet met de nieuwe regels. Maar als je het afgelopen jaar de regels niet gewijzigd hebt in je Algemene Voorwaarden dan is het anders.

Dan nog is het simpel je hoeft dus niet alles te vergoeden. Daarnaast onverkoopbaar i.v.m hygiëne? Zeg dat even tegen alle kledingwinkels, met al dat passen etc.
Of tweedehands winkels.

Als er verder weinig mee is kun je het stomen en dan is het verkoopbaar. Wat moeten andere webshops of fysieke winkels dan wel niet? Die maken hetzelfde mee.

Re: gedragen kleding retour

10
Gezien de regelgeving van retouren, zul je wanneer je wil opvoeren "uitgesloten retouren i.v.m. hygiëne" zelf enige maatregelen moeten treffen:

- Je product sealen; bij verbroken sealing is geen recht meer van retour
- Dit duidelijk maken in je webshop voor aankoop van het product
- Dit duidelijk op de pakbon vermelden
- Dit opnemen in je algemene voorwaarden

Belangrijkste is dat jij je product geseald hebt. Mocht er toch iets van schade zijn aan het product (zoals Zyra aangaf), zal je dit mogelijk kunnen in houden op de vergoeding die je retour stort, MITS dit ook in je algemene voorwaarden staat waar de klant mee heeft ingestemd. Ditzelfde geldt voor de vergoeding van de terugzending naar jou toe. Staat daarover niets in je algemene voorwaarden: dan moet je dat bedrag vergoeden.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: gedragen kleding retour

13
Zyra schreef:Zo moeilijk is het niet met de nieuwe regels. Maar als je het afgelopen jaar de regels niet gewijzigd hebt in je Algemene Voorwaarden dan is het anders.

Dan nog is het simpel je hoeft dus niet alles te vergoeden. Daarnaast onverkoopbaar i.v.m hygiëne? Zeg dat even tegen alle kledingwinkels, met al dat passen etc.
Of tweedehands winkels.

Als er verder weinig mee is kun je het stomen en dan is het verkoopbaar. Wat moeten andere webshops of fysieke winkels dan wel niet? Die maken hetzelfde mee.


Mijn regels zijn wel gewijzigd,
Ja idd onverkoopbaar door hygiene of koop jij een balletpakje luierbroekje etc waar een baby in blote billen ingezeten heeft gewoon door aan de volgende, Zo.n fotoshoot staat er niet 123 op en ik heb een webwinkel en ben geen verhuurbedrijf voor kleding voor fotosessies .
De klant heeft de kleding gekocht om fotoos mee te maken, en dan terug te sturen dit is gewoon misbruik.

Re: gedragen kleding retour

14
Irma het antwoord is al een paar keer gegeven. Kleding is gedragen dus niet accepteren. De zichttermijn is 14 dagen. Niet te verwarren met een '14 dagen gratis te gebruiken' termijn. Gedragen kleding hoef je ivm hygiene niet te accepteren. Dingen als ondergoed (luiers) zijn nu al uitgesloten per wet.

Heb je de klant al laten weten de retour niet te accepteren? Wijs ze maar op de facebook foto's.

Pas je algemene voorwaarden etc er nu goed op aan. Plak seals op hygiene artikelen als luiers/ondergoed indien geopend kan het niet geruild worden.

Dit zijn dingen die je krijgt als kledingwinkel zijnde. Ik heb voornamelijk problemen met breuk. Dat moet je gewoon incalculeren. Anders ben je gewoon niet goed bezig als kledingwinkel zijnde. Dit probleem ga je namelijk nog veel vaker krijgen. Dat zit in je branche dus het is aan jou hier goed mee om te gaan. En ja mensen proberen je op te lichten hier moet je niet te lang bij stilstaan dan wordt je gek. Gewoon ervan leren en verder met je business
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: gedragen kleding retour

15
irma schreef:
Zyra schreef:Zo moeilijk is het niet met de nieuwe regels. Maar als je het afgelopen jaar de regels niet gewijzigd hebt in je Algemene Voorwaarden dan is het anders.

Dan nog is het simpel je hoeft dus niet alles te vergoeden. Daarnaast onverkoopbaar i.v.m hygiëne? Zeg dat even tegen alle kledingwinkels, met al dat passen etc.
Of tweedehands winkels.

Als er verder weinig mee is kun je het stomen en dan is het verkoopbaar. Wat moeten andere webshops of fysieke winkels dan wel niet? Die maken hetzelfde mee.


Mijn regels zijn wel gewijzigd,
Ja idd onverkoopbaar door hygiene of koop jij een balletpakje luierbroekje etc waar een baby in blote billen ingezeten heeft gewoon door aan de volgende, Zo.n fotoshoot staat er niet 123 op en ik heb een webwinkel en ben geen verhuurbedrijf voor kleding voor fotosessies .
De klant heeft de kleding gekocht om fotoos mee te maken, en dan terug te sturen dit is gewoon misbruik.

Je hoeft niet meteen geagiteerd te reageren en ook even beter lezen wat ik al TIG keer heb aangegeven hier.

Ga jij maar geen kleding kopen bij de Wehkamp of weet ik waar. Want dan heb je ook de shit! En nu? Schrijf je ze af als kosten en geef je de klant verminderde waarde terug!

Risicoloos zaken doen gaat in de kledingbranche al helemaal niet. Maarja.
Wat je tegen mij zegt, moet je tegen de klant zeggen! Dat is dan direct de reden dat ze geen volledig bedrag (excl. verzendkosten, want 1 product heeft ze sowieso gehouden) terug krijgt.

Er zijn veeeeeeeeeeeeeeel mensen die misbruik maken! Iedere kledingwinkel heeft daar last van! Je bent niet de eerste en als je de regels gewijzigd hebt? Wist je ook wat je dus moest doen.

Re: gedragen kleding retour

16
Tjonge jonge wat een hartelijk welkom hier zeg. Ik dacht dat dit een forum was om vragen te stellen maar blijkbaar kan dat niet normaal hier . Weet je wat ik zoek het lekker zelf uit, bedankt voor diegene die het me uitgelegd hebben , jammer dat er een persoon bijzit die meent het hier voor het zeggen te hebben over geirriteerd gesproken bekijk even jou antwoorden die je mij gaf....muts

Re: gedragen kleding retour

17
Nou Irma, na de eerste twee antwoorden wist je alles wat je moest weten en reageer jij alsof ze het niet snappen en ga je het nog een keer uitleggen. Er wordt heel goed gesnapt wat je vraagt en je krijgt antwoord alleen lees jij niet. (in ieder geval niet begrijpend)
En dan wordt men misschien ietwat geïrriteerd want zo blijft men hetzelfde zeggen.
En als laatste: Hoe mensen ook reageren blijf zelf vriendelijk. Is een goede oefening voor reacties op mails van klanten.

Re: gedragen kleding retour

19
irma schreef:Tjonge jonge wat een hartelijk welkom hier zeg. Ik dacht dat dit een forum was om vragen te stellen maar blijkbaar kan dat niet normaal hier . Weet je wat ik zoek het lekker zelf uit, bedankt voor diegene die het me uitgelegd hebben , jammer dat er een persoon bijzit die meent het hier voor het zeggen te hebben over geirriteerd gesproken bekijk even jou antwoorden die je mij gaf....muts
k bye.

En doe ons een plezier. Kom hier straks niet met een topic dat je je webwinkel 'met potentie' wil verkopen omdat je ruzie hebt met al je klanten. Je komt namelijk over als een kind van 8 dat zijn zin niet krijgt
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: gedragen kleding retour

20
Sorry maar ik had alleen een vraag wat ik moet doen met gedragen kleding retour , en voel me van het begon af aan al aangevallen hier .
Ik kreeg allerlei antwoorden waarvoor mijn dank maar wat ik precies wil weten weet ik nu nog niet, overigens ben ik geen beginnende verkoper heb al 10 jaar een webwinkel.
dit is voor mij de eerste keer dat ik zeker weet dat de kleding gedragen is ik heb hiervan fotoos.
Al zoekende kwam ik op dit forum terecht, ik maak met niemand ruzie ik begreep gewoon de antwoorden niet op mijn vraag.

fijne kerstdagen

Re: gedragen kleding retour

21
irma schreef:wat ik precies wil weten weet ik nu nog niet
Misschien dat we je vraag dan verkeerd begrijpen, maar ik heb het idee dat die toch echt meermalen beantwoord is. Je wilde toch weten wat je rechten zijn?
1 Je hoeft geen oorspronkelijke verzendkosten terug te betalen omdat het een gedeeltelijke retour betreft.
2 De kosten van de retourzending zijn sowieso voor rekening van de klant volgens de wet kopen op afstand.
3 Als het aantoonbaar gedragen is, hoef je de retour niet te accepteren. Je kunt de hele retour weigeren (en aanbieden het op kosten van de klanten weer naar de klant te sturen), of je kunt ze een voorstel doen om een deel van het aankoopbedrag terug te betalen.

Het enige dat nog speelt is wat er in jouw eigen voorwaarden staat. Als jij in je voorwaarden strenger bent dan de wet kopen op afstand, dan zul je je natuurlijk aan je eigen voorwaarden moeten houden.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/

Re: gedragen kleding retour

23
Bedankt dit wou ik nou weten , nu is het me duidelijk.
Ik stelde deze vraag juist omdat ik geen ruzie met mn klanten wil maar ik wist niet wat mn rechten waren !!!
Ik las namelijk ergens anders dat ik verplicht was terug te nemen ook al was het gedragen.

Re: gedragen kleding retour

24
irma schreef:Bedankt dit wou ik nou weten , nu is het me duidelijk.
Ik stelde deze vraag juist omdat ik geen ruzie met mn klanten wil maar ik wist niet wat mn rechten waren !!!
Ik las namelijk ergens anders dat ik verplicht was terug te nemen ook al was het gedragen.
Wat je zou kunnen doen is ergens een duidelijk label vastzetten met de melding (zit moet je ook in je algemene voorwaarden e.d. zetten!) dat als deze verwijderd is de kleding niet meer retour kan. Mensen kunnen zo passen en zo voldoe je aan de wet. Maar een fotoshoot met een duidelijk zichtbaar label wordt al lastig. Zo voorkom je dit probleem in de toekomst.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: gedragen kleding retour

25
Wat je zou kunnen doen is ergens een duidelijk label vastzetten met de melding (zit moet je ook in je algemene voorwaarden e.d. zetten!) dat als deze verwijderd is de kleding niet meer retour kan. Mensen kunnen zo passen en zo voldoe je aan de wet. Maar een fotoshoot met een duidelijk zichtbaar label wordt al lastig. Zo voorkom je dit probleem in de toekomst.[/quote]


Dit is een goed advies hier ga ik eens over nadenken.

Door dit stukje op de site van kvk ging ik twijfelen


* Het product mag niet gebruikt of gedragen zijn      in principe mag je dat niet stellen. Ondanks dat het gedragen is mag het geretourneerd worden. Immers zonder opgaaf van redenen sluit zelfs in dat als de klant het niet meer mooi vind het geretourneerd mag worden (denk aan kleding) en dan moet je het aankoopbedrag terug betalen. 

Re: gedragen kleding retour

26
op kvk is dat ook een soort forum
Dezelfde persoon die het antwoord gaf wat jij hierboven aanhaalt schrijft even verder:
Wel is de opmerking geplaatst dat het uitproberen geen GEBRUIKEN is. Een jurk mag dus wel gerpobeerd worden maar niet eerste gedragen worden. Wel lastig aan te tonen overigens.
dus 180 graden andersom!

Re: gedragen kleding retour

27
irma schreef:Tjonge jonge wat een hartelijk welkom hier zeg. Ik dacht dat dit een forum was om vragen te stellen maar blijkbaar kan dat niet normaal hier . Weet je wat ik zoek het lekker zelf uit, bedankt voor diegene die het me uitgelegd hebben , jammer dat er een persoon bijzit die meent het hier voor het zeggen te hebben over geirriteerd gesproken bekijk even jou antwoorden die je mij gaf....muts
Misschien eens op je woorden letten, aangezien deze muts jou ook advies erover heeft gegeven.

Re: gedragen kleding retour

28
Jongens het is nu kerst! Zaterdag gaan we mekaar pas weer slechte karma geven (Dat zal 'm leren!)

Afbeelding
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]