Om het goed uit te leggen ik heb een consumenten machine verkocht via mijn webwinkel.(rond de 95 euro verkoop) Op deze (al mijn producten) heb ik een jaar garantie.
Nu wil het zo zijn dat deze betreffende machine al bijna een jaar niet meer verkocht word in Nederland.
Nu heeft er zich een klant terug gemeld met een defecte machine die ruim 5 weken voorbij de aankoopdatum van een jaar is.
Nu staat er schijnbaar in de handleiding van de fabrikant dat er twee jaar garantie op de machine zit.
Ik heb dit nooit geweten en heb altijd de 1 jaar nageleefd en mevrouw heeft eigenlijk ook op die manier de machine gekocht want die wist van te voren niet dat er in de handleiding twee jaar staat.
Wat is nu eigenlijk mijn plicht, het is een buitenlandse fabrikant ) wel in Nederland ingekocht maar die verkoopt hem al een jaar niet meer en kan hem ook niet meer inkopen) en schijnbaar heeft die besloten er twee jaar van te maken. (ook al mijn concurrenten hebben hem altijd verkocht met een jaar garantie)
De extra jaar garantie die de fabrikant in zijn handleiding heeft gezet zal wel mijn 1 jaar garantie (en waar de klant mee akkoord is gegaan bij aankoop) overrulen ook al wist ze dat niet toen ze de machine kocht.