Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Bakfiets17
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 september 2013

Retourzending ; vergoeding verzendkosten Buitenland?

04 januari 2015

Ik werk met leveranciers vanuit voornamelijk Engeland en Duitsland, omdat het om grote en dure producten gaat bestel ik elke product apart als ik de bestelling van de klant binnen heb.

Als de klant zijn product retour wil sturen, stuur ik deze vervolgens weer terug naar de leverancier. Ik krijg hierna netjes het aankoopbedrag retour, echter excl verzendkosten. Weet iemand hoe dit geregeld is in het buitenland en dan voornamelijk in Engeland en Duitsland?

In Nederland is het (wettelijk?) verplicht om ook de verzendkosten weer te crediteren, is dit in het buitenland ook zo?
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Retourzending ; vergoeding verzendkosten Buitenland?

04 januari 2015

Jij bestelt als bedrijf en hebt wettelijk geen recht op het terugbetaald krijgen van de verzendkosten van jou leverancier.

De terugbetaling van verzendkosten bij een retour is alleen van toepassing op consumenten.
Sterker nog jou leverancier is niet eens verplicht om jou retour aan te nemen maar dat zal een extra service zijn die ze aanbieden.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Retourzending ; vergoeding verzendkosten Buitenland?

04 januari 2015

Deze wetgeving is alleen van toepassing voor consumeten aankopen binnen Nederland, ik denk dat je al blij mag zijn dat de leverancier het product zelf retour neemt, want hij is dit niet verplicht bij een zakelijke transactie.

Edit: topic iets te lang open laten staan... bbob heeft de vraag inmiddels beantwoord :shock:
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Retourzending ; vergoeding verzendkosten Buitenland?

05 januari 2015

Een mooi voorbeeld op de site van Azerty,

Die hebben 2 voorwaarden. Zakelijk en Consumenten

Bij de consumenten moeten ze natuurlijk alles terug betalen ook de verzendkosten.

Bij zakelijk staat het volgende

6.1
Indien de koper de overeenkomst wenst te ontbinden en de geleverde goederen wenst te retourneren, dient de koper dit schriftelijk (via e-mail, brief of fax) aan Azerty B.V. te melden. De koper dient het product - na aanvraag van een service nummer - te sturen naar een door Azerty B.V. vastgesteld retouradres. De koper dient in dit geval zelf de kosten van en het risico voor het verzenden te dragen. Azerty B.V. behoudt zich het recht voor om een restockingsfee van minimaal 10 % over het aankoopbedrag te heffen of geretourneerde producten te weigeren / niet terug te nemen.
Het verkrijgen van een servicenummer geeft u alleen het recht om een product retour te sturen, dit betekent niet dat uw service aanvraag goed gekeurd of toegekend is.


Nu praten ze over minimaal 10% jammer is dat er geen maximum bij staat. Ik heb hier dus gewoon particulier besteld voor de zaak.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Retourzending ; vergoeding verzendkosten Buitenland?

05 januari 2015

Azerty en zakelijk, verschrikkelijk! Ze proberen je aan alle kanten geld af te troggelen. Dus wat doe je dan? Inderdaad particulier bestellen ook al is het voor de zaak.

Op kantoor bij mijn collega's veel gezeur om gehad met een moederbord en videokaart. Het lag alsmaar aan ons, maar moederbord was gewoon stuk. Hun testen, ja het werkt wel. Krijgen we hem terug, het werkt niet. Hadden ze later de verkeerde getest, maar wel het moederbord wat wij hadden opgestuurd.
Doe niet moeilijk, ook al is het zakelijk! Behandel zakelijke klanten eigenlijk een beetje zoals consumenten en dan hou je daar veel meer aan over, dan door overal en nergens het probleem te zoeken en geld af te troggelen. Onderzoekje kostte namelijk €45,- of zo. Mijn collega's hadden niet om het onderzoek gevraagd, wilde gewoon een nieuw moederbord. We zijn IT'ers, dus wisten al lang waar het aan lag.

Na denk een maand hadden we een nieuw moederbord en alles werkte zoals het moest.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Retourzending ; vergoeding verzendkosten Buitenland?

06 januari 2015

Deze wetgeving is alleen van toepassing voor consumeten aankopen binnen Nederland, ik denk dat je al blij mag zijn dat de leverancier het product zelf retour neemt, want hij is dit niet verplicht bij een zakelijke transactie.

