Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Termijn recht van retour

26 maart 2015

Ik speel met de gedachten om de termijn van het recht van retour aan te gaan passen voor de aankopen in mijn webwinkel. Daarin wil ik echter een tweedeling maken. Het wettelijk recht van retour bedraagt 14 dagen na ontvangst. Mijn producten vallen allen onder een hygiëne-product / bederfelijk product (in geval van etherische oliën). Derhalve worden ze dan ook verzegeld met een security strip.

De gedachten die ik heb, is om klanten 30 dagen de gelegenheid te geven. Wanneer iemand dan binnen die 30 dagen het retour meld, sturen ze het product verzegeld retour, waarna het geld van het product en verzendkosten worden geretourneerd binnen 14 dagen.

De tweede waar ik over speel, is dus een extra lange termijn. Wel moet het product dan nog altijd verzegeld zijn om er gebruik van te maken. In dat geval kunnen klanten tot 1 jaar na aankoop het product retour zenden. Echter krijgen ze dan in plaats van het geld, shoptegoed in de webwinkel.

Nu zijn de vragen eigenlijk;
- mag je zo'n tweedeling maken in het recht van retour?
- Mag je bij een extra verlening van het recht van retour, ook i.p.v. het geld een waardebon/shoptegoed geven? Of moet je in zo'n geval ook over gaan tot de terugbetaling van geld?
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
Be-Slank
Berichten: 271
Lid geworden op: 01 september 2011
Locatie: Haren gn
Contacteer:

Re: Termijn recht van retour

26 maart 2015

Ik vraag me af waarom je dit zou willen? Niemand verwacht na het vinden van het 'vergeten' flesje, dat je deze na een jaar in de la gelegen te hebben, hem nog terug kan zenden.
http://www.Be-Slank.nl eiwitdieet voor verantwoord afvallen!
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Termijn recht van retour

26 maart 2015

Ik vraag me af waarom je dit zou willen?
Waarom is de wettelijke termijn 14 dagen? Ik kan me niet voorstellen dat je een product in huis krijgt en dan 14 dagen erover moet doen om te denken dat het toch niets is. In een stenen winkel bedenk je dat ook terwijl je 10 minuten kijkt en voelt.
Een jaar aanbieden is psychologisch, net als 30 dagen. Men weet dat het 'altijd' nog terug kan.
 
Be-Slank
Berichten: 271
Lid geworden op: 01 september 2011
Locatie: Haren gn
Contacteer:

Re: Termijn recht van retour

26 maart 2015

Een jaar aanbieden is psychologisch, net als 30 dagen. Men weet dat het 'altijd' nog terug kan.
30 dagen snap ik heel goed en is mooi ruim voor de eeuwige twijfelaar, maar 1 jaar???

Maar ik zal je niet tegenhouden :wink:
http://www.Be-Slank.nl eiwitdieet voor verantwoord afvallen!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Termijn recht van retour

26 maart 2015

Je kan een tweedeling maken door een kleine toeslag te vragen voor 1 jaar recht van retour. Je weet dan direct of er daadwerkelijk interesse is om een product retour te zenden.

Een product mag dan wel verzegeld zijn, maar het kan toch beschadigingen aan de verpakking hebben opgelopen, zoals kleurverschillen door blootstelling aan zonlicht.

Maar zou jij je producten willen verkopen, die 1 jaar bij een ander in de badkamer hebben gestaan? Het kan ook een potentiële koper afschrikken.

Een product van 1 jaar oud is voor mij geen nieuw product meer.
 
; )
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 december 2014

Re: Termijn recht van retour

26 maart 2015

Mensen mogen bij mij binnen 15 dagen retourneren, maar producten die terugkomen worden niet meer als nieuw op de website aangeboden(omdat het ook hygiëne-producten betreft). Vind persoonlijk een termijn van 30 dagen ruim voldoende, maar 365 dagen staat natuurlijk leuk.
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Termijn recht van retour

26 maart 2015

Ik vraag me af waarom je dit zou willen? Niemand verwacht na het vinden van het 'vergeten' flesje, dat je deze na een jaar in de la gelegen te hebben, hem nog terug kan zenden.
De reden om het te overwegen, is puur uit psychologisch opzicht. Om twee redenen eigenlijk wel: je hebt ruim de tijd te beslissen of je de aankoop wil houden, anderzijds wekt het mogelijk het gevoel op dat het altijd nog terug kan zoals Paul ook aangeeft en dat de consument dus iets vrijer is.
Je kan een tweedeling maken door een kleine toeslag te vragen voor 1 jaar recht van retour. Je weet dan direct of er daadwerkelijk interesse is om een product retour te zenden.

Een product mag dan wel verzegeld zijn, maar het kan toch beschadigingen aan de verpakking hebben opgelopen, zoals kleurverschillen door blootstelling aan zonlicht.

Maar zou jij je producten willen verkopen, die 1 jaar bij een ander in de badkamer hebben gestaan? Het kan ook een potentiële koper afschrikken.

Een product van 1 jaar oud is voor mij geen nieuw product meer.
Een product kan inderdaad beschadigingen hebben. Dat is ook het voordeel: ik produceer zelf uit half fabrikaat, ik kan dus tegen geringe kosten de inhoud van een product in een nieuw flesje stoppen met nieuwe labels, mits de inhoud nog van kwaliteit is. Dit zou dan wel tussentijds gecontroleerd worden alvorens het in een nieuwe verpakking word gegoten.

Daarnaast worden veel producten (met name massageoliën en bodylotions) ook zelf gebruikt in mijn massagepraktijk, dus ik kan het altijd daar weer gebruiken. Ik zie daarin dus niet echt "moeilijkheden". Maar voor de extra lange termijn zou ik dan shoptegoed willen aanbieden, i.p.v. een vergoeding. Echter is dat meer een administratieve reden. De vraag is natuurlijk óf dat wel mag...
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Termijn recht van retour

26 maart 2015

De vraag is natuurlijk óf dat wel mag.
Wettelijk is er een termijn en verplichting om in die tijd alles te vergoeden bij terugzending.
Maak je een langere tijd dan ben je niet verplicht geld terug te storten. Je kan dan dus een andere afspraak maken en een tegoedbon geven.
Dus binnen een maand geld terug en na een langere tijd een tegoedbon is geen probleem. (Als ze geen tegoedbon willen dan sturen ze maar niet terug want daar hebben ze wettelijk ook geen recht toe)
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Termijn recht van retour

27 maart 2015

Ja zolang je binnen de wettelijke eisen opereert lijkt het me dat je hier vrij in bent. Maar dit moet je dan wel weer opnemen in je algemene voorwaarden.

Zelf vind ik de termijn van Zalando wel interessant.
Zij hanteren 90 dagen, waarom?
Bij hun enorme retour percentage heb je liever alles zo snel mogelijk terug, zeker bij kleding.

Ik had het stiekeme vermoeden dat 90 de perfecte periode is waarbij mensen denken 'oooohh ik heb alle tijd' tot het moment dat ze erachter komen dat de 90 dagen voorbij zijn. Heb al aantal mensen gehoord die dus, ondanks (of juist door) de 90 dagen termijn, te laat waren met retourneren.

Je hebt dan dus meerdere voordelen:
- 90 dagen staat erg fijn voor de klant
- de klant heeft een goed gevoel, hogere conversie
- Na ontvangst 'wordt de klant lui' en vergeet het pakket
- De klant denkt er > 90 dagen nog eens aan terug, en besluit het dan maar gewoon te houden.

Daarnaast speelt er nog de psychologische factor dat mensen na verloop van tijd een product als eigen beschouwen; en het simpelweg niet meer willen retourneren 'omdat het nu toch al bij hun hoort'.
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Termijn recht van retour

02 april 2015

Inmiddels (sinds gisteren) heb ik het aangepast op de website en algemene voorwaarden aangepast. De retourtermijn is verlengd tot 365 dagen.

Hierbij heb ik gekozen om alsnog de tweedeling in te voeren;

Tot 30 dagen na ontvangst van de bestelling krijgen klanten per definitie de productkosten teruggestort en (indien betaald) de verzendkosten van de heenzending.

Vanaf 31 dagen tot 1 jaar na ontvangst, krijgen klanten een keuze;
A) Ze krijgen de bestelling vergoed in een tegoedbon op de webshop. De bon is 1 jaar geldig en de verzendkosten worden niet vergoed.
B) Als iemand toch graag geld wil, dan krijgt iemand 50% van de bestelling terugbetaald. De verzendkosten worden hier ook eveneens niet vergoed.

Ik verwacht dat daarom de meeste mensen tot optie A over gaan, wat voor mij het makkelijkste is ook boekhoudkundig gezien.

Nu verkoop ik dus ook via Bol.com, bij Bol.com is het zo dat de klant standaard 14 dagen de tijd heeft, dus conform de wet. Wel zegt Bol.com dat de retourvoorwaarden positief mogen afwijken ten opzichte van hun regels. Dus ik heb Bol.com ook gemaild met deze vraag of hier mogelijkheden in zijn, want het is vooral ten gunste van de klant. Bol.com beantwoord mijn vraag met;
Beste Romano,

Bedankt voor jouw bericht.

Het is mogelijk om jouw retourvoorwaarden aan te passen, alleen mag het retourtermijn niet langer dan 14 dagen zijn.
Zie blz. 36 in de handleiding voor zakelijke verkopers.

Mocht je meer vragen hebben, dan beantwoord ik deze graag.

Veel succes verder op bol.com!

Met vriendelijke groet,
Bol.com Verkoper Performance Team
In feite komt het erop neer dat je wel je retourvoorwaarden dus mag aanpassen op Bol.com, maar als het gaat om het aantal dagen, dan natuurlijk niet, 14 dagen is nu eenmaal de wet. Ik vind het wél jammer dat Bol hier minder klantgericht overkomt, dan ze willen zijn in andere uitingen.

Verder heb ik nog in overweging zitten om de retourvoorwaarden voor massageoliën verder te versoepelen, daar ik primair werk als masseur, en massageoliën die ik verkoop, ook zelf gebruik in mijn massages. Ik moet voor mezelf daar alleen in beslissen hoe en wat, zodat het niet zo zou zijn dat als iemand bv. een eigen massagepraktijk heeft, en een jerrycan massageolie koopt van 5 liter, dit ook retour kan sturen.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Termijn recht van retour

02 april 2015

bv. een eigen massagepraktijk heeft, en een jerrycan massageolie koopt van 5 liter, dit ook retour kan sturen.
Dat staat helemaal los van het retourrecht het is dan een B2B levering.

Het antwoord van Bol.com is eigenlijk wel logisch. Ze betalen na 21 dagen uit. Dit komt omdat ze het geld vast houden mocht de klant het product retourneren. 14 dagen + enkele dagen van verzenden. Dus eigenlijk betaald Bol.com best snel uit.

Een langere retour periode houd dus automatisch in dat je ook langer op je geld moet wachten.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Termijn recht van retour

03 april 2015

Ja en nee, soms moet je een beetje out of the box denken in de service richting de klant: het hoeft dan niet persé in het Bol.com systeem te lopen, want ook al zou ik het geld al hebben ontvangen, ik kan alsnog een terugbetaling doen, al dan niet een tegoedbon verstrekken. Ik had ook voorgesteld, omdat ik al verwachtte dat er technisch het simpelweg niet mogelijk is bij Bol, dat klanten dan rechtstreeks contact met mij opnemen en het dan op die manier vergoed krijgen in een cadeaubon of iets dergelijks (afhankelijk van wanneer de melding komt).

Dus vind het jammer dat er dan beperkt word gekeken naar de eigen systemen, terwijl je in de eerste plaats toch wel voor de klant er zou moeten zijn.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht