Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

08 maart 2016

Het voordeel is naamsbekendheid en toch een voordelige manier om je producten af te zetten. Ik vind dat de verkoper ook goed beschermd is, want ik herken bovenstaande problemen niet. Tot nu toe zijn altijd de zwaar beschadigde, maar ook zoekgeraakte producten aan ons vergoed.

Man en zoon zijn actief (naast hun werk, studie en webwinkels) op Bol.com. 

Een nadeel is dat Bol.com de goed verkopende producten zelf gaat verkopen tegen dumpprijzen! Zij gaan 25% onder de adviesprijs zitten. Normale verkopers kunnen niet meer mee, omdat zij 15% commissie moeten afdragen. 
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

09 maart 2016

Een kleine voorraad verstuurt naar bol.com. Ging allemaal prima. Helaas bij controle blijken er al 3 barcode scanners zoek te zijn.  Ze zijn wel ontvangen maar liggen niet op voorraad.
Er wordt onderzoek na gedaan. We gaan er maar vanuit dat het goed opgelost wordt.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

10 maart 2016

Ik moet helaas mijn mening bijstellen....vandaag wordt de schade niet vergoed, omdat het opgebouwde bedrag niet toereikend zou zijn....Mevrouw betaalt namelijk niet.
Over 2 weken moet ik maar eens terugbellen. Ik mag mij nergens mee bemoeien, want mevrouw is nu opeens klant van Bol.com.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

10 maart 2016

Ik mag mij nergens mee bemoeien, want mevrouw is nu opeens klant van Bol.com.
Prima. Dan kan bol.com jou gewoon uitbetalen, aangezien jij niets te maken hebt met de rekening die niet betaald wordt :D
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

10 maart 2016

Heb ik ook gezegd.:-), maar zo werkt het niet volgens Bol.com. Zij gaan eventueel ook tot incasso over...

Maar ik heb gelijk mijn hart gelucht over het gratis retourneren. Er is geen drempel meer, want men laat gemakkelijk 10 lampen op zicht komen. 
Ik krijg soms ongeopende dozen retour. Of een retour met een opmerking, dat men nog een cadeaubon had van Bol.com, die men op deze wijze heeft verzilverd. 
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

11 maart 2016

Ik moet helaas mijn mening bijstellen....vandaag wordt de schade niet vergoed, omdat het opgebouwde bedrag niet toereikend zou zijn....Mevrouw betaalt namelijk niet.
Over 2 weken moet ik maar eens terugbellen. Ik mag mij nergens mee bemoeien, want mevrouw is nu opeens klant van Bol.com.
Maling aan hebben en zelf de klant aansporen. Na paar maanden zat het volgens Bol nog steeds in het incasso traject. Zelf maar even een WhatsAppje naar de klant gestuurd (persoonlijk, hopelijk iets gevoeliger), en toen kwam de betaling.

Wat betreft het garantiebedrag, niemand lijkt daar wat van te snappen.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

11 maart 2016

Niet naar bedoelt, maar fijn te lezen dat het toch tegenvalt. Begon al te denken dat het aan mij lag. Begon zelfs te twijfelen om Bol.com nog een kans te geven. Ik hoop dat dit voor jou nog opgelost zal worden, maar voor mij is het weer een bevestiging dat ik de juiste keuze heb gemaakt door te stoppen met Bol.com.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

11 maart 2016

Het is anderhalf jaar goed gegaan zonder problemen. Zelfs pakketten, die zoekgeraakt zijn, werden vergoed. Volgens mij weet de afdeling klantenservice zelf niet, waar men mee bezig is. Je krijgt steeds andere antwoorden. De voorlaatste keer werd verteld dat het een algemene pot is en nu is het weer een persoonlijk opgebouwde pot. 

Ik ben zelf ook geen voorstander van verkopen via Bol.com, maar mijn man en zoon wel. Ze moeten inzien dat de tijd voorbij is. Je staat alleen op nr. 1 als Bol.com veel aan je verdient. Het maakt niet uit of je een 6, 7 of 9 gemiddeld staat. Je krijgt dan weer een flauw verhaal dat men naar de beoordelingen kijkt. Als niemand nu een beoordeling geeft?
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Retouren Bol.com & Kosten

11 maart 2016

Niet naar bedoelt, maar fijn te lezen dat het toch tegenvalt. Begon al te denken dat het aan mij lag. Begon zelfs te twijfelen om Bol.com nog een kans te geven. Ik hoop dat dit voor jou nog opgelost zal worden, maar voor mij is het weer een bevestiging dat ik de juiste keuze heb gemaakt door te stoppen met Bol.com.
Hahahahhaha ik dacht ook nog van nee, heb ik het nou helemaal verkeerd gedaan? Bol.com hoort hoe dan ook garant te staan voor betaling en niet een beetje zitten wachten tot zij geld hebben en dan pas de zakelijke verkoper die eventueel zelfs LvB heeft niet te gaan uitbetalen! 
 
Doubled_1980
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 april 2011

Re: Retouren Bol.com & Kosten

13 maart 2016

Een groot probleem blijft de onduidelijkheid over het garantiebedrag. Afgelopen week is er een zending 'kwijt geraakt' in de brievenbuspost en nu blijkt dat wij deze bestelling niet vergoed krijgen, omdat ons garantiebedrag op dat moment niet toelatend was. Wij versturen per maand gemiddeld 200 bestellingen via bol.com, waarvan er misschien 1-2 stuks kwijt raken, maar uitbetalen doen ze niet. En dan gaat het over relatief kleine bedrag tussen de 15-50 euro. Helaas is het voor ons niet inzichtelijk wanneer wij het garantiebedrag overschrijden en voor de medewerkers van bol.com ook niet. Het achterliggende systeem bepaald dit werd mij verteld.
Het garantiebedrag kan je aan laten passen. In onze bol accounts heeft bol dit ingesteld op een ton. Gewoon even contact zoeken met bol om het aan te laten passen.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

13 maart 2016

Bedankt voor de tip. 

Overigens rekent bij niet betalen aan Bol.com wel direct zijn bemiddelingskosten door. Zij hebben hun geld dus al. Het is dus voor Bol.com niet meer van belang of de klant  wel of niet betaald.

Kan je het trouwens zien of je een uitbetaling krijgt van het garantie bedrag. Volgens Bol.com heeft er bij mij 1 klant niet betaald maar ik ben wel uitbetaald. Het gaat om een bedrag van 95 euro. Op het factuur staat er "nabetaling 95 euro"
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

14 maart 2016

Ik heb klant rechtstreeks benaderd. Er wordt dinsdag betaald. Wij wachten het dus eventjes af...
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

14 maart 2016

Hoe zit dat bij LVB? Daar zijn er geen klantgegevens bekend. Of betaald bol.com dan wel altijd uit? In de bovenstaande berichten lees ik van niet.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

20 april 2016

Nu na bijna 2 maanden via LVB te hebben verkocht loop ik toch tegen een aantal problemen aan. Het retour percentage is heel hoog. Veel hoger als wanneer ik het zelf inpakt en verzend. Ook dan is het voor de klant gratis retourneren dus dat hoeft geen drempel te zijn.

Klant meldt verkeerd product te hebben ontvangen. De klantenservice neemt dan contact met je op met de volgende optie,

* Een track en trace nummer vermelden (die heb ik niet want het is via LVB)
* Het pakket zelf opnieuw verzenden (dit is ook niet mogelijk want ik heb geen NAW en die krijg je ook niet)
* De order annuleren. (Annuleren is niet mogelijk via LVB dit moet bol.com doen)

Aangeven dat ik wil dat het artikel uit LVB nogmaals verzonden maar deze zijn blijkbaar zoek. Op papier is er nog voorraad wat juist is maar de pick locatie is leeg.

Oplossing bol.com. We melden dat het pakket zoek is geraakt en betalen je uit het garantie potje. (deze is naar mijn mening voor hele andere doeleinden)

Al met al. Ik verkoop uit en stop met LVB en houd alles weer in eigen beheer. Het was een goede les.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

20 april 2016

Mooi verhaal. Heb ik ook nog een toevoeging. Ik besteed mijn orderverwerking vrijwel volledig uit (binnenkort als het goed is laatste restje eigen voorraad ook weg naar fullfillment). Maandag zat ik met de directeur van het bedrijf die ~90% van mijn zendingen verstuurd. Hij verstuurd totaal meen ik rond de 500.000 zendingen per jaar. Een heel groot deel van de Plaza verkopers in mijn branche, verstuurd hij ook. Hij wist mij te melden, dat 60-70% van de retouren die zij krijgen van Plaza orders zijn. Uiteraard is het bij lange na niet zo, dat 60-70% van ze orders van plaza verkopers zijn. Dus denk dat dit soort ervaringen niet echt af te doen zijn als incidenten.

Ik heb hier wel een theorie over die allicht een beetje een open deur is. Als men via Bol iets bij je koopt, hebben ze geen binding met jou bedrijf. Het retourneren is daardoor sowieso een lagere drempel, dan wanneer men rechtstreeks koopt. Ik heb bijvoorbeeld wel eens klanten aan de telefoon, die zich verontschuldigen omdat ze iets retour willen sturen. Dat heb ik toen ik nog via Plaza verkocht echt nooit meegemaakt. Als het retourneren dan ook nog eens extra laagdrempelig is door het volledig gratis te bieden. Dan is dat een killer combinatie. Men kan bij mij altijd gratis retourneren, maar een klant die bij mij rechtstreeks koopt heeft duidelijk een stuk meer binding met mij, dan een Bol Plaza klant.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

20 april 2016

Hij wist mij te melden, dat 60-70% van de retouren die zij krijgen van Plaza orders zijn. Uiteraard is het bij lange na niet zo, dat 60-70% van ze orders van plaza verkopers zijn.
Dat zegt statistisch op zich weinig of niets. Als zijn Plaza-verkopers bijvoorbeeld substantieel meer Made in China-meuk verkopen, krijg je gelijk meer retouren. Als je niet door die cijfers heen kunt kijken, krijg je een vertekend beeld.
Nadat ik van dichtbij verschillende eBay-, Marktplaats-, Amazon- en Bol-verkopers in actie heb gezien, denk ik dat het vooral aan de verkopers ligt en nauwelijks aan de platforms. De platforms maken online verkopen gemakkelijker, maar dáárdoor trekken ze gelijk ook allerlei gemakzuchtige, onervaren of ronduit slechte verkopers. Dat die meer retouren hebben, is vanzelfsprekend en onvermijdelijk.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

20 april 2016

Daar ben ik het wel mee eens. Je moet geen meuk gaan verkopen want dat is het retour percentage ook hoger.
Ook heb ik helemaal geen moeite met retouren. Dat hoort erbij en ik kan het artikel vaak gewoon nog doorverkopen omdat ik voor blisterverpakking kies die te hersluiten zijn.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

21 april 2016

Hij wist mij te melden, dat 60-70% van de retouren die zij krijgen van Plaza orders zijn. Uiteraard is het bij lange na niet zo, dat 60-70% van ze orders van plaza verkopers zijn.
Dat zegt statistisch op zich weinig of niets. Als zijn Plaza-verkopers bijvoorbeeld substantieel meer Made in China-meuk verkopen, krijg je gelijk meer retouren. Als je niet door die cijfers heen kunt kijken, krijg je een vertekend beeld.
Nadat ik van dichtbij verschillende eBay-, Marktplaats-, Amazon- en Bol-verkopers in actie heb gezien, denk ik dat het vooral aan de verkopers ligt en nauwelijks aan de platforms. De platforms maken online verkopen gemakkelijker, maar dáárdoor trekken ze gelijk ook allerlei gemakzuchtige, onervaren of ronduit slechte verkopers. Dat die meer retouren hebben, is vanzelfsprekend en onvermijdelijk.
Je mist hier het punt. De exact zelfde producten, komen via reguliere webshops vele malen minder vaak retour, dan via Bol Plaza. Nu is dat ongetwijfeld deels te wijten aan 'gemakzuchtige, onervaren of ronduit slechte verkopers'. Echter zou het verschil dan natuurlijk niet zoveel groter moeten zijn. Verkoop jijzelf ook via Bol Plaza Ward? Hoe is jou verhouding in het retour percentage van de eigen webshop ten opzichte van Bol Plaza?
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

21 april 2016

Soms speelt het ook mee dat een andere verkoper de beschrijving laat aanpassen. Ik neem soms contact op met klant om te achterhalen wat de reden was, meestal is het dat het product tegen valt. Dit is vaak te voorkomen door goede fotos en duidelijke beschrijving.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

22 april 2016

Tja dat over het veranderen van advertenties is soms wel erg irritant.
Ik lever altijd met batterij 9V die niet echt goedkoop zijn en in blitzer verpakking. Bij mn advertentie zet ik dat er ook duidelijk bij (Ik heb dit artikel zelf bij bol.com aangemeld) maar er zijn dan verkopers die de advertentie veranderen zonder batterij en in kartonnen doos.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Retouren Bol.com & Kosten

22 april 2016

Jullie moeten toch wel bakken met geld verdienen via bol.com, anders blijf je daar toch niet zitten met al die ellende die ik overal lees.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

23 april 2016

Tja sommige artikelen lopen er best hard. Met alle bol.com kosten eraf toch nog voor 1250 euro verkocht met slechts 4 artikelen.

Dus nu het dilemma. Blijven verkopen (en verdienen) via bol.com. Of het verkoopkanaal afstoten.
Ik ga zelf nu selectief alle hoge retour artikelen zelf weer verpakken en de rest toch nog weer even proberen via LVB.

En ja de marge ligt hoger als er niks retour komt. Het moet toch ergens vandaag komen. Je moet alleen oppassen dat je niet afhankelijk ervan gaat worden want dan kan je ineens voor verrassingen komen te staan als het beleid gewijzigd wordt.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

08 juli 2016

Het is al een tijdje rustig hier, is dat een goed teken :-)

Laatste tijd krijg ik toch wel redelijk wat retouren welke duidelijk langdurig gebruikt zijn of uitgebreid getest (haarverf etc etc). Bol.com accepteert altijd deze retouren... Verder loopt alles wel op rolletjes via LvB. 
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

28 juli 2016

I.v.m. vakantie heb ik de verkopen op non actief gezet. Eerst de drukte bijwerken en de BTW morgen en dan ga ik alle artikelen verwijderen, die men op zicht laat komen en weer terugstuurt, zoals verlichting. Bepaalde artikelen komen niet retour, omdat men ze nodig heeft.
 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

15 augustus 2016

Bol.com is een prima platform om je verkoopvolume te vergroten naast je eigen webwinkel.
Retouren blijf je altijd houden, dat moet je ook incalculeren, maar irriteer me wel aan de onderstaande punten. 

Retouren waarvan ik sterk het idee heb dat het artikel intensief is gebruikt, gebruikssporen. 
Of dat de adres gegevens niet zijn aangepast in het account terwijl men onlangs is verhuist. 
Of men retourneert naar Bol.com zelf terwijl men besteld heeft bij een externe verkoper, vaak komen ze dan uiteindelijk met flinke vertraging wel correct retour. 
Een klantenservice die niet aan hoor en wederhoor doet, maar direct de bestelling afboekt zonder tussenkomst van de externe verkoper. 1x gebeurd en uiteindelijk zijn we wel terugbetaald middels het garantiebedrag. 
Bovenstaande klinkt heel negatief maar het het gebeurd gelukkig sporadisch, in ieder geval bij ons. 

Verder zijn wij in ieder geval tevreden over Bol.com, ze blijven daarnaast hun platform verbeteren door diverse aanpassingen, mede door de verkopers te vragen welke verbeteringen zij graag willen zien. 







 
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

15 augustus 2016

Wat vind je dan van het nieuwe beleid, dat artikelen verwijderd worden die prijstechnisch niet marktconform zijn? Marktconform houdt voor mij in bruto adviesprijs, maar niet voor Bol.
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

15 augustus 2016

Dat is gewoon een kut systeem. Neem bijvoorbeeld Samsung opladers, de "normale" verkoopprijs wordt berekend door de paar laagste prijzen te nemen en deze te middelen (excl. de laagste prijs). In deze situatie zijn er verkopers die namaak verkopen en dus een veel te lage prijs hanteren, gevolg, de verkopers die origineel verkopen worden onzichtbaar. 

Overigens weet de zakelijk verkopen klantenservice ook niet hoe het gaat lopen. Je krijgt nu wel de melding dat je te "duur" bent, maar je aanbod blijft voorlopig online staan. 
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Retouren Bol.com & Kosten

15 augustus 2016

Naast mijn eigen webwinkel ben ik ook actief via Bol (ook via Lvb), dat prijssysteem staat volgens mij nog niet volledig op punt, van de artikels die volgens Bol een te hoge prijs hebben staat ongeveer nog 50% online en bij de artikels die niet meer online staan door de te hoge prijs (volgens Bol), zie ik dat er externe verkopers zijn met nog een hogere prijs dan ik wel nog online staan.
Wel merk ik de laatste tijd dat er meer externe verkopers zijn die niet heel boekhoudkundig correct werken, zoals het bedrag die ze van Bol uitbetaald krijgen als verkoopbedrag inboeken i.p.v. het werkelijk verkoopbedrag en hier dus te weinig BTW op afdragen.

Retouren liggen inderdaad (veel) hoger bij Bol dan in mijn eigen webwinkel en bij LvB is het nog erger want daar aanvaarden ze gewoon alles.
Ook heb ik gemerkt dat er veel meer bestellingen "verloren" gaan die via LvB verzonden worden.
Sinds ze vorige week beslist hebben om de productinformatie in mijn productsegment opnieuw aan te passen heb ik besloten om Bol af te bouwen en me opnieuw meer te gaan concentreren op mijn eigen webwinkel. Heb er enorm veel tijd ingestoken om zowat alle producten aan te vullen met extra productinformatie en sinds vrijdag is alle productinformatie weg.
 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

16 augustus 2016

Dat is gewoon een kut systeem. Neem bijvoorbeeld Samsung opladers, de "normale" verkoopprijs wordt berekend door de paar laagste prijzen te nemen en deze te middelen (excl. de laagste prijs). In deze situatie zijn er verkopers die namaak verkopen en dus een veel te lage prijs hanteren, gevolg, de verkopers die origineel verkopen worden onzichtbaar. 

Overigens weet de zakelijk verkopen klantenservice ook niet hoe het gaat lopen. Je krijgt nu wel de melding dat je te "duur" bent, maar je aanbod blijft voorlopig online staan. 
Wat bedoel je met namaak? Staat er ook een merknaam op het product en in de advertentie dat het om een originele Samsung lader gaat? Als je een vermoeden hebt dat dit niet zo is kun je dit gewoon aankaarten bij het verkopers performance team. 
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

16 augustus 2016

Verkoper verkoopt een nagemaakt product inclusief logos etc als origineel, ik verkoop werkelijk origineel. Zelfs besteld bij de concurrent, fotos gestuurd naar zakelijk verkopen team. En die doen: niks. Ga mijn energie er verder niet meer in steken, dan verkoop ik dat maar niet via Bol.com.