In 1 van mijn webshops verkoop ik artikelen die vaak zakelijk worden gekocht. Daarnaast worden deze artikelen m.i. te veel geretourneerd. Deze kan ik op mijn beurt niet retourneren naar mijn leverancier en de omloopsnelheid is laag.
Het betreft artikelen met bepaalde maten, en als je niet de moeite neemt om even te meten, dan bestel je al snel het verkeerde artikel (ondanks duidelijke instructies bij de artikelen om even te meten op de plek van bestemming). Daarom heb ik in de Algemene Voorwaarden expliciet b2b uitgesloten van retour. Dat kan ook gewoon: consumenten worden beschermd omdat zij geacht worden niet zo ter zake kundig te zijn als zakelijke klanten. Van zakelijke klanten mag je meer verwachten (zoals even opmeten).
Vaak kan ik hiermee een retour ombuigen in een ruiling, en dat is wat mij betreft oké.
Nu heb ik een klant die zegt: ja maar, ik liet het alleen maar bezorgen op mijn zakelijke adres, maar het is een privé aankoop.
In de webshop kun je een factuur adres invullen een een verendadres. M.i. had hij dan bij factuuradres zijn woonadres in moeten vullen en bij verzendadres zijn zakelijke adres.
Hoe zien jullie dit?