22 augustus 2011
Ik maak sinds ik ben overgestapt naar een opensource pakket gebruik van een live chat functie.
Mijn (nieuwe) website is pas een paar weken live en ik heb al een aantal voorbeelden van klanten/bezoekers die met een vraag zaten of ergens niet uitkwamen, en doordat ik direct beschikbaar was via de livechat en en hielp en bestelling werd afgerond. Nu denk ik vaak wat er gebeurt zou zijn als ik er niet was. Een aantal voorbeelden ervoeren zij als problemen en dan is het natuurlijk fijn als er iemand beschikbaar is die dat direct kan oplossen.
Het werkt voor mij zeker conversieverhogend. Sinds kort heeft Google ook een livechat die je in je website kan doen, en daar maak ik dan ook gebruik van. Enkel een code plakken en thats it!! Niets meer of minder! Om van de chat gebruik te kunnen maken hoef je alleen aangemeld te staan in je gemail, want daar vinden ook de chatsessies plaatst, zodra een klant op je chat klikt in je website.
Omdat in veel websites dat chat nutteloos lijkt omdat deze nooit online is wilde ik het anders doen.
Ik ben dan zo vaak mogelijk online. Ik ben zlef met de chat online op mijn smartphone. Dit doe ik dan weer met een andere applicatie, omdat de chat van Google helass niet op de smartphone werkt. Heel gek is dit, want je ziet wel de chat binnen komen, maar kan hem via de smartphone niet aannemen. Na wat zoeken op het internet bleek dit inderdaad een probleem te zijn die ook andere hebben. Ik ben dus op zoek gegaan naar een chatapplicatie die zowel in de webwinkel kan draaien als op mijn smartphone. Na lang zoeken had ik die uiteindelijk gevonden.
Omdat de chat van Google mijn voorkeur geniet gebruik ik die standaard. Wanneer ik niet op kantoor ben en/of even weg moet zet ik de andere aan die aan mijn smartphone gekoppeld is, zodat ik echt (bijna) altijd bereikbaar ben voor klanten.
Een live chat is zeker een aanrader, maar zorg dat je online bent!