Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
johnny538
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 augustus 2016

Gebruikt artikel retour ontvangen

12 april 2018

Ik heb al iets langer dan een jaar een webwinkel waar ik schoenen en tassen verkoop. Uiteraard komen er af en toe artikelen terug. Ik betaal deze altijd netjes terug icm eventuele verzendkosten.

Vandaag heb ik voor de eerste keer schoenen retour gekregen die er duidelijk gebruikt uit zijn. Het is aan mij om te beoordelen of dit het geval is. Ik kijk dus naar de schoenen en in welke staat ze verkeren. Het kan natuurlijk zo zijn dat er wat stof onder de zool te vinden is. Ik doe nooit moeilijk en poets het makkelijk weg waardoor de schoenen er weer als nieuw uitzien. Ik heb liever klanttevredenheid (en positieve beoordelingen) dan het aankoopbedrag van 1 artikel terug.

Maar goed, nu kijk ik naar deze schoenen en het is duidelijk dat hier op gelopen is. En niet even binnenshuis een rondje, zoals je in een schoenenwinkel doet (ter beoordeling). Maar de zool en hak zien er versleten uit. Het profiel van de zool is haast weg en zit onder de viezigheid.

Mijn intentie is om een duidelijk en beleefd bericht te sturen naar de klant waarin ik deze feiten duidelijk maak en de algemene voorwaarden en/of retourbeleid onder haar aandacht breng. En natuurlijk uitleg dat we hier geen bedrag voor gaan terug betalen. De kosten om een nieuwe zool te zetten en hakken kost waarschijnlijk meer dan de schoen zelf, dus ik kan ook geen gedeeltelijk bedrag terug storten. De schoenen worden weg gedaan tenzij de klant voor de verzending terug naar haar betaald.

Graag hoor ik van jullie wat jullie advies is. Sta ik in mijn recht, of ben ik nu onredelijk ? De schoenen kan ik in ieder geval niet meer verkopen.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Gebruikt artikel retour ontvangen

12 april 2018

Beleefd maar beslist berichten dat je de schoenen -aangezien ze gebruikt zijn- flink moet afwaarderen en dat je het eventuele restant terugbetaalt. Ik weet natuurlijk niet hoe je dit in je voorwaarden hebt geregeld. Schoenen die binnen de termijn van 14 dagen al zijn versleten lijken mij overigens kwalitatief niet zo goed :(
 
johnny538
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 augustus 2016

Re: Gebruikt artikel retour ontvangen

12 april 2018

Bedankt voor je reactie. Met versleten bedoel ik meer gebruikerssporen. Er is niets stuk ofzo. Stel voor dat je nieuwe schoenen koopt en dan buiten een uurtje gaat 'schaatsen' (bij wijze van) over stoeptegels, of straatvoetbal gaat spelen ofzo. Zo ziet het er een beetje uit....

Ik kan ze absoluut niet meer als een 'nieuw' artikel verkopen.

Dit is overigens de eerste keer dat er zoiets voorkomt. Soms zit er wat stof onder de schoenen maar dat poets je zo weg. Ik heb ook een fysieke winkel dus ik weet het verschil tussen uitproberen en gebruiken.

Was er iets stuk gegaan dan is er natuurlijk een garantie. Dan kunnen we een nieuw paar sturen, reparatiekosten vergoeden, of gewoon geld terug. Ik doe er niet moeilijk over, maar dit keer is echt anders :(

Ik wacht nog even met een reactie naar de klant.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Gebruikt artikel retour ontvangen

27 februari 2019

Dit soort situaties zijn lastig, zelf neem ik het product wel retour. Ik gooi het dan niet weg maar kan er wellicht iemand nog blij mee maken voor een kleine prijs. Meestal krijg je de inkoop er nog wel uit. Deze beslissing heeft ook een tegenkant, de kwaliteit van retouren zal achteruit gaan. Niet alleen van je eigen shop maar ook die van anderen. Mensen gaan minder moeite doen om een doosje netjes te open als de retour gewoon altijd geaccepteerd wordt.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht