Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
DL Sales
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 december 2015

Retouren Bol.com & Kosten

09 december 2015

Hallo,
Wij zijn nieuw in de online Retail en zijn gestart met de verkoop van mode accessoires via bol.com, bedoeling is om straks via de eigen webshop te gaan verkopen maar deze is nog in ontwikkeling.
Vraagje over de kosten welke bol.com in rekening brengt voor retouren, wij laten de retouren via bol terugkomen a €1,99 / zending. Zijn dit dan ook de enigste kosten welke wij kwijt zijn (buiten onze eigen verzendkosten uiteraard) of worden de bemiddelingsbijdrage en de vaste kosten per order ook doorberekend bij een retourzending?
En heeft iemand hier ervaring met wat voor percentages retouren wij rekening mee moeten houden?
In onze eerste maand hebben wij c.a. 100 bestellingen verzonden waarvan er 5 stuks retour zijn gekomen zitten jullie ook aan een zelfde percentage van ~5%? Opvallend is dat deze retouren met name in de laatste week hebben plaatsgevonden dus wellicht sinterklaascadeaus die terug worden gestuurd.
Onze webshop zijn we nog aan het ontwikkelen en aan het vullen, we hebben ervoor gekozen om direct de koppeling met bol te maken zodat er al wat verkopen plaats kunnen vinden tijdens dat we de website opzetten.
Hoor graag van iemand met meer ervaring.
 
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

09 december 2015

Je betaald enkel de 1,99 en je eigen verzendkosten. 

Normaliter ontvang ik weinig retour, maar rond deze sintperiode gaat het hard. Rond de 10% op dit moment. 
 
DL Sales
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 december 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

10 december 2015

Bedankt voor de reactie.
Hoe ligt dit percentage in vergelijking met normale maanden en in vergelijking met uw eigen shop?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

10 december 2015

Met 5% zit je bijna in de veilige zone: de meeste webwinkels (37 procent) ontvangen minder dan 5% retour.

• 37% webwinkels: minder dan 5% retour
• 21% webwinkels: 5% tot 10% retour
• 19% webwinkels: 10% tot 25% retour
• 19% webwinkels: 25% tot 50% retour
• 4% webwinkels: meer dan 50% retour

Met name in mode kan het flink oplopen en ik denk daarom dat je bij mode-accessoires met 5% nog aan de lage kant zit. Zalando ontvangt zelfs 50% retour, maar dat is misschien wat overdreven.

Afbeelding
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
svdhorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 juli 2014

Re: Retouren Bol.com & Kosten

10 december 2015

Ik ben blij te lezen dat dit retourprobleem met Bol.Com niet alleen ons treft. Wij zijn 1 oktober gestart met verkoop via Bol.Com, hebben ons ERP systeem laten integreren met de Plaza API ($$) om vervolgens te constateren dat 1 op de 22 pakketten retour komt. Daarbij bleek dat twee op de drie pakketten ongeopend retour komt! Ze schuiven de aankoopbon tussen de kruiswikkel en sturen het zo retour. Lekker makkelijk die retourkosten voor rekening van de aanbieder. Onze eigen webshops ligt het percentage retouren op 1:450.

Op zich heeft de consument het recht om bestellingen zonder opgaaf te herroepen. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Deze mensen die ons echter op deze manier te grazen nemen komen direct op een zwarte lijst. Zij kunnen de komende twee jaar niets bij ons bestellen. Ook niet via onze webshops.

Ik wil iedereen verzoeken die hier mee te maken heeft om dit iig te melden bij Bol.Com opdat ze het in de evaluatie van de gratis-retourservice, kunnen evalueren. Als bol.com hier niet van hoort zal er ook niets gebeuren ben ik bang,
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

10 december 2015

Zolang retourneren niet gratis is heb ik het idee dat klanten beter nadenken wat ze kopen. Nu het gratis is geworden stuurt men van alles weer terug, met redenen waar je zelf weinig van kan leren/verbeteren. 
De klant heeft simpelweg het recht om iets te retourneren, in het geval van Bol gratis, maar klagen bij Bol zal bijzonder weinig zin hebben. 

Laatst voor een klant een zending met een express-service laten verzenden omdat zij het snel nodig had, en een week later het retour melden omdat het "nog steeds ongebruikt in de kast lag". Dat doen we dus ook niet meer. 
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

11 december 2015

Hoewel ik bijzonder weinig retouren heb via Bol.com, vind ik het wel vervelend áls het gebeurd. Ik heb op mijn Belgische account van Bol.com in totaal maar 1 keer een retour gehad, 0 keer ná 1 oktober. En dat over een totaal van 69 orders uit België. Destijds moest deze persoon het uit België zelf betalen
In mijn Nederlandse account heb ik via Bol.com in totaal 272 orders uitgeleverd, daarvan heb ik in totaal 7 retourmeldingen gehad. 1 retour is nooit bij mij teruggekomen, 2 keer is er een beschadiging geweest en heb ik het direct vervangen. Ik heb 3 retourmeldingen gehad die ik meer wijt aan de klant zelf, het gaat dan om "te laat geleverd" als retourreden (terwijl het vrijdagavond laat besteld is en ik bv. geen enkele mogelijkheid dan heb om iets nog te versturen), 2 keer omdat ze dan achteraf de verhouding van de volume ten aanzien van de prijs het geld incl. verzendkosten niet waard vonden (terwijl ik gewoon heel duidelijk ben over de inhoud van een product). 
Momenteel heb ik ook een retourmelding open staan, waar ik eigenlijk een beetje van baal, omdat ik deze klant z.s.m. heb proberen te helpen/af te handelen. Ik heb al mijn producten bij Bol.com op 2-3 werkdagen staan en deze klant had tegen 16.00 uur nog besteld en het de volgende dag in huis. Gelijk die dag kreeg ik de retourmelding van de etherische olie "verkeerd geplaatste bestelling", iets wat ik wat merkwaardig vind, omdat deze olie niet voordelig is (Bol.com prijs; € 21,30), dus niet zo voor de hand liggend is als "winkelwagen opvuller". Daar betaal ik dus wel retourkosten voor, voor waar de klant zélf (in dit geval lijkt het) een fout maakt (en niet een foutje van een geringe waarde, want voor een consument lijkt het mij toch wel een verschil te zijn van 2 tientjes op een order). En daar heb ik dus wel meer moeite mee (ondanks mijn lage retourcijfer) in de nieuwe situatie. Ik heb het retour nog niet ontvangen, de vraag is nl. nog of de verzegeling wel of niet is verbroken voor ik de retour kan behandelen.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

11 december 2015

Ik merk wel bij veel webwinkeliers dat het aantal retouren via Bol hoger ligt dan in hun eigen webwinkel. Dit komt wellicht doordat Bol klanten gratis retour gewent zijn.

Je kunt echter al een deel van de retouren besparen door geen onterechte verwachtingen te scheppen en zo goed mogelijk informatie te bieden vooraf de aankoop. Je conversie is misschien hoger door alleen de voordelen te belichten, maar de klant is op lange termijn blijer als je ook de nadelen van het product belicht. 
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

13 december 2015

Juist sinds het gratis retourneren is heb ik 2 x een retour gehad die al retour is meld voordat de klant het heeft ontvangen. Beetje vreemd vind ik zelf. De reden die de klant opgeeft moet je denk ik niet te serieus nemen. Ze selecteren gewoon wat omdat dit moet.

Ik maak me er zelf niet echt druk om en het hoort bij de business. Anders kan je je overal wel aan ergeren. 
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

14 december 2015

Mijns inziens zit het probleem Bol.com dieper dan het gratis retourneren. Ik kan er de vinger niet op leggen. Ik heb ook via Bol een buitensporig hoog retour percentage. Echter kan men als ze bij ons op de website kopen ook gratis retourneren. Bij onze reguliere orders zit het retour percentage rond de 2% ondanks het gratis retourneren. Waarbij het gros van de retouren dan is, dat ze zich vergissen in een maat en toch maar een andere maat willen. Dus geen annulering van de order. Bij Bol.com gaat het retour percentage goed richting de 10% en is dat vrijwel 100% annuleringen. Dit en een ander probleem met Bol (in een ander topic besproken) hebben mij doen besluiten helemaal geen zaken meer te doen via Bol.com. Als je dit soort verliesposten meetelt en dan de hoge provisie, hou je meestal niet veel meer over. Voor mij kan het dan in elk geval gewoon niet uit.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
VTE
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 september 2014

Re: Retouren Bol.com & Kosten

20 december 2015

Het gratis retourneren bij Plaza verkopers van BOL is slechts de eerste stap. Over niet al te lange tijd gaat de bedenktijd voor klanten naar 30 dagen voor Plaza verkopers. Dit heb ik niet ergens gelezen maar dit past in de lijn om de voorwaarden van eigen sales gelijk te leggen met die van externe verkopers. Het retourpercentage dat hoger is bij sommigen dan in de eigen webshop komt mijns inziens doordat men bij BOL veel meer impulsaankopen doet en er later achter komt dat het toch elders goedkoper is (wat in 90% van de gevallen ook klopt)

De retouren bij ons zijn gelijk gebleven na 1 oktober, ik zie er zelfs wel voordelen in mbt retour bij defect oid. BOL.com betaald dit voor het grootste deel.

Ben overigens even benieuwd hoe svdhorst klanten selectief gaat uitsluiten bij aankoop via BOL. Annuleren van een bestelling is namelijk geen optie. Het zakelijkverkoopteam bellen en zeggen dat je niet wilt verkopen aan deze klant zal evenmin werken.

Die vergelijking van Ward met de Duitse cijfers mbt retour slaan nergens op aangezien de mentaliteit in Duitsland compleet anders is mbt retouren. Tot vorig jaar was retouren zelfs gratis voor alle Duitse consumenten bij ELKE webshop. Logisch dus dat de retouren daar anders gaan dan bij ons. 
 
DL Sales
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 december 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

08 januari 2016

Hoe gaan jullie verder om met retourmeldingen via bijvoorbeeld bol.com?
Mailen jullie bijvoorbeeld de klant direct als de retourmelding binnenkomt en bieden jullie aan het product om te ruilen of iets dergelijks?
Of wachten jullie gewoon tot het pakketje binnen is en verwerken de retour zonder verdere terugkoppeling.
Wat ons nu erg op begint te vallen is dat er bestellingen retour beginnen te komen welke na 3 afleverpogingen nog 2 weken bij een sorteercentrum hebben gelegen en niet afgehaald zijn. De klant heeft hier ook geen melding of iets dergelijks van gemaakt, hoe gaan jullie hier mee om?
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

08 januari 2016

Hoe gaan jullie verder om met retourmeldingen via bijvoorbeeld bol.com?
Mailen jullie bijvoorbeeld de klant direct als de retourmelding binnenkomt en bieden jullie aan het product om te ruilen of iets dergelijks?
Of wachten jullie gewoon tot het pakketje binnen is en verwerken de retour zonder verdere terugkoppeling.
Wat ons nu erg op begint te vallen is dat er bestellingen retour beginnen te komen welke na 3 afleverpogingen nog 2 weken bij een sorteercentrum hebben gelegen en niet afgehaald zijn. De klant heeft hier ook geen melding of iets dergelijks van gemaakt, hoe gaan jullie hier mee om?
Ook paar keer meegemaakt, actief communiceren vanuit de verkoper is erg aan te raden. Klanten ervaren dit als positief, afwachten totdat het bij je terug is duurt lang en de klant heeft dan waarschijnlijk al een klaagzang gemaild.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

08 januari 2016

Daar ben ik absoluut passief in. Dit is om de volgende reden. De klant weet dat ze wat bestellen. Ze krijgen een mail ter bevestiging dat de order is binnen gekomen. Ze krijgen een mail als het verzonden is. Ze krijgen los nog een mail waar in staat hoe laat de bezorger komt. Als die voor een dichte deur staat, krijgen ze een fysiek briefje in de bus met de mededeling dat een zending van ons helaas niet bezorgd kon worden. De dag er op herhaald dit laatste zich. Daarna kan de klant als ze hier nog steeds geen blijk van leven terug hebben gegeven het nog ophalen ook. Als de klant op al deze contact momenten geen noodzaak ziet om te melden dat ze het toch maar niet willen of iets dergelijks, is voor mij de kous ook af.

Als webshop heb je een leveringsplicht, maar om nou op je knieën te gaan om te smeken of je alsjeblieft je verplichtingen mag nakomen gaat natuurlijk een beetje te ver.

Zo heb ik ook echt wel meerdere keren meegemaakt, dat men betaald, het retour komt en je nooit weer wat hoort. Dit is ook zeker niet enkel met kleine orders. Heb dit bijvoorbeeld ook met een compleet konijnenhok meegemaakt. Die was nog uitlopend ook, dat hok heb ik nog meer dan een jaar laten staan in de hoop dat de klant alsnog een reactie zou geven. Na meer dan een jaar heb ik het hok voor inkoopprijs aan een ander verkocht.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

08 januari 2016

Daar ben ik absoluut passief in. Dit is om de volgende reden. De klant weet dat ze wat bestellen. Ze krijgen een mail ter bevestiging dat de order is binnen gekomen. Ze krijgen een mail als het verzonden is. Ze krijgen los nog een mail waar in staat hoe laat de bezorger komt. Als die voor een dichte deur staat, krijgen ze een fysiek briefje in de bus met de mededeling dat een zending van ons helaas niet bezorgd kon worden. De dag er op herhaald dit laatste zich. Daarna kan de klant als ze hier nog steeds geen blijk van leven terug hebben gegeven het nog ophalen ook. Als de klant op al deze contact momenten geen noodzaak ziet om te melden dat ze het toch maar niet willen of iets dergelijks, is voor mij de kous ook af.

Als webshop heb je een leveringsplicht, maar om nou op je knieën te gaan om te smeken of je alsjeblieft je verplichtingen mag nakomen gaat natuurlijk een beetje te ver.

Zo heb ik ook echt wel meerdere keren meegemaakt, dat men betaald, het retour komt en je nooit weer wat hoort. Dit is ook zeker niet enkel met kleine orders. Heb dit bijvoorbeeld ook met een compleet konijnenhok meegemaakt. Die was nog uitlopend ook, dat hok heb ik nog meer dan een jaar laten staan in de hoop dat de klant alsnog een reactie zou geven. Na meer dan een jaar heb ik het hok voor inkoopprijs aan een ander verkocht.
Dan ga je er vanuit dat de klant het juiste adres heeft opgegeven of een briefje heeft gehad, helaas is beide niet altijd van toepassing. Een mailtje is zo gestuurd, zeker als je automatisch door krijgt welke zendingen nog niet zijn bezorgd/afgehaald. 
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

08 januari 2016

Dan ga je er vanuit dat de klant het juiste adres heeft opgegeven of een briefje heeft gehad, helaas is beide niet altijd van toepassing. Een mailtje is zo gestuurd, zeker als je automatisch door krijgt welke zendingen nog niet zijn bezorgd/afgehaald.
Ze hebben op dat moment ook al minimaal 3 mails gehad, waardoor ze weten dat een bestelling naar ze onderweg is. Daarbij, als je ergens besteld is het je eigen verantwoordelijkheid om je gegevens juist in te voeren. Zo moeilijk is het toch ook niet om je eigen adres ergens in te voeren?

Echt ik ben absoluut service gericht, als iemand een fout adres invoert en het laat weten stuur ik het rustig op mijn kosten een 2e keer. Men mag altijd gratis retourneren. Ik hou zelden strak vast aan de 14 dagen bedenktijd. Ik geef vrijwel altijd op verzoek alsnog de mogelijkheid te retourneren, enzovoorts. Bepaalde voer soorten mogen zelfs aangebroken gratis terug gestuurd worden en krijgt de klant alsnog het volledige aankoopbedrag terug. Echter zie ik het echt niet als mijn plicht om te gaan smeken om iets te kunnen leveren.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
; )
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 december 2014

Re: Retouren Bol.com & Kosten

08 januari 2016

Ook ik heb herken het retourprobleem.

Webwinkel heeft een retourpercentage van ~1% (exclusief RMA's, daar is mijn markt nogal gevoelig voor), bij BOL.com is dat boven 10%. Ik merk wel dat het kopende publiek bij bol.com anders is. Ik kijk het even aan, waarschijnlijk laat ik alleen de producten staan die het hoogste marge hebben.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Retouren Bol.com & Kosten

11 januari 2016

Merken jullie ook dat bepaalde klanten die eerst bij Bol.com bij jullie kocht later via de webshop ook nog eens kopen? Of is het te allen tijde via Bol.com?
 
DL Sales
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 december 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

11 januari 2016

Ook ik heb herken het retourprobleem.

Webwinkel heeft een retourpercentage van ~1% (exclusief RMA's, daar is mijn markt nogal gevoelig voor), bij BOL.com is dat boven 10%. Ik merk wel dat het kopende publiek bij bol.com anders is. Ik kijk het even aan, waarschijnlijk laat ik alleen de producten staan die het hoogste marge hebben.
Wij merken hetzelfde inderdaad, nu vind ik de retouren niet het grootste probleem, zoals boven aangegeven blijven regelmatig bestellingen bij afhaalpunten staan na 3 afleverpogingen welke retour bij ons komen zonder melding. Dit betreft dus bestellingen van gemiddeld 1 maand oud.
Hebben jullie ook ervaring met Amazon? We willen hier ook langzaam aan starten met verkopen maar wanneer hier vergelijkbare situaties optreden loopt het snel in de papieren bij een pakketje naar bijvoorbeeld Spanje.
@Zyra wij hebben een aparte landingspagina (b.v. onzesite.nl/bol ) welke wij vermelden op onze facturen etc. Hierop zijn in December 39 bezoeken gekomen uit 420 bestellingen. Uit deze bezoeken is geen verdere bestelling gekomen, gezien dit redelijk in lijn zit met het retourpercentage vermoed ik dat een groot deel van deze bezoekers heeft gezocht naar contactgegevens (welke overigens uiteraard ook op factuur vermeld staan) .
Waar we ook tegenaan lopen is de bezorging van brievenbuspost waarbij regelmatig brieven verloren gaan. Gezien de waarde van sommige artikelen is een brievenbuspakje helaas niet altijd een optie.
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

28 januari 2016

Hebben jullie ook een deel van het assortiment bij LVB staan? Het valt mij op dat het retourpercentage hier toch een stuk hoger is (oa door verkeerd geleverde artikelen door Bol), hebben anderen hier ook problemen mee?
 
jeffreys
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 juli 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

03 februari 2016

Wij verkopen onze producten ook op bol.com en een aantal via LVB. Erg veel problemen met LVB gehad, o.a. maten die niet kloppen waardoor je meer handelingskosten moet betalen, veel meer retouren en gebundelde producten die incompleet bij de klant aankomen. Wij hebben besloten om toch weer de bestellingen zelf te versturen. 

Een groot probleem blijft de onduidelijkheid over het garantiebedrag. Afgelopen week is er een zending 'kwijt geraakt' in de brievenbuspost en nu blijkt dat wij deze bestelling niet vergoed krijgen, omdat ons garantiebedrag op dat moment niet toelatend was. Wij versturen per maand gemiddeld 200 bestellingen via bol.com, waarvan er misschien 1-2 stuks kwijt raken, maar uitbetalen doen ze niet. En dan gaat het over relatief kleine bedrag tussen de 15-50 euro. Helaas is het voor ons niet inzichtelijk wanneer wij het garantiebedrag overschrijden en voor de medewerkers van bol.com ook niet. Het achterliggende systeem bepaald dit werd mij verteld.

Retouren zijn ook een stuk hoger dan via onze eigen website, maar over het algemeen zijn wij wel blij met bol.com. Veel klanten doen de herhaal aankopen rechtstreeks op onze website.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Retouren Bol.com & Kosten

03 februari 2016

Het achterliggende systeem bepaald dit werd mij verteld.
Dit moet je niet accepteren. Een achterliggend systeem is gebouwd volgens bepaalde regels. Natuurlijk wil je dat weten!
Ons systeem bepaald ook wanneer er geen verzendkosten gerekend wordt. Maar er staat niet op de website: het achterliggende systeem bepaald wanneer u geen verzendkosten hoeft te betalen. U ziet het vanzelf....
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

04 februari 2016

Veel van mijn producten voldoen niet aan de eisen van LVB, dus ik heb daarin niet de ervaring opgedaan. Ik hoor en lees van anderen ook veel problemen met LVB, met name de (extreem) hoge percentages van retouren. Dit komt (in mijn ogen) vooral voort omdat Bol.com zelf vaak niet goed thuis is in de producten die worden aangeboden, dus per definitie een product dan retour laten zenden in plaats van op afstand kijken of je tips en tricks kan geven waardoor de consument het kan gebruiken. Ik verneem zelf dat het retour sturen soms nu ook wel (buiten LVB) erg makkelijk gaat sinds de invoering van gratis retourneren voor de klant.

Zeker uit de decembermaand zijn er wel wat meer retouren geweest, maar vooral retouren die onredelijk zijn, omdat het retour dan incompleet is, bv. omdat er een handleiding mist. Nu had ik niet zo'n zin in het gezeur ervan, dus heb ik het geaccepteerd, maar balen doe ik er wel van op zo'n moment. 

Persoonlijk (al had ik wel producten die geschikt waren voor LVB) zou ik niet voor de dienst kiezen, juist omdat ik graag het zelf in de hand wil hebben en het pas service vind naar de consument om hem of haar zo goed mogelijk te helpen bij het gebruik van een product, i.p.v. "erkennen" (zoals het nu gebeurd bij de klantenservice) dat het product "fout" is, en gewoon retour laten komen.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

03 maart 2016

Ik heb me vandaag aangemeld bij LVB. Dit ivm met de snellere verzendtijd die ik de klant kan bieden. De kosten lijken zo mee te vallen op papier maar de praktijk zal het leren.
Helaas moeten sommige producten wel over gepakt worden. Er zijn nogal strenge eisen met val en schut testen. Zal mn ervaringen delen. Mocht het niets zijn dan zal ik er ook weer snel mee stoppen.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

03 maart 2016

Ik heb me vandaag aangemeld bij LVB. Dit ivm met de snellere verzendtijd die ik de klant kan bieden. De kosten lijken zo mee te vallen op papier maar de praktijk zal het leren.
Helaas moeten sommige producten wel over gepakt worden. Er zijn nogal strenge eisen met val en schut testen. Zal mn ervaringen delen. Mocht het niets zijn dan zal ik er ook weer snel mee stoppen.
Bespaar je de moeite, zorg dat de doos waarmee je het naar Bol.com stuurt stevig is en je er duidelijk op aangeeft waar ze moeten openen. Alle producten heb ik gewoon in de normale verpakking aangeleverd, tot nu toe gaat dat goed. 
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Retouren Bol.com & Kosten

04 maart 2016

Wat zijn de voordelen om de producten via LVB (magazijn van Bol?) te laten verzenden? Later tijdstip van verzenden?
Waar kan ik daar meer info over vinden? En wat doe je als je zelf een bestelling ontvangt voor een bepaald artikel via je eigen webshop?
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Retouren Bol.com & Kosten

04 maart 2016

Voordelen zijn de cut-off tijd van 23.00, lagere verzendtarieven, gratis retourneren en betere positie op de Bol.com website. Meer informatie is te vinden via http://zakelijkverkopen.bol.com/onderwerpen/logistiek/

Vanaf eind dit jaar wordt het ook mogelijk om je bestellingen van je eigen website door Bol.com te laten verzenden.

Zelf heb ik een deel van het assortiment ook bij Bol.com liggen, dubbele voorraad dus. Als een product uitverkocht of bijna uitverkocht is stuur ik weer een nieuwe voorraad naar Bol.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

06 maart 2016

1 artikel is zeer klein en een kwetsbare verpakking. Deze zal dus wel overgepakt moeten worden.
Dit kunnen producten zijn die snel verzonden moeten worden dus vandaar via Bol.com ivm met de late cut off.

Heb een beetje toegestuurd om te proberen. Kijken hoe het gaat en daarna uitbreiden. De kosten vallen me best mee. De verzendkosten van 2,50 maakt de orderpick kosten wel aardig goed.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Annet
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 maart 2016
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

08 maart 2016

Wanneer ik deze verhalen lees vraag ik me af of het wel zo lucratief is om
via Bol.com spullen te versturen. Je bent ook nog een behoorlijk procentueel deel
kwijt van je verdiensten en de retourkosten en een vast bedrag. 
Wat me opvalt is dat producten meer kosten dan op de eigen site van de bedrijven.
Toch denk ik er zelf ook over om met de bepaalde artikelen bij Bol.com te adverteren, maar mijn vraag is eigenlijk
of jullie het de moeite waard vinden om daar te verkopen of doen jullie het alleen voor naamsbekendheid?
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Retouren Bol.com & Kosten

08 maart 2016

Het voordeel is naamsbekendheid en toch een voordelige manier om je producten af te zetten. Ik vind dat de verkoper ook goed beschermd is, want ik herken bovenstaande problemen niet. Tot nu toe zijn altijd de zwaar beschadigde, maar ook zoekgeraakte producten aan ons vergoed.

Man en zoon zijn actief (naast hun werk, studie en webwinkels) op Bol.com. 

Een nadeel is dat Bol.com de goed verkopende producten zelf gaat verkopen tegen dumpprijzen! Zij gaan 25% onder de adviesprijs zitten. Normale verkopers kunnen niet meer mee, omdat zij 15% commissie moeten afdragen.