Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Live-chat functie in webwinkel

03 november 2014

Zeer tevreden met de Livechat functie op onze site. Het levert echt nieuwe klanten op, maar het is ook een goed extra support element. Het mooie is dat je direct met de klant mee kan denken of direct door hebt als een klant toch iets andere stappen door je website neemt (en mogelijk ergens in het bestelproces vastloopt) dan dat je had verwacht. Hierdoor kan je redelijk snel verbeteringen aanbrengen die weer ten bate zijn van volgende klanten.
Natuurlijk kan je niet alles direct oplossen via de Livechat. Dan melden we dat gewoon netjes en wordt er een ticket aangemaakt zodat de klant alsnog snel geholpen is.

Betreffende het offline zijn van de chat verandert deze bij ons gewoon in een contactformulier als er niemand is om te chatten. Op deze manier nemen (potentiële) klanten alsnog redelijk snel contact op.
Natuurlijk is er wat voor te zeggen om het geheel te verbergen, maar dit lijkt tot nu toe zeer goed te helpen. Daarnaast beloven we nergens dat er een chat is, dus zullen mensen zich ook niet irriteren aan een afwezige chat.
Zopim heeft dat ook, maar dat contactformulier wordt niet naar je mail gestuurd. Het komt in het systeem te staan en je kunt niet eens op de link klikken om dan direct te antwoorden. Dus dat werkt in de gratis versie gewoon niet goed en kun je beter als je offline bent, GEEN chat zien.
 
Joriz
Berichten: 50
Lid geworden op: 24 maart 2013
Locatie: Enschede

Re: Live-chat functie in webwinkel

04 november 2014

Bij onze LiveChat wordt het contactformulier gewoon omgezet in een e-mail of kan het bericht waar dan ook worden geïmporteerd (bijvoorbeeld eigen ticketsysteem). Al is het systeem dat wij gebruiken niet gratis en dient hier een 'flink' bedrag per maand voor worden neergelegd.
Wat is er dan mis met een contactformulier op elke pagina als er geen chat is? Ik zie dat we dankzij het contactformulier veel meer vragen binnen krijgen.
Ik snap dat er frustratie kan zijn als er woorden staan als de chat is offline. Maar het hele woord chat wordt bij ons dus niet genoemd als er niemand is om mee te chatten.
 
Axeldekker
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 oktober 2014
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

05 november 2014

Momenteel zijn wij bezig met de opzet van een support systeem. Doormiddel van het aanmaken van een ticket hebben we geen problemen met het live zijn van een chat. Ik besteed een uur in de ochtend en namiddag aan tickets, en tot dus ver gaat dit erg goed.

OsTicket gebruiken we hiervoor.

Uit ervaring en diverse lezingen komt een chatfunctie er goed uit. bijvoorbeeld de website: http://www.fietsenwinkel.nl/ haalt ontzettend veel profijt uit deze functie.

http://www.webwinkelsucces.nl/de-voorde ... e-webshop/
 
Gebruikersavatar
Dennis1
Berichten: 495
Lid geworden op: 26 september 2011
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

06 november 2014

@Alex: Is die fietsenwebshop een OScommerce shop?
Of leg ik de link verkeerd met OSticket en de shop die je noemt?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Live-chat functie in webwinkel

06 november 2014

De voordelen zijn zo vaak genoemd, de nadelen ook. Blijkbaar mogen de nadelen niet genoemd worden, want dan komt er wel weer een oude link met info naar voren.

Zopim is goed, maar de app op mobiel flipt hem als je push notification aanzet. Dat is lijkt mij niet de bedoeling. Daarbij, niet direct kunnen mailen als er een bericht via de offline chat is binnen gekomen.

En daarnaast 1 sec laadtijd verschil is aanzienlijk hoog. Daarbij is het bericht icoontje heel erg vervelend als je mobiel zit. Redenen voor mij om het in de kamer te zetten. Iedereen heeft bijna dezelfde, sommige een andere en zijn dan nog vervelender door je aan te spreken, terwijl je lekker in de shop aan het kijken bent.
Doe gewoon niet! Laat je klant met rust!

Als de klant vragen heeft, komt het vanzelf wel.
 
Axeldekker
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 oktober 2014
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

06 november 2014

Klopt, de nadelen mogen inderdaad ook wel eens naar buiten komen. Hier is een research over geweest, ik zal hem eens opzoeken en posten als hij nog live staat.

Momenteel bouwen wij een osticket platform op, maar de chatfunctie gebruiken wij niet op onze nieuwe shops, aangezien we van mening zijn dat deze meer storend dan helpend kunnen uitpakken voor de 'gewoon winkelende' klant.
 
Joriz
Berichten: 50
Lid geworden op: 24 maart 2013
Locatie: Enschede

Re: Live-chat functie in webwinkel

06 november 2014

Natuurlijk mag je de nadelen noemen. Een chat kan soms ook opdringerig overkomen of werkt niet met elke klant even fijn aangezien sommige klanten uitgebreide antwoorden eisen in een zeer klein chatvenstertje. Hier moet je zeker mee om leren gaan. Het is ook hoe je communiceert en hoe je een chat inricht.

Echter zie ik dat er bij de nadelen van de chat elke keer weer Zopim moet worden genoemd. Er zijn veel meer chatsystemen dan Zopim die waarschijnlijk een hoop van de genoemde nadelen niet hebben. De LiveChat software die wij gebruiken heb ik nog niet heel veel rare dingen aan gevonden, maar daar betaal je dan ook dik voor, wat je misschien dus ook als nadeel kan zien.
Hier is een research over geweest, ik zal hem eens opzoeken en posten als hij nog live staat.
Graag! Zeker interessant om te lezen.
 
Axeldekker
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 oktober 2014
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

06 november 2014

Graag! Zeker interessant om te lezen.
Weet weer waar ik dit onderzoek heb meegekregen. Webwinkel vakdagen 2014: Fietsenwinkel.nl - Edouard Rekko - Conversieoptimalisatie bij Fietsenwinkel.nl

Werd een prachtig voorbeeld gegeven over hun groei met hulp van de chatfunctie. Na google goed doorzocht te hebben geen presentatie kunnen vinden, maar wel dit artikel van Marketingfacts:

http://www.marketingfacts.nl/berichten/ ... ats-van-te

Ik denk dat een chatfunctie een goede optie is wanneer je hier lange tijd in online kunt zijn. Uit mijn ervaring met livechat's ben ik erg tevreden over de livechat van Versio. Een hosting bedrijf welke van 10 uur sochtends tot 2 uur snachts online zijn.. Handig voor de avond werkers onder ons...
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Live-chat functie in webwinkel

06 november 2014

Natuurlijk mag je de nadelen noemen. Een chat kan soms ook opdringerig overkomen of werkt niet met elke klant even fijn aangezien sommige klanten uitgebreide antwoorden eisen in een zeer klein chatvenstertje. Hier moet je zeker mee om leren gaan. Het is ook hoe je communiceert en hoe je een chat inricht.

Echter zie ik dat er bij de nadelen van de chat elke keer weer Zopim moet worden genoemd. Er zijn veel meer chatsystemen dan Zopim die waarschijnlijk een hoop van de genoemde nadelen niet hebben. De LiveChat software die wij gebruiken heb ik nog niet heel veel rare dingen aan gevonden, maar daar betaal je dan ook dik voor, wat je misschien dus ook als nadeel kan zien.
Hier is een research over geweest, ik zal hem eens opzoeken en posten als hij nog live staat.
Graag! Zeker interessant om te lezen.
LiveChat voor Magento $36,- en zelfs tot 1.7 laatste relaesenote: februari 2012. Dus ach laat maar zitten. Dus waarom Zopim? Gratis en uitgebreid EN up-to-date.

Dus dik voor betalen valt nog mee, tenzij jij misschien een andere LiveChat bedoeld? LiveChat pro? Waar je €499,- per maand voor moet betalen?

Sorry, besteed €499,- per maand liever aan betere opties.
 
PixieBell
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 september 2011

Re: Live-chat functie in webwinkel

07 november 2014

Natuurlijk mag je de nadelen noemen. Een chat kan soms ook opdringerig overkomen .
Dat ben ik soms wel met je eens. Als ze constant enorm groot en schreeuwerig in beeld staan, in de meest felle, niet bij de site passende kleuren. En dan ook nog over de tekst vallen die je zit te lezen. Dan vind ik ze ook geen meerwaarde hebben. Ik heb de chat functie niet altijd aanstaan. Als hij uit is, is hij ook niet in beeld. En als hij dat wel is, heeft hij dezelfde layout als de winkel zelf. En blijft hij een beetje uit beeld aan de rechterkant. Ik hoop dat dat helpt. Want het kan inderdaad best wel eens storend zijn.
 
Axeldekker
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 oktober 2014
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

09 november 2014

Dat ben ik soms wel met je eens. Als ze constant enorm groot en schreeuwerig in beeld staan, in de meest felle, niet bij de site passende kleuren. En dan ook nog over de tekst vallen die je zit te lezen. Dan vind ik ze ook geen meerwaarde hebben. Ik heb de chat functie niet altijd aanstaan. Als hij uit is, is hij ook niet in beeld. En als hij dat wel is, heeft hij dezelfde layout als de winkel zelf. En blijft hij een beetje uit beeld aan de rechterkant. Ik hoop dat dat helpt. Want het kan inderdaad best wel eens storend zijn.

Een live chat wegwerken in de rechter hoek is top. Wanneer je na een bezoek aan een webwinkel twijfelt en de webwinkel ziet in dat je een keuze wilt maken, dan kunnen ze als hulp na een minuut of 2 inspringen. Hierbij weet je dat de klant al naar iets opzoek is.
 
Royk
Berichten: 280
Lid geworden op: 20 december 2013

Re: Live-chat functie in webwinkel

10 november 2014

haha, ik zou gewoon even niet meer reageren. En af en toe een reactie terug geven maar met een lange pauze ertussen. Dan valt of het kwartje, of het verveeld voor persoon x dat er geen reactie terug komt.

Wel erg interessant. Mijn webwinkel is nog jong en ik kan de sales erg goed gebruiken (duhh) om de kosten die ik gemaakt heb snel recht te trekken. Ik ga even op zoek naar een gratis plugin voor Magento, als die er is. Ik heb even geen budget over voor een plugin. als het wel degelijk sales genereert ga ik dat wel overwegen natuurlijk!
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Live-chat functie in webwinkel

10 november 2014

haha, ik zou gewoon even niet meer reageren. En af en toe een reactie terug geven maar met een lange pauze ertussen. Dan valt of het kwartje, of het verveeld voor persoon x dat er geen reactie terug komt.

Wel erg interessant. Mijn webwinkel is nog jong en ik kan de sales erg goed gebruiken (duhh) om de kosten die ik gemaakt heb snel recht te trekken. Ik ga even op zoek naar een gratis plugin voor Magento, als die er is. Ik heb even geen budget over voor een plugin. als het wel degelijk sales genereert ga ik dat wel overwegen natuurlijk!
Wil je zoiets gebruiken dan is Zopim interessant voor Magento, dat is namelijk gratis.
 
Royk
Berichten: 280
Lid geworden op: 20 december 2013

Re: Live-chat functie in webwinkel

10 november 2014

haha, ik zou gewoon even niet meer reageren. En af en toe een reactie terug geven maar met een lange pauze ertussen. Dan valt of het kwartje, of het verveeld voor persoon x dat er geen reactie terug komt.

Wel erg interessant. Mijn webwinkel is nog jong en ik kan de sales erg goed gebruiken (duhh) om de kosten die ik gemaakt heb snel recht te trekken. Ik ga even op zoek naar een gratis plugin voor Magento, als die er is. Ik heb even geen budget over voor een plugin. als het wel degelijk sales genereert ga ik dat wel overwegen natuurlijk!
Wil je zoiets gebruiken dan is Zopim interessant voor Magento, dat is namelijk gratis.
Toevallig afgelopen nacht geinstalleerd. Een trail functie voor 14 dagen aangegaan. Daarna zou hij 11 dollar per maand gaan kosten want ik wil hem denk ik wel met triggers en een avatar etc erbij. 11 dollar moet natuurlijk wel op te hoesten zijn. Anders kan je de tent beter maar sluiten haha :D

Vandaag alleen een beetje pech gehad. Hun server lag plat!
 
PixieBell
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 september 2011

Re: Live-chat functie in webwinkel

11 november 2014

Ik heb even op de site van Livezilla zitten kijken. Volgens mij is de versie met 1 operator daar, nog altijd gratis. Pas als je een tweede operator wil, ga je betalen. Makkelijk kiezen voor een eenmanszaak :wink:
 
Royk
Berichten: 280
Lid geworden op: 20 december 2013

Re: Live-chat functie in webwinkel

16 november 2014

Ik heb de module middels weer verwijderd. Misschien als ik later wat groter ben en wat meer bezoekers hopelijk heb vind ik het wel een aanvulling.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

07 oktober 2015

Via een zoektocht op internet kwam ik terug op ons eigen forum... :D Je ziet de live chat functie steeds vaker in webwinkels en op websites.

Dit topic is alweer wat ouder, maar ik ben benieuwd of de meningen op het gebied van een live chat functie zijn veranderd, sinds de laatste posts.

Kijken jullie er nog hetzelfde naar? Pas je deze functie met succes toe op jouw site? Zijn er nieuwe aanbieders met een goed product?

Of is de informatie in dit topic nog steeds van toepassing?
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

07 oktober 2015

Wij hebben een tijdje geleden ook getest met livechat. Kort door de bocht, het geeft meerwaarde aan klanten, maar kost ook erg veel tijd.

Voordelen:
Meerwaarde voor de klanten
Persoonlijke contact, dus er kan sneller een band opgebouwd worden met de klant
Snel antwoord voor klanten
Input van bezoekers van grote waarde

Nadelen
Livechat kost meer tijd dan het antwoorden per e-mail
Vragen moeten direct beantwoorden worden, tijd hierdoor minder efficiënt in te delen

Ik zou iedere webwinkel verder aanraden om de livechat niet weer te geven als je er niet bent. Als ik namelijk een webwinkel bezoek en de livechat is altijd offline, dan geeft dat juist minder vertrouwen in plaats van meer.

Onze ervaringen hebben we destijds uitgewerkt in een blokje :) :
https://blog.webwinkelkeur.nl/de-voor-e ... enservice/
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Joriz
Berichten: 50
Lid geworden op: 24 maart 2013
Locatie: Enschede

Re: Live-chat functie in webwinkel

07 oktober 2015

Het kan inderdaad meer tijd kosten, maar naar mijn idee levert het ook meer sales en tevreden klanten op.
Bij ingewikkeldere zaken kan je alsnog vragen of de klant bijvoorbeeld een e-mail stuurt en dan kan je in de chat melden dat het wordt uitgezocht.

Het valt me op dat chats steeds gangbaarder worden bij webwinkels en het een mooie vervanging/aanvulling is van telefonisch contact.
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

07 oktober 2015

@Joriz
Het is inderdaad een mooie sales moment, dat is de telefoon trouwens ook.

Wij verkopen overigens geen producten, ik denk dat voor een webwinkel zon chat beter kan werken. Voor ons was echter de afweging om er voorlopig mee te stoppen, dat het ons dagelijks werkritme erg in de war gooide. Je bent ergens mee bezig en krijgt dan een chatverzoek en moet je werk onderbreken.

Bij telefoon speelt dat hetzelfde, vandaar dat telefoon bij ons door antwoordservice wordt opgenomen. Dat is niet het meest klantvriendelijk, maar gezien onze prijs is het niet te doen om met een klein team altijd goed telefonisch bereikbaar te zijn. Zo kregen we ook veel vragen van consumenten die bij webwinkels gekocht hadden zonder keurmerk. Je komt hierdoor bijna niet aan het overige werk toe. Vandaar dat we mensen wel dezelfde dag proberen terug te bellen op vaste momenten, maar contact per e-mail stimuleren.

Als webwinkel zou ik dat echter anders doen. Een telefoongesprek is dan een mooie manier om de gunfactor voor je webwinkel te vergroten. Zie een belletje dan ook niet als gedoe, maar als investering in klantcontact.

Overigens willen we in de toekomst wel kijken of we livechat & telefoon weer kunnen invoeren. Dan moeten we echter dusdanig gegroeid zijn dat we daar iemand full-time op kunnen inzetten.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Be-Slank
Berichten: 271
Lid geworden op: 01 september 2011
Locatie: Haren gn
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

07 oktober 2015

Wij werken met live chat van tawk.to, wij zijn zeer tevreden en je kan heel eenvoudig je livechat verbergen bij afwezigheid. Look en feel aanpassen etc en het mooiste volledig gratis!
http://www.Be-Slank.nl eiwitdieet voor verantwoord afvallen!
 
TiaID
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 juli 2011
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

16 oktober 2015

Heb sinds gister ook maar eens tawk.to geïnstalleerd.

Maar vraag me af wat werkt bij jullie goed :

Mensen al aanspreken en welkom heten etc of gewoon wachten totdat ze zelf komen met vragen ?
 
Gebruikersavatar
Klaas Koopman
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 augustus 2006
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Live-chat functie in webwinkel

16 oktober 2015

Heb sinds gister ook maar eens tawk.to geïnstalleerd.

Maar vraag me af wat werkt bij jullie goed :

Mensen al aanspreken en welkom heten etc of gewoon wachten totdat ze zelf komen met vragen ?
Dit hebben wij uitvoerig getest bij enkele grote webshops en moet zeggen dat het echt verschilt bij hetgeen je aanbiedt.

Lever je voornamelijk diensten, dan is het direct aanspreken met een open vraag het beste. Eén die bij een van onze leads websites goed werkt is:"Heeft u momenteel al een webshop?".

Echter als het gaat om producten, dan kun je beter hulpdienst fungeren, bijv. met de vraag:"Naar welk product was u op zoek?". Of als je alleen zonnebrillen verkoopt:"Wat voor type zonnebril zoek je?". Let hierbij wel goed op of je mensen aanspreekt met 'je' of 'u'.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk zoals altijd: meten is weten! Dus ga het testen, noteer de responses.
Klaas Koopman - SEO Specialist & Affiliate Marketing Specialist (ook werkzaam als consultant)
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht