Totaal geen ervaring met dit bureau. Als ik het zo inschat, maken zij gebruik van (alle) functies binnen Adwords om de campagnes (volledig) geautomatiseerd te laten lopen (robot). Er kan binnen Adwords namelijk
veel geautomatiseerd worden. Dit bespaart de campagnebeheerder uiteraard veel tijd.
Vraag een goede onderbouwing in zeer heldere taal
Belangrijk is dat zij goed kunnen onderbouwen in zeer heldere taal, waarom ze doen, wat ze doen. Jij hebt recht op de best mogelijke verslaglegging. Stel zoveel mogelijk vragen, totdat je de basis begrijpt. Dat kan jou meer rust bieden. Indien zij niet bereid zijn om jouw vragen duidelijk te beantwoorden, zou ik alleen al op basis daarvan, zo snel als mogelijk overstappen.
Waar op te letten?
Belangrijkste graadmeters binnen Adwords zijn CTR, kwaliteitsscore, landingspagina. Vraag op z'n minst naar het volgende:
-
- Per campagne, hoeveel van de binnenkomende bezoekers, bestellen daadwerkelijk iets? (dit heet conversiepercentage, vraag onderbouwing indien dit resultaat tegenvalt; dus wat doen zij actief om dit te verbeteren? En per wanneer verwachten zij verbetering en waarom);
- Zijn er binnen de campagnes, zoekwoorden met een lagere kwaliteitsscore dan 6? Zo ja, wat doen jullie om dit te verbeteren? (kwaliteitsscore is een score die Google toekent, voor de verwachte prestaties of reeds opgebouwde prestaties. Bij een lage score, verwacht Google niet dat het zoekwoord, zoals deze in de campagne staat vermeld, gebruikers op de best mogelijke manier zal helpen. In dat geval betaal je fors meer voor een klik, terwijl dat niet nodig hoeft te zijn bij een goede optimalisatie);
- Op welke landingspagina's komen bezoekers binnen en worden binnen de campagnes, landingspagina's gebruikt met een classificatie "lager dan gemiddeld"? (de landingspagina, is de pagina waarop men landt na een klik één van jouw advertenties. Dus de pagina waar de bezoeker op binnenkomt, binnen jouw website/webshop. Deze moet volledig geoptimaliseerd zijn, zodat bezoekers een (heel) goede ervaring hebben daar. Is deze niet geoptimaliseerd, zoals Google dit voorschrijft, dan betaal je fors meer en is de kans (fors) kleiner dat de bezoekers iets bestellen (converteren).
-
Stel veel vragen
Vraag AdwordsRobot dus het hemd van het lijf, naar deze zaken. En verwacht niet dat alles perfect staat (d.m.v. doorlopende optimalisatie, worden resultaten steeds beter, maar wel moeten zijn, te allen tijde, alles goed kunnen onderbouwen, aangeven welke stappen zij doorlopen en waarom en wat daarvan verwacht mag worden op de middellange termijn). Als jouw Adwordsbureau het goed doet, wordt er doorlopend vooruitgang geboekt en resultaten maandelijks steeds iets beter. Is hier na 3 maanden niets van te merken, zonder redelijke argumentatie? KAPPEN!
Wanneer overstappen naar ander Adwords Bureau?
Worden er landingspagina's ingezet met een classificatie 'lager dan gemiddeld' en blijkt uit hun werk niet, dat ze dit actief aan het aanpakken zijn? Overstappen!
Zijn er binnen de campagnes, zoekwoorden met een lagere kwaliteitsscore dan en 6 en blijkt uit hun werk niet dat ze dit actief aan het aanpakken zijn? Overstappen!
Laag conversiepercentages en hier nog geen verbeterplan voor opgesteld? OVERSTAPPEN!
Vraag dus zeker om een verklaring / jargon-vrije rapportage incl. toelichting
Vraag ze vooral precies wat ze aan het doen zijn (continu doorvragen, stel vragenlijst op). Als ze goed werk leveren, moeten zij alles kunnen onderbouwen, alles kunnen verklaren en vooral: plannen hebben ter verbetering en hier op dagelijkse/wekelijkse basis aan werken. Het is tenslotte JOUW campagne. En JOUW geld wat er doorheen gejaagd wordt. Voel ze eens heel stevig aan de tand. Dan test je daarmee gelijktijdig hoe goed jouw Adwords specialist daadwerkelijk is. Gebruik de vragen als test in welke mate zij zich toewijden aan jouw campagne.
Als je specifieke vragen hebt, schroom niet en plaats ze dan gewoon hier. Ook als bepaalde termen nu nog lastig te plaatsen zijn. We denken graag met je mee.
Met vriendelijke groet,
James Hardenberg