Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
foppe
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 december 2015

Fabrieksgarantie is langer dan mijn garantie.

15 februari 2020

Om het goed uit te leggen ik heb een consumenten machine verkocht via mijn webwinkel.(rond de 95 euro verkoop)  Op deze (al mijn producten) heb ik een jaar garantie.
Nu wil het zo zijn dat deze betreffende machine al bijna een jaar niet meer verkocht word in Nederland.
Nu heeft er zich een klant terug gemeld met een defecte machine die ruim 5 weken voorbij de aankoopdatum van een jaar is.

Nu staat er schijnbaar in de handleiding van de fabrikant dat er twee jaar garantie op de machine zit.
Ik heb dit nooit geweten en heb altijd de 1 jaar nageleefd en mevrouw heeft eigenlijk ook op die manier de machine gekocht want die wist van te voren niet dat er in de handleiding twee jaar staat.

Wat is nu eigenlijk mijn plicht, het is een buitenlandse fabrikant ) wel in Nederland ingekocht maar die verkoopt hem al een jaar niet meer en kan hem ook niet meer inkopen) en schijnbaar heeft die besloten er twee jaar van te maken. (ook al mijn concurrenten hebben hem altijd verkocht met een jaar garantie)
De extra jaar garantie die de fabrikant in zijn handleiding heeft gezet zal wel mijn 1 jaar garantie (en waar de klant mee akkoord is gegaan bij aankoop) overrulen ook al wist ze dat niet toen ze de machine kocht.
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Fabrieksgarantie is langer dan mijn garantie.

16 februari 2020

Wat zegt de partij waar je het hebt ingekocht?
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Fabrieksgarantie is langer dan mijn garantie.

16 februari 2020

Naar de fabrikant sturen -al zit die in het buitenland- is mijn eerste gedachte. De klant was akkoord gegaan met één jaar garantie en zal dan ook de verzendkosten naar en van de fabrikant moeten betalen, wanneer de fabrikant die niet op zich neemt. Als dat geen optie is het apparaat lokaal laten repareren en als dat niet kan de restwaarde bepalen (apparaat is tenslotte een jaar gebruikt) en die terugbetalen. Een jurist heeft wellicht een ander verhaal!
 
foppe
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 december 2015

Re: Fabrieksgarantie is langer dan mijn garantie.

16 februari 2020

Fabrikant nog niet gesproken want weet het sinds gisteren, en omdat ik het nog niet eerder had meegemaakt vroeg ik me af wat hier de regels in zijn.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Fabrieksgarantie is langer dan mijn garantie.

16 februari 2020

Jouw voorwaarden zijn volgens mij leidend, tenzij daar iets onredelijks is is opgenomen. Maar zelfs als het jou in dit geval marge kost, kun je met een beetje coulance naar de klant goede beoordelingen scoren, die veel meer opbrengen dan geklaag van de klant over jouw beroerde service. Succes!
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Fabrieksgarantie is langer dan mijn garantie.

18 februari 2020

Dit staat er op consuwijzer,

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op 2 jaar 'wettelijke garantie'. In de Europese regels staat inderdaad een wettelijke termijn van 2 jaar. Maar in Nederland hebben we geen wettelijke garantietermijn. In plaats daarvan staat in de wet dat een product zo lang moet meegaan als u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dit gaat om uw wettelijke recht op een goed product en staat dus los van de garantie die de verkoper of fabrikant u geeft. Bij verkopers- en fabrieksgarantie kiest de verkoper of fabrikant zelf de voorwaarden. En dus ook hoe lang die garantie geeft.

Ik dacht ook dat 2 jaar verplicht was. Ben eigenlijk wel benieuwd wat een jurist hiervan zegt omdat de EU regels boven de NL gaan voor zover ik weet. Maar geen idee om wat voor apparaat het gaat en wat er defect is (slijtage deel). Bijvoorbeeld als het om een fiets zou gaan en het frame zou scheuren na 3 jaar zou ik ook garantie claimen en zou dit ook wettelijk moeten krijgen. Maar een ingedeukte velg of een versleten banden vallen daar natuurlijk weer niet onder.

Als er geen garantie is vermeld op jou factuur aan de klant dan is er weinig bewijs dat er 1 jaar garantie is gegeven. De klant heeft het boekje waar 2 jaar wordt vermeld. Ik zou zelf een 50% regeling treffen omdat deze voor de 50% van het garantie termijn zit. Of als dit product alsnog kunt bestellen voor een lagere prijs als die 50% dan zou ik dan doen.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Fabrieksgarantie is langer dan mijn garantie.

18 februari 2020

Als er een fabrieksgarantie zwart op wit van twee jaar staat dan is dat gewoon zo. En de verkoper moet altijd voor de klant die garantie regelen en deze kan dus het artikel naar de fabrikant sturen voor reparatie. Je kunt als verkoper toch nooit maken dat een lange garantie door jou verkort wordt. Ik denk dat dat ook wettelijk helemaal niet mag.
 
JorgN
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 februari 2020

Re: Fabrieksgarantie is langer dan mijn garantie.

18 februari 2020

Inderdaad is fabrieksgarantie leidend. Ik neem aan dat je leverancier jou zal crediteren, dus kun je ook gewoon je klant crediteren.