Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Voor wie zijn de verzendkosten bij een reparatie?

31 augustus 2015

Op mijn producten zit 2 jaar garantie. Stel, een product gaat na 1 jaar stuk en de klant stuurt het terug ter reparatie. Moet ik dan de verzendkosten aan de koper vergoeden? Het nieuwe/gereparareerde product dat naar de klant toe gaat, daar betaal ik de verzendkosten ook al voor.

Tot nu toe vergoedde ik het altijd wel, uit service, maar ik probeer links en rechts wat in de kosten te snijden. Op internet vind ik tegenstrijdige informatie die vooral betrekking heeft op zichttermijn en afkoelperiode, maar niet hoe het zit op de lange termijn (maar wel binnen garantieperiode)

Als je iets in de winkel koopt, moet je ook kosten maken (benzine) om er te komen toch? Waarom zou je dan de verzendkosten van klant naar webshop moeten vergoeden?
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Voor wie zijn de verzendkosten bij een reparatie?

31 augustus 2015

Onder garantie moet reparatie kosteloos plaats vinden. Je moet daarbij dus (helaas) ook de kosten voor verzending vergoeden.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Voor wie zijn de verzendkosten bij een reparatie?

31 augustus 2015

De webwinkel draagt de kosten, maar het risico (bijvoorbeeld verlies of diefstal) ligt bij de koper.
Omdat een zekerdere/veiligere verzendmethode vaak duurder is, moet je daarin vervolgens maar zelf de balans zoeken "naar redelijkheid en billijkheid":

https://webwinkelrecht.nl/algemeen/prod ... erzending/
Als je iets in de winkel koopt, moet je ook kosten maken (benzine) om er te komen toch? Waarom zou je dan de verzendkosten van klant naar webshop moeten vergoeden?
Dat is eigenlijk geen argument (meer). De koper kan immers met diezelfde auto naar magazijn of kantoor van de webwinkel rijden.

Raar dat nog nooit iemand er hier over begonnen is, maar de nieuwe Consumentenrichtlijn verplicht je een bezoekadres te publiceren. Dat impliceert dus onvermijdelijk dat je een bezoekadres hébt.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Voor wie zijn de verzendkosten bij een reparatie?

31 augustus 2015

Onder garantie moet reparatie kosteloos plaats vinden. Je moet daarbij dus (helaas) ook de kosten voor verzending vergoeden.
Dat heb ik nog nooit gehoord en ook maar heel zelden meegemaakt. Bij alle grote jongens moet je zelf zorgen dat je product daar komt.

Kosteloos is natuurlijk ook rekbaar, want wie draait op voor de brandstof- en parkeerkosten als ik mijn defecte printer naar Coolblue in de stad breng?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
; )
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 december 2014

Re: Voor wie zijn de verzendkosten bij een reparatie?

31 augustus 2015

Ik vergoed in principe geen verzendkosten voor het traject van de klant naar mij, maar omdat ik garantiegevallen vlot afhandel en ik vraag om de defecte producten zonder verpakking e.d. in een envelop naar mij te sturen, hoor ik daar nooit wat van. Als het product zonder verpakking niet door de brievenbus past of als het een aardige/goede klant is, wil ik de kosten nog vergoeden. En uiteraard, mochten klanten daar om vragen, krijgen ze de gemaakte kosten uiteraard gestort.
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Voor wie zijn de verzendkosten bij een reparatie?

31 augustus 2015

Ik vergoed alleen de verzendkosten als een product op korte termijn (1 maand) defect gaat. De verzendkosten voor het nieuwe product zijn voor mijn rekening.

Helaas krijg ik vaak een goed werkend product toegestuurd, maar men is te onkundig om het aan te sluiten. Mijn man sluit dan een aansluitschema bij en ik neem de verzendkosten naar de klant toe voor mijn rekening.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht