Volgens mij probeer je nog te veel het precies kloppend te krijgen op het niveau van individuele bestellingen. Niet doen. Vooral kleinere webwinkels willen nog wel eens uit de kosten springen bij elke individuele bestelling, maar dat is op de langere termijn bij groei onhoudbaar.
Keep it simple en calculeer gewoon een verlies in op een x% van de bestellingen (ook voor verlies en diefstal, garantie, onverkoopbare retouren, enzovoort).
Bereken liever de
minimale kosten (wat ben je sowieso altijd kwijt) en de
gemiddelde kosten (wat ben je over de hele linie kwijt). Bepaal vervolgens welk deel je daarvan zelf kunt dragen uit je marge en je hebt een reële vraagprijs voor de
marginale kosten.
Ga je wel voor een gemiddeld tarief, geef dit dan duidelijk aan. Ik zie namelijk wel is kwade reviews omdat iemand 4,95 heeft gevraagd en iemand vervolgens iets per brief thuis krijgt. Sommige klanten voelen zich dan bekocht.
Inderdaad, maar het omgekeerde komt ook voor. Als je maar € 2,95 of € 3,95 rekent voor pakketpost, kan het verstandig zijn dit een
bijdrage in de verzendkosten te noemen. De werkelijke verzendkosten zijn namelijk hoger en daar komen klanten dan pas achter als ze iets willen retourneren; ook dat kan tot frustratie en klachten leiden.