Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
webbyfg
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 februari 2015

Spullen doorverkopen via webwinkel / Garantie / Toestemming

21 februari 2015

Beste forumleden,

Omdat ik binnenkort een webwinkel wil starten, wil ik graag uitzoeken hoe het zit met het doorverkopen van spullen die ik in EU landen heb gekocht. Het zou mij enorm helpen, als ik reacties hierop kan ontvangen.

Eerste vraag die ik heb: Stel, ik koop spullen op marktplaats en verkoop het door via mijn webwinkel. Mag ik zomaar Apple, Toshiba, Burberry etc. artikelen (electronica, hardware, kleding etc.) doorverkopen of moet ik eerst toestemming hebben/krijgen van deze producenten? Ik las op een forum, dat als er ooit een rechtszaak/geschil is met een klant, ik waarschijnlijk zal moeten aantonen dat mijn leverancier(s) toestemming hebben om deze artikelen in EU-landen te verkopen. Is dit waar? Zo ja, hoe moet ik dit dan regelen als ik op een veiling zoals marktplaats inkoop (soms gaat het om grotere partijen goederen)?

Tweede vraag: Als ik het goed heb begrepen, is er zolang de artikelen in de originele verpakking zitten (incl. handleiding etc.) niets aan de hand, als je deze doorverkoopt. Maar is het ook toegestaan om tweedehandse artikelen door te verkopen en waar moeten deze dan aan voldoen? Deze zitten namelijk niet meer in de originele verpakking. Moet ik trouwens een ongebruikt artikel altijd als tweedehands zien, als de originele verpakking is geopend?

Derde (en de laatste) vraag is: als ik het goed heb begrepen dient de webshop voor alle soorten artikelen een refund-mogelijkheid te geven (binnen 14 dagen geld terug). Dat zal ik dan ook doen voor alle soorten artikelen (kleding, electronica, etc. ik zal geen etenswaren verkopen). Maar hoe zit het dan met de Garantie? Er zit namelijk geen garantie op de spullen die ik inkoop. Ik kan dus moeilijk een jaar garantie geven op een laptop of iets dergelijks.. Als ik in de Algemene Voorwaarden zou vermelden, dat ik geen garantie geef op de producten, kan ik volgens mij fluiten naar de keurmerken zoals Thuiswinkel waarborg en Webshop keurmerk. Hoe pakken de webshops die zulke goederen doorverkopen dit aan?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Spullen doorverkopen via webwinkel / Garantie / Toestemm

22 februari 2015

1e vraag,

Ja dat mag. Maar op marktplaats zitten jou concurrenten dus waarom zou je niet via een groothandel kopen. Tevens beantwoord dit ook je vraag die ivm garantie want die kan je dan via de groothandel krijgen als die het merk vertegenwoordigd.

2e vraag

Als een consument het heeft gekocht is het juridisch gezien 2de hands. Ook al zit het nog dicht in de verpakking. Vaak als het uit de verpakking is gehaald wordt het verkocht als demo model en niet als 2de hands.

3e

Garantie kan je niet uitsluiten. Op alle producten (op uitzonderingen na) moet je verplicht minimaal 2 jaar garantie geven.
Waarom zou jij geen garantie kunnen geven? Omdat je dan met je marge niet goed uit komt. Je concurrent kamp met het zelfde probleem. Stel voor dat je 100 artikelen verkoop van 10 euro. 1 klant komt met een defect. Dan moet je die 10 euro bij je marge rekenen van die 100 artikelen dus je product 0,10 ct duurder maken.

Het kan ook zijn dat als je bepaalde (vooral merk) producten verkoopt dan de garantie door de fabrikant wordt gegeven. Dit ligt er net aan hoe het is afgeproken.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Spullen doorverkopen via webwinkel / Garantie / Toestemm

22 februari 2015

Even het antwoord op de 1e vraag nuanceren.

Spullen = materiële goederen, zoniet spreek je mogelijk over gebruiksrechten (software bv.) die NIET zomaar overdraagbaar zijn.

Het antwoord geldt enkel t.o.v. goederen die je hebt aangekocht binnen de EG en daar vervaardigd en verkocht zijn of oorspronkelijk zijn ingevoerd en verkocht door een door de fabrikant erkende importateur.

Voorbeeld : koop een gsm in Nederland : OK.
Koop hem in een ander EG-land en oorspronkelijk verkocht in een EG-land : OK = vrij verkeer van goederen binnen de EG.
Koop hem buiten de EG : verzet mogelijk van erkende hoofdverdelers in EG, zelfs als het geen kopie betreft = hangt af van akkoorden gesloten tss deze verdelers & producent.
 
webbyfg
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 februari 2015

Re: Spullen doorverkopen via webwinkel / Garantie / Toestemm

23 februari 2015

Bedankt voor de reacties.

@wawagee
Dus stel, ik koop een tweedehandse/demo-model pc met windows vista. Ik zou windows graag laten staan en de pc zo doorverkopen << is dit dan niet ok?
Hoe kan ik dit met minimale/zonder uitgaven oplossen?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Spullen doorverkopen via webwinkel / Garantie / Toestemm

23 februari 2015

Bedankt voor de reacties.

@wawagee
Dus stel, ik koop een tweedehandse/demo-model pc met windows vista. Ik zou windows graag laten staan en de pc zo doorverkopen << is dit dan niet ok?
Hoe kan ik dit met minimale/zonder uitgaven oplossen?
Iedere softwarebouwer stelt zijn eigen voorwaarden, en dan meestal nog verschillend naargelang het soort licentie.

Microsoft stelt meestal dat windows alleen eenmalig mag worden overgedragen door de eerste gebruiker van het product.

De reeks rechtzaken in verband met dit soort problemen is echter eindeloos: lees bv dit :

http://tweakers.net/nieuws/82911/hof-do ... staan.html
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht