Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
kpr
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 december 2016

Herroepingsrecht stickers

05 december 2016

Een vraag,

vallen stickers die leverbaar zijn in meerdere afmetingen en kleuren nu wel of niet onder het herroepinsrecht?

Bijvoorbeeld een wandspreuk die leverbaar is in 6 afmetingen en 20 kleuren. Daar zijn dus 120 varianten van.

Als een klant besluit om deze in bijvoorbeeld 3 kleuren of afmetingen te bestellen om te kijken welke het mooiste is, en er daarna 2 terugstuurt dan heb je al snel een onverkoopbare voorraad. De stickers moeten namelijk binnen ong. 1 maand gekleefd worden anders kun je ze in de prullenbak gooien omdat de transfertape dan niet meer goed plakt.

De klant kan in de webwinkel zelf de maat en kleur aangeven. De sticker wordt daarna gemaakt voor de klant. Het is mij niet duidelijk of dit nu wel of niet maatwerk is?

Argumenten voor wel maatwerk:
- de klant geeft opdracht om de sticker te maken in de opgegeven specificaties, en de stickers hebben een beperkte houdbaarheid.
- een concurrent kan je kapot maken door onmogelijke combinaties te bestellen en retour te sturen. Een kleine webwinkel houdt het dan nooit lang vol aangezien iedere bestelling dan geld kost in plaats van oplevert.
- als ik een auto bestel in het rood, met bepaalde opties en de fabriek gaat die maken kan ik achteraf ook niet zeggen: doe er nog eentje maar dan in een andere kleur om te kijken welke ik mooier vind. Dan kies ik daarna uit die 2, of wellicht besluit ik dat ik het toch niet mooi vind.
- bij bijvoorbeeld letter stickers heb je 26 letters x 20 kleuren x 20 afmetingen x 20 lettertypes = meer dan 200.000 varianten van 1 product

Argumenten voor niet maatwerk:
- de klant kiest uit door de winkel opgeven specificaties.

Wat is wettelijk nu correct? Ik zie namelijk dat 99% van de bedrijven die stickers verkopen om bovenstaande redenen aangeven dat retour sturen niet mogelijk is. Sommige hebben echter wel de mogelijkheid tot het sturen van retouren.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Herroepingsrecht stickers

05 december 2016

Deze drie argumenten zijn irrelevant als je wilt aantonen of iets wel of niet maatwerk is:
- een concurrent kan je kapot maken door onmogelijke combinaties te bestellen en retour te sturen. Een kleine webwinkel houdt het dan nooit lang vol aangezien iedere bestelling dan geld kost in plaats van oplevert.
- als ik een auto bestel in het rood, met bepaalde opties en de fabriek gaat die maken kan ik achteraf ook niet zeggen: doe er nog eentje maar dan in een andere kleur om te kijken welke ik mooier vind. Dan kies ik daarna uit die 2, of wellicht besluit ik dat ik het toch niet mooi vind.
- bij bijvoorbeeld letter stickers heb je 26 letters x 20 kleuren x 20 afmetingen x 20 lettertypes = meer dan 200.000 varianten van 1 product
Het enige argument dat misschien stand houdt is je eerste argument:
- de klant geeft opdracht om de sticker te maken in de opgegeven specificaties, en de stickers hebben een beperkte houdbaarheid.
Je hebt het echter over dat de klant kan kiezen uit slechts 6 afmetingen. Dat is niet echt maatwerk. Dat is eenzelfde keuze als een tshirt in maten S tot en met XXL

Ik denk dat je standpunt van maatwerk geen stand zal gaan houden en dat je dat idee zult moeten laten varen.

Echter geef je aan dat de stickers een beperkte houdbaarheid hebben. Daar zou je wellicht wel iets mee kunnen. Je zult dan een houdbaarheidsdatum aan de sticker moeten geven. Vervolgens zou je je waarschijnlijk kunnen beroepen op het feit dat het gaat om producten met een beperkte houdbaarheidsdatum. 
Uiteraard zul je in ieder geval duidelijk op je site moeten vermelden dat de stickers maar beperkt houdbaar zijn. Ook zou ik even een second opinion bij een jurist vragen. 
 
kpr
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 december 2016

Re: Herroepingsrecht stickers

05 december 2016

Dat is het dilemma, ik wil het op mijn te bouwen webwinkel goed doen, maar mezelf niet in een kansloze positie zetten door ten onder te gaan aan de retouren die de prullenbak in kunnen. Ik zie dat veel sticker winkels geen herroepingsrecht hanteren en wel keurmerken hebben.

Of dit klopt niet en ze voldoen niet aan de regels, of het is inderdaad maatwerk. Met de boetes die uitgedeeld worden wil ik uiteraard zeker van mijn zaak zijn bij de voorwaarden.

En waarom is het bij mijn voorbeeld van de auto's dan opeens wel maatwerk? Vanwege het bedrag? Ik kan mij niet voorstellen dat een dealer zegt: jammer dat je de kleur in het echt niet leuk vind, maarja, je hoeft hem dan inderdaad niet af te nemen.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Herroepingsrecht stickers

05 december 2016

Je moet het idee van maatwerk laten varen. Het is géén maatwerk. Ook je voorbeeld van auto's is geen maatwerk. Ik zei dat die argumenten irrelevant waren. Dat betekent dat die argumenten niet aantonen dat het maatwerk is.

Je moet kijken naar de beperkte houdbaarheidsdatum. Het kan zijn dat je daar wat mee kan.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
kpr
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 december 2016

Re: Herroepingsrecht stickers

05 december 2016

Duidelijk, de reden dat ik deze term gebruik is omdat ik deze overal op de webwinkels tegenkom. Het is niet dat ik probeer te verdedigen dat dit onder maatwerk moet vallen. Ik constateer alleen dat dit kennelijk het argument is dat andere bedrijven gebruiken.

Ik ben een beetje gaan googlen en kom interessante zaken tegen bij grote bedrijven. Zoals jij het stelt is het dus ook niet terecht dat bijvoorbeeld gordijn webwinkels, waarbij je de maten voor jouw gordijnen uit een dropdown menu kan kiezen, uitgesloten zijn van het herroepingsrecht. Ook deze schermen met maatwerk.

Ik ben dus inderdaad benieuwd hoe dit nu precies juridisch zit. Wellicht kan iemand van een keurmerk (ik zie dat die ook zitten op de dit forum) uitsluitsel geven.
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Herroepingsrecht stickers

05 december 2016

Ik werd elders gewezen op dit topic. We hebben hier eerder al eens een jurist na laten kijken. Veel sticker webwinkels gebruiken inderdaad het argument maatwerk.

In principe gaat het echter niet om het product wat je verkoopt of hoe dat gemaakt wordt, maar hoe je dit te koop aan bied. Als je stickers in 10 standaard maten met 30 standaard kleuren en 5 extra opties aanbied, dan zijn er 1500 mogelijkheden. Dat maakt voor de wet niet uit, het is geen maatwerk, omdat je dit standaard zo aanbied.

Vraag je de klant om een persoonlijke tekst in te voeren, dan is het wel maatwerk. Ook valt te verdedigen dat wanneer je stickers niet in standaard maten aanbied, maar de consument zelf op de millimeter nauwkeurig maten laat invoeren, dat dit maatwerk is. Dit laatste is een grijs gebied.

Het draait echter om de presentatie, dus hoe je het verkoopt. Bij standaard opties is het gewoon een standaard product, dus geldt niet de maatwerk uitzondering.

Bevind je je in een grijs gebied, zoals op millimeter nauwkeurig zelf kunnen invoeren, dan is maatwerk te verdedigen, dan blijft echter informatieplicht gelden. Wijs je klanten er in zon geval dus goed op dat retouren niet mogelijk is. Dat alleen in je algemene voorwaarden doen is NIET voldoende. Zowel juridisch als voor ons als keurmerk is daarin duidelijkheid vooraf belangrijk.

Wat houdbaarheid betreft, dat is echt enkel toe te passen als je aan kunt tonen dat de producten echt heel beperkt houdbaar zijn. Enkele maanden is dan te lang. Zou echt om een houdbaarheid van een paar weken moeten gaan in zon geval... Ook daar geldt weer, informeren!
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
kpr
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 december 2016

Re: Herroepingsrecht stickers

05 december 2016

Wij maken hier op het bedrijf bijvoorbeeld veel autostickers voor klanten. Soms komen deze ze niet ophalen, of verlaat. Na bijv. 2 weken verdwijnt zo'n sticker dan in de prullenbak omdat het vel dat eroverheen zit om de sticker mee aan te brengen begint te bobbelen. Soms is dit na 2 weken zo, soms iets langer. Er is dus echt een houdbaarheidsdatum alleen varieert die en is die dus niet zoals bij bijvoorbeeld eten vooraf exact aan te geven.

Nu wil men hier uitbreiden met een webwinkel en veel meer consumentenproducten gaan aanbieden. De angst bestaat dus dat er veel retour komt (en als je bijv. 250 sticker modellen aanbiedt, in 20 kleuren en diverse maten) is de kans dat een bestelde sticker binnen korte tijd in precies die specificaties weer verkocht wordt minimaal.

In de praktijk betekend dat dus dat 99,9% van de retouren de prullenbak in kan.

