Voor wie zijn de verzendkosten bij een reparatie?

1
Op mijn producten zit 2 jaar garantie. Stel, een product gaat na 1 jaar stuk en de klant stuurt het terug ter reparatie. Moet ik dan de verzendkosten aan de koper vergoeden? Het nieuwe/gereparareerde product dat naar de klant toe gaat, daar betaal ik de verzendkosten ook al voor.

Tot nu toe vergoedde ik het altijd wel, uit service, maar ik probeer links en rechts wat in de kosten te snijden. Op internet vind ik tegenstrijdige informatie die vooral betrekking heeft op zichttermijn en afkoelperiode, maar niet hoe het zit op de lange termijn (maar wel binnen garantieperiode)

Als je iets in de winkel koopt, moet je ook kosten maken (benzine) om er te komen toch? Waarom zou je dan de verzendkosten van klant naar webshop moeten vergoeden?

Re: Voor wie zijn de verzendkosten bij een reparatie?

3
De webwinkel draagt de kosten, maar het risico (bijvoorbeeld verlies of diefstal) ligt bij de koper.
Omdat een zekerdere/veiligere verzendmethode vaak duurder is, moet je daarin vervolgens maar zelf de balans zoeken "naar redelijkheid en billijkheid":

https://webwinkelrecht.nl/algemeen/prod ... erzending/
Captain Pervert schreef:Als je iets in de winkel koopt, moet je ook kosten maken (benzine) om er te komen toch? Waarom zou je dan de verzendkosten van klant naar webshop moeten vergoeden?
Dat is eigenlijk geen argument (meer). De koper kan immers met diezelfde auto naar magazijn of kantoor van de webwinkel rijden.

Raar dat nog nooit iemand er hier over begonnen is, maar de nieuwe Consumentenrichtlijn verplicht je een bezoekadres te publiceren. Dat impliceert dus onvermijdelijk dat je een bezoekadres hébt.
StoreCore.io

Re: Voor wie zijn de verzendkosten bij een reparatie?

4
libertes schreef:Onder garantie moet reparatie kosteloos plaats vinden. Je moet daarbij dus (helaas) ook de kosten voor verzending vergoeden.
Dat heb ik nog nooit gehoord en ook maar heel zelden meegemaakt. Bij alle grote jongens moet je zelf zorgen dat je product daar komt.

Kosteloos is natuurlijk ook rekbaar, want wie draait op voor de brandstof- en parkeerkosten als ik mijn defecte printer naar Coolblue in de stad breng?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Voor wie zijn de verzendkosten bij een reparatie?

5
Ik vergoed in principe geen verzendkosten voor het traject van de klant naar mij, maar omdat ik garantiegevallen vlot afhandel en ik vraag om de defecte producten zonder verpakking e.d. in een envelop naar mij te sturen, hoor ik daar nooit wat van. Als het product zonder verpakking niet door de brievenbus past of als het een aardige/goede klant is, wil ik de kosten nog vergoeden. En uiteraard, mochten klanten daar om vragen, krijgen ze de gemaakte kosten uiteraard gestort.

Re: Voor wie zijn de verzendkosten bij een reparatie?

6
Ik vergoed alleen de verzendkosten als een product op korte termijn (1 maand) defect gaat. De verzendkosten voor het nieuwe product zijn voor mijn rekening.

Helaas krijg ik vaak een goed werkend product toegestuurd, maar men is te onkundig om het aan te sluiten. Mijn man sluit dan een aansluitschema bij en ik neem de verzendkosten naar de klant toe voor mijn rekening.