Terugstorten extra kosten SameDayDelivery?

1
Dag allemaal,

Sinds enkele maanden hebben wij SameDayDelivery als een extra service in onze webwinkel. Voor 12:00 uur besteld = dezelfde avond in huis. Dit kost €3 extra bovenop de normale verzendkosten. 

Stel dat een klant niet thuis aanwezig is dan wordt het pakket de volgende avond opnieuw aangeboden (hij had dan dus beter voor gewone pakketverzending kunnen kiezen want: goedkoper). Stel dat de klant de tweede avond opnieuw niet thuis is (erg onhandig, want de klant heeft er zelf extra voor betaald) dan komt het pakket bij ons retour. Ik kan me voorstellen dat de klant wil dat de zending opnieuw wordt opgestuurd, of dat hij de bestelling niet meer wil en zijn geld teruggestort wil hebben.

Bij normale pakketzendingen betaald de klant zelf de kosten voor de retourzending. Dit is natuurlijk een drempel voor de klant. Wanneer hij het pakket toch terug stuurt dan zijn wij verplicht om het gehele aankoopbedrag, inclusief de normale verzendkosten van €4,95 terug te storten op zijn rekening.

Nu mijn vraag: onze SameDayDelivery is een extra service. Ik neem aan dat de €3 extra ook gewoon teruggestort moet worden, maar zeker ben ik er niet van. Zeker bij het voorbeeld van de klant die niet thuis aanwezig is vind ik het lastig. Weten jullie wat hier de officiële regels van zijn? En wat zouden jullie zelf doen?

Re: Terugstorten extra kosten SameDayDelivery?

2
 U moet de consument terugbetalen (incl. bezorgkosten)

Nadat u de ontbindingsverklaring heeft gekregen, moet u de consument binnen 14 dagen terugbetalen. U mag wel wachten met terugbetalen tot u het product van de consument hebt teruggekregen, of totdat de consument heeft bewezen dat hij het product heeft teruggestuurd, afhankelijk van welk tijdstip eerst valt.

Terugbetalen bezorgkosten

U moet ook de bezorgkosten en alle andere kosten die u in rekening had gebracht, terugbetalen. Bijvoorbeeld administratiekosten. U mag geen extra kosten in rekening brengen voor het verwerken van de ontbinding.

Heeft de consument gekozen voor een duurdere verzendmethode dan de standaardmethode? Bijvoorbeeld per koerier in plaats van per gewone post? Dan hoeft u alleen de standaard bezorgkosten terug te betalen.

Let op: u hoeft de bezorgkosten niet terug te betalen als de consument een deel van de bestelling terugstuurt. Bijvoorbeeld: de consument heeft twee broeken besteld en stuurt er maar één terug.


https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... edenktijd/
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.