Al onze leveranciers geven 1,2 of 3 jaar garantie vanaf de aankoopdatum, niet vanaf de verkoopdatum.Is dat zo?
Een leverancier levert aan de consument en die krijgt 2 jaar (fabrieks)garantie vanaf aankoop. Als de leverancier failliet gaat blijft de garantie van kracht voor de consument en de fabriek blijft dus verantwoordelijk voor het leveren van de garantie. Hoelang de voorraad gestaan heeft lijkt me niet van belang.
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Zoals gezegd hebben consumenten garanties volgens de wet. Ondernemers (zoals alle webwinkeliers) niet. Of jij als afnemer en retailer dus garantie krijgt van jouw leverancier is afhankelijk van jullie contract en zijn goede wil. Garantie voor een consument gaat in vanaf afname bij de winkel. Het is dus alleen relevant hoelang het artikel in het schap ligt, als jij daar zelf met je leverancier wat voor hebt afgesproken.Dat lijkt me logisch, je hebt 1 (of 2) jaar garantie vanaf de leverdatum bij jou. Garantie bij producten die lang op voorraad liggen is dus in principe voor eigen rekening. Je leverancier kan immers niet weten of het product al 3 jaar in gebruik is, of 2 jaar op de plank gelegen heeft.
Soms is het best mogelijk om hierover goede afspraken met je leverancier te maken. Zeker als jij veel producten afneemt bij deze leverancierOf jij als afnemer en retailer dus garantie krijgt van jouw leverancier is afhankelijk van jullie contract en zijn goede wil. Garantie voor een consument gaat in vanaf afname bij de winkel. Het is dus alleen relevant hoelang het artikel in het schap ligt, als jij daar zelf met je leverancier wat voor hebt afgesproken.
Het hangt er hier vooral vanaf wat de fabrikant of Europese importeur zelf onder fabrieksgarantie verstaat. Die zou ik dus maar eens bellen.Wanneer gaat de fabrieksgarantie in? Bij het verlaten van een product uit de groothandel of bij de levering aan de consument? Wij hebben een product bijna 2 jaar in voorraad gehad voordat het aan een consument werd verkocht. Nu is het product binnen een half jaar 2 maal bij de consument defect geraakt buiten zijn schuld. Wij hebben de reparatie laten verrichtten dus de klant is geholpen. De groothandel vergoedt ons de garantieclaim niet omdat de fabrieksgarantietermijn 2 jaar verstreken is (de leverdatum aan ons was 2 jaar geleden op moment van garantieclaim). De garantie van 2 jaar voor de klant gold dus nog steeds. Wat zijn de regels en onze rechten?
Precies. Het zal erg per branche verschillen, maar bij duurdere vulpennen die wij verkopen geeft de fabrikant zelf twee jaar garantie aan de consument, wel met de voorwaarde dat de afhandeling via een officieel verkooppunt gaat. De garantie gaat dan natuurlijk in op de aankoopdatum van de consument.Het hangt er hier vooral vanaf wat de fabrikant of Europese importeur zelf onder fabrieksgarantie verstaat. Die zou ik dus maar eens bellen.Wanneer gaat de fabrieksgarantie in? Bij het verlaten van een product uit de groothandel of bij de levering aan de consument? Wij hebben een product bijna 2 jaar in voorraad gehad voordat het aan een consument werd verkocht. Nu is het product binnen een half jaar 2 maal bij de consument defect geraakt buiten zijn schuld. Wij hebben de reparatie laten verrichtten dus de klant is geholpen. De groothandel vergoedt ons de garantieclaim niet omdat de fabrieksgarantietermijn 2 jaar verstreken is (de leverdatum aan ons was 2 jaar geleden op moment van garantieclaim). De garantie van 2 jaar voor de klant gold dus nog steeds. Wat zijn de regels en onze rechten?
Dat de fabrieksgarantie ingaat op het moment dat een product het magazijn van de groothandel verlaat, komt vooral die groothandel erg goed uit, maar die zou ik daarom dus niet zomaar geloven. De fabriek gaat over de definitie en voorwaarden van haar fabrieksgarantie, niet een groothandel.