Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Michael_
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 mei 2013

Wet Kopen op Afstand: valt dit eronder?

07 augustus 2015

Beste Webshoppers,

Momenteel ben ik bezig met het opstellen en verbeteren van de FAQ en Algemene voorwaarden. Nu verandert de Wet Koop op Afstand nog wel eens, maar heb ik een vraag. Wij verkopen onder andere tafelframes waarbij wij buizen zagen en koppelstukken gebruiken. Dit te vormen in een tafelframeset.

Is bij de Wet koop op afstand officieel gezien, de gehele set dan uitgesloten van recht op retour omdat dit op maat gemaakt is. Of enkel de buizen? De koppelstukken zijn natuurlijk niet op maat gemaakt.

Afbeelding
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Wet Kopen op Afstand: valt dit eronder?

07 augustus 2015

Lastig.

Ik denk van niet omdat je zelf al de mogelijke/beschikbare lengtematen opgeeft. Ik denk/vermoed dat het pas uitgesloten is van retourrecht indien de klant een lengtemaat aangeeft die je zelf niet aanbiedt.
 
Joriz
Berichten: 50
Lid geworden op: 24 maart 2013
Locatie: Enschede

Re: Wet Kopen op Afstand: valt dit eronder?

08 augustus 2015

Ik zie dat de maten in een drop-down keuzending staan. Hoeveel keuzes in maten zijn er? Als het slechts een paar zijn is het denk lastig te verantwoorden dat het een maatproduct is. Want dan zouden confectie T-shirts in maten S, M en L ook een product op maat zijn.

Wat ik zou doen is een paar standaardmaten bieden, als die retour komen is het niet erg aangezien die standaardmaten vaker worden verkocht. Podiumdelen zijn bijvoorbeeld (bijna) altijd dezelfde maat en de poten eronder bestaan meestal ook maar slechts een paar maten.

Om preciezer maatwerk te bieden kan je altijd als extra bieden alles op de millimeter te laten maken. Dan heb je echt maatwerk.
 
Gebruikersavatar
Michael_
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 mei 2013

Re: Wet Kopen op Afstand: valt dit eronder?

10 augustus 2015

Lastig.

Ik denk van niet omdat je zelf al de mogelijke/beschikbare lengtematen opgeeft. Ik denk/vermoed dat het pas uitgesloten is van retourrecht indien de klant een lengtemaat aangeeft die je zelf niet aanbiedt.
Het dropdownmenu is er om de klant het makkelijker te maken en zodat de klant geen halve cm invult. Elke buis die wij hebben is 6 meter lang en zal dus op maat worden gemaakt bij dit soort afmetingen.
Ik zie dat de maten in een drop-down keuzending staan. Hoeveel keuzes in maten zijn er? Als het slechts een paar zijn is het denk lastig te verantwoorden dat het een maatproduct is. Want dan zouden confectie T-shirts in maten S, M en L ook een product op maat zijn.

Wat ik zou doen is een paar standaardmaten bieden, als die retour komen is het niet erg aangezien die standaardmaten vaker worden verkocht. Podiumdelen zijn bijvoorbeeld (bijna) altijd dezelfde maat en de poten eronder bestaan meestal ook maar slechts een paar maten.

Om preciezer maatwerk te bieden kan je altijd als extra bieden alles op de millimeter te laten maken. Dan heb je echt maatwerk.
De maten die je ziet zijn de minimale maten, de maximum maten zijn 189cm voor lengte en breedte. De hoogte is maximaal 89cm. Er is dus een dropdown menu met 100/130 opties, zoals hierboven gezegd, de standaard buizen zijn 600cm dus die worden hoe dan ook gezaagd.
Standaardmaten aanbieden is in onze branche niet gebruikelijk en dan ook geen optie. Maatwerk wordt overal gedaan, buizen die voor iedereen op maat gezaagd worden zijn bij onze concurrenten ook allemaal uitgesloten van retourrecht.

Nu is het alleen zo, dat wij een geheel tafelframe verkopen waarbij de buizen een onderdeel van maken. De vraag is dan, kunnen wij dit als geheel maatwerk product zien? (maatwerk tafelframe) en hoeven wij dus niets retour te nemen, mocht dit ooit voorkomen. Of is het juist zo dat wij dan wel verplicht zijn de koppelstukken retour te nemen, terwijl deze nergens gespecificeerd zijn?

Mijn gevoel zegt namelijk, dit is een geheel maatwerk product. Wij kunnen niets meer met een tafelframe die straks 125 cm lang is en 60 cm breed die retour komt. Dan moeten wij dit op voorraad houden totdat er ooit weer iemand komt die precies die verhoudingen wil. Het kan natuurlijk, maar dat is met veel andere maatwerk producten ook lijkt me? En die zijn ook uitgesloten. Daarnaast worden de koppelstukken die dit tafelframe maken niet specifiek benoemd. Het is een totaalprijs en de klant krijgt nergens een lijst met de bestaande onderdelen. Natuurlijk kunnen klanten ook alles los bestellen, de buizen, de koppelstukken en het geheel zelf in elkaar zetten als tafelframe. in dát geval lijkt mij natuurlijk wel dat de koppelstukken er wel in horen, maar nu lijkt mij dit van niet?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Wet Kopen op Afstand: valt dit eronder?

10 augustus 2015

Als je de hele tafel verkoopt zitten er geen losse delen bij. Dus is het 1 artikel die op maat gemaakt is.
(Het is wel onzin dat je zegt dat je het bij terugname op voorraad moet houden want je kan iedere lengte opnieuw iets afzagen voor een volgende bestelling alleen heb je iets meer afval. Een stuk van 80 cm kun je weer gebruiken voor 80 79 78 77 enz... ;-))
 
Joriz
Berichten: 50
Lid geworden op: 24 maart 2013
Locatie: Enschede

Re: Wet Kopen op Afstand: valt dit eronder?

10 augustus 2015

Dan is het misschien verstandig om de dropdowns met 100 opties te vervangen door een normaal intypveldje (Dit kan je natuurlijk altijd A/B testen en verder onderzoeken). Nu kan je de indruk geven ondanks het grote aantal dat het allemaal maten zijn die op voorraad zijn en dat het juist geen maatwerk product kan zijn.

Daarnaast denk ik dat het een kriem is om door zoveel items als bezoekers te scrollen. Als ik precies een tafel op maat wil zou ik toch al de maten van te voren hebben uitgezocht en deze slechts willen intypen.

PaulG heeft trouwens wel een punt dat je de poten wel altijd kan herzagen en daarnaast als je goede informatie biedt over het te leveren product en mensen echt precies weten dat ze zo'n tafel op maat willen is de kans dat deze binnen 14 dagen retour komt toch redelijk klein.
 
Gebruikersavatar
Michael_
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 mei 2013

Re: Wet Kopen op Afstand: valt dit eronder?

10 augustus 2015

Bedankt voor de reacties. We hebben vanuit de Amerikaanse website al getest dat een dropdown menutje veel beter werkt. Mensen maken hierdoor geen typefoutjes meer, de verwerking gaat sneller doordat wij geen klanten hoeven te bellen met de mededeling dat halve centimeters helaas niet mogelijk zijn etc. Natuurlijk kan dit ook anders opgelost worden, maar eigenlijk hebben wij geen enkel probleem met dit dropdown menu.

Je komt op een pagina uit waar al staat dat je een tafelframe op maat gaat bestellen. Geheel naar eigen wens te bepalen, geheel aan te passen aan je eigen tafelblad etc. Dus mensen op deze pagina's kant-en-klare opties gaan voorschotelen is enorm tegenstrijdig. Wij zijn geen IKEA die standaard artikelen bieden, dat willen wij ook niet. Er is ook niet echt een significant veel bestelde maat. Het is allemaal maatwerk, wellicht dat wij wel ooit nog eens kunnen experimenten op de Nederlandstalige markt of het weergeven van een invulveld betere conversie geeft. Mijn gevoel en het testje dat gedaan is in de VS zeggen eigenlijk van niet.

@PaulG: Daar heb je wellicht gelijk in ja, wellicht niet zo drastisch als ik het voorheen schetste.

Ik wil ook echt niet zo hard voor onze klanten zijn, er zijn altijd wel oplossingen te bedenken. Ik wilde enkel hier even polsen hoe hierover volgens de wet naartoe gekeken wordt. Het bieden van retourmogelijkheden onder de wet klinkt anders dan het te doen onder goodwill/service.
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Wet Kopen op Afstand: valt dit eronder?

23 september 2015

Je reden voor drowpdown is eigenlijk een technische...? Lijkt me niet zo ingwikkeld om een invulveld met alleen hele getallen te hebben. Ik ben niet perse fan van het invulveld omdat ik dropdown fijner vind, maar dat is niet wat jij aangeeft.

Wellicht kun je benadrukken dat het om maatwerk gaat, dat de producten op maat gezaagd worden etc. In mijn ogen is het wel maatwerk en valt dit buiten recht van retour.