Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Live-chat functie in webwinkel

14 april 2011

Maken jullie gebruik van een live chat functie binnen jullie webwinkel?

Zo nee, waarom niet? Bewuste keuze?

Indien je wel een chat functie hebt:
Zit dat in de software of is dat een stukje geïntegreerde code van een derde partij? (kosten?)
Heb je vaste tijden dat je online bent om live te chatten?
Maken klanten er veel gebruik van?
Heeft het een positief effect op de verkopen? (cijfers!)
 
Konino
Berichten: 82
Lid geworden op: 14 april 2011
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

14 april 2011

Ik maak nog geen gebruik van deze fuctie, ben wel benieuwd of er gebruik van gemaakt word. Zit er wel aan te denken om hiermee te beginnen.
http://www.konino.nl de webwinkel met alles voor uw konijn..
 
tijn22
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 januari 2011
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

14 april 2011

Ik heb een livechat op mijn website gehad, op zich is het erg gemakkelijk om zo met je klant in contact te zijn, maar het nadeel voor mij (en de belangrijkste reden dat ik het verwijderd heb) is dat er juist erg veel technische vragen gesteld worden die ik niet in een paar seconden kan beantwoorden. Ik ben dus weer terug naar de oude contact manier (via email).

Ik gebruikte overigens Zopim, dat is gratis te gebruiken voor kleine websites en het werkt super eenvoudig. Je plaatst een 4tal regels code (javascript) in je website, en vervolgens log je in op de website van Zopim en je bent online om te chatten! Ook krijg je live te zien wie er op je website is, welke pagina op dat moment openstaat, hoe lang ze al aan het surfen zijn, herkomst, land, etcetera. Dat vond ik eigenlijk nog het meest interessante aan deze livechat!

https://www.zopim.com/
De grootste keuze in kant-en-klaar webdesign voor je Magento webwinkel. Zign.nl || Lees ook: Handleiding Magento
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

14 april 2011

Wat mij opvalt, of eigenlijk tegenvalt, is hoe vaak de live chat bij veel webwinkels offline is. Dat kan een afhaakmoment zijn, zeker als de chat uren aaneen offline is tijdens reguliere kantooruren: "Kennelijk is hier niemand aan het werk." Doe het goed of doe het niet.

De praktische reden waarom we er zelf niet aan zijn begonnen, is dat we 's avonds tussen 21 en 23 uur de meeste bezoekers en bestellingen hebben. Om daarvoor elke avond iemand stand-by te hebben zijn we nog een maatje te klein.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
tijn22
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 januari 2011
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

14 april 2011

Je kunt de livechat van Zopim onzichtbaar maken als je offline bent, de chatbox wordt dan alleen getoond als er iemand online en ingelogd is.

En dan is er nog een heel fijn alternatief: je kunt, als je niet ingelogd bent op je pc, chat berichten ontvangen op je iPhone of andere smartphone. En zo is de livechat op je site dus altijd online, ook als je zelf niet op kantoor bent.
De grootste keuze in kant-en-klaar webdesign voor je Magento webwinkel. Zign.nl || Lees ook: Handleiding Magento
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

14 april 2011

Ik heb een tijdje gespeeld met de livechat, (chatzilla) en op zich is het wel leuk alleen net wat Ward zegt je moet wel online zijn anders helpt het niets en werkt het eerder averechts.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

14 april 2011

Dat zopim gaan wij ook eens proberen. Thnx!
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
Max24
Berichten: 281
Lid geworden op: 04 februari 2011

Re: Live-chat functie in webwinkel

14 april 2011

Ik zou eerder gaan voor Livezilla om de doodsimpele reden dat je je klanten ook kunt volgen op de website en hoe lang ze op je website blijven etc etc. Ook volledig te restylen eventueel en gratis ;)
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Live-chat functie in webwinkel

14 april 2011

Zopim sprak mij ook wat meer aan, dus ben die nu aan het proberen.

Heb een paar jaar geleden wel iets soortgelijks gehad maar Zopim ziet er stukken beter uit en maakt ook geluidjes i.p.v. alleen een knipperend tabblad wat ik vroeger had.
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

14 april 2011

Zopim lijkt niet te werken met Logivert. Als ik code toevoeg ligt de winkel plat :S

Livezilla maar eens proberen :)
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

14 april 2011

Confilcterende JavaScript waarschijnlijk... kijk even of er een versie is die met jquery-1.4.2.js werkt...
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
etikettenprinten
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 april 2011

Re: Live-chat functie in webwinkel

15 april 2011

Interessante discussie, ik ga zo'n chatfunctie uitproberen. Het lijkt me voor mijn klanten echt heel prettig als ze even een berichtje kunnen sturen als ze vastlopen.

Dank voor de tips.
 
cristallo
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 september 2009

Re: Live-chat functie in webwinkel

15 april 2011

Ook wij gebruiken sinds enkele maanden de gratis versie van Zopim naar tevredenheid. Er is wel een betaalde upgrade maar de gratis versie voldoet vooralsnog.
Het gemakkelijke is dat je potentiële klanten naast gebruikelijk advies, ook direct over de streep kunt trekken, bijv. als ze het met spoed nodig hebben.
 
tijn22
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 januari 2011
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

16 april 2011

Zopim lijkt niet te werken met Logivert. Als ik code toevoeg ligt de winkel plat :S
Heb je de javascript code wel als apart script in je code geplaatst, en in de body van je pagina?

<html>
<head>
<script>andere scripts</scripts>
</head>
<body>
<script>
alleen zopim code hier
</script>
je website
</body>
</html>
De grootste keuze in kant-en-klaar webdesign voor je Magento webwinkel. Zign.nl || Lees ook: Handleiding Magento
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

16 april 2011

Ik had de code die ik kreeg geplakt maar ik ga het straks nog een keer proberen. Thnx :) laat het weten.
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
Willie Wortel
Berichten: 195
Lid geworden op: 26 februari 2011
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

16 april 2011

Heb hem ook getest werkt erg mooi. Krijg nu via msm oproepen binnen. En als ze chatten kun je ze volgen waar ze op dat moment zijn op de pagina.
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

16 april 2011

Krijg het nog niet voor elkaar. heb nu gevraagd op het Logivert forum :)
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

16 april 2011

gooi de code anders onder je addthis code.

en verander dan ook direct het copyright symbool naar:
&copy;
ipv met een font face te werken die niet in elke browser werkt.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
webflow
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 oktober 2010
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

16 april 2011

Een klant van ons heeft onlangs ook om deze functie gevraagd. Hij handelt online in ergonomische producten en daarover hebben zijn klanten regelmatig vragen tijdens het winkelen. Hij merkt dat persoonlijk advies voor hem de omzet verhoogt. Wij gaan het binnenkort voor hem implementeren.

We hebben intern over dit onderwerp ook een korte discussie gehad. Mede over het "offline" zijn zoals al eerder werd vermeld en het kosten/baten verhaal.

De conclusie was dat als je voor zo'n chat functie kiest, je bereid moet zijn om de bereikbaarheid op het niveau van 'telefonische bereikbaarheid' te houden. (En dan ook niet die van een helpdesk met doolhof-menu en lange wachttijden... :) ) En dat het vooral zin heeft als de marges op de verkochte producten zodanig zijn dat de investering in tijd ook loont.
Webflow - Dat gaat veel verder dan een webwinkel.
http://www.webflow.nl/webwinkel-software.html
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

16 april 2011

gooi de code anders onder je addthis code.

en verander dan ook direct het copyright symbool naar:
&copy;
ipv met een font face te werken die niet in elke browser werkt.
Verrek dat werkte :D Alleen de taal nog even veranderen.

Tsja en dat Copyright symbool is een fout van Logivert... :(

Het is nu gelukt met het teken :)
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

16 april 2011

De conclusie was dat als je voor zo'n chat functie kiest, je bereid moet zijn om de bereikbaarheid op het niveau van 'telefonische bereikbaarheid' te houden.
Dat lijkt me inderdaad een sterke argumentatie.

Hebben jullie ook gekeken wat de beste oplossing is voor een offline chat? Toon je die met de status "offline" of kun je een offline chat beter verbergen? Je belooft gebruikers immers functionaliteit die toch niet kan worden gebruikt.
 
Vekto.nl
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 februari 2011

Re: Live-chat functie in webwinkel

06 mei 2011

Offline = Offline
Waarom zou je de klant vertellen dat je er niet bent? Werk zelf een paar dagen met live chat op mijn site en het lijdt naar meer verkoop.

Denk dat het ook te maken heeft in welke branch je opereert. Krijg vaak zelf een vraag dat ze een Hager installatieautomaat hebben en die willen vervangen omdat die stuk is. Hager hebben we niet dus stuur ik via de chat door welke ze kunnen gebruiken als alternatief. Dit heeft de afgelopen paar dagen geleid tot verkoop die ik waarschijnlijk normaal gesproken niet zou hebben.

Telefoonnummer vermelden op ieder pagina heeft ook een positief effect gehad.

Weet het pas zeker als de maand om is of het echt effect heeft. Maar het ziet er tot nu toe positief uit.
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

24 mei 2011

Laatste week af en toe grapjassen in onze chat.

Overduidelijk kleine kinderen. Beginnen te schelden met erg kinderachtige woorden.

Nog iemand last van?
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
cristallo
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 september 2009

Re: Live-chat functie in webwinkel

24 mei 2011

Heb ik ooit ook 1 keer last van gehad. Netjes te woord gestaan en op een gegeven moment afgekapt. Heb haar vervolgens de naam "VERVELENDE CHATTER" gegeven.
Kort erop heb ik haar nog eens langs zien komen (zag het aan de naam) en is vervolgens nooit meer terug gekomen omdat ze "herkend" werd.

Verder geen problemen met de chatfunctie gehad.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Live-chat functie in webwinkel

24 mei 2011

1 persoon meegemaakt die liep te spelen ja, volgens mij een concurrent.
Verder op zich wel wat mensen kunnen helpen en over de "streep kunnen trekken". Wel grappig ook om te zien waar ze zich bevinden op de website.

Heb de chatfunctie alleen wel sinds zondag verwijderd. Ik kwam er toen achter (logisch eigenlijk) dat deze op een wat lagere resolutie over mijn banners heen kwam en redelijk storend was. Omdat ik vermoed dat veel bezoekers nog op een lage resolutie surfen heb ik hem voorlopig uitgeschakeld.
 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Re: Live-chat functie in webwinkel

05 juni 2011

Vandaag geïnstalleerd, ben benieuwd of er gebruik van gemaakt gaat worden :D
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

05 juni 2011

Bij ons echt veel meer dan verwacht. Vragen waarmee ze ons anders zouden mailen of bellen. Ik vind het erg handig. En we zijn in de avonduren en in het weekend toch bijna altijd achter de pc. Waarom dan niet online zijn ;)

Ja echt positief hier :)
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
fairtrade-tassen
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 juni 2011
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

07 juni 2011

Nee nog niet. De reden hiervan is dat ik niet alle tijden online kan zijn en ik het dan beter vind om de optie NIET aan te bieden dan wel. Als vervanging heb ik een telefoonnummer duidelijk geplaatst.

gr Marielle
http://www.fairtrade-tassen.nl
 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Re: Live-chat functie in webwinkel

08 juni 2011

Ik heb nergens op de site vermeld dat we een chat hebben, en als ie offline is is ie niet zichtbaar, dus de klant mist m dan ook niet. (al mis ik m wel op shops waar ik kom, als ik een vraag heb en de ene shop heeft chat en is online en de ander heeft geen chat dan kies ik voor de eerste).
Fijn als er iemand aanwezig is als je die nodig hebt.

Verder vind ik telefoonnummer eigenlijk een vereiste op een webshop, ik koop zelf niet op shops zonder dat.

Maar chat bevalt me tot nu toe erg goed, behalve dan dat ik zowel gister als vandaag er rond een uurtje of 3/4 werd uitgegooid en niet meer kon inloggen, maar een uurtje later wel weer.
Geen flauw idee wat er aan de hand is geweest, misschien te lang ingelogd :lol:
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

15 juni 2011

Er is bij ons nu een 'klant', die een keer iets gewonnen heeft bij ons, die denkt dat onze chat nu een soort van vriendenchat is. Dat wij zogenaamd vrienden zijn van hem. Zo komt het op ons over. Hij vertelt van alles.

Nu wil ik hem niet wegjagen, maar het begint wel verdomde irritant te worden eigenlijk. Hoe kan ik hem nu op een normale manier uitleggen dat dit niet helemaal de bedoeling is van de chat?

Ja tuurlijk, wij willen graag erg veel contact met onze klanten. Maar deze meneer is geen klant van ons want hij heeft wat gewonnen en nog nooit iets gekocht. En ik weet ook niet of hij van plan is ooit iets bij ons te gaan kopen.
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht