Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
TheArcadeFire
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 december 2013
Locatie: Bangkok, Thailand
Contacteer:

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

11 september 2014

September 2014 Update

PageRank Domein
De term 'high PageRank domein' die ik gebruik in de oorspronkelijke post
is niet echt meer relevant.
Het concept PageRank heeft zijn beste tijd wel gehad,
deze gaat zeer waarschijnlijk niet meer geupdate worden
naar de buitenwereld toe.

Persoonlijk maak ik graag gebruik van
Moz: Page Authority, Domain Authority & MozTrust
MajesticSEO: Trust Flow, Number of Referring Domains
(Citation Flow juist als waarschuwing, is deze boven de 30,
dan is de kans vrij groot dat het domein gespammed is)
Eventueel Ahrefs statistieken als third opinion.

Private Blog Networks (PBN's)
Denk toch wel de grootste hype van dit moment in de SEO wereld.
Een gedegen privé blog netwerk is inderdaad een geweldige asset
voor je online onderneming, mits:

-> Op kleine schaal
Netwerk is alleen voor jou bestemd,
geen groot openbaar netwerk,
waar meerdere klanten gebruik van maken.
Maak je eigen gepersonaliseerde netwerk!

-> Legitieme domeinen
Schaf alleen domeinen aan na grondige checks,
ga de gehele geschiedenis na in Archive.org.
Ik heb zo nu en dan domeinen die erg waardevol
lijken op het eerste gezicht, dan ga ik even rondneuzen
in de geschiedenis van de website en dan zie ik dat
de website een paar jaar geleden eventjes in handen
was van Chinese spammers, en dat moeten we niet hebben...

-> Zorgvuldig ontwikkeld
Unieke content van goede kwaliteit.
Websites, waarvan een willekeurige bezoeker
niet zou kunnen zeggen: 'Ah, hier is iets niet pluis,
dit moet wel een PBN website zijn.'
De website zou als het ware een handmatige check van een Google medewerker
moeten kunnen doorstaan (ook al is de kans dat dit daadwerkelijk gebeurt,
vrijwel nihil).

Het Einde van Anchor Tekst?
Het gebruiken van anchor tekst bij linkbuilding activiteiten
wordt steeds risicovoller.
Persoonlijk beperk ik het gebruik van commerciële anchor tekst,
termen die ik actief target, tot een minimum.

Het beste is om de on-page optimalisatie te gebruiken om proactief
zoekwoorden te targeten.
De off-page (linkbuilding) voor merk signalen.

Voorbeeld voor Bram Ladage Rotterdam.
Hun link profiel zou vooral moeten bestaan uit:

1. Merk Anchors
  • Bram Ladage
    Bram Ladage Friet
    Bram Ladage Rotterdam
2. Domein/URL Anchors
3. Willekeurige Anchors
  • Klik hier
    Website
    Meer informatie
De termen waar Bram Ladage voor zou willen ranken,
spaarzaam gebruiken.
En nooit exact dezelfde anchor, altijd net wat anders:
  • Verse Patat
    Verse Friet
    Verse Frieten
    Kakelverse Patat
Desnoods ook variatie aanbrengen in de kapitalisatie (hoofdletters)
  • VERSE patat
    verse PataT
    VeRse PataT
Okay, misschien zien die laatste anchors er irritant uit,
het hoeft ook niet zo extreem, maar mijn punt is:
Nooit exact dezelfde links als je zelf actief aan linkbuilding doet.
Wat is immers de kans dat 20 mensen in jouw industrie op
exact dezelfde wijze naar jouw website verwijzen,
en dan met name met een commerciële anchor term.

Je kunt daarnaast ook nog variëren in de landingspagina van
de link. Dus soms de homepage, soms een specifieke pagina...

Co-occurrence & Co-citation
Geruchten gaan ronde dat het Google algoritme ook steeds beter word
in het meenemen van de woorden die rondom de link staan,
in het beoordelen van de relevantie van de link.
Dit zou de importantie van anchor text links nog eens verder kunnen verminderen.

Voorbeeld I:
Gisteren ben ik met mijn vriendin naar Bram geweest en hebben we genoten
van heerlijke patat.

In deze voorbeeldzin is 'Bram' de anchor tekst.
Echter, Bram is gewoon een Nederlandse naam,
niet echt relevant om voor te ranken voor Bram Ladage.
Door de context van de zin kan de zoekmachine nu ook doorgronden
dat met Bram de patatzaak bedoel wordt, niet een willekeurig
of beroemde (Moszkowicz) persoon die Bram heet.

Voorbeeld II:
Tijdens de rechtszaak heeft Bram een overtuigend betoog gehouden.

Nu is de context duidelijk legaal, dus waarschijnlijk bedoelt men Bram Moszkowicz,
deze entiteit wordt immers wel erg vaak genoemd in combinatie met legale thema's.

Laat ik deze post afsluiten met een geweldige Whiteboard Friday van Rand...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WnH9eG7K0Co[/youtube]
http://SEOGeek.nl | Specialist in Handmatige, Gepersonaliseerde en Duurzame Zoekmachine Optimalisatie Campagnes
 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

14 september 2014

Was weer goed leesmateriaal op deze zondag:).
Zou je nog iets meer kunnen vertellen over PBN's?
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
 
Gebruikersavatar
TheArcadeFire
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 december 2013
Locatie: Bangkok, Thailand
Contacteer:

Re: Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd

29 september 2014

Ha GoedeShampoo, uiteraard!

Daarbij wil ik benadrukken dat ik ook op verzoek draai, als er mensen zijn die vragen hebben over specifieke aspecten van linkbuilding dan beantwoord ik deze graag. Ik geef al vaak advies over linkbuilding op deze en andere fora, maar misschien beter om dit te concentreren in één thread, om een beter overzicht te krijgen van de materie, want 1 ding staat vast: Linkbuilding is een zeer complex, gevoelig en vaak niet begrepen onderdeel van een gedegen SEO campagne. Of je nu tegen of voor linkbuilding bent, het onethisch of een noodzakelijk onderdeel van online marketing vindt, het is nooit verkeerd om een beter begrip te ontwikkelen. Ik zal proberen een zo neutraal, realistisch en pragmatisch mogelijk beeld te schetsen van de mogelijkheden en de risico’s.

Het is nu juist een roerige tijd in de zoekmachine wereld wat betreft Private Blog Networks (afgekort PBN). Het lijkt erop dat Google de afgelopen week een aantal grote netwerken heeft opgerold. Vooral in de Angelsaksische markt zijn er zware klappen gevallen. Ikzelf heb geen negatieve trends opgemerkt, en dit geldt voor vele andere Nederlandse SEO's die ik spreek.

De meest genoemde oorzaken voor het vallen van de netwerken zijn als volgt:

- Goedkope/gratis/SEO hosting

Veel SEO'ers en internet marketeers die een netwerk opbouwen maken gebruik van de goedkoopste hosts. Het lijkt erop dat als Google een groot aantal PBN sites vindt bij dergelijke hosting partijen dat zij gelijk alle websites in de betreffende IP range de-indexeert.
Ook moet je oppassen met partijen die zichzelf labelen als 'SEO hosting.'
Je domeinen hier plaatsen is net zo idioot als zwart geld storten bij de 'Witwas Bank Luxemburg.' Natuurlijk vallen deze binnen het vizier van Google...

- Spun/matige kwaliteit content

Om kosten te besparen gebruiken veel amateur SEO’s ‘spun content.’ Dit houdt in dat je een artikel door middel van software herschrijft. De software gebruikt synoniemen om de woorden in het artikel te wisselen. Dit resulteert vaak in houterige content. Zoekmachines zijn vrij goed in het detecteren van dit soort flut artikelen.

- Whois

Zorg ervoor dat je óf privé Whois aanschaft voor alle domeinen in het netwerk, óf dat je de domeinnamen registreert onder naam van kennissen. Er zijn mensen die gebruik maken van fictieve gegevens, maar dit kan nare gevolgen hebben.

- Google producten

Gebruik absoluut geen Google producten op PBN websites. Het is waanzin om Google Webmaster Tools te gebruiken voor deze satelliet websites. Beter vermijd je AdSense. Sommigen weigeren zelfs de Chrome browser te gebruiken wanneer zij werken aan de PBN websites. Er heerst op dit moment veel paranoia in de zoekmachine optimalisatie community, als gevolg van de publieke statements en acties van Google. Men raad ook aan om geen gebruik te maken van Google Docs met betrekking tot je blog netwerk. Het is te betwisten of Google daadwerkelijk in je gegevens zou kijken, dat zou erg slechte PR zijn voor de zoekmachine gigant, als dit zou uitkomen.

De harde klappen zijn vooral gevallen bij semi-privé netwerken. Het grootste voorbeeld is Rank Hero. Dit netwerk werd te populair en het is logisch dat Google deze neer zou slaan. Google doet dit vooral om een statement te maken en iedereen te ontmoedigen om gebruik te maken van dit soort services. Het Rank Hero netwerk zat vol met gaten, een enkele SEO kon zelfs vrijwel alle domeinen uit het netwerk opvissen door simpele zoekopdrachten (de websites lieten een overduidelijk voetspoor na). Ook gaf Rank Hero rapporten uit aan klanten met daarin de betreffende websites. Stel je voor dat een medewerker van Google zich aanmeld bij deze dienst, dan is het doodeenvoudig om het netwerk bloot te leggen. Netwerken die daadwerkelijk privé zijn, vanaf de grond opgebouwd voor 1 specifieke gebruiker, die met zorg en oog voor detail ontwikkeld zijn, zijn nog steeds ‘alive & kicking.’

Oké, nu we de meest recente ontwikkelingen besproken hebben, zal ik ietwat meer toelichten over het proces van het ontwikkelen van een privé blog netwerk.

Waar Vindt Je De Domeinen?

Een aantal plekken waar je kunt kijken zijn:
  • GoDaddy Auctions
    De grootste domein veiling op deze planeet
  • PR Power Shot
    Handige betaalde software om sneller en gemakkelijker goede namen te vinden in GoDaddy Auctions
  • DomCop.com
    Gratis lijst van verlopen domeinnamen
  • Register Compass
    Betaalde tool met robuuste zoekfunctie
  • Moonsy.com
    Bij elkaar gesprokkelde lijst van domein veilingen
De Toolkit

Majestic SEO, Open Site Explorer & Ahrefs
-> Om de waarde in te schatten van de domeinnamen, het link profiel te kunnen beoordelen en prioritering van de meest waardevolle domains.

Way Back Machine (Archive.org)
-> Om te bekijken hoe de website er in het verleden uitzag. Een domeinnaam kan geweldige metrieken hebben volgens de eerdergenoemde analyse tools, maar de site kan alsnog in het verleden misbruikt zijn door kwaadwillende figuren. Het komt zo nu en dan voor, dat je denkt een geweldige domeinnaam gevonden te hebben, deze vervolgens door de Way Back Machine haalt, en dan uitvindt dat de website gedurende mei 2011 eventjes in handen is geweest van een viagra/Gucci tas/illegale gok activiteiten spammer.

Whois (Whois.DomainTools.com)
-> Kijk ook altijd nog even hoe vaak de website van eigenaar is verwisseld. Houd deze kennis in het achterhoofd bij het doorspitten van de Way Back Machine resultaten.

Check 1: Metrieken

Moz Page Authority: X ≥ 30
Moz Domain Authority: X ≥ 20
MozTrust: X ≥ 4.00
Majestic SEO TrustFlow X≥ 20

Check 2: Anchor Profiel

Enkele vragen die je jezelf zou kunnen stellen…

Zijn alle anchors relevant?
Zijn de verhoudingen natuurlijk?
Zijn er anchors in een taal die anders is dan de oorspronkelijke voertaal van de website?

Check 3: Relevantie

De hamvraag blijft hier: Is het waarschijnlijk dat het betreffende domein onder normale omstandigheden zou uit linken naar mijn website?

Tips om voetsporen te voorkomen
  • Unieke Whois gegevens per domein of Privé Whois
  • Maak gebruik van verschillende domein registratie instanties (niet alles bij NameCheap)
  • Utiliseer betrouwbare webhosts
  • Unieke thema/template voor iedere site
  • Installeer verschillende plugins per website
  • Unieke persona en about pagina
  • Geen Google producten (WMT, AdSense of Analytics)
  • Link nooit tussen de websites in het netwerk!
  • Link niet alleen naar je eigen website maar ook naar relevante autoriteiten in je industrie (Ben je actief in de camping industrie, link dan ook naar ANWBCamping.nl bijvoorbeeld)
  • Link intern binnen de website naar andere posts ‘normale websites’ doen dit ook…
  • Link niet in ieder artikel, plaats ook artikelen zonder links
  • Varieer in post lengte, niet altijd 425 woorden, soms 800, soms 200
  • Multimedia, niet alleen tekst
  • Varieer CMS: WordPress, Joomla of Drupal. Plain HTML mag ook!
Ethiek

PBN’s vallen in de categorie Grey Hat SEO. Dit betekent dat Google er niet blij mee is, maar dat de methode wel legaal is. Dit in tegenstelling tot Blackhat SEO (hacken van websites om links te injecteren, geautomatiseerde massa spam etc.). Het ligt er ook een beetje aan hoe je de domeinen gebruikt. Indien je je focust op relevante domeinen, unieke nuttige content gebruikt en waarde toevoegt aan het internet door zoekers te helpen, dan is dat natuurlijk vele malen beter dan dat je willekeurige spam domeinen aanschaft, die vult met irrelevante spun content en daarmee de zoeker alleen maar ophoudt. Maak je gebruik van privé blog netwerk sites dan ben je sowieso verkeerd bezig in de ogen van Google, maar hoe je de tactiek precies invult maakt een wereld van verschil, wat betreft de surfers, de gebruikers van het internet die op zoek zijn naar informatie. Bij het ontwikkelen van een PBN maakt men veel gebruik van verlopen domeinnamen. Dit zijn legitieme websites die om wat voor reden dan ook op zijn houden te bestaan. Stel je voor dat dit een website was die nuttig was voor veel mensen (een website over universitaire beurzen), een waar veel mensen nog op terecht komen, doordat dit domein nog op tal van websites vermeld wordt. Is het niet beter dat deze mensen terecht komen op een website die hercreëerd is met vergelijkbare inhoud, misschien zelfs betere up-to-date content, dan dat die bezoekers terecht komen op een foutmelding pagina? Gebruikt men de PBN puur om de rankings van zijn/haar eigen website te beïnvloeden, of probeert men daadwerkelijk het internet een betere plek te maken?
Dit zal altijd een controversieel onderwerp blijven, ik probeer hier alleen een compleet beeld te geven van de mogelijke implicaties van deze linkbuilding strategie.
http://SEOGeek.nl | Specialist in Handmatige, Gepersonaliseerde en Duurzame Zoekmachine Optimalisatie Campagnes