Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
johnny538
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 augustus 2016

Herroepingsrecht op 'VIP' abonnement ?

05 november 2016

Het leek mij een goed idee om een VIP abonnement aan te bieden voor klanten die vaak aankopen doen (online schoenenwinkel). Dit in ruil voor een vaste korting voor bestellingen. Zo heb ik een vaste inkomensstroom en krijgen de klanten er natuurlijk er ook wat voor terug. Bijvoorbeeld 20 euro per maand in ruil voor 10%? 20%? korting op elke bestelling.

Nu is mijn vraag hoe dit werkt met het herroepingsrecht. Ik heb een keer gelezen dat er ook 14 dagen bedenktijd geld op diensten en abonnementen. Hierbij gaat het dan vooral over bijvoorbeeld een abonnement op een tijdschrift en is niet echt te vergelijken.

Ik zou het niet erg vinden als iemand afstand zou willen doen van een zo'n abonnement, maar natuurlijk niet nadat hij/zij al heeft geprofiteerd van de korting.

Ben ik verplicht om binnen de 14 dagen bedenktijd het bedrag van de 1ste termijn terug te betalen (en het gehele abonnement te annuleren) nadat de klant hier gebruik van heeft gemaakt ?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Herroepingsrecht op 'VIP' abonnement ?

06 november 2016

Zou jij als klant een webwinkel gaan betalen voor korting? Als er 20 euro per maand betaald moet worden voor een korting van 10 of 20 procent dan is dit dus een aankoop bedrag voor schoenen tussen de 100 en 200 euro. En dan heeft de klant nog geen voordeel. Lijkt me niet echt realistisch. Dit komt dan ook overeen aan een omzet voor schoenen 1200 tot 2400 euro per jaar zonder dat de klant een voordeel heeft. Dit idee lijkt me niet realistisch.

Als je echt zulke klanten hebt die zoveel uitgeven maandelijks dan zou ik direct die korting geven. Zonder abonnement. Waarom geen kortingcode die geldig is tot de volgende maand bij een herhaal aankoop?
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Herroepingsrecht op 'VIP' abonnement ?

06 november 2016

ik zag in ieder geval bij de voedselboxabonnementen, die ook op de eerste paar boxen korting geven, wel het herroepingsrecht vermeld staan.

Betekent daar dus ook dat je als klant een eerste box kunt bestellen, met de korting, en er niet aan vast zit. Niet helemaal vergelijkbaar maar ik denk dat het herroepingsrecht gewoon zal gelden eigenlijk.

(ook ik vraag me af of zoiets werkt overigens, denk niet dat er veel mensen op zoiets in zullen gaan en je beter een andere opzet kunt verzinnen.  )
 
johnny538
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 augustus 2016

Re: Herroepingsrecht op 'VIP' abonnement ?

09 november 2016

Het was maar idee waar ik mee zat te spelen. Een vaste korting per gebruikersaccount na een bepaalde aankoop geschiedenis zou ook kunnen.

In principe zou korting niet het enige hoeven zijn dat ik aan kan bieden. Misschien vip klanten als eerste toegang geven op nieuwe collectie, of een bepaald exclusief merk. Mensen met zeldzame maten zouden dit mogelijk interessant vinden.

Nogmaals het zijn maar ideeën waar ik gewoon feedback voor zoek.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Herroepingsrecht op 'VIP' abonnement ?

10 november 2016

Ik zie dit toch als doorlopende dienst. In principe geldt daar bedenktijd, maar er zijn wel uitzonderingen te maken. Je leest daar meer over op https://www.webwinkelkeur.nl/blog/beden ... ingsrecht/ .

In jouw geval zou dit dus kunnen inhouden dat de klant wel betaalt voor de gebruikte dagen, maar dat is in zijn geheel niet praktisch, omdat de klant dan bijvoorbeeld 1/365ste betaalt en wel een mooie korting krijgt. Tevens zou je denk ik wel de korting nog kunnen later vervallen als iemand zijn dienst met terugwerkende kracht ontbindt.

Ik zie echter niet echt het voordeel hiervan. Ik zou inderdaad eerder zeggen, beloon vaste klanten standaard met een korting. Kom je boven een bepaalde drempel per jaar, dan krijg je korting (zonder extra kosten). Op die manier beloon je de vaste klanten en komen ze vaker terug.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Herroepingsrecht op 'VIP' abonnement ?

09 december 2017

Een reactie op een ouder topic maar wellicht toch interessant voor iemand.
Zooplus (online winkel in dierenvoeders en toebehoren) heeft iets dergelijks; je betaald daar 4,99 euro voor een jaar abonnement voor 5% korting op elke aankoop.
Omdat ik daar elke twee maanden voor +/- 90 euro bestel zijn de kosten van het abonnement al na één bestelling "terug verdient" en bespaar ik op de volgende 5 bestellingen in totaal 22,50 euro.
Dit is een handige manier om een klant te verleiden telkens in jouw winkel te kopen. Zeker als de prijzen sowieso al zeer concurrerend zijn.
Nu is 4,99 euro voor een jaarabonnement natuurlijk wel een ander verhaal dan 20 euro voor een maandabonnement op korting voor schoenen...
No guts no glory!