Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Ook paar keer meegemaakt, actief communiceren vanuit de verkoper is erg aan te raden. Klanten ervaren dit als positief, afwachten totdat het bij je terug is duurt lang en de klant heeft dan waarschijnlijk al een klaagzang gemaild.Hoe gaan jullie verder om met retourmeldingen via bijvoorbeeld bol.com?
Mailen jullie bijvoorbeeld de klant direct als de retourmelding binnenkomt en bieden jullie aan het product om te ruilen of iets dergelijks?
Of wachten jullie gewoon tot het pakketje binnen is en verwerken de retour zonder verdere terugkoppeling.
Wat ons nu erg op begint te vallen is dat er bestellingen retour beginnen te komen welke na 3 afleverpogingen nog 2 weken bij een sorteercentrum hebben gelegen en niet afgehaald zijn. De klant heeft hier ook geen melding of iets dergelijks van gemaakt, hoe gaan jullie hier mee om?
Dan ga je er vanuit dat de klant het juiste adres heeft opgegeven of een briefje heeft gehad, helaas is beide niet altijd van toepassing. Een mailtje is zo gestuurd, zeker als je automatisch door krijgt welke zendingen nog niet zijn bezorgd/afgehaald.Daar ben ik absoluut passief in. Dit is om de volgende reden. De klant weet dat ze wat bestellen. Ze krijgen een mail ter bevestiging dat de order is binnen gekomen. Ze krijgen een mail als het verzonden is. Ze krijgen los nog een mail waar in staat hoe laat de bezorger komt. Als die voor een dichte deur staat, krijgen ze een fysiek briefje in de bus met de mededeling dat een zending van ons helaas niet bezorgd kon worden. De dag er op herhaald dit laatste zich. Daarna kan de klant als ze hier nog steeds geen blijk van leven terug hebben gegeven het nog ophalen ook. Als de klant op al deze contact momenten geen noodzaak ziet om te melden dat ze het toch maar niet willen of iets dergelijks, is voor mij de kous ook af.
Als webshop heb je een leveringsplicht, maar om nou op je knieën te gaan om te smeken of je alsjeblieft je verplichtingen mag nakomen gaat natuurlijk een beetje te ver.
Zo heb ik ook echt wel meerdere keren meegemaakt, dat men betaald, het retour komt en je nooit weer wat hoort. Dit is ook zeker niet enkel met kleine orders. Heb dit bijvoorbeeld ook met een compleet konijnenhok meegemaakt. Die was nog uitlopend ook, dat hok heb ik nog meer dan een jaar laten staan in de hoop dat de klant alsnog een reactie zou geven. Na meer dan een jaar heb ik het hok voor inkoopprijs aan een ander verkocht.
Ze hebben op dat moment ook al minimaal 3 mails gehad, waardoor ze weten dat een bestelling naar ze onderweg is. Daarbij, als je ergens besteld is het je eigen verantwoordelijkheid om je gegevens juist in te voeren. Zo moeilijk is het toch ook niet om je eigen adres ergens in te voeren?Dan ga je er vanuit dat de klant het juiste adres heeft opgegeven of een briefje heeft gehad, helaas is beide niet altijd van toepassing. Een mailtje is zo gestuurd, zeker als je automatisch door krijgt welke zendingen nog niet zijn bezorgd/afgehaald.
Wij merken hetzelfde inderdaad, nu vind ik de retouren niet het grootste probleem, zoals boven aangegeven blijven regelmatig bestellingen bij afhaalpunten staan na 3 afleverpogingen welke retour bij ons komen zonder melding. Dit betreft dus bestellingen van gemiddeld 1 maand oud.Ook ik heb herken het retourprobleem.
Webwinkel heeft een retourpercentage van ~1% (exclusief RMA's, daar is mijn markt nogal gevoelig voor), bij BOL.com is dat boven 10%. Ik merk wel dat het kopende publiek bij bol.com anders is. Ik kijk het even aan, waarschijnlijk laat ik alleen de producten staan die het hoogste marge hebben.
Dit moet je niet accepteren. Een achterliggend systeem is gebouwd volgens bepaalde regels. Natuurlijk wil je dat weten!Het achterliggende systeem bepaald dit werd mij verteld.
Bespaar je de moeite, zorg dat de doos waarmee je het naar Bol.com stuurt stevig is en je er duidelijk op aangeeft waar ze moeten openen. Alle producten heb ik gewoon in de normale verpakking aangeleverd, tot nu toe gaat dat goed.Ik heb me vandaag aangemeld bij LVB. Dit ivm met de snellere verzendtijd die ik de klant kan bieden. De kosten lijken zo mee te vallen op papier maar de praktijk zal het leren.
Helaas moeten sommige producten wel over gepakt worden. Er zijn nogal strenge eisen met val en schut testen. Zal mn ervaringen delen. Mocht het niets zijn dan zal ik er ook weer snel mee stoppen.