Concurrent heeft zeer generieke term geregistreerd als merknaam

1
Zojuist in de mail, een klacht van een concurrent over een product wat we verkopen.
Zij hebben, bij wijze van spreken, Strandstoelhoezen® geregistreerd als merknaam. Ik verkoop diverse producten en die heten bijvoorbeeld "Strandstoelhoes blauw". Nergens op mijn site wordt "Strandstoelhoezen" genoemd, zoals dus letterlijk hun merknaam luidt. Wel "strandstoelhoes".
Dat, en met het feit dat de merknaam wel erg generiek is, kan mij toch niet dwingen om de term strandstoelhoes niet meer te gebruiken? Ze zeggen dat dit kan omdat hun merknaam geen bestaand woord is.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Concurrent heeft zeer generieke term geregistreerd als merknaam

6
De merknaam die je in het voorbeeld noemt is volgens mij niet te registreren gezien men geen algemene term mag claimen.

Echter, wil je zeker weten dat er geen registratie zit op de merknaam die je concurrent aanhaalt adviseer ik je te zoeken op de website van het BBIE (merkenregister): https://register.boip.int/bmbonline/intro/show.do, dan weet je het zeker.

Succes.
Snappex - Fulfilment & Pakketvervoer

Re: Concurrent heeft zeer generieke term geregistreerd als merknaam

8
De merknaam van de concurrent is wel degelijk geregistreerd. Zoals gezegd vond men het geen bestaand woord. In die zin (@Ward) is Strandstoelhoezen niet helemaal een goed voorbeeld misschien. Denk eerder aan "Strandstoelbananen". Dingen die je niet zo 123 bij elkaar zou verwachten. Daarom konden ze het als merknaam vastleggen denk ik. Maar ik vind het nog steeds behoorlijk generiek.

Maar het is opgelost, al heeft het voor de concurrent averechts gewerkt. Als iemand de merknaam zo verdedigt dan zit er blijkbaar brood in, dacht ik...
Inmiddels hebben wij de producten hernoemd, van leverancier gewisseld, prijzen zodoende naar beneden kunnen aanpassen (op niveau van concurrent) en extra aandacht gegeven aan deze productgroep. Ze hebben dus het tegenovergestelde bereikt. Met gebruik van hun geregistreerde naam verkocht ik niks, maar nu ineens redelijk wat. Soms kun je dus maar beter je mond houden.