Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Leonard H
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 juli 2010

Bewijslast defect product

19 oktober 2016

Graag jullie mening/advies

We hebben een klant waarbij een artikel al 3x defect is gegaan (Helmcamera). De eerste twee keer hebben we coulance verleend, maar nu is het voor de derde keer defect. Wij zijn van mening dat het artikel defect is gegaan door verkeerd gebruik.

Het artikel is te vies om beet te pakken, en volledig verroest en hang met tape aan elkaar.

We hebben Qshops om bemiddeling gevraagd, en zij geven aan dat wij als verkoper vanwege de aankoopdatum moeten aantonen dat het defect is ontstaan door verkeerd gebruik. Zelf vinden we de foto's van het artikel voldoende, maar de klant niet.

Wat moeten we hier verder mee? De fabrikant zit in china, en als ik dit moet opsturen naar hen voor een rapport dan ben ik duurder uit dan het artikel vergoeden. Echter als ik het vergoed krijg ik over een paar weken weer hetzelfde gezeur.

Iemand een idee?
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Bewijslast defect product

19 oktober 2016

Een artikel dat volledig verroest is? Hoe lang is het product gebruikt?

En welke verklaring geeft de klant zelf?
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Bewijslast defect product

19 oktober 2016

Waarom roest een helmcamera? Die dingen moeten daar toch tegen kunnen?

Ik denk dat je vooral moet kiezen tussen reputatieschade (die is er waarschijnlijk al) en de schade die je hebt als je het product vervangt.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Bewijslast defect product

19 oktober 2016

Ik heb geen idee om wat voor soort camera het gaat (Gopro soort?). Maar bij een helm camera denk ik al snel aan buiten gebruik. Deze kan dus nat worden, met zweterige zoute handen aan gezeten en tegen een een stootje kan. Als dit gaat roesten is deze denk ik niet geschikt als helmcamera.

Het is natuurlijk mogelijk de klant het aankoopbedrag retour te geven en te melden dat er een productiefout is dat deze gaat roesten.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Re: Bewijslast defect product

20 oktober 2016

Beste TS,

Zelf denk ik dat je je best hebt gedaan, wat ik begrijp is dat je al tot 2 maal toe een nieuwe (action?) camera hebt opgestuurd?

Nu vraag ik me wel af, heeft u eerder klachten gehad omtrent deze camera's? 
Daarnaast geeft u wel aan dat er roestvorming is ontstaan, dit zou met action carmera's niet mogen gebeuren, deze zijn juist bedoeld voor buiten gebruik en zelfs met een speciale cover onder water te gebruiken. (vaak worden deze in een set mee geleverd.) Buitenom deze cover mag er nog steeds geen sprake zijn van roestvorming.

Ik zou zeggen, dealen, aankoopbedrag retour en vervolgens kijken waar het probleem ligt. 
Dat het retour met tape aan elkaar vast zit zegt niets over de roestvorming, helaas denk ik dan eerder aan de kwaliteit van de camera. 

Je geeft ook aan dat je de camera's uit China haalt, daar komen beste producten vandaan maar ook helaas troep. 
Stuur mij een PM misschien kan ik je helpen met een nette leverancier, ook uit China. 

 
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Bewijslast defect product

25 oktober 2016

Op basis van een reactie op de opmerkingen hier, kunnen we je wellicht verder helpen...
 
Leonard H
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 juli 2010

Re: Bewijslast defect product

25 oktober 2016

Bedankt voor jullie reacties.

Ik kan me eigenlijk in alle reacties wel vinden. Normaliter proberen we altijd met de klant eruit te komen. Echter in dit geval heeft de klant al een draadje op het Radar forum geopend, trustpilot, klachtenkompas, en nog veel meer. Om de Reputatieschade te beperken zijn we dus al te laat.

Enerzijds kan ik me vinden in de opmerkingen dat een dergelijk apparaat tegen allerlei omstandigheden moet kunnen. Maar we hebben van dit type +-1500 stuks verkocht in het verleden, en hierover nagenoeg geen klachten gehad. Deze klant stuurt al 2x eerder een artikel terug dat lijkt alsof het onder een vrachtwagen gelegen heeft. De derde keer is voor ons de maat vol.

De essentie van mijn vraag is dan ook niet zozeer, hoe lossen we dit op met de klant. Maar ons keurmerk geeft aan dat de bewijslast bij ons ligt, hoe bewijs je zo iets?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Bewijslast defect product

25 oktober 2016

Eigenlijk is de bewijslast gemakkelijk te overleggen. Bijv. een mobiele telefoon. Als er vocht van binnen zit kan deze in de regen hebben gelegen. Als de putten in de hoes zitten kan deze gevallen zijn etc etc.

Echter bij een action camera kan je eigenlijk wel verwachten dat deze ertegen kan. Als iets wordt verkocht als waterbestendig en deze is nat van binnen valt er weinig te overleggen omdat het toestel ertegen moet kunnen.
Hoe kan het metaal gaan roesten? Zit er een laklaag op die beschadigd is? Ik zou er ook vanuit gaan dat dit aluminium is.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Bewijslast defect product

26 oktober 2016

De essentie van mijn vraag is dan ook niet zozeer, hoe lossen we dit op met de klant. Maar ons keurmerk geeft aan dat de bewijslast bij ons ligt, hoe bewijs je zo iets?
Als jullie keurmerk dat aan geeft is het product dus maximaal 6 maanden geleden verkocht? In die tijd is hij al 2 keer kapot gegaan?
In dat geval zou ik toch adviseren om de klant het geld terug te geven. Dat een product 3 keer kapot gaat in 6 maanden is namelijk wel een indicatie dat of het product niet geschikt is voor het gebruik of de klant het erg bont maakt. Dit laatste is echter heel moeilijk te bewijzen zoals je zelf ook al stelt.
Is het product meer dan 6 maanden geleden bestelt, dan ligt de bewijslast bij de klant.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht