Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Leonard H
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 juli 2010

Re: Retouren Bol.com & Kosten

24 augustus 2016

Ik heb als trial ook 1 webwinkel assortiment op bol.com gezet 6 maanden geleden en heb hier ook een veel hoger retourpercentage.

Probleem is dat ik speciaalgereedschap voor in de autobranche verkoop. Ik weet vrijwel zeker dat er mensen zijn die iets gratis laten komen, even gebruiken en weer terugsturen.

Bol.com zegt hier simpelweg niets aan te kunnen of te willen doen.
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

24 augustus 2016

Men verzilvert vaak Bol.com cadeaubonnen op deze wijze. Men krijgt dan contant geld.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

25 augustus 2016

Sinds ik gestopt ben met LVB zijn de retouren fors terug gelopen. Er worden daar in het magazijn veel fouten gemaakt volgens mij. De retour reden van de klant was ook vaak verkeert artikel.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Zaanstreek
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 augustus 2016

Re: Retouren Bol.com & Kosten

27 augustus 2016

Mijn excuses, ik haak even in.

Ik ben al heel lang van plan misschien iets met bol.com iets te doen.
Wat mij niet beviel is dat je ten alle tijde gratis moet verzenden.

Hoe zit dit nu?

Je moet gratis verzenden, en draait ook nog eens voor de retourverzending op? Begrijp ik dat goed?

Daarnaast : als men bij bol.com besteld moet men minimaal voor 20,- bestellen alvorens ze gratis verzendkosten krijgen.
Hoe zit dit dan? Als ze bij jou (partner van bol.com) bestellen krijgen zij dan al wel bij 10,- gratis verzending? Of steekt bol.com dit in hun zak?
Want zover ik weet moet je als partner van bol.com ook bij een bestelling van 10,- al verzendkosten betalen. Dus ik bedoel, klant besteld bij jou voor 10,- , bol.com rekent pas vanaf 20,- gratis verzendkosten maar laten jou desondanks toch wel verzendkosten betalen? Terwijl zij aan de klant wel verzendkosten berekenen?

Ik kan dit natuurlijk simpel uitproberen door een account aan te maken en bij een bol.com partner voor iets van pak hem beet 10,- te bestellen en te kijken of ik verzendkosten moet betalen of niet , en eventueel daarna weer gratis terug te zenden, maar ik vraag het liever aan jullie. Ik jaag liever niet iemand onnodig op kosten! Het is als webwinkelier al moeilijk genoeg met al die grote jongens die de markt kapot maken doordat zij enorm groot in kunnen kopen en daardoor kunnen verkopen tegen een lagere prijs dan jou inkoopprijs in sommige gevallen!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

29 augustus 2016

Men verzilvert vaak Bol.com cadeaubonnen op deze wijze. Men krijgt dan contant geld.
Nu je dit zegt, nooit aan gedacht terwijl ik wel weet dat deze cadeaubonnen bestaan. 
Onlangs ook een order gehad wat nog net geen 10 euro was, met 2 producten waarvan beide totaal geen link met elkaar hebben, Jack plug en een polsband.
Beide producten werden op de verwachte leverdag retour gemeld en de dag er na nog retour mogen ontvangen, en wat viel op, retail verpakking intact, niet eens gebruikt / getest. 
Het zou me niet verbazen dat dit het verzilveren van is.... Maar ach, die paar keer dat het gebeurd, zonde van de onkosten maar het is gewoon toegestaan, maar wel vervelend.    
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Retouren Bol.com & Kosten

31 augustus 2016

Sinds ik gestopt ben met LVB zijn de retouren fors terug gelopen. Er worden daar in het magazijn veel fouten gemaakt volgens mij. De retour reden van de klant was ook vaak verkeert artikel.
Bij LvB gebeuren veel fouten. Bij 1 op de 2 zendingen naar daar loopt er wel iets mis. Ik heb namelijk veel producten waarvan de verpakking identiek is maar enkel de EAN (bSKU) code verschilt. Meestal gaat het bij de inbound (1e telling) goed en is alles correct, maar vervolgens gaat het mis bij het op voorraad leggen (2e telling). Als je vervolgens contact opneemt met Bol krijg je eerst een reactie dat er geen fouten bij LvB gemaakt worden en dat je zelf verkeerde aantallen hebt verstuurd en pas als je volhoudt dat er bij LvB iets mis is gegaan nemen ze contact op met LvB voor een hertelling, tegen dat de voorraad terug correct is ben je helaas gemakkelijk een week verder.
Ook bij het verzenden naar de klant gaat het te vaak mis, "verkeerd artikel" en "zending incompleet" komen inderdaad veel voor bij retouren.
Mijn excuses, ik haak even in.

Ik ben al heel lang van plan misschien iets met bol.com iets te doen.
Wat mij niet beviel is dat je ten alle tijde gratis moet verzenden.

Hoe zit dit nu?

Je moet gratis verzenden, en draait ook nog eens voor de retourverzending op? Begrijp ik dat goed?

Daarnaast : als men bij bol.com besteld moet men minimaal voor 20,- bestellen alvorens ze gratis verzendkosten krijgen.
Hoe zit dit dan? Als ze bij jou (partner van bol.com) bestellen krijgen zij dan al wel bij 10,- gratis verzending? Of steekt bol.com dit in hun zak?
Want zover ik weet moet je als partner van bol.com ook bij een bestelling van 10,- al verzendkosten betalen. Dus ik bedoel, klant besteld bij jou voor 10,- , bol.com rekent pas vanaf 20,- gratis verzendkosten maar laten jou desondanks toch wel verzendkosten betalen? Terwijl zij aan de klant wel verzendkosten berekenen?

Ik kan dit natuurlijk simpel uitproberen door een account aan te maken en bij een bol.com partner voor iets van pak hem beet 10,- te bestellen en te kijken of ik verzendkosten moet betalen of niet , en eventueel daarna weer gratis terug te zenden, maar ik vraag het liever aan jullie. Ik jaag liever niet iemand onnodig op kosten! Het is als webwinkelier al moeilijk genoeg met al die grote jongens die de markt kapot maken doordat zij enorm groot in kunnen kopen en daardoor kunnen verkopen tegen een lagere prijs dan jou inkoopprijs in sommige gevallen!
Als de klant een product van minder dan €20 bij een externe verkoper koopt dan vraagt Bol daar geen verzendkosten voor, omdat de prijs van de externe verkoper all inclusief moet zijn.
Koop je een product van €9,99 bij Bol zelf dan zal je als klant daar nog €1,99 verzendkosten op moeten betalen.
Koop je een product van €9,99 bij een externe verkoper, dan zal je daar als klant geen verzendkosten op moeten betalen.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

01 september 2016

Mij heeft het erg geholpen om op productniveau naar retouren te kijken. Daar bedoel ik mee als een product retour dat product goed bestuderen. Kijk goed wat Bol.com er over op de website heeft staan. Denk zelf na of er zaken staan die de verwachting kunnen vervormen. Als je op die wijze bij retouren de producten of aanpast of uit het assortiment haalt, daalt het retouren percentage vanzelf. Het retouren percentage blijft helaas wel nog een beetje aan de hoge kant bij mij. Echter is het nu wel acceptabel. Het retour percentage ligt bij mij nu rond de 5%. Het verhaal over de cadeaubonnen kan een reden zijn om tijdens de feestdagen even te stoppen met Bol Plaza.

Vorige 'poging' met Bol Plaza was ik ook na de feestdagen gestopt omdat ik het retouren percentage belachelijk hoog vond worden. Het zou heel goed kunnen dat dit een tijdelijke piek was door de cadeaubonnen. Daar had ik niet bij stil gestaan. Dat is dus een erg waardevolle tip!
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

05 september 2016

Een wat andere vraag,

Ik krijg heel af en toe van klanten de vraag: "hoe kan ik gratis retourneren?"
Het komt regelmatig voor dat klanten het retour etiket op het pakketje plakken en het zo willen afleveren bij PostNL. Dit met het gevolg dat PostNL aangeeft dat het niet gefrankeerd is en dat er alsnog betaald dient te worden. Klanten gaan er van uit dat het retour etiket voldoende is en volgens mij is dat ook zo. 
Ik krijg met zeer grote regelmaat retouren terug die gefrankeerd zijn met postzegels of met T&T stikker van PostNL, met daarop het bedrag dat de kant heeft moeten afrekenen. 
 
Ik heb toen navraag gedaan bij Bol.com klantenservice, maar zij gaven mij een onsamenhangend verhaal waar ik eigenlijk weinig mee kon. 

Klopt het dat het retour etiket van Bol.com voldoende is? En dat deze door PostNL gewoon zonder verdere frankering geaccepteerd dient te worden? 
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

05 september 2016

Via Bol.com kan men een retourpakketzegel uitmaken, waarvoor EUR 2,= wordt doorbelast aan de verkoper...:-(
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

05 september 2016

Exact wat Elektrorobert zegt. Mocht je gebruik maken van LvB is het voor zowel de verkoper als koper gratis.

Heb recent nog bij Bol.com wat van een externe verkoper retour gemeld, door een probleem kon toen geen retourzegel verstrekt worden. De klantenservice heeft toen 10 euro op m'n account gestort als compensatie voor de verzendkosten. Als verkoper heb ik dit ook al een aantal keer gemerkt, Bol.com geeft de klant meestal een kortingsbon of boekt het bedrag terug als de klant het bonnetje opstuurt. 
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

11 oktober 2016

Inmiddels is het retourneren op Bol.com al een tijdje gratis. Ik las het e.e.a. over de marktconforme prijzen en de retourkosten. Op Bol.com staat onder het artikel de vraag: "Wanneer wijkt de verkoopprijs af van de relevante marktprijs?" Daar staat bv. bij artikelen tussen de 0-15 euro dat je 3 euro hoger de marktprijs mag zitten (althans, daarna word het opgemerkt als te hoog). Bovendien worden wij als externe verkopers gevraagd om de prijs inclusief de verzendkosten aan te duiden. Dus een deel van je Bol.com prijs is voor verzendkosten. Voor mijn eigen assortiment op Bol.com geldt dat ik exact dezelfde verzendregels hanteer als bij mijn eigen webshop, wat betekent dat producten die los onder de € 7,50 zouden kosten in mijn webshop, bij mij onder het hoge verzendtarief vallen (krijgt bij mijn eigen webshop ook geen tegemoetkoming in de verzendkosten van mijn kant). Dit heb ik dan ook zo doorgerekend in het tarief op Bol.com. En ja, een enkeling geeft daar dan de negatieve feedback, omdat de gemiddelde Bol.com klant lijkt te denken dat PostNL (of andere aanbieders) gratis pakketjes versturen en dat de prijs dus een productprijs is (en gemakshalve vergeten dat dit de productprijs inclusief verzendkosten is).
Naast deze normale 1 op 1 overname van prijzen inclusief verzendkosten, heb ik sinds de invoering van gratis retourneren een fractie meer aan retouren gekregen. Persoonlijk had ik dit erger verwacht, maar wat ik wel zie, is dat de retouren om rare of vreemde redenen gebeurd (voorheen zou iemand er niet om retour hebben gestuurd). Dit is bovendien op een aantal producten heel specifiek te zien. Voor deze producten, die dus een hoger "retourrisico" hebben heb ik de prijs ook hoger gemaakt dan in mijn eigen webshop het geval is, maar binnen de normen die Bol.com zelf aanduid. 

Het aantal retouren had ik eerlijkheidshalve vooraf heel hoog ingeschat, maar uiteindelijk valt dit best mee dan mijn eerste inschatting was. Het enige wat wel echt opvalt is dat men de producten eerst test (gebruikssporen zijn te vinden) en vervolgens nog retour stuurt. Bij Bol.com is hier niet echt een eenduidig beleid over, behalve "wat zou je normaal doen", ja, retoursturen en de klant betaald de 2e keer voor de heenzending (retourzending heb ik immers ook al bekostigd). Maar bovendien is de retourzending niet juist: in sommige gevallen heeft Bol.com dan ook de retourkosten vergoed. Verder valt het op dat klanten niet eerst contact opnemen en dan retour sturen, iets wat voorheen wel gebeurde als een artikel niet werkte of er vragen bij waren, dan werd er contact opgenomen met de verkoper, dat is nu nog minder het geval, ondanks de extra insert die ik doe in de context "Vragen? Neem contact op via je Bol.com account of mail naar..."
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

11 oktober 2016

Inmiddels is het retourneren op Bol.com al een tijdje gratis. Ik las het e.e.a. over de marktconforme prijzen en de retourkosten. Op Bol.com staat onder het artikel de vraag: "Wanneer wijkt de verkoopprijs af van de relevante marktprijs?" Daar staat bv. bij artikelen tussen de 0-15 euro dat je 3 euro hoger de marktprijs mag zitten (althans, daarna word het opgemerkt als te hoog). Bovendien worden wij als externe verkopers gevraagd om de prijs inclusief de verzendkosten aan te duiden. Dus een deel van je Bol.com prijs is voor verzendkosten. Voor mijn eigen assortiment op Bol.com geldt dat ik exact dezelfde verzendregels hanteer als bij mijn eigen webshop, wat betekent dat producten die los onder de € 7,50 zouden kosten in mijn webshop, bij mij onder het hoge verzendtarief vallen (krijgt bij mijn eigen webshop ook geen tegemoetkoming in de verzendkosten van mijn kant). Dit heb ik dan ook zo doorgerekend in het tarief op Bol.com. En ja, een enkeling geeft daar dan de negatieve feedback, omdat de gemiddelde Bol.com klant lijkt te denken dat PostNL (of andere aanbieders) gratis pakketjes versturen en dat de prijs dus een productprijs is (en gemakshalve vergeten dat dit de productprijs inclusief verzendkosten is).
Naast deze normale 1 op 1 overname van prijzen inclusief verzendkosten, heb ik sinds de invoering van gratis retourneren een fractie meer aan retouren gekregen. Persoonlijk had ik dit erger verwacht, maar wat ik wel zie, is dat de retouren om rare of vreemde redenen gebeurd (voorheen zou iemand er niet om retour hebben gestuurd). Dit is bovendien op een aantal producten heel specifiek te zien. Voor deze producten, die dus een hoger "retourrisico" hebben heb ik de prijs ook hoger gemaakt dan in mijn eigen webshop het geval is, maar binnen de normen die Bol.com zelf aanduid. 

Het aantal retouren had ik eerlijkheidshalve vooraf heel hoog ingeschat, maar uiteindelijk valt dit best mee dan mijn eerste inschatting was. Het enige wat wel echt opvalt is dat men de producten eerst test (gebruikssporen zijn te vinden) en vervolgens nog retour stuurt. Bij Bol.com is hier niet echt een eenduidig beleid over, behalve "wat zou je normaal doen", ja, retoursturen en de klant betaald de 2e keer voor de heenzending (retourzending heb ik immers ook al bekostigd). Maar bovendien is de retourzending niet juist: in sommige gevallen heeft Bol.com dan ook de retourkosten vergoed. Verder valt het op dat klanten niet eerst contact opnemen en dan retour sturen, iets wat voorheen wel gebeurde als een artikel niet werkte of er vragen bij waren, dan werd er contact opgenomen met de verkoper, dat is nu nog minder het geval, ondanks de extra insert die ik doe in de context "Vragen? Neem contact op via je Bol.com account of mail naar..."
Consumenten moeten duidelijk opgevoed worden. Zelf gebruik ik enkel nog LvB, maar Bol.com accepteert alles. Van gebruikte shampoos tot artikelen welke in de "intieme streek" gebruikt zijn. En inderdaad, contact opnemen doen klanten nauwelijks. Het liefst gaan ze zelf naar PostNL, betalen voor retourneren en gaan achteraf klagen via een review. Het enigste wat ik er tegen kan doen is artikelen uit assortiment bij Bol.com halen welke vaak worden geretourneerd en de prijs maximaal zetten. Niet erg fijn voor de eerlijke klanten, maar de kosten moeten ergens terugverdient worden.
 
BUF
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 oktober 2012

Re: Retouren Bol.com & Kosten

17 oktober 2016

Sinds ik gestopt ben met LVB zijn de retouren fors terug gelopen. Er worden daar in het magazijn veel fouten gemaakt volgens mij. De retour reden van de klant was ook vaak verkeert artikel.
Het is schrikbarend hoe er bij de LVB van bol.com met jouw voorraad wordt omgesprongen. Herkenbaar: "verkeerd artikel"....  En bij retouren kijken ze niet eens of het product wel klopt en compleet is. Als er een ander (of incompleet, of gebruikt/versleten) product wordt teruggestuurd dan jij verkocht hebt, is het toch een "retour" en jij draag alle kosten en verliezen.

Via LVB bol.com zijn de retouren ruim 5% terwijl het op de niet-LVB producten net over de 1% is...