adverteer jij nog "analoog"?

1
Met analoog bedoel ik dus tijdschriften, kranten, informatie magazines etc etc.

ons voornemen voor 2014 is om geen enkele euro meer uit te geven aan gedrukte media, de resultaten van de laatste 2 jaar zijn bedroevend. Bij de laatste 2 advertenties in een tijdschrift in onze branche hebben een actiecode meegegeven. Response helemaal niets.

Voor 2014 hebben we onze marketing budget dan ook opnieuw verdeeld.

Hoe zijn jullie ervaringen met advertenties in krantjes, magazines etc etc.?

Re: adverteer jij nog "analoog"?

2
Nou ik ben er ook even klaar mee. Dan kan ik wel denken, ja maar die naamsbekendheid... maar aan de andere kant sommige vragen er zoveel geld voor dat het niet eens meer loont.
Ik zoek mijn doelgroep wel op een andere manier en dat is met braderieën, markten etc. Vorige week een leuke kerstfair gehad met vele enthousiaste mensen en dat is dan leuk.

Re: adverteer jij nog "analoog"?

3
Niet voor de webwinkel eigenlijk, daarvoor worden we compleet afhankelijk van het internet.

We hebben wel een winkel op onze locatie. Afhankelijk van het succes daarvan zullen we misschien gaan adverteren in kranten/een folder sturen naar alle zakelijke klanten iedere x aantal maanden.

Re: adverteer jij nog "analoog"?

4
Ik deel je mening, offline media levert weinig nieuwe klanten op.

Je kunt offline media beter inzetten onder je doelgroep waar je al bekendheid hebt, meer om te herinneren 'wij bestaan ook nog'. Als voorbeeld: In mijn woonwijk wordt 3 keer per jaar een luxe glossy verspreid met onzinnige nieuwtjes, luxe producten en advertenties. Hierin staat elke keer een niets zeggende pagina grote advertentie van het geluidssysteem Bose. - Meer in deze setting kun je offline marketing het beste toepassen, al ben ik er persoonlijk niet gevoelig voor.

In de marketing strategie moet je uitvogelen waar je meeste klanten uit komen, hier geef je simpel weg het merendeel van je budget aan uit. Voor bijna ieder van ons zal dat een advertentieprogramma zijn van bv Google, Bing of Marktplaats; ik zou altijd wel een klein potje houden om eens te experimenteren (sponsoring aan bloggers/... , nieuwe media, offline media, radio)
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: adverteer jij nog "analoog"?

5
vince75 schreef:Bij de laatste 2 advertenties in een tijdschrift in onze branche hebben een actiecode meegegeven. Response helemaal niets.
Hier exact dezelfde ervaring. Dat doe ik dus ook niet meer.

Re: adverteer jij nog "analoog"?

6
frafra schreef:
vince75 schreef:Bij de laatste 2 advertenties in een tijdschrift in onze branche hebben een actiecode meegegeven. Response helemaal niets.
Hier exact dezelfde ervaring. Dat doe ik dus ook niet meer.
Ik heb een advertentie van 1000 euro in een glossy blad die vorige week is uitgegeven met een oplage van 100000 , jawel honderdduizend.
Een interessante kortingscode er in gezet en ook hier nog niet 1 bestelling.
Had er beter een korte vakantie van kunnen houden :(

Re: adverteer jij nog "analoog"?

7
Heb eerder nog wel eens geadverteerd in blaadjes en wat gefolderd. Was niet heel erg duur, maar ben er nu helemaal mee gestopt. Adverteren met AdWords of AdMarkt levert tenminste nog iets op. De "analoge" advertenties hebben niet veel, ik denk zelfs niets (voor zover ik dat kan achterhalen dan) opgeleverd. Ook ben ik gestopt met het maken van flyers/foldertjes om die mee te sturen met bestellingen. Dit heb ik een tijdje gedaan in samenwerking met een andere webshop uit de regio. Maar ook dit leverde niets op. Dit was met een actiecode voor gratis verzending, maar daar heeft nooit iemand gebruikt van gemaakt, dus ga er van uit dat niemand er iets mee deed. Zoiets belandt vaak met de doos rechtstreeks bij het oud papier denk ik.

Re: adverteer jij nog "analoog"?

8
Dat valt mij dus ook op, mensen doen er vrij weinig mee. Al zijn flyers wel goedkoop (tenminste ik betaalde echt niet veel) tegenover wat sommige bloggers of tijdschriften vragen en waarvan ik weet dat bij sommige het gewoon niets opgeleverd heeft.

Soms kan je je ook aanmelden bij een website, maar dan in ene verhogen ze weer eens de prijs en als ik zie hoe vaak er geklikt wordt is dat niet meer interessant. Dan wil ik er niet meer staan ook en besteed ik het geld wel ergens anders aan uit. Als je een website maakt en mensen moeten betalen, zorg er dan ook voor dat de links beter zichtbaar zijn.

Re: adverteer jij nog "analoog"?

10
Hier hetzelfde
Visitekaartjes uitreiken hebben meer effect als in de (dure) bladen adverteren in ons geval

Als wij een fysieke winkel zouden hebben dan hadden wij het wel overwogen om meer te adverteren in bladen en folders,en zal het dan vermoedelijk ook meer effect hebben.

Vooral op beurzen en markten waar je snel persoonlijk contact hebt werken visitekaartjes erg goed.
En veel geduld hebben en je merkt op den duur dat Google ook een goede vriend kan zijn :-)

Peter

Re: adverteer jij nog "analoog"?

11
Ik adverteer nu alleen nog liever digitaal, heb daar afgelopen paar weken behoorlijke sales mee uitgehaald dus ik ben erg blij! :D

Voor mij geen bladen meer of andere dingen, maar digitaal.

Re: adverteer jij nog "analoog"?

13
Analoge advertenties, veelal interruptie marketing, zoals kranten advertenties, televisie spotjes en dergelijke probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, vrijwel geen ROI te behalen, alleen brand exposure.

Permissie marketing daarentegen bewijst keer op keer zeer effectief te zijn.
Voorbeeld: Iemand die online zoekt op de term 'voetbalshirts' in Google.
-> Eigenaren van online voetbal shops hebben dan de toestemming als het ware om deze zoekers een offer te doen dat het probleem dat zij hebben oplost (Het vinden van een geschikt voetbalshirt).

Ik zou zeggen dat de laatste methode een efficiëntere wijze van adverteren is omdat offers alleen worden verzonden naar mensen daadwerkelijk geïnteresseerd in het betreffende product/service.

Enfin, voor meer informatie over deze interessante marketing filosofie verwijs ik naar het boek Permission Marketing van legendarische Seth Godin.
http://SEOGeek.nl | Specialist in Handmatige, Gepersonaliseerde en Duurzame Zoekmachine Optimalisatie Campagnes

Re: adverteer jij nog "analoog"?

15
Wij hebben a5 notitieblokjes laten maken welke we bij de orders voegen. Vooral bij zakelijke klanten (eerste keer een paar extra).
Deze blijven vaak bij het personeel op het bureau liggen waardoor je naam altijd in de "buurt" blijft. flyers verdwijnen al snel in de prullenbak.
Uiteraard werkt dit het best als je een product verkoopt dat ze met regelmaat nodig hebben of als ze een "adviserende/doorverwijzende" functie hebben (bijv. begeleiders in de zorg ect).

Ik heb in elk geval het idee dat het wel zorgt voor terugkerende klanten.

Re: adverteer jij nog "analoog"?

17
Nee, géén pennen! Ik kijk vooral naar een pen op het moment dat die het niet meer doet. Vanwege die negatieve user experience vind ik pennen met opdruk zo'n beetje het slechtste relatiegeschenk dat je maar kunt verzinnen.
StoreCore.io

Re: adverteer jij nog "analoog"?

18
Oké, nou ik moet zeggen daar heb ik geen last van. Ik kijk altijd naar pennen als ik ze ontvang en mij verveel en als er wat op staat en ben nieuwsgierig dan ga ik gewoon even googelen waar het vandaan komt als ik de naam niet meer herken.

Ik vind het alleen irritant dat sommige webwinkels bij de 1e bestelling je iets geven (als het om cosmetica gaat: proefjes / iets anders soms dus ook pennen) en bij vervolgbestellingen gewoon helemaal niets meer.

Hoe moeilijk kan het voor sommige zijn om vaste klanten ook nog een kleinigheidje mee te geven? En als je proefjes op zijn om dan gewoon een flyer met korting mee te geven?

Vele boeit een klantrelatie niet.

Re: adverteer jij nog "analoog"?

19
Ward schreef:Nee, géén pennen! Ik kijk vooral naar een pen op het moment dat die het niet meer doet. Vanwege die negatieve user experience vind ik pennen met opdruk zo'n beetje het slechtste relatiegeschenk dat je maar kunt verzinnen.
Dat lijkt me eenvoudig op te lossen: een deugdelijke pen aanbieden. En in hoeverre is een kapotte pen wel daadwerleijk een negatieve ervaring met het bedrijf?

Ik kan ook zelf geen voorbeeld verzinnen waarin ik een pen heb gehad die kapot ging. Ging een pen kapot dan is het ten alle tijde door mijzelf gebeurd en niet door de kwaliteit van de pen.

Ik kom regelmatig een 123 inkt pen tegen, lijkt me toch prima reclame.

Re: adverteer jij nog "analoog"?

21
frafra schreef:
pauwke schreef:Wij hebben a5 notitieblokjes laten maken
Dat is ook wel leuk. Waar heb je die laten maken?
Eerste keer zelf ontworpen en bij drukland besteld. Je kunt, mits je er een programma voor hebt makkelijk zelf een bestand maken zijn wat voorwaarden waar het bestand aan moet voldoen. Deze zijn te vinden op de site van drukland. Is ook niet zo moeilijk omdat je vaak alleen je logo en contact gegevens op de notitieblok wilt hebben (moet nog ergens kunnen schrijven :lol: ).

2e lading bij lokale drukker besteld omdat we ook eigen catalogussen hebben gemaakt en dan is af een toe een proefdruk wel fijn. Overigens waren de notitieblokjes bij de lokale drukker zelfs iets goedkoper dan bij drukland.

Re: adverteer jij nog "analoog"?

23
Ik heb in 2013 bij wijze van proef in diverse gedrukte media geadverteerd. Overigens nooit uit mezelf maar ik werd altijd benaderd door magazines uit de branche waarin ik verkoop.

Het is een apart wereldje, die van advertentieverkopers. Als je zegt "nu even geen tijd, bel over 3 weken maar weer" dan bellen ze stipt over 21 dagen en 2 minuten weer op.

Dan de prijs. Adverteren is vreselijk duur, maar je lult zomaar 50% van de prijs af. Dat geeft je enerzijds een goed gevoel, maar aan de andere kant: wie weet had je er wel 75% af kunnen krijgen! En inderdaad, zo bleek de laatste keer, een bevriende collega ondernemer had inderdaad de HELFT betaald van mij (zelfde advertentieformaat) en ik had reeds de HELFT van de prijs afgeluld. Toen was ik er helemaal klaar mee.

Alle keren heb ik een actiecode in de advertentie gezet om de ROI te kunnen meten en de ene keer was het voor 50% kostendekkend, de andere keer had ik welgeteld NUL respons. Echt heel erg bedroevend.

Ik doe het dus echt NOOIT, NOOIT weer.

Adverteren op papier is iets voor merken, voor brand exposure, maar niet om concrete verkopen te realiseren. Dat werkt ECHT niet.

Re: adverteer jij nog "analoog"?

24
RicardoV schreef:
Ward schreef:Nee, géén pennen! Ik kijk vooral naar een pen op het moment dat die het niet meer doet. Vanwege die negatieve user experience vind ik pennen met opdruk zo'n beetje het slechtste relatiegeschenk dat je maar kunt verzinnen.
Dat lijkt me eenvoudig op te lossen: een deugdelijke pen aanbieden. En in hoeverre is een kapotte pen wel daadwerleijk een negatieve ervaring met het bedrijf?

Ik kan ook zelf geen voorbeeld verzinnen waarin ik een pen heb gehad die kapot ging. Ging een pen kapot dan is het ten alle tijde door mijzelf gebeurd en niet door de kwaliteit van de pen.

Ik kom regelmatig een 123 inkt pen tegen, lijkt me toch prima reclame.
Wij geven ook pennen weg, en we krijgen regelmatig de vraag of we er nog een paar willen opsturen want ze schrijven zo lekker :-) Nadeel is dat juist die ene pen afgelopen jaar 2 x zo duur is geworden en het eigenlijk te duur is voor een weggevertje.

Re: adverteer jij nog "analoog"?

25
vince75 schreef: Wij geven ook pennen weg, en we krijgen regelmatig de vraag of we er nog een paar willen opsturen want ze schrijven zo lekker :-) Nadeel is dat juist die ene pen afgelopen jaar 2 x zo duur is geworden en het eigenlijk te duur is voor een weggevertje.
In dat geval zou ik me afvragen hoe ik de ROI op het weggeven van de pennen kan verhogen :-). Je zou natuurlijk een kleine tegenprestatie kunnen vragen na het weggeven van de pennen. Bijvoorbeeld een tweet, like op FB of het aanbrengen van nieuwe klanten.
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.