Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
recreashop
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 januari 2011
Contacteer:

Garantieclaim bij leverancier.

23 december 2015

Wanneer gaat de fabrieksgarantie in? Bij het verlaten van een product uit de groothandel of bij de levering aan de consument? Wij hebben een product bijna 2 jaar in voorraad gehad voordat het aan een consument werd verkocht. Nu is het product binnen een half jaar 2 maal bij de consument defect geraakt buiten zijn schuld. Wij hebben de reparatie laten verrichtten dus de klant is geholpen. De groothandel vergoedt ons de garantieclaim niet omdat de fabrieksgarantietermijn 2 jaar verstreken is (de leverdatum aan ons was 2 jaar geleden op moment van garantieclaim). De garantie van 2 jaar voor de klant gold dus nog steeds. Wat zijn de regels en onze rechten? 
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Garantieclaim bij leverancier.

23 december 2015

Dat lijkt me logisch, je hebt 1 (of 2) jaar garantie vanaf de leverdatum bij jou. Garantie bij producten die lang op voorraad liggen is dus in principe voor eigen rekening. Je leverancier kan immers niet weten of het product al 3 jaar in gebruik is, of 2 jaar op de plank gelegen heeft.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Garantieclaim bij leverancier.

23 december 2015

Is dat zo?
Een leverancier levert aan de consument en die krijgt 2 jaar (fabrieks)garantie vanaf aankoop. Als de leverancier failliet gaat blijft de garantie van kracht voor de consument en de fabriek blijft dus verantwoordelijk voor het leveren van de garantie. Hoelang de voorraad gestaan heeft lijkt me niet van belang.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Garantieclaim bij leverancier.

23 december 2015

Is dat zo?
Een leverancier levert aan de consument en die krijgt 2 jaar (fabrieks)garantie vanaf aankoop. Als de leverancier failliet gaat blijft de garantie van kracht voor de consument en de fabriek blijft dus verantwoordelijk voor het leveren van de garantie. Hoelang de voorraad gestaan heeft lijkt me niet van belang.
Al onze leveranciers geven 1,2 of 3 jaar garantie vanaf de aankoopdatum, niet vanaf de verkoopdatum.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Garantieclaim bij leverancier.

23 december 2015

Het minimale is al 2 jaar. Dus 1 jaar zou ook al niet juist zijn dacht ik.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Garantieclaim bij leverancier.

24 december 2015

Consumenten hebben twee jaar garantie, daar mag bij zakelijke overeenkomsten gewoon van afgeweken worden voor zo ver ik weet.

Ik lig er ook niet zo wakker van trouwens, wat kapot is gaat de container in, dat hoort bij ondernemen.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Garantieclaim bij leverancier.

24 december 2015

Klopt inderdaad. Alleen voor consumenten.
Ik claim nooit wat bij een leverancier. Alleen als een hele partij een extreem hoog defect gehalte heeft. Maar meestal is het defect percentage nog onder de 1%. 
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Garantieclaim bij leverancier.

30 december 2015

Dat lijkt me logisch, je hebt 1 (of 2) jaar garantie vanaf de leverdatum bij jou. Garantie bij producten die lang op voorraad liggen is dus in principe voor eigen rekening. Je leverancier kan immers niet weten of het product al 3 jaar in gebruik is, of 2 jaar op de plank gelegen heeft.
Zoals gezegd hebben consumenten garanties volgens de wet.  Ondernemers (zoals alle webwinkeliers) niet. Of jij als afnemer en retailer dus garantie krijgt van jouw leverancier is afhankelijk van jullie contract en zijn goede wil. Garantie voor een consument gaat in vanaf afname bij de winkel. Het is dus alleen relevant hoelang het artikel in het schap ligt, als jij daar zelf met je leverancier wat voor hebt afgesproken. 

De garantietermijn voor consumenten is afhankelijk van de te verwachten levensduur van een artikel en dat is in de meeste gevallen 2 jaar, maar kan dus ook veel langer of korter zijn. Het is afhankelijk van het product.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Garantieclaim bij leverancier.

30 december 2015

Of jij als afnemer en retailer dus garantie krijgt van jouw leverancier is afhankelijk van jullie contract en zijn goede wil. Garantie voor een consument gaat in vanaf afname bij de winkel. Het is dus alleen relevant hoelang het artikel in het schap ligt, als jij daar zelf met je leverancier wat voor hebt afgesproken.
Soms is het best mogelijk om hierover goede afspraken met je leverancier te maken. Zeker als jij veel producten afneemt bij deze leverancier
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Garantieclaim bij leverancier.

01 januari 2016

Dat zal per ondernemer verschillen denk ik. Mijn ervaring is dat ik persoonlijk er liever geen afspraken over maak. Als je goede zaken doet en jouw aankopen bij je leverancier groeien zal hij snel geneigd zijn om zijn goede wil te tonen als je een keer wensen hebt. Persoonlijk zou ik trouwens niet snel beginnen over (incidentele) garantiegevallen. Waar hebben we het dan over? Klinkt als tientjeswerk terwijl als de zaken erg vloeiend verlopen en jij een goede afnemer bent, je beter kan kijken of je hardlopers niet iets goedkoper in kunt kopen. Daarop win je vervolgens elke week geld!
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Garantieclaim bij leverancier.

02 januari 2016

Wanneer gaat de fabrieksgarantie in? Bij het verlaten van een product uit de groothandel of bij de levering aan de consument? Wij hebben een product bijna 2 jaar in voorraad gehad voordat het aan een consument werd verkocht. Nu is het product binnen een half jaar 2 maal bij de consument defect geraakt buiten zijn schuld. Wij hebben de reparatie laten verrichtten dus de klant is geholpen. De groothandel vergoedt ons de garantieclaim niet omdat de fabrieksgarantietermijn 2 jaar verstreken is (de leverdatum aan ons was 2 jaar geleden op moment van garantieclaim). De garantie van 2 jaar voor de klant gold dus nog steeds. Wat zijn de regels en onze rechten? 
Het hangt er hier vooral vanaf wat de fabrikant of Europese importeur zelf onder fabrieksgarantie verstaat. Die zou ik dus maar eens bellen.

Dat de fabrieksgarantie ingaat op het moment dat een product het magazijn van de groothandel verlaat, komt vooral die groothandel erg goed uit, maar die zou ik daarom dus niet zomaar geloven. De fabriek gaat over de definitie en voorwaarden van haar fabrieksgarantie, niet een groothandel.
 
sjoerdk
Berichten: 176
Lid geworden op: 28 november 2013
Contacteer:

Re: Garantieclaim bij leverancier.

02 januari 2016

Wanneer gaat de fabrieksgarantie in? Bij het verlaten van een product uit de groothandel of bij de levering aan de consument? Wij hebben een product bijna 2 jaar in voorraad gehad voordat het aan een consument werd verkocht. Nu is het product binnen een half jaar 2 maal bij de consument defect geraakt buiten zijn schuld. Wij hebben de reparatie laten verrichtten dus de klant is geholpen. De groothandel vergoedt ons de garantieclaim niet omdat de fabrieksgarantietermijn 2 jaar verstreken is (de leverdatum aan ons was 2 jaar geleden op moment van garantieclaim). De garantie van 2 jaar voor de klant gold dus nog steeds. Wat zijn de regels en onze rechten? 
Het hangt er hier vooral vanaf wat de fabrikant of Europese importeur zelf onder fabrieksgarantie verstaat. Die zou ik dus maar eens bellen.

Dat de fabrieksgarantie ingaat op het moment dat een product het magazijn van de groothandel verlaat, komt vooral die groothandel erg goed uit, maar die zou ik daarom dus niet zomaar geloven. De fabriek gaat over de definitie en voorwaarden van haar fabrieksgarantie, niet een groothandel.
Precies. Het zal erg per branche verschillen, maar bij duurdere vulpennen die wij verkopen geeft de fabrikant zelf twee jaar garantie aan de consument, wel met de voorwaarde dat de afhandeling via een officieel verkooppunt gaat. De garantie gaat dan natuurlijk in op de aankoopdatum van de consument.
Dit levert trouwens ook een interessante vraag op waar ik het toevallig gisteren met iemand over had: De afhandeling verloopt nu via de garantie van de fabrikant, maar wettelijk gezien blijft de winkelier verantwoordelijk neem ik aan. Want nu als de klant niet tevreden is over de afhandeling, bijvoorbeeld omdat het erg lang duurt? Wat is dan redelijk om aan de klant te vragen qua wachttijd bijvoorbeeld? En als je dan bijvoorbeeld besluit de klant een vervangend exemplaar te geven, wat betekent dit dan voor de lopende afhandeling van de fabrieksgarantie?
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht