Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
raindust
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 januari 2019

klant betaalt 3x verzendkosten webwinkel bij ruiling?

17 januari 2019

Hi, 

ik heb als klant een bestelling gedaan bij een webwinkel.   Daar heb ik verzendkosten betaald. 
Nu wil ik daar een deel van ruilen voor een ander product. 
Nu verlangt de webwinkel dat ik de te-ruilen producten retour stuur (weer verzendkosten voor mij), 
en een nieuwe bestelling plaats in zijn webshop(weer verzendkosten voor mij).  dus 3x verzendkosten. 

Ik heb dit nog nooit meegemaakt.. zelf run ik een goedlopende webshop maar een ruiling nemen we altijd voor onze rekening.. 
is hier 'jurisprudentie' over?  doen meer webwinkels dit? dit hoort toch bij het bedrijfsrisico of zie ik het verkeerd. 
lijkt me logisch dat je op deze manier de klanten hard wegjaagt. 
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: klant betaalt 3x verzendkosten webwinkel bij ruiling?

17 januari 2019

Ik heb dit nog nooit meegemaakt.. 
Eens moet de eerste keer zijn.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: klant betaalt 3x verzendkosten webwinkel bij ruiling?

17 januari 2019

De gehele bestelling retour sturen dan krijg je het aankoopbedrag retour.
Dan een nieuwe bestelling plaatsen. Kom je op 2 keer verzendkosten volgens mij.

Bij ruilen bereken wij overigens ook geen verzendkosten.
 
raindust
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 januari 2019

Re: klant betaalt 3x verzendkosten webwinkel bij ruiling?

17 januari 2019

Hele zending terugsturen kan niet.
Gedeelte zit al tegen een muur aan.
Liefst had ik dat wel gedaan en ergens anders besteld.
Zo wordt alle risico bij de klant gelegd.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: klant betaalt 3x verzendkosten webwinkel bij ruiling?

18 januari 2019

De klant had dan wellicht wat beter onderzoek moeten doen voordat er overgegaan werd tot aanschaf.

Er gaat drie keer een pakketje over en weer maar toch wil je daar niet voor betalen als klant zijnde. Beetje vreemd, zeker gezien je zegt dat je zelf ook een webshop runt.

Je vraagt of er jurisprudentie over is, maar je runt wel een goedlopende webshop? Dan had je eigenlijk al moeten weten dat dat gewoon mag en dat dit de normale gang van zaken is bij de kleinere webwinkels. Er bestaat niet zoiets als het recht op gratis retourneren als de klant iets bestelt wat bij nader inzien niet bevalt. Dat veel (grotere) webwinkels wel gratis verzenden en retouren aanbieden betekent niet dat dat opeens wettelijk vereist is.

Zo wordt alle risico bij de klant gelegd.
De consument heeft zelf ook de plicht om te onderzoeken of datgene wat hij koopt ook datgene is wat hij nodig heeft. Bij een aankoop op afstand kan je dat natuurlijk wellicht niet volledig of accuraat doen, zodoende bestaat er de wettelijk verplichte zichttermijn. Als het niet bevalt kan je het alsnog terug sturen, maar inderdaad hoeft de webwinkel niet op te draaien voor die kosten.
Overigens betekent dat niet dat alle risico bij de klant ligt. Als webwinkelier zijnde weet je dat veel consumenten prima in staat zijn om producten in dusdanige staat terug te sturen dat ze vervolgens onverkoopbaar zijn.

Dus niet zo miepen en gewoon weer verder met ondernemen.
 
raindust
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 januari 2019

Re: klant betaalt 3x verzendkosten webwinkel bij ruiling?

18 januari 2019

Hi wouter, 

ik denk dat je mn vraag verkeerd hebt begrepen. Ik heb er geen problemen mee om verzendkosten te betalen voor de originele zending evenals de verzendkosten als ik iets retour zend (wat hier ook het geval is), echter om ook nog voor de verzendkosten te moeten betalen voor het geruilde artikel  heb ik nog nooit meegemaakt.. en ik draai al een tijdje mee. 

en Ja mijn webshop loopt goed, maar ik ben ook klein, vanuit m'n achterkamer begonnen en het versturen van een geruild artikel hebben we altijd voor onze rekening genomen, en dat doen we nog steeds.. wereldwijd. als je, m.i, niet zo'n service kan aanbieden dan moet je wat aan je businessmodel doen. klanten win je er namelijk niet mee. 

maar goed, ik ga inderdaad verder ondernemen en mn spullen retour sturen en ergens anders bestellen. deze klant is ie namelijk kwijt..  wel jammer, service was verder wel goed.  
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: klant betaalt 3x verzendkosten webwinkel bij ruiling?

18 januari 2019

Ben het zeker met je eens dat deze webwinkel wellicht betere service had kunnen bieden door bij de tweede bestelling misschien gratis verzending aan te bieden. Maar een 'bedrijfsrisico' is dat allerminst, laat staan dat dat wettelijk verplicht is..
 
raindust
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 januari 2019

Re: klant betaalt 3x verzendkosten webwinkel bij ruiling?

18 januari 2019

ok.. duidelijk ;)
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht