Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Concurrent heeft zeer generieke term geregistreerd als merknaam

15 september 2016

Zojuist in de mail, een klacht van een concurrent over een product wat we verkopen.
Zij hebben, bij wijze van spreken, Strandstoelhoezen® geregistreerd als merknaam. Ik verkoop diverse producten en die heten bijvoorbeeld "Strandstoelhoes blauw". Nergens op mijn site wordt "Strandstoelhoezen" genoemd, zoals dus letterlijk hun merknaam luidt. Wel "strandstoelhoes".
Dat, en met het feit dat de merknaam wel erg generiek is, kan mij toch niet dwingen om de term strandstoelhoes niet meer te gebruiken? Ze zeggen dat dit kan omdat hun merknaam geen bestaand woord is.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Concurrent heeft zeer generieke term geregistreerd als merknaam

15 september 2016

Ik denk dat ze jou heel weinig kunnen maken, zeker omdat jij de benaming in enkelvoud gebruikt en zij de merknaam in meervoud hebben geregistreerd.

Vind het overigens bijzonder dat een om schrijvende naam geclaimd kan worden?
 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: Concurrent heeft zeer generieke term geregistreerd als merknaam

15 september 2016

Dan zou je de woorden 'voorraaddoosdeksel' en 'fototoestelafdekdop' ook kunnen claimen?
Ik geloof daar niet zo in. Een beschrijvend woord voor een ding kan toch niet geclaimd worden?

Is het geen pesterij van je concurrent?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Concurrent heeft zeer generieke term geregistreerd als merknaam

15 september 2016

Zij hebben, bij wijze van spreken, […]
Bij discussies over merknamen, domeinnamen en handelsnamen werken fictieve voorbeelden nooit goed, omdat vroeg of laat iemand wel een relevant detail mist. 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Concurrent heeft zeer generieke term geregistreerd als merknaam

15 september 2016

Zolang het generiek is, wordt het lastig voor hen.

Het zou inderdaad wel handig zijn om de echte situatie te schetsen, ipv een fictief voorbeeld. Doe dit anders in het members gedeelte.

Positieve noot: blijkbaar ziet een concurrent jou als een bedreiging voor zijn business... :D
 
Snappex
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 september 2016

Re: Concurrent heeft zeer generieke term geregistreerd als merknaam

15 september 2016

De merknaam die je in het voorbeeld noemt is volgens mij niet te registreren gezien men geen algemene term mag claimen.

Echter, wil je zeker weten dat er geen registratie zit op de merknaam die je concurrent aanhaalt adviseer ik je te zoeken op de website van het BBIE (merkenregister): https://register.boip.int/bmbonline/intro/show.do, dan weet je het zeker.

Succes.
Snappex - Fulfilment & Pakketvervoer
 
Dragon
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 december 2016

Re: Concurrent heeft zeer generieke term geregistreerd als merknaam

31 december 2016

Een merknaam mag niet beschrijvend zijn, als hij bijvoorbeeld telefoonhoezen verkoopt onder merknaam strandstoelhoes dan kan dat.

Maar hij kan geen monopolie claimen op strandstoelhoezen als het echt gaat om het verkopen van strandstoelhoezen.
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Concurrent heeft zeer generieke term geregistreerd als merknaam

06 januari 2017

De merknaam van de concurrent is wel degelijk geregistreerd. Zoals gezegd vond men het geen bestaand woord. In die zin (@Ward) is Strandstoelhoezen niet helemaal een goed voorbeeld misschien. Denk eerder aan "Strandstoelbananen". Dingen die je niet zo 123 bij elkaar zou verwachten. Daarom konden ze het als merknaam vastleggen denk ik. Maar ik vind het nog steeds behoorlijk generiek.

Maar het is opgelost, al heeft het voor de concurrent averechts gewerkt. Als iemand de merknaam zo verdedigt dan zit er blijkbaar brood in, dacht ik...
Inmiddels hebben wij de producten hernoemd, van leverancier gewisseld, prijzen zodoende naar beneden kunnen aanpassen (op niveau van concurrent) en extra aandacht gegeven aan deze productgroep. Ze hebben dus het tegenovergestelde bereikt. Met gebruik van hun geregistreerde naam verkocht ik niks, maar nu ineens redelijk wat. Soms kun je dus maar beter je mond houden.