Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Retour Bol.com raakt kwijt, geen uitbetaling.

18 december 2015

Beste forumleden,
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen;
08-12 is er bij ons een bestelling via Bol binnen gekomen, 09-12 is deze geleverd en op 16-12 is deze retour gemeld, met als reden: "Niet naar verwachting."
Op 16-12 kreeg ik de eerste mail van de klantenservice, de klant lukte het niet om een retour aan te melden en heeft Bol.com dit voor de klant gedaan, dit zodat ik de retour kon afhandelen. Nu kreeg ik vandaag 18-12 tot mijn grote verbazing vandaag wederom een mail van de klantenservice. De retourzending zou verloren zijn gegaan en omdat ik niet voldeed aan het garantiebedrag krijgen we geen uitbetaling.
Nu weet ik dat je als verkoper verantwoordelijk bent voor de daadwerkelijke aflevering van een besteld product, maar naar mijn inziens geldt dit ook voor de koper bij een retournering.
Hieronder (iet wat gecensureerd) de daadwerkelijke mail.

De retourzending van volgende bestelling is verloren gegaan:
[*]Besteldatum : 08-12-2015
[*]Artikel : .......

Je garantie was niet voldoende op het moment van verzenden. Je zal niet uitbetaald worden voor dit artikel.
De klant heeft het artikel ook defect ontvangen. Dit is de reden dat ze het retour heeft gestuurd.
Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geinformeerd en ik wens jou nog een fijne dag verder.

Met vriendelijke groet,
[*]
Mijn vraag, kan en mag bol.com dit maken? Het is voor mij meer een principe kwestie en wil dit graag uitzoeken, in de algemene voorwaarden van Bol.com voor verkopers kan ik dit niet vinden. Ik heb nog niet kunnen bellen, maar was wel in de gelegenheid om dit op het forum te plaatsen. ;-)
Dat een product defect blijkt te zijn kan voorkomen, al had ik dan de reden defect/misdruk gebruikt bij retournering. Maar dan nog mag ik als verkoper de eis stellen dat het product geretourneerd wordt, dit is nu niet het geval. Wat betreft het garantiebedrag, dit heeft naar mijn inziens niets te maken met zoekgeraakte retourneringen, maar puur en alleen wanneer de koper niet tot betaling overgaat. (soort afterpay)
Iemand tips en of opmerkingen?

[*]Ps. Ik zal me op een later tijdstip nog even voorstellen op het forum.

[*]Groeten,

[*]Francois
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Retour Bol.com raakt kwijt, geen uitbetaling.

18 december 2015

Wat ik al bijzonder vindt is dat het op 16-12 retour wordt gemeld, en 18-12 al bekend is dat het verloren gegaan is. Ik zou Bol.com/klant vragen om een tracking of een andere vorm van verzendbewijs. 

Hoe het exact zit met wie het risico draagt weet ik niet. Maar je moet wel rekening houden dat de klant gratis kan retourneren met een label die jij (*Bol.com) verstrekt. Zou zo maar eens kunnen uitmaken wie er verantwoordelijk is. 
 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Re: Retour Bol.com raakt kwijt, geen uitbetaling.

18 december 2015

Nu net even gebeld met de klantenservice.
Nu blijkt dat de koper tegen de klantenservice heeft gezegd de bestelling 04-12 gedaan te hebben. De bestelling blijkt 08-12 gedaan te zijn, dus dit klopt al niet. Koper kan ook geen verzendbewijs overhandigen omdat het via de brievenbuspost verstuurd is.
Aangezien het niet om een groot bedrag gaat keren ze ons nu ook gewoon uit, terwijl koper ook haar geld retour krijgt.
Dit zijn allemaal weer leermomentjes, we zijn namelijk net 6 weken bezig.
Probleem is dus opgelost, maar ik hou ze van Bol.com wel in de gaten. ;-)
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht