Pagina 1 van 2

Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 04 maart 2014
door TheArcadeFire
Er zijn vele manieren om meer bezoekers naar een webwinkel te krijgen: AdWords, Facebook advertenties, Media Buyings, Affiliate Marketing en meer. Een van de meest effectieve marketing kanalen blijft echter het verkrijgen van posities in de organische resultaten van Google en andere zoekmachines. De eerste stap in het behalen van goede rankings in de search engines is het creëren van een behulpzame website die zoekers helpt om hun doel te bereiken. Dat is niet alleen het fundament van SEO, maar voor serieuze online business. Dit houdt in: Kwalitatieve content, gebruikerservaring (UX), design en on-page optimalisatie. Er gaan veel geruchten ronde dat elementen als Google +1’s, Authorship en/of Microdata een grote rol gaan spelen in het bepalen van de rankings, maar hedendaags zijn het nog steeds links die de dienst uitmaken. In principe is het creëren van links tegen de richtlijnen van Google in. Ik denk echter dat alles ligt aan de invulling. Gebruik je kwalitatieve content of publiceer je gespinnede artikelen afkomstig uit de Filipijnen? Doe je alles handmatig of gebruik je geautomatiseerde tools? Wil je waarde toevoegen aan het internet of alleen even snel je linkje kwijt? Is je antwoord op al deze vragen de eerste optie dan kan je niet echt verkeerd gaan.

Hieronder een overzicht van de mogelijke strategieën, tactieken en methodes inclusief beoordeling (van 1 tot 5) op een aantal criteria:

- Effectiviteit
Hoeveel impact heeft het op de rankings.
(1: Waterpistool – 5: Bazooka)

- Complexiteit
Hoe makkelijk/moeilijk is de implementatie.
(1: Kindergarten – 5: Rocket Science)

- Kosten
Hoe diep in de buidel moet ik tasten.
(1: Gratis/Goedkoop – 5: Peperduur)

High PageRank Domains
Verlopen domeinnamen met een hoge PageRank. Koop deze domeinen voor een relatief lage prijs op veilingen, knap ze op en plaats links naar je website. De website is in jouw bezit en de content is volledig aangepast aan de website waarnaar je linkt. Om deze methode zo effectief, veilig en duurzaam mogelijk ten uitvoer te brengen kan je onderstaande richtlijnen volgen:

• Unieke hosting/IP per website
• Verschillende domain registrars
• Onder geen beding de domeinen in het netwerk naar elkaar laten linken
• Unieke content
• Link ook naar andere websites en dan met name autoriteiten in
jouw industrie (BMW als je in de auto industrie zit of FIFA voor voetbalshops)
• Unieke Wordpress plugins (Dus niet telkens Yoast SEO plugin als zoekmachine plugin)
• Gebruik ook unieke instellingen van de plugins.
• Unieke permalink structuur
• 25% van de artikelen helemaal geen link plaatsen
• Custom logo
• Unieke pseudoniem en about pagina
• Unieke privacy policy

Verdict
Effectiviteit: 4-5
Complexiteit: 4
Kosten: 4

Web 2.0 Blog Piramides

Web 2.0 blogs inclusief multimedia content. De blogs zijn gloednieuw en worden ondersteund door een piramide structuur links. De ondersteunende links zorgen er op termijn voor dat de backlinks geplaatst op de blogs superkrachtig worden. Log-in data van de web 2.0 sites raad ik aan om te noteren in een Excel sheet zodat de backlinks ieder moment aangepast en/of vernietigd kunnen worden.

Verdict
Effectiviteit: 2-3
Complexiteit: 2
Kosten: 2

Links Verkregen door de Competitive Analysis Methode (Indirect Link Swaps)
Bij de zogenaamde Competitive Analysis Methode kijk je door middel van tools naar het backlink profiel van alle 1e pagina resultaten voor de getargete keywords. De tools analyseren wat de sterkste backlinks zijn die concurrenten ontvangen. Met die kennis ga je vervolgens al die backlink bronnen af en probeer je exact dezelfde links te verkrijgen.

Verdict
Effectiviteit: 3
Complexiteit: 2
Kosten: 1

Goed, voorgaande methodes vallen natuurlijk vooral onder de grijze hoed. De hamvraag die je jezelf moet afvragen in je linkbuilding activiteiten is: Maak ik de internet een betere plek of vervuil ik deze juist? Niettemin kan het geen kwaad om de zogenaamde Whitehat denkwijze te belichten. Persoonlijk denk ik dat er een plaats en tijd is voor beide filosofieën. En idealiter maak je gewoon gebruik van beide in je SEO linkbuilding strategie, daar waar de situatie om vraagt.

-> Content Marketing en Linkbait
Het publiceren van kwaliteit content in je industrie, om vervolgens te hopen dat anderen naar je zullen linken. Mijn probleem met deze methode is dat het in veel industrieën overduidelijk niet werkt.

-> Netwerken
Moet je natuurlijk altijd al doen als zichzelf serieus nemende ondernemer, maar men kan afvragen of dit echt de meest time-efficient link building strategie is.

-> Gastposten
Recent kondigde Matt Cutts van Google aan dat deze methode verleden tijd is. Echter, veel mensen hebben dit verkeerd opgevat. Matt had het specifiek over de meer spammy variant van guestposting. Guestposting an sich is niets mis mee, als je daadwerkelijk waarde probeert toe te voegen aan de website waarbij je pitched. Het is echter niet de bedoeling dat je een zielloze massa email stuurt naar alle webmasters in je industrie met een standaard artikeltje.

Dan zijn er nog de blackhat criminelen. Blijf ver verwijderd van deze manier van zoekmachine optimalisatie. Ga niet in zee met linkbuilders waarvan je vermoedt dat ze dit soort praktijken toepassen.

1. SAPE Netwerk
Russische spam websites die makkelijk door Google te vinden zijn. Voegen 0.0 waarde toe aan het internet. Puur om te manipuleren.
2. Hacking
Hackers die links op website plaatsen. Illegaal, onethisch, vies. Punt.
3. Fiverr Pakketten
7000 Backlinks voor $5. Wow wat een deal! Nee, niet doen. Tenzij je je website onvindbaar wilt maken. Note: Er zijn wel een aantal verkopers op Fiverr die goede diensten aanbieden die vooral erg handig zijn voor tier 2 links. Dus niet naar je hoofd-website laten verwijzen, maar bijvoorbeeld naar een web 2.0 die op zijn beurt weer linkt naar je hoofdwebsite.

Conclusie
Al met al, is het zo dat men anno 2014 nog steeds links nodig heeft om de webwinkel hoog te ranken in de zoekmachines. Er zijn verschillende methodes om dit te doen, ieder zijn voor- en nadelen. Een methode is niet goed of slecht per definitie (op blackhat na dan), maar de invulling maakt een wereld van verschil. Het kan nooit kwaad om whitehat zoekmachine optimalisatie te bedrijven, en doe dit dan ook vooral. Maar, indien je in een industrie actief bent waar dit gewoon moeilijk tot uitvoer te brengen is, schroom dan niet om de meer grijze tactieken te implementeren, tenzij je wilt wachten tot je een ons weegt voordat je gaat ranken. Vraag jezelf altijd af of je bezigheden het internet tot een betere plek maken of dat het juist vervuilt. Het antwoord op deze vraag vormt een leidraad voor een gedegen campagne voor je webwinkel.

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 04 maart 2014
door GoedeShampoo
zo dan, informatief stukje:)

Zou je iets meer kunnen toelichten op de blog 2.0 piramides? Dat was een beetje kort..

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 04 maart 2014
door PaulG
Ik denk dat de effectiviteit van High PageRank Domains niet zo hoog is en de hoge pagerank die je koopt ga je toch kwijtraken in de loop van de tijd. Zonde van het werk en de kosten.

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 04 maart 2014
door TheArcadeFire
@Goede Shampoo

Uiteraard.
De aanpak hier is dat je een web 2.0 blog account aanmaakt (Blogspot.com en dergelijke).
Daarna plaats je 6-10 of meer artikelen op de blogs, liefst inclusief multimedia als YouTube filmpjes, high quality afbeeldingen etc.
Je plaatst uiteraard links naar je eigen website, maar ook naar autoriteiten in je industrie.
In sommige artikelen plaats je helemaal geen link, om het natuurlijker te maken.
De hoeveelheid links en ratio tussen links naar je eigen website en autoriteiten staat niet echt vast. Maar gebruikelijk 1-2 links naar de hoofd-website en dan 1-2 backlinks laten verwijzen naar andere websites. Variatie is key.
Idealiter update je deze web 2.0 properties ook om de zoveel tijd.
Als de blogs af zijn begin je met de tweede en eventueel derde laag links die verwijzen naar de blogs. Optimaal is om dit drip-fed te doen, dus verspreid over weken, in plaats van alles in 1 keer.

@PaulG

Eigenlijk is de term 'High PageRank domein' niet juist en verouderd. We kijken tegenwoordig vooral naar Moz Page Authority. Zoals bekend update Google de PageRank vrijwel niet meer en zeer onregelmatig. Het is maar de vraag of ze dit überhaupt nog gaan doen in de toekomst.
Om die reden kijken we voortaan naar Moz PA. Deze wordt elke maand geupdate en ook deze metriek correleert vaak nog beter met rankings.

Ik begrijp je zorg dat de high PA domeinen zullen 'vergaan.'
Echter het is niet zo dat je even naar een veiling/marktplaats gaat en daar de eerste beste website met een PA 40 op te kop tikt.
Voordat je aanschaft moet je zorgvuldig onderzoek doen naar de achtergrond van de website, het link profiel, de vorige eigenaren (Spammers?, internet marketeers? of legitieme bloggers, ondernemingen of andere type webmasters) en andere metrieken als MajesticSEO Trust & Citation Flow. Als de domeinnaam aan een hele trits vereisten voldoet kan je ervan uitgaan dat deze de tand des tijds zal doorstaan.
Maar inderdaad, als je een domein aankoopt met een linkprofiel vol met Chinese spam, en/of een laag aantal unieke verwijzende link bronnen en/of zwakke metrieken in het algemeen dan zal de SEO waarde zeker miniem zijn op lange termijn.
Doe je alle benodigde due diligence, en koop je een legitieme domeinnaam, zonder shady vorige eigenaren, goede statistieken en een hoop unieke link bronnen dan kan je er zeker van zijn dat deze domein zijn waarde tienvoudig terugbetaald.

Uit eigen ervaring, blijft dit toch de meest krachtige oplossing. Wanneer er een status quo is in een zoekmachine campagne, dan zijn het vaak dit soort links die een doorbraak forceren naar de eerste pagina. Wanneer men lukraak met geld smijt en domeinen koopt zonder de vereiste research te doen kan men inderdaad van een koude kermis terugkomen.

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 05 maart 2014
door nescioo
Maar is zo´n blogpiramide niet gewoon black hat? Ergens is het best wel riskant, en volgens mij is het slechts een kwestie van tijd voordat Google zoiets doorheeft.

Hoe ik het zelf een paar jaar geleden eens heb gedaan: In de eerste laag had ik een aantal domeinnamen gekocht, deze koppelde ik aan een tumblr-account. Bij tumblr heb je de mogelijkheid om andere blogposts te ´liken´, waarna er een link zonder ´nofollow´-attribuut verschijnt. Ik neem aan dat ze dit nu aangepast hebben :p. Ik had hele lijsten met hoge pr-posts van een of ander wazig seo-forum (soort digitalpoint) gekregen. Sommige posts hadden een pr van 6 of 7, dus mijn domein had snel een hoge pagerank. Vervolgens heb ik mijn tumblr-account ontkoppeld, en er een wordpress opgegooid met unieke artikelen en backlinks naar mijn hoofdwebsite.

Daarom heen bouwde ik in de tweede laag een zooi web-log (bestaat niet meer), blogspot, wordpress blogs. Ook met unieke teksten die weer naar de eerste laag linkten. En tot slot in de derde laag cheapass $5 fiverr linkjes, die weer naar de tweede laag linkten.

Werkte als een tierelier, maar bepaald geen zuivere koffie. Gelukkig zijn mijn huidige zoekwoorden een stuk makkelijker :)

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 17 maart 2014
door Rick.
Je mag jezelf dan een linkbuilding nerd noemen, maar ik vind dit een verhaaltje wat moet wordne aangevuld worden.

Ik ben zelf een SEO-specialist, en wat je zegt is maar een deel.
Het aantal links, of de waarde van de links heeft maar 40% iets te zeggen over je positie.
Dus zou je de beste links hebben, maar de concurrent heeft zijn site helemaal geoptimalisseerd, heb je pech, en kom je niet bovenaan te staan.

Ik heb zelf verschillende sites op positie 1 gekregen in Google. Linkbuilding is belangrijk maar de site optimaliseren is zeker het snelste resultaat.

Google geeft in 2014 penalties aan sites die te veel links hebben aangevraagd en gerolen. Ik vind dat je mensen veel beter moet uitleggen waar ze kunnen optimaliseren op hun site, met titels, metabeschrijvingen, H1 koppen, H2 koppen etc, goede teskt, veel links door je site heen (niet naar buiten linken, maar inside). Dát werkt. Linkbuilden is daarbij een neven-activiteit. Ook wordt linkbuilden veel later geindexeerd, en linkbuild je voor over een jaar of twee. Ik sta nu met 120 goede waardevolle links, met een project waar ik nu mee bezig ben, om positie 2. De waarde van het domein + de waarde van de landingpage, dát is belangrijk.

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 21 maart 2014
door echtkeramiek.nl
Bedankt voor het delen van de informatie m.b.t. linkbuilding, het geeft in ieder geval een klein kijkje in de keuken voor een SEO-nono als ikzelf :)

Twee weken geleden ben ik live gegaan met mijn webwinkel, en ik doorzocht het forum zojuist om erachter te komen of linkbuilding nu nog interessant is voor een webshop vandaag de dag, of dat ik dus veel meer aan mijn content moet gaan doen.

Zouden jullie voor een beginnende webwinkel nou juist zeggen: investeer veel tijd in linkbuilding, of in content voor de site? Of kun je dat niet zo eenvoudig zeggen?
Ik merk dat ik het lastig vind om erachter te komen waar je nou moet beginnen met het verbeteren van de zoekresultaten.

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 21 maart 2014
door PaulG
Aangezien je je tijd maar 1 keer kan gebruiken: ga voor content.

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 12 april 2014
door TheArcadeFire
@Nescioo
Erg listig. Ik geef je gelijk dat een blog piramide op die wijze uitgevoerd
geen zuivere koffie is, en zou niet aanraden om het op deze wijze te doen,
maar dan nog is het risico klein,
als je de log-in data bewaard in een excel sheet kan je de
top laag ten alle tijden aanpassen, de anchor tekst aanpassen
en/of de links helemaal verwijderen.

Idealiter zorg je in ieder geval dat de top laag van de piramide
waardevolle, behulpzame en inzichtvolle content bevat.
Geen gebruik maken van Fiverr zooi, SEnuke-achtige software
of spam in de tweede en derde laag maar handmatige links
die niet het internet vervuilen.

@Rick.
Ik geef duidelijk aan in de introductie van 'het verhaaltje' dat on-page SEO het fundament is
van een geslaagde campagne. Nergens geef ik aan, expliciet of impliciet, dat dit
niet een vereiste is en dat linkbuilding een alles oplossende panacea is.
Kwalitatieve content, gebruikerservaring (UX), design en On-Page SEO
spelen allen een rol van betekenis.
Deze post licht een specifiek onderdeel van zoekmachine optimalisatie toe,
namelijk linkbuilding, ik deel de methodes die ik uitgetest heb en waarvan
mijn persoonlijk ervaring is dat ze extreem effectief zijn geweest voor onze persoonlijke
projecten en klanten. Deze post is nooit bedoeld als allesomvattende gids wat betreft SEO,
dat zou een heel boekwerk worden,
om die reden licht ik een onderdeel van het geheel toe,
zodat het ook beter te behappen is.
Misschien kan jij een behulpzame post schrijven over je bevindingen en best practices wat betreft de on-page optimalisatie, ik denk dat dat zeker waardevol kan zijn voor mede webwinkeliers op het forum.

@EchtKeramiek.nl
Beiden. Het is geen of of vraag in dit geval. We hebben tal van klanten die top websites hebben met kwalitatieve content die nog geeneens in de top 50 rankte voordat we aan de slag gingen met linkbuilding. Aan de andere kant: Als je website niet goed is, de content ruk is en bovenal de zoeker niet helpt zijn/haar doel te bereiken dan kan je linkbuilden wat je wilt, maar dit is sisyfusarbeid, oftwel zwaar werk, dat nooit tot een einde komt en vruchtelooze inspanning vereist. Google wordt steeds beter in het discrimineren van websites die wel goede content bevatten en websites die maar haastig in elkaar geflanst zijn o.a. door kwaliteit indicatoren als gemiddelde tijd op de website, bounce rate en aantal bezochte pagina's. Idealiter begin je met goede content, en dan ga je door met het aantrekken van links van goede kwaliteit.

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 26 mei 2014
door Royk
Interessante topic. Mijn winkel is eindelijk live na een half jaar bouwen en heb geprobeerd alles geheel op SEO te doen. De lange adem.. nu zuur met weinig bezoekers, straks het zoet als Google zijn ding doet. Maar, ik vind het ook boeiend om te kijken wat ik er verder nog omheen kan doen om het natuurlijk een duwtje in de rug te geven.

Zo ben ik wel nieuwsgierig naar een blog account opzetten. Moet je dat dan doen met je webwinkel naam? Of onder een andere naam? Ik heb namelijk videos hoe mijn werk tot stand komt, leuke plaatjes om te delen en kan ik wat over het artwork maken dat ik produceer. Ik denk een leuke mix.

Sowieso mis ik wel een blog functie in Magento. Misschien moet ik daar eens naar kijken of ik dat niet zelf kan opzetten zonder al te veel verbouwerij.

Ik heb een pagina gemaakt met /links en zit te denken om waar wat links op te plaatsen. Maar ergens ben ik een beetje terughoudend. Is het niet een beetje wanhopig?

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 28 mei 2014
door bbob
Het bovenstaande verhaal gaat veel verder.

Het gaat om een mooi google linkprofiel.
Je keyword niet te veel als anchor tekst gebruiken. Te veel betekend overoptimalisatie. Heb voorbeelden van 1-5% gezien die top3 scoren.

Hoge lage pr. PR doet er weinig toe, je moet van allerlei soorten links krijgen. allen sterke links betekend overoptimalisatie. Neem dus een mix goede maar ook zwakke links.
Als ik keyword anchor tekst gebruik dan vooral met sterke links.

Artikelwebsites zijn hot maar ook daar kijkt google doorheen. zit je artikel op de zoveelste website met 300 artikelen over van alles en nog wat dan zal de link minder waarde hebben dan een artikelsite met alleen zaken over jou niche.

Bij doe je iets met de tuin, dan kun je denken aan artikelwebsites over wonen, kan dus, tuin, bouwen huis zijn. Zodra er dan vakanties op staat is het al geen niche blog meer.

Links bij voorkeur van .nl domeinen die in NL gehost zijn.

voor een leuk linkprofiel doe je er nog wat goedkope startpagina links bij. Er zijn duizenden van dit soort pagina's waar je links voor weinig kan kopen. Ze ondersteunen je linkprofiel.

Helaas is het in linkbuilding land zo dat 1 oog koning is. De meeste webwinkels hebben er geen kaas van gegeten en de aanbieders beloven soms gouden bergen.

Vaste maandbedragen zijn leuke voorbeelden maar geven geen garantie.
Je kan het beste eerst met google keywordtool kijken naar het zoekvolume en de concurrentie. Staar je niet blind op de grote volumes. 10x nummer 1 op klein zoekwoord kan meer geld opleveren dan proberen om nr 1 van moeilijk zoekwoord te worden.

Zo kwam ik laatst een zoekwoord tegen 900 zoekopdrachten per maand, met 28.000 pagina's in google.nl weinig concurrentie en kost een paar honderd euro op op 1 te komen. die zoekwoorden kunnen dan leuk geld opleveren.

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 11 augustus 2014
door TheArcadeFire
@Royk

Wat we de laatste tijd veel zien met test websites is dat het tegenwoordig veel langer duurt om te ranken met een gloednieuw domein. Het is zeker niet zo dat je het beter zal doen puur omdat een domein al een paar jaar ouder is, je moet ook over die tijd op natuurlijke wijze links hebben geprobeerd te vergaren. Maar al met al zou dit niet 1 á 2 maanden langer moeten duren vergeleken met de situatie in voorgaande jaren.

Blog account op derde platformen kan je doen op de webwinkel naam of iets anders.
Ligt er ook aan wat precies je doelstelling is.
-> Probeer je een link asset op te bouwen die onafhankelijk oogt van je webshop,
dan natuurlijk iets anders (Kampeer niche voorbeeld: KamperenmetFrank.Blogspot.com)
-> Wil je vooral branded content publiceren, dus ook meer een soort marketing
van de webwinkel, dan de eigennaam (Webwinkelnaam.Blogspot.com).

Ik zou vooral aanraden om dat soort content te publiceren op een blog, ook interessant voor je doelgroep natuurlijk en hier en daar teruglinken naar je webwinkel waar dat nodig is.
Twee vliegen in één klap.

Persoonlijk heb ik nooit gewerkt met Magento. Eventueel kun je een blog hosten op een apart domein, en daar dan Wordpress, Drupal of Joomla gebruiken.

Directe linkruil aangaan met andere webmasters in je industrie door middel van een /links pagina is inderdaad niet echt effectief.

@Bbob

Juist. Zeer conservatief zijn met gebruik van commerciële anchor tekst. Liever merk anchors (Bedrijfsnaam), namen (Jan de Vries), url anchors (http://www.site.nl) of willekeurige anchors (klik hier). Wij streven er altijd naar de percentages voor primaire zoekwoorden onder de 5% te houden. Boven de 10% is gekkenwerk, je zou er misschien mee weg kunnen komen als je echt een zeer grote autoriteit bent in je niche, Google is nogal vergevingsgezind tegenover grote spelers op het internet die overduidelijk de regels overtreden (Zie de case van SoundCloud bijvoorbeeld: Viperchill.com/dark-seo/)

Tweede punt, ben ik deels mee eens. Kijk als je profiel alleen maar bestaat uit DoFollow in-content blog links, dat is natuurlijk een beetje verdacht. Variatie is altijd key.
Maar om nu links te vergaren uit de krochten van het internet, omdat je ook een aantal zwakke links zou moeten hebben is nu ook weer niet de bedoeling. Zeker, links van een PR 0 kunnen ook waarde toevoegen (Trouwens PR telt allang niet meer mee, Google update deze amper, beter kijken naar Moz Domain Authority en/of Majestic SEO Trust Flow), mits afkomstig van websites die daadwerkelijk waarde toevoegen aan het internet, geen spam domeinen.

Artikel directories zoals Ezine zijn al heel lang 'not done,' eigenlijk al sinds eind 2012.
Beter om privé een blog te ontwikkelen, dan een gedeeld platform waar Jan en alleman rotzooi kan publiceren.

Ideale situatie is inderdaad .nl gehost in Nederland. .be is ook prima en/of .com, .net en .org met Nederlandse content.

Voor veel MKB ondernemers is de long-tail een stuk geschikter om te targeten dan algemene kop termen met veel zoekvolume. Vaak zijn eerstgenoemde ook lucratiever, omdat de zoeker al verder is in het aankoop proces, heeft de spreekwoordelijke credit card al in de hand.

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 12 augustus 2014
door libertes
Iemand met verstand van zaken, welkom!

Nog een vraag van mijn kant. Stel je koopt een domein met autoriteit. Is het dan ook geen optie om die door te sturen middels een 301 naar je eigen domein? Of is het beter om te linken naar je eigen domein?

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 12 augustus 2014
door TheArcadeFire
@Libertes

Goede vraag.
In principe kan je voor beide opties gaan.
Tests met onze eigen websites en ervaringen van prominente SEO's
wijzen erop dat 301 redirecten minder waardevol is dan
een legitieme site ontwikkelen op dat verlopen domein en die
dan te laten linken naar je primaire website (Money site).
Ook is het een stuk riskanter om 301 te redirecten naar je
money site.

Als je 301 redirect direct naar je money site,
zorg er dan voor dat deze zeer relevant is
(Nederlands indien jouw website dat ook is,
precies zelfde niche, zeer schoon link profiel).
Ten slotte: Doe dit met mate, twintig 301 redirects naar jouw domein
zal waarschijnlijk niet erg natuurlijk overkomen op Google...

Persoonlijk, ontwikkel ik waardevolle verlopen domeinen altijd
tot volwaardige assets.
Ik zie dit soort privé blog netwerk domeinen echt als assets
die je altijd kunt aanpassen mochten er algoritme veranderingen zijn.
Indien je voldoende tijd hebt (vergis je niet het ontwikkelen van
zo een expired domain kan zeer veel tijd kosten, zeker als je de content
zelf schrijft), dan zou ik altijd voor deze optie gaan.

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 14 augustus 2014
door NielsVos
TheArcadeFire schreef:@Libertes

Goede vraag.
In principe kan je voor beide opties gaan.
Tests met onze eigen websites en ervaringen van prominente SEO's
wijzen erop dat 301 redirecten minder waardevol is dan
een legitieme site ontwikkelen op dat verlopen domein en die
dan te laten linken naar je primaire website (Money site).
Ook is het een stuk riskanter om 301 te redirecten naar je
money site.

Als je 301 redirect direct naar je money site,
zorg er dan voor dat deze zeer relevant is
(Nederlands indien jouw website dat ook is,
precies zelfde niche, zeer schoon link profiel).
Ten slotte: Doe dit met mate, twintig 301 redirects naar jouw domein
zal waarschijnlijk niet erg natuurlijk overkomen op Google...

Persoonlijk, ontwikkel ik waardevolle verlopen domeinen altijd
tot volwaardige assets.
Ik zie dit soort privé blog netwerk domeinen echt als assets
die je altijd kunt aanpassen mochten er algoritme veranderingen zijn.
Indien je voldoende tijd hebt (vergis je niet het ontwikkelen van
zo een expired domain kan zeer veel tijd kosten, zeker als je de content
zelf schrijft), dan zou ik altijd voor deze optie gaan.
Eens! een 301-redirect is prima, indien het met mate gebeurt en indien je volledig achter het linkprofiel staat van de domeinnaam die je gaat redirecten. Oftewel je oude website richting je nieuwe website.

De sterkte van je hoofddomein is ook een belangrijke factor. Matt Cutt's heeft dacht ik in 2013 nog een filmpje gelanceerd over redirects binnen je eigen pagina. Met 20 redirects probeer je de zoekmachine te beïnvloeden op een niet-natuurlijke manier en je hebt kans dat je een penalty krijgt. Maar de sterkte van je domein en linkstructuur telt zeker mee.

En ik ga er overigens ook vanuit dat 301-redirects niet heel erg veel invloed uitoefenen, anders kan iedere kwaadwillende 20 domeinen richting je website redirecten om je uit de zoekmachine te krijgen en dat lijkt me niet de bedoeling.

Groeten,
Niels

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 14 augustus 2014
door Ward
Matt Cutts zei toch echt iets anders:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Filv4pP-1nw[/youtube]

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 14 augustus 2014
door NielsVos
Ward schreef:Matt Cutts zei toch echt iets anders:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Filv4pP-1nw[/youtube]
Dit is inderdaad het filmpje wat ik bedoelde, dank daarvoor!

Maar nu is mijn vraag wat zegt hij anders? Hij behandeld hier de algemene vraag over een 301 redirect en beantwoord de vraag met een voorbeeld waarin hij binnen het eigen domein een oude url redirect richting een nieuwe pagina en hij zegt dat de redirect net zoveel PageRank flow meegeeft als een normale link.

De bovenstaande vraag van libertes gaat over het kopen/opkopen van domeinnamen en die redirecten richting je bestaande website?

Groeten,
Niels

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 14 augustus 2014
door Ward
NielsVos schreef:Matt Cutt's heeft dacht ik in 2013 nog een filmpje gelanceerd over redirects binnen je eigen pagina. Met 20 redirects probeer je de zoekmachine te beïnvloeden op een niet-natuurlijke manier en je hebt kans dat je een penalty krijgt.
Dát zegt Matt Cutts nergens in dat filmpje.

Sterker nog, hij heeft eerder al eens gezegd dat je 10.000 of zelfs 100.000 301's kunt hebben.

What if I've got 100,000 pages on my site?
Is there some cap that says I can't do a 100,000 301 redirects?
And the answer is no.
[...]
There's no limit that says, OK, we are only going to look at 10,000 redirects from one site to another site.


Vooral dat laatste is opvallend. Verplaatst is verplaatst, dát zegt een 301. Niet meer, niet minder.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=r1lVPrYoBkA[/youtube]

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 14 augustus 2014
door Jan Roelofsen
Op zich ook wel logisch.

Één van de doelen van Google is hun bezoekers zo goed mogelijk de gepaste informatie geordend te tonen. Als dat goed gaat blijft Google populair en daarmee kunnen ze meer ad’s verkopen. (Zullen we dat eens een business model noemen ;) )

Als je dit als vertrekpunt neemt kun je vaak al redelijk inschatten wat het gedrag van de zoekmachine zal zijn; technische beperkingen daar gelaten.

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 14 augustus 2014
door NielsVos
Ward schreef:
NielsVos schreef:Matt Cutt's heeft dacht ik in 2013 nog een filmpje gelanceerd over redirects binnen je eigen pagina. Met 20 redirects probeer je de zoekmachine te beïnvloeden op een niet-natuurlijke manier en je hebt kans dat je een penalty krijgt.
Dát zegt Matt Cutts nergens in dat filmpje.
Ah, komt misschien ook een beetje verwarrend over, maar de tweede zin doelde ik niet op de inhoud van het filmpje. Dit had ik iets anders moeten formuleren. Toch zou ik oppassen met redirects. Er is eerder ook al een topic over gestart op moz Q&A

Natuurlijk kan iedereen speculeren en zelfs de adviezen van Matt Cutt's worden in twijfel getrokken bij sommige onderwerpen. Waaronder zijn befaamde "PageRank isn't going to get a new update". Ook bij de specialisten van Moz wordt er door verscheidenen wat anders beweerd en als er al een benchmark uitgevoerd is voor hoe lang blijft die geldig?

Zoals Jan ook al zegt, het blijft een verdienmodel en Google moet geloofwaardig blijven. Doe niets 'aparts' dan werk je aan de langere termijn en ik blijf erbij dat ik pas een redirect zou doorvoeren indien ik precies weet welke linkstructuur zich achter de domeinnaam bevindt. :)

Groeten,
Niels

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 15 augustus 2014
door TheArcadeFire
Terugkomend op het gebruiken van 'expired domains'
om daar SEO profijt uit te halen:
Natuurlijk moet je daar erg goed opletten en de nodige
background checks verrichten,
het link profiel van de verlopen domein moet zuiver zijn,
wil het toegevoegde waarde hebben door middel van een 301 redirect.

Als je een legitieme website hebt die daadwerkelijk de zoeker helpt
zijn/haar doel te bereiken,
dan denk ik niet dat 'negative SEO' (zeg maar het 301 redirecten
van een spam domein naar jouw website) iets uithaalt.
Zoals Jan al aangeeft, Google is ook een bedrijf met aandeelhouders,
zij hebben eigenbelang, zij moeten de beste
websites tonen voor iedere zoekopdracht.
Voorbeeld: Als je 20 spam domeinen redirect naar AH.nl,
dan zal deze zeker niet verdwijnen voor de term 'Supermarkt nederland.'
Maar het 301 redirecten van een waardeloos domein
zal je ook weer niet helpen om hoger te ranken.

Welke karakteristieken van een link profiel zijn negatief
(Gebruik Ahrefs.com of MajesticSEO.com om een schematische
weergave te verkrijgen)?

-> Chinese, Russische anchor tekst
-> PPP (Porn, Pills & Poker) gerelateerde anchor tekst
-> Alles dat niet past bij het thema van de website in kwestie
(anchor 'Katie perry' bij een voetbalwebsite)
-> Exorbitant hoge percentages anchor tekst commerciële termen
(Bijvoorbeeld 20% van de links 'Forex trade' 'Sluit lening af')
-> Domeinnamen met streepjes, veel cijfers en/of
waardeloze extensie zoals .info, .biz

Het is erg lastig om goede verlopen domeinnamen te vinden,
spreekwoordelijke speld in een hooiberg,
als ik de lijsten afga, 95% is spam.
Af en toe zitten er echter wel pareltjes bij:
Domeinen die jarenlang goed onderhouden zijn door
een legitieme webmaster, domeinnamen relevant aan jouw industrie,
waarvan het denkbaar is dat deze onder normale omstandigheden
naar jou zou linken.

Matt Cutts altijd met een korreltje zout nemen,
toch meer een PR man voor Google.
Realiteit is dat als je een groot merk bent je nooit aangepakt
wordt hoe overduidelijk je ook aan het manipuleren bent
nogmaals zie case studies
(Viperchill.com/dark-seo, Viperchill.com/no-hat-seo).

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 15 augustus 2014
door NielsVos
TheArcadeFire schreef: Realiteit is dat als je een groot merk bent je nooit aangepakt
wordt hoe overduidelijk je ook aan het manipuleren bent.
Ik snap dat "grotere" websites een bepaalde status krijgen en dat gebruik van blackhat/greyhat SEO minder snel een negatief effect zal hebben, omdat er een duidelijke natuurlijke/sterke backlink structuur is (honderdduizenden links) zullen honderden blackhat SEO links geen negatief effect hebben. Maar er zijn zeker grote verliezers (waaronder e-bay) als ik dit artikel van Searchengineland mag geloven:

http://searchengineland.com/panda-4-0s- ... art-192123

Groeten,
Niels

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 15 augustus 2014
door Ward
De penalty van eBay heeft volgens sommigen een andere reden: geld.

Tabke: Google Penalized eBay For Dropping AdWords Ads

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 15 augustus 2014
door NielsVos
Ward schreef:De penalty van eBay heeft volgens sommigen een andere reden: geld.

Tabke: Google Penalized eBay For Dropping AdWords Ads
Deze suggesties werden gemaakt op de eBay seller conference:
"The hot topic was the recent organic rankings hit Google leveled upon eBay."

Klinkt aannemelijk als je 1 billion in Adwords investeert binnen 14 jaar en dan stopt, dat ze je terugpakken door je te droppen in de organische zoekresultaten... maar zou het echt zover gaan...?
Vooral omdat dit juist uit de hoek komt van de "eBay Fanatics".

Als je daar als SEO-manager/Adwords specialist werkt zou je dan ook niet zoeken naar een zondebok als je niet weet waar het aan ligt? Het klinkt allemaal zo gemakkelijk :) Maarjah Google blijft natuurlijk een onderneming... Interessant artikel.. is er één om over na te denken :D

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 18 augustus 2014
door Frank Groes
Hele duidelijke tekst! Er zijn meer dan genoeg White/Grey Hat methodes beschikbaar voor SEO! Het heeft totaal geen nut om met Black Hats te werken! Kom zoveel mensen tegen die denken dat het niet zoveel uitmaakt... Maar Google beloont de mensen die echt werken voor de optimalisatie.

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 18 augustus 2014
door henk-k
Frank Groes schreef:Hele duidelijke tekst! Er zijn meer dan genoeg White/Grey Hat methodes beschikbaar voor SEO! Het heeft totaal geen nut om met Black Hats te werken! Kom zoveel mensen tegen die denken dat het niet zoveel uitmaakt... Maar Google beloont de mensen die echt werken voor de optimalisatie.
Als je praat over "BV bedrijven met hoge concurrentie zoekwoorden" verlies je al een hoop geloofwaardigheid. Wat zijn dat überhaupt?

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 19 augustus 2014
door Frank Groes
henk-k schreef:
Frank Groes schreef:Hele duidelijke tekst! Er zijn meer dan genoeg White/Grey Hat methodes beschikbaar voor SEO! Het heeft totaal geen nut om met Black Hats te werken! Kom zoveel mensen tegen die denken dat het niet zoveel uitmaakt... Maar Google beloont de mensen die echt werken voor de optimalisatie.
Als je praat over "BV bedrijven met hoge concurrentie zoekwoorden" verlies je al een hoop geloofwaardigheid. Wat zijn dat überhaupt?

Hoe kan ik jouw toespeling over het verlies van geloofwaardigheid serieus nemen als je me vervolgens vraagt wat het inhoud?

Het Goud Pakket op mijn website waar jij op doelt is een pakket wat geschikt is voor BV's die gebruik maken van zoekwoorden die veel gebruikt worden door de concurrentie. Als een bedrijf bijvoorbeeld auto's verkoopt en wil ranken voor automerken zoals "BMW" of "Fiat" of anders de zoekwoorden "auto verkoop", dan is daar meer werk voor nodig - aangezien er veel concurrentie is in dat gebied. Niet zo moeilijk toch?
Maar je hebt wel gelijk, is misschien nog wat onduidelijk verwoord. Bedankt voor de tip ;)

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 21 augustus 2014
door NielsVos
Wat ik tegenwoordig merk is dat het hele linkbuilden aan het omslaan is.
Persoonlijk adviseer ik ondernemers om niet meer te denken in termen, maar om doelgericht de CTR van de bedrijfswebsite te vergroten. Veel traffic wat daadwerkelijk converteert zorgt voor een stabiele samenwerking waar je als linkbuilder jarenlang plezier van hebt.

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 21 augustus 2014
door henk-k
Frank Groes schreef:Hoe kan ik jouw toespeling over het verlies van geloofwaardigheid serieus nemen als je me vervolgens vraagt wat het inhoud?

Het Goud Pakket op mijn website waar jij op doelt is een pakket wat geschikt is voor BV's die gebruik maken van zoekwoorden die veel gebruikt worden door de concurrentie. Als een bedrijf bijvoorbeeld auto's verkoopt en wil ranken voor automerken zoals "BMW" of "Fiat" of anders de zoekwoorden "auto verkoop", dan is daar meer werk voor nodig - aangezien er veel concurrentie is in dat gebied. Niet zo moeilijk toch?
Maar je hebt wel gelijk, is misschien nog wat onduidelijk verwoord. Bedankt voor de tip ;)
Ik snap wat een BV is, maar ik zie de relevantie met een zoekwoord of aanpak van de website totaal niet. Waarom zou een BV andere eisen hebben dan een VOF of een eenmanszaak?

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

Geplaatst: 21 augustus 2014
door Frank Groes
NielsVos schreef:Wat ik tegenwoordig merk is dat het hele linkbuilden aan het omslaan is.
Persoonlijk adviseer ik ondernemers om niet meer te denken in termen, maar om doelgericht de CTR van de bedrijfswebsite te vergroten. Veel traffic wat daadwerkelijk converteert zorgt voor een stabiele samenwerking waar je als linkbuilder jarenlang plezier van hebt.

Kijk, jij begrijpt het, Niels!