@libertes: zeg jij nou feitelijk dat indien je duidelijk aangeeft dat de producten een houdbaarheidsdatum hebben na productie, je correct zit met het uitsluiten van een herroepingsrecht? Zou jij dit als keurmerk accepteren? 
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Herroepingsrecht stickers

05 december 2016

Ik zou inderdaad zeggen dat als de stickers gemaakt zijn en dan binnen 2 weken gebruikt moeten worden omdat anders de lijmlaag minder wordt dit duidelijk vermeld moet worden. Er zijn zat mensen die nu een leuke sticker voor de feestdagen kopen om cadeau te doen en dan gaan mensen hem pas in februari opplakken. Jij zegt dat dit eigenlijk niet kan! Dan is vermelden hiervan heel belangrijk. En dan is inderdaad retour uit te sluiten. 
 
TiaID
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 juli 2011
Contacteer:

Re: Herroepingsrecht stickers

05 december 2016

ik verkoop bijvoorbeeld muurstickers en nee ik sluit mijn muurstickers niet uit van herroepingsrecht omdat het geen maatwerk is. En het is dus niet overal zo, omdat je dat aangeeft. ;-) 

De houdbaarheids datum van 2 weken is wel erg weinig, denk meer dat je moet denken aan een paar maanden, en grote stickers misschien korter. Hier bijgind het niet te bobbelen zoals je noemt na 2 weken hoor. Heeft misschien ook te maken met manier van opbergen.

Daarbij krijgen wij maar heel weing retouren, denk misschien max 1 per half jaar. En de retouren verkopen wij niet door, maar die gaan weg met een actie of iets dergelijks ( mits het product nog 100 % in orde is natuurlijk ). 
 
kpr
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 december 2016

Re: Herroepingsrecht stickers

05 december 2016

Hoi TialD,

wat jij zegt klopt, echter verschilt dit behoorlijk per gebruikte soort. Normale muursticker folie is wat dikker en daardoor houdt dit zich langer. Cast folie is echter een stuk dunner (en duurder) en houdt zich aanzienlijk minder lang. Dit heeft ook te maken met de drager.

Plat bewaren is uiteraard het beste, maar in de praktijk zal een striping geleverd in cast kwaliteit die na een paar weken retour komt (2 weken meldingstermijn en 2 weken retourstuur termijn) direct de prullenbak in kunnen vanuit de verzendkoker. Een striping kost al snel 100+ euro dus de schade loopt snel op.
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Herroepingsrecht stickers

12 december 2016

Wij maken hier op het bedrijf bijvoorbeeld veel autostickers voor klanten. Soms komen deze ze niet ophalen, of verlaat. Na bijv. 2 weken verdwijnt zo'n sticker dan in de prullenbak omdat het vel dat eroverheen zit om de sticker mee aan te brengen begint te bobbelen. Soms is dit na 2 weken zo, soms iets langer. Er is dus echt een houdbaarheidsdatum alleen varieert die en is die dus niet zoals bij bijvoorbeeld eten vooraf exact aan te geven.

Nu wil men hier uitbreiden met een webwinkel en veel meer consumentenproducten gaan aanbieden. De angst bestaat dus dat er veel retour komt (en als je bijv. 250 sticker modellen aanbiedt, in 20 kleuren en diverse maten) is de kans dat een bestelde sticker binnen korte tijd in precies die specificaties weer verkocht wordt minimaal.

In de praktijk betekend dat dus dat 99,9% van de retouren de prullenbak in kan.

@libertes: zeg jij nou feitelijk dat indien je duidelijk aangeeft dat de producten een houdbaarheidsdatum hebben na productie, je correct zit met het uitsluiten van een herroepingsrecht? Zou jij dit als keurmerk accepteren? 
Belangrijk is dat de wet niet zwart/wit is, er is altijd een grijs gebied. Als je echt aangeeft met uitleg dat een sticker na 2 weken kapot is, dan is je beperkte houdbaarheid uitgangspunt prima. Blijkt echter in de praktijk dat die sticker gewoon maanden goed is, dan zit je fout. Je kunt dus niet enerzijds tegen de klant zeggen dat een sticker beperkt houdbaar is en daardoor retouren weigeren en anderzijds tegen een klant die vraag of hij een sticker als cadeau voor over 1 maand kan bestellen vertellen dat het prima kan. Een rechter zet daar met zulk bewijs dan een streep doorheen. Belangrijk is dus dat je duidelijk communiceert en dat ook consequent doet.
Zelf zou ik denken, hoe groot is het percentage retouren nou echt, beter dat gewoon eens testen. Je kunt wel super bang zijn voor retouren, maar in de praktijk valt het meestal reuze mee. Dan beter om niet de kans op hoge boetes te lopen en gewoon een stukje klantenservice bieden.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m