Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Rosa
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 maart 2015

Hoe zit het nou precies met retourneren

10 maart 2015

Hoi allemaal,

Het is mij opgevallen dat veruit de meeste groothandels / dropshippers geretourneerde producten niet aannemen via de klanten van een webwinkelier. Maar toch kan ik als webwinkelier zélf wel producten terugsturen (bij mijn groothandel is dat althans zo).
Stel dat een klant een product retourneert, dan moet het dus naar mij, vertelde de groothandel, omdat ze het bij mij hebben gekocht. Maar ik ga vervolgens niet dit product weer terugsturen naar hen; ik zou er dan namelijk verlies op draaien, omdat ik óók nog eens de initiële verzendkosten terug moet betalen aan de klant. Ik hou het dan liever zelf in huis, totdat ik het gewoon kan opsturen bij een volgende order.

Nu vraag ik me dus af... Als mijn klanten direct naar de groothandel konden retourneren, zou dat veel praktischer zijn omdat er dan maar één keer retourneringskosten hoeven te worden betaald. Als de klant het naar mij terugstuurt, betalen zij dat al zelf, dus ik ga dan niet op eigen kosten iets terugsturen naar de groothandel. Het is dan een financiële omweg!

Wat is nu precies de reden dat groothandels retourneringen niet direct van jouw klanten willen accepteren, maar wel als het van jou komt...? Heeft dit er simpelweg mee te maken dat ze het product in technisch opzicht aan jou hebben verkocht? (En jij technisch gezien weer aan jouw klant.)

Ik ben benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben. :)

Dank voor reacties!
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Hoe zit het nou precies met retourneren

10 maart 2015

Ik denk dat dit 'technisch' gezien wel opgelost kan worden.
Maar een groothandel gaat met reden in zee met bedrijven. Wanneer zij alsnog retouren van jou klanten gaan verwerken kunnen ze het net zo goed zelf gaan doen.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe zit het nou precies met retourneren

10 maart 2015

Het "technische" is vooral juridisch: er bestaat geen overeenkomst tussen jouw klant en de groothandel. Het ontbinden van de koopovereenkomst eindigt met de klant die retourneert, waarna jij terugbetaalt; de groothandel is daarin geen partij.

Bovendien kunnen er complicaties ontstaan wanneer een retour nooit aankomt, bij de groothandel verkeerd wordt afgehandeld of beschadigd is. Dan is er een retour volgens je klant maar niet volgens de groothandel.

Tot slot geldt natuurlijk dat jij met het uitbesteden van de retourenafhandeling geen kosten meer maakt, maar de groothandel daarvoor in ruil wel meer werk heeft. Dat mag dus ook wat kosten.

Wat dubbele verzendkosten betreft, heb je absoluut een punt, maar dat zijn niet de enige kosten van een retour.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Hoe zit het nou precies met retourneren

10 maart 2015

Lijkt mij de consequentie van dropshipping; je moet dit soort kosten incalculeren bij je verkoopprijs. Het alternatief is zelf voorraad aanhouden.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Rosa
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 maart 2015

Re: Hoe zit het nou precies met retourneren

11 maart 2015

Bedankt voor de snelle reacties! Dit bevestigt eigenlijk alleen maar mijn vermoeden; dat het dus gewoon juridisch is (logisch ook), want mijn klanten hebben inderdaad geen overeenkomst met de groothandel waarmee ik zaken doe...

Optellen bij de verkoopprijs dacht ik wel aan, maar dezelfde producten zullen dan voor een goedkopere prijs ergens anders gevonden kunnen worden. Dus dat is niet echt een optie.

Maar inderdaad, als je dit niet doet, dan begin je met veel grotere investeringskosten (zelf alles inkopen, bedoel ik). Dus wat dat betreft is dropshipping nog relatief voordelig.