Ik speel met de gedachten om de termijn van het recht van retour aan te gaan passen voor de aankopen in mijn webwinkel. Daarin wil ik echter een tweedeling maken. Het wettelijk recht van retour bedraagt 14 dagen na ontvangst. Mijn producten vallen allen onder een hygiëne-product / bederfelijk product (in geval van etherische oliën). Derhalve worden ze dan ook verzegeld met een security strip.
De gedachten die ik heb, is om klanten 30 dagen de gelegenheid te geven. Wanneer iemand dan binnen die 30 dagen het retour meld, sturen ze het product verzegeld retour, waarna het geld van het product en verzendkosten worden geretourneerd binnen 14 dagen.
De tweede waar ik over speel, is dus een extra lange termijn. Wel moet het product dan nog altijd verzegeld zijn om er gebruik van te maken. In dat geval kunnen klanten tot 1 jaar na aankoop het product retour zenden. Echter krijgen ze dan in plaats van het geld, shoptegoed in de webwinkel.
Nu zijn de vragen eigenlijk;
- mag je zo'n tweedeling maken in het recht van retour?
- Mag je bij een extra verlening van het recht van retour, ook i.p.v. het geld een waardebon/shoptegoed geven? Of moet je in zo'n geval ook over gaan tot de terugbetaling van geld?