Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Verkoop cadeaubon wet koop op afstand

16 oktober 2015

Ik heb sinds kort een nieuwe cadeaubon laten maken die voor de ontvanger zowel in mijn massagepraktijk als webshop te gebruiken is. De gever beslist zelf welke waarde deze bon krijgt en kan deze via mijn webshop dus bestellen. Zo'n bon heeft een geldigheid van 5 jaar na afgifte.

Nu vroeg ik mij af hoe het dan zit met betrekking tot de wet Koop op Afstand m.b.t. cadeaubonnen. Ik lees verschillende dingen, enerzijds dat het bij het kopen van een dienst (en dan word de vergelijking gemaakt met een tijdschriftabonnement) het niet van toepassing is, al dan niet dat de dienst nader bepaald word door de ontvanger. Ook last op een website dat de termijn verplaatst word bij de aankoop van de producten, dus stel iemand koopt een bon, dan is er geen retourtermijn (wettelijk 14 dagen), maar pas bij de besteding van de bon dat die 14 dagen in zouden gaan.

Wie kan mij meer wijsheid bieden over hoe het dus zit met betrekking tot de wet koop op afstand bij de aankoop van een cadeaubon?
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verkoop cadeaubon wet koop op afstand

17 oktober 2015

[…] dat de termijn verplaatst word bij de aankoop van de producten, dus stel iemand koopt een bon, dan is er geen retourtermijn (wettelijk 14 dagen), maar pas bij de besteding van de bon dat die 14 dagen in zouden gaan.
Ja, want strikt genomen is het geen "retourtermijn" of "bedenktijd", maar een zichttermijn: je moet kunnen zien wat je gekocht hebt. Bij goederen gaat de zichttermijn daarom pas in bij ontvangst.

Aangezien je huidproducten verkoopt, denk ik wel dat je bepaalde retouren zou mogen/moeten uitsluiten om hygiënische redenen. Dat is best lastig, want je zou aangebroken verpakkingen mogen weigeren of in elk geval moeten vernietigen, maar zonder de verpakking aan te breken weet de koper niet hoe iets bijvoorbeeld ruikt.

Wat ik niet weet (en eigenlijk het interessantst vind) is of het recht van retour geldt voor de cadeaubonnen zelf.
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Verkoop cadeaubon wet koop op afstand

17 oktober 2015

De producten zelf mag ik uitsluiten, maar (!) dit is wel belangrijk, ik ben dan verplicht de artikelen te verzegelen: wat ik ook doe met een speciale sticker die bij openen/verwijderen de tekst "void - opened" aanduid en niet meer terug te plaatsen is in de oorspronkelijke positie.
Echter was mijn vraag ook niet zo zeer erop gebaseerd op dat stuk.

Het gaat mij er meer om met de verkoop op afstand van de cadeaubon zélf, hoe dat zit. Ik ga er namelijk vanuit de de wet koop op afstand (wanneer de ontvanger van zo'n bon ervoor kiest producten te nemen i.p.v. een massage) dan pas de 14 dagen in gaat.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verkoop cadeaubon wet koop op afstand

17 oktober 2015

Ja, dat laatste: de zichttermijn gaat pas in vanaf het moment van ontvangst van de producten.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Verkoop cadeaubon wet koop op afstand

17 oktober 2015

De vraag die dan vooral open blijft staan: hoe zit het met de zichttermijn van de aankoop op een cadeaubon. Dat is denk ik ook wel de meest interessante vraag.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verkoop cadeaubon wet koop op afstand

18 oktober 2015

Romano, volgens mij geeft ICTRecht hier toch wel een antwoord op die vraag:

Juridische vraag: mag een cadeaubon geretourneerd worden?

Die post is van voor de laatste wetswijziging, maar ik vermoed dat dit hier alleen gevolgen heeft voor de duur van de zichttermijn (nu 14 dagen in plaats van 7 dagen), niet voor het recht van retour zelf.

Ik denk dat je het goed doet als je ervan uitgaat dat er twee zichttermijnen zijn: 14 dagen voor de cadeaubon zelf (direct vanaf het sluiten van de transactie al) en later eventueel nog eens 14 dagen bij een bestelling van producten (vanaf de ontvangst van de goederen).
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Verkoop cadeaubon wet koop op afstand

18 oktober 2015

Voor de duidelijkheid, in je openingspost haal je een dienst als een tijdschrift aan. Ook voor zulke diensten geldt een herroepingsrecht ( https://blog.webwinkelkeur.nl/bedenktij ... ingsrecht/ ) . Een los tijdschrift kan hierbij wel uitgezonderd worden, omdat deze expliciet in de wet uitgezonderd wordt, een lidmaatschap op een krant of tijdschrift is echter gewoon te herroepen.

Een cadeaubon zou daarom naar mijn idee gewoon onder het herroepingsrecht moeten vallen. Ik zie namelijk geen wettelijke uitzondering die een cadeaubon zou uitsluiten.

Wel als iemand met een cadeaubon betaald, dan kan hij het product alsnog retourneren. Je mag dan echter wel het geld weer terug geven in de vorm van een cadeaubon, omdat de klant ook met dit betaalmiddel betaald heeft. Heeft hij een deel wel gewoon betaald, dan moet dat deel wel gewoon teruggestort worden.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m