Edit: topic iets te lang open laten staan... bbob heeft de vraag inmiddels beantwoord :shock:
De wetgeving is van toepassing binnen de eu. Lever jij als NL bedrijf aan Spanje (consument) en de klant stuurt terug, dan moet je de verzendkosten ook vergoeden. Het is niet niet voor Nederland van toepassing maar voor consumenten in heel de eu. Je kan er natuurlijk voor kiezen alleen in NL en of BE te leveren en niet naar Spanje.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Retourzending ; vergoeding verzendkosten Buitenland?

06 januari 2015

Azerty, bedrijven die alleen bereikbaar zijn via 0900 nummer 1 euro per gesprek lat ik sowieso links liggen.

Als je met azerty probleem hebt, ze zijn bij keurmerk aangesloten, klagen via het keurmerk doet wonderen. Ze willen namelijk niet te veel klachten krijgen via het keurmerk.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Retourzending ; vergoeding verzendkosten Buitenland?

06 januari 2015

Naar mijn mening zijn zakelijke klanten een stuk gemakkelijker.
Ik snap ook niet dat de dan niet die service aan willen bieden. Ik heb in mijn eigen voorwaarde geen onderscheid tussen zakelijk en consumenten. Ik reken er immers ook dezelfde prijs voor.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Retourzending ; vergoeding verzendkosten Buitenland?

06 januari 2015

Naar mijn mening zijn zakelijke klanten een stuk gemakkelijker.
Ik snap ook niet dat de dan niet die service aan willen bieden. Ik heb in mijn eigen voorwaarde geen onderscheid tussen zakelijk en consumenten. Ik reken er immers ook dezelfde prijs voor.
Volledig mee eens. Ouderwets denken kan in 2015 niet meer.
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Retourzending ; vergoeding verzendkosten Buitenland?

06 januari 2015

Basis in in ieder geval dat het voor de klant niet uit maakt waar je besteld. Je mag dus geen kosten aan de klant doorberekenen, omdat jij hoge verzendkosten hebt.

En zakelijke bestellingen en dropship bestellingen zijn wat anders. Bestel je wat voor je eigen bedrijf, dan kan ik me voorstellen dat je uit coulance retour aanbied. Doe je dit voor wederverkopers, dan ligt het heel anders. Vandaar dat het soms verstandig is om daar toch bepalingen voor op te nemen.

Zo zal je leverancier de verzendkosten niet willen vergoeden. Dan leg je al het risico bij de leverancier en niet bij jou als webwinkel.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Retourzending ; vergoeding verzendkosten Buitenland?

14 januari 2015

Dus je verkoopt iets aan een klant, die stuurt het terug en dan stuur jij het ook weer retour naar de leverancier?
Jeetje, dat dat soort bedrijven bestaan. Ik ken niet 1 groothandel die dat (openlijk) doet, althans niet tegen volledige restitutie. En dan miep je nog over de verzendkosten?

Als je als particulier de retour-verzendkosten al niet eens vergoed hoeft te krijgen (ALS je het krijgt dan is het service van de webshop, ze zijn dit niet verplicht!) dan is het logisch dat dat bij B2B al helemaal niet het geval is. Groothandels opereren met de helft tot tweederde van de marge die een webshop maakt. Dus als jij iets verkoopt met 40% marge dan verdient de groothandel daar over het algemeen niet meer dan 20% aan - logisch dat ze daarvoor de verzendkosten niet kunnen/willen vergoeden bij spijtaankopen.

Ik dropship vrij veel, maar retourzendingen leg ik hier gewoon op de plank en verkoop ze als aanbieding. Op die manier heb je ook altijd wat leuke aanbiedingen in de shop.
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Retourzending ; vergoeding verzendkosten Buitenland?

24 september 2015

Is mij even niet duidelijk.

Ben je als webwinkel verplicht om verzendkosten te vergoeden ook bij retouren vanuit het buitenland?
Binnen Nederland doen wij dit uiteraard altijd, maar geld dit ook voor retouren van buiten de grenzen?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Retourzending ; vergoeding verzendkosten Buitenland?

24 september 2015

Ben je als webwinkel verplicht om verzendkosten te vergoeden ook bij retouren vanuit het buitenland?
Binnen Nederland doen wij dit uiteraard altijd, maar geld dit ook voor retouren van buiten de grenzen?
De Nederlandse wet is aangepast aan een Europese richtlijn, dus op basis daarvan zou ik zeggen: ja, binnen de EU wel. De achterliggende gedachte is ook dat de EU één interne markt is waar consumenten overal dezelfde rechten hebben.
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Retourzending ; vergoeding verzendkosten Buitenland?

27 september 2015

ok; maar je bent dus niet zeker?
Ga het als service waarschijnlijk sowieso doen, maar bij een zending naar bijvoorbeeld spanje kan dit aardig in de kosten gaan lopen. voor mensen die ook nog de retour vergoeden helemaal.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht