Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Latte Macchiato
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 oktober 2013

Wat te doen met de hoogte van de verzendkosten?

21 september 2015

Ik kom er niet goed uit met de verzendkosten. Ik verkoop producten vanaf 0,99 tot zo'n 80 euro. De verzendkosten verschillen per product, maar zijn min. 1,50 - max. 4,95.

Het liefst zou ik voor de brievenbuspost een vast bedrag rekenen. Dat lijkt me ook duidelijker naar de klant toe. Ik heb het gemiddelde genomen van de brievenbuszendingen, maar kom dan op een vrij hoog bedrag uit. Dat vind ik niet in verhouding staan tot de goedkopere producten. Wie heeft een idee hoe ik dit kan aanpakken?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat te doen met de hoogte van de verzendkosten?

21 september 2015

Volgens mij moet je consumenten niet plagen met het verschil tussen brieven, brievenbuspakjes en pakketten. Reken één tarief voor alles en bied eventueel gratis verzending aan vanaf een bepaald drempelbedrag.

Bij artikelen vanaf € 0,99 tot circa € 5 (brieven), € 10 (brievenbuspakje) of € 15 (pakket) drukken de verzendkosten inderdaad zwaar op de totale prijs. Dat is eigenlijk alleen goed te ondervangen met kwantumkorting (2 + 1 gratis) of cross-selling van bundels (bestel y mee bij x en dergelijke).
 
Latte Macchiato
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 oktober 2013

Re: Wat te doen met de hoogte van de verzendkosten?

21 september 2015

IK heb inderdaad een drempelbdrag voor gratis verzenden. Kom alleen niet goed tot een vast bedrag. Op de laag geprijsde artikelen wil ik niet te veel verzenden rekenen, maar er zijn ook wat duurdere artikelen die ik met track & trace verstuur (via brievenbus) en ik wil ook weer niet te veel op mijn marge inleveren.
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Wat te doen met de hoogte van de verzendkosten?

24 september 2015

Ik verkoop ook dingen van 4 euro met vaste verzendkosten van 3.95
Als je spullen uniek genoeg zijn betalen mensen het er wel voor.
En anders gaan ze soms meer bestellen om de verzendkosten rendabeler te maken.

Voor 3.95 verstuur ik zowel brievenbus als pakketpost, dit zit een beetje in de prijs verwerkt (grote dingen iets duurder, kleine dingen iets goedkoper) maar helemaal dekkend is het niet, kleine dingen verstuur ik dan voor een paar euro, plus 20 cent voor een bubbelenvelop, dus dan maak ik wat winst op de verzendkosten, bij pakketpost wat verlies.

Je moet ergens een grens trekken, het kan niet tot drie cijfers achter de komma kloppen allemaal en dit bedrag werkt voor mij.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Wat te doen met de hoogte van de verzendkosten?

24 september 2015

Je zou een gemiddelde prijs kunnen nemen zoals voorgesteld, aan je reacties te zien proef ik echter dat je daar niet zo op zit te wachten.

Waarom dan niet 2 tarieven, 1 voor borievenbuszending de ander voor pakketverzending. Dit moet je dan wel technisch kunnen inregelen, geef duidelijk aan bij de producten welke verzendmethode wordt gebruikt.

Ga je wel voor een gemiddeld tarief, geef dit dan duidelijk aan. Ik zie namelijk wel is kwade reviews omdat iemand 4,95 heeft gevraagd en iemand vervolgens iets per brief thuis krijgt. Sommige klanten voelen zich dan bekocht. Duidelijkheid op de website kan dat voorkomen. Leg uit waaruit de kosten van de verzending bestaan en dat je hiervoor een gemiddelde hebt berekend...
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat te doen met de hoogte van de verzendkosten?

24 september 2015

Volgens mij probeer je nog te veel het precies kloppend te krijgen op het niveau van individuele bestellingen. Niet doen. Vooral kleinere webwinkels willen nog wel eens uit de kosten springen bij elke individuele bestelling, maar dat is op de langere termijn bij groei onhoudbaar. Keep it simple en calculeer gewoon een verlies in op een x% van de bestellingen (ook voor verlies en diefstal, garantie, onverkoopbare retouren, enzovoort).

Bereken liever de minimale kosten (wat ben je sowieso altijd kwijt) en de gemiddelde kosten (wat ben je over de hele linie kwijt). Bepaal vervolgens welk deel je daarvan zelf kunt dragen uit je marge en je hebt een reële vraagprijs voor de marginale kosten.
Ga je wel voor een gemiddeld tarief, geef dit dan duidelijk aan. Ik zie namelijk wel is kwade reviews omdat iemand 4,95 heeft gevraagd en iemand vervolgens iets per brief thuis krijgt. Sommige klanten voelen zich dan bekocht.
Inderdaad, maar het omgekeerde komt ook voor. Als je maar € 2,95 of € 3,95 rekent voor pakketpost, kan het verstandig zijn dit een bijdrage in de verzendkosten te noemen. De werkelijke verzendkosten zijn namelijk hoger en daar komen klanten dan pas achter als ze iets willen retourneren; ook dat kan tot frustratie en klachten leiden.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht