Like en win acties op facebook

1
Even buiten beschouwing laten of het mag of niet en of het volgens de facebook regels is of niet. We kennen ondertussen allemaal de like share en win acties van de vele webwinkeliers. Hebben dit soort acties zin? Krijg je hier echte klanten door of alleen mensen die hopen op iets dat gratis is?

Ik verkoop zelf luxe goederen en ik doe zelf niet dit soort acties. Wel zie ik concullegas die dit doen en er soort van succesvol mee zijn. Lees ze hebben veel likers. Ze bieden producten tegen een spotprijs aan en dan ook de like deel en win actie. Volgens mij trek je hiermee alleen maar de koopjesjagers mee aan en ik wil me juist niet als prijsvechter neerzetten. Maar meer richten op kwaliteit.
Ik zelf maak altijd foto's bij klanten van mijn producten in hun huis. Dit zorgt voor veel positieve reacties. Maar om nou te zeggen dat het direct leid tot verkoop...

Wat zijn jullie ervaringen met promotie via facebook of hoe pakken jullie dit aan?

Re: Like en win acties op facebook

2
Het is een beetje dubbel. In eerste instantie zou ik zeggen, (om)gekochte fans zijn geen fans. Dat zijn inderdaad voornamelijk mensen die iets hopen te winnen.

Een ander punt in dit verhaal is dan wel wat ik vooral op mijn eigen facebook zie. Een stortvloed aan steigerhout en met name van 1 of 2 aanbieders/webwinkels. Die namen blijven wel hangen en dat lijkt me het doel. Ik deel zelf nooit, maar zie de naam wel vaak voorbij komen.

Je kostprijs voor zo'n actie is natuurlijk relatief klein, als je er 1 klant uit haalt verdien je het doorgaans wel terug.

Oh, en uiteindelijk google ik op "steigerhout" en heb ik het gewoon in de buurt gekocht :lol:

Re: Like en win acties op facebook

4
We hebben wel eens zoiets gedaan, maar je krijgt vooral verveelde huismoeders en werklozen die de hele dag niets anders doen dan deelnemen aan share en win acties. Als je de pagina van die mensen bekijkt zie je dat ze gewoon de hele dag alleen maar dergelijke acties zitten te delen. Daar heb je natuurlijk helemaal niets aan. Ik zeg dus niet doen. Er zijn wel betere manieren om wat te doen met Facebook.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Like en win acties op facebook

5
Dat dacht ik ook Rudy. Ik vind zelf weggeven ook zonde en je verlaagt op die manier de waarde van je product. En je geeft eigenlijk een trap na aan de mensen die er wel voor betalen. Maar wat is een goede manier om het WEL in te zetten?

Henk-K wil je je ervaringen delen? ik ben nieuwsgierig naar je uitkomst

Re: Like en win acties op facebook

6
Ook weleens gedaan.
Wat je krijgt is mensen die speciaal een facebook account oprichten om acties te liken en prijzen te winnen en dan met de meest belachelijke reacties komen die totaal irrelevant zijn (gekopieerd dus).

Een enkeling is wellicht wel serieus, maar dat is een afweging die je moet maken.

Re: Like en win acties op facebook

8
Wij hebben laatst een Retro weegschaal en een pot shake verloot onder de delers/likers.

Resultaat: de actie is 125 keer gedeeld. Heel heel veel mensen die aan alleen maar winacties meedoen. Circa 100 nieuwe likers erbij, waarom wij soms facebook acties doen? Wij halen via facebook toch kopers binnen voor onze afslankproducten en hoe meer likers hoe meer bekendheid.

Bekijk je statistieken en beoordeel voor jezelf of het uit kan of niet!
http://www.Be-Slank.nl eiwitdieet voor verantwoord afvallen!

Re: Like en win acties op facebook

9
Ik zie Facebook als iets leuks voor erbij, maar als bron van omzet bijna niet noemenswaardig. Er zijn lieden die schreeuwen dat social een gouden kans is, maar dat zijn vaak juist de mensen die aan social media verwante diensten aanbieden. Als je tijd of producten die je weg wilt geven over hebt vooral doen, maar anders kan je beter met andere dingen aan het werk gaan vind ik zelf.

Re: Like en win acties op facebook

10
Het mag inderdaad niet maar de handhaving daarvan is niet noemenswaardig.

Ik heb het zelf een jaar of twee geleden ook een paar keer gedaan.
Je krijgt, afhankelijk van de precieze call-to-action in je bericht, snel nieuwe likes.

Er zijn alleen drie grote nadelen

- Het is irritant. Mensen vinden dan ook jouw winkel/merk irritant. Eerst ging het nog maar onderhand word je ermee doodgegooid en de hype is over. Bedrijven die dit nu nog doen zitten echt te slapen.

- Mensen liken je pagina voor de winactie maar zodra je daarna een 'normale' post doet (nieuw product, nieuwe content, nieuwsbericht...) waar het WERKELIJK om te doen is, gaan ze je unliken

- Mensen die winacties delen zijn niet de klanten die je wilt hebben. Die willen alles gratis en kopen weinig tot niets. Daarnaast zijn het vaak huismoeders met 8 vrienden op Facebook waar je toch niets aan hebt omdat ze alleen op zondagavond een kwartiertje op Facebook kijken. Oftewel: de 'likes' die je krijgt zijn ook niet meer dan dat: likes. Het zijn geen fans of mensen waarmee je een duurzame interactie kunt opbouwen.

Waardeloos dus. Niet doen.

Re: Like en win acties op facebook

11
Captain Pervert schreef:
Waardeloos dus. Niet doen.
Mee oneens, ligt misschien aan de branche? Wel wat Rudy aangeeft, het is zeker GEEN gouden kans via Facebook. Ik haal ongeveer 8 verkopen per maand binnen via Facebook, procentueel gezien is dit helemaal niets, maar het is per jaar toch bijna 100 verkopen en je hoeft er 'niets' voor te doen.
http://www.Be-Slank.nl eiwitdieet voor verantwoord afvallen!

Re: Like en win acties op facebook

12
Captain Pervert schreef:Het mag inderdaad niet maar de handhaving daarvan is niet noemenswaardig.
Het mag wel, Facebook heeft een nieuw beleid (ergens begin 2014)



-----
on:topic

Facebook en andere Social Media gaan allemaal over het aanbieden van kwaliteit content. Met name humor komt hier bij spelen.. Mensen kijken dit in hun vrije tijd en willen leuke dingen zien, geen reclame. Als je hier goed mee bent kan het de moeite waard zijn.

Maar vaak vergt dit veel tijd en is de winst inderdaad erg discutabel.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Like en win acties op facebook

13
Be-Slank schreef:
Captain Pervert schreef:
Waardeloos dus. Niet doen.
Mee oneens, ligt misschien aan de branche? Wel wat Rudy aangeeft, het is zeker GEEN gouden kans via Facebook. Ik haal ongeveer 8 verkopen per maand binnen via Facebook, procentueel gezien is dit helemaal niets, maar het is per jaar toch bijna 100 verkopen en je hoeft er 'niets' voor te doen.
Je kunt veel beter een paar advertenties plaatsen op Facebook. Werkt beter, stabieler, meetbaarder etc.

Je kunt beter adverteren dan irriteren.

Re: Like en win acties op facebook

14
Ik ben van mening dat zo'n actie wel degelijk werkt. Echter verloten wij wel artikelen uit onze branche. Als je bijvoorbeeld voetbalartikelen verkoopt en een voetbal gaat verloten doen er meer mensen van jouw doelgroep mee dan wanneer je een iPad gaat verloten.

Als je in de electronica zit is dit weer een ander geval.

Wij werken met de software van Eazier. Kun je leuke facebookacties mee doen en je kan er een hoop informatie mee binnenhalen.

Wellicht hebben jullie er ook iets aan.

Re: Like en win acties op facebook

15
Het mag weer wel, onderlaatst nog ergens gelezen, maar wat al eerder is gezegd vele doen het voor de winacties en dat cirkeltje is rond. Ik heb er nog wel 2 staan en de acties werken niet goed meer. Maar ik heb zeker wel verkopen uitgehaald via Facebook en meer door gericht te adverteren. Want juist door je pagina te adverteren krijg je meer likes en als ze iets lezen op je pagina delen ze het of lijken het.

Heb je een nieuw product? Zet hem op Facebook en promoot het bericht. De kosten kun je zelf instellen inclusief maximaal limiet.

Re: Like en win acties op facebook

16
Laat ik het zo zeggen: Het werkTE.

Wij hebben veel likes binnen gehaald met share & like acties en het grootste gedeelte hiervan vind ons nog steeds leuk.
We hebben er een naamsbekendheid door gekregen en echt meer klanten.
Als ik nu nieuwe producten op Facebook zet, met een link erbij naar het product op onze website, heb ik echt verkopen die vanaf Facebook af komen.
En misschien wel van mensen die ons, zonder de share & like acties, niet eens zouden kennen.

Maar ook wij doen geen share & like acties meer.
Ikzelf vind het verschrikkelijk irritant als ik het weer voorbij zie komen. Dus kan me voorstellen dat andere dat ook vinden.
http://www.horsetopshop.nl

Re: Like en win acties op facebook

17
De vraag is, hoe meet je het rendement. Veel mensen hebben het over het aantal likes, wat heb je daar echter aan? Wanneer mensen vervolgens niet reageren op jouw berichten of die liken, dan is het juist slecht voor je bereik.

Net zoals Google een Pagerank heeft, heeft Facebook ook een ranking algoritme. Hoe meer mensen jouw berichten interessant vinden (berichten, niet jouw pagina!), hoe meer mensen deze ook bereikt. Heb je veel likes die niet vaak met je bedrijf in interactie staan? Dan komen je Facebook berichten uiteindelijk bij minder mensen uit.

Mensen die jou echt willen volgen geven ook wel een like zonder iets te winnen. Naar mijn idee moeten mensen dus anders kijken naar Facebook, Twitter en andere social media. Lees daarbij ook http://blog.webwinkelkeur.nl/connected- ... ebwinkels/ . Het gaat niet om het aantal likes of volgers, het gaat om de relatie die je opbouwt met jouw klant. Ik geloof daarom niet in like en win acties. Je kunt het maximaal gebruiken als extra zetje voor bestaande klanten, maar dit toepassen zonder een gerichte doelgroep zal weinig resultaat hebben op het gebied van omzet.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Like en win acties op facebook

18
Sowieso sinds een paar maanden zijn de winacties niet zo nuttig meer op Facebook. Gericht adverteren, eventuele klanten uit buitenland bereiken. En op Twitter werkt het nog wel, maag gun je trouwe volgers/likers wat ;) daar haal je uiteindelijk meer uit, zelfs verkopen.

Re: Like en win acties op facebook

19
Zyra schreef:Sowieso sinds een paar maanden zijn de winacties niet zo nuttig meer op Facebook. Gericht adverteren, eventuele klanten uit buitenland bereiken. En op Twitter werkt het nog wel, maag gun je trouwe volgers/likers wat ;) daar haal je uiteindelijk meer uit, zelfs verkopen.
Waarom sinds een paar maanden pas?

Re: Like en win acties op facebook

20
RicardoV schreef:
Zyra schreef:Sowieso sinds een paar maanden zijn de winacties niet zo nuttig meer op Facebook. Gericht adverteren, eventuele klanten uit buitenland bereiken. En op Twitter werkt het nog wel, maag gun je trouwe volgers/likers wat ;) daar haal je uiteindelijk meer uit, zelfs verkopen.
Waarom sinds een paar maanden pas?
Vroeg mij ook even af waar Zyra hier op doelde.
Maar wellicht omdat het publiek het helemaal spuugzat is geworden:P. Er komen zoveel van deze acties langs, dat je met name de actie-jagers vind, en niemand anders.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Like en win acties op facebook

21
Ik heb het zelf nu wel een aantal keer gedaan en tot nu toe heb ik er meer interactie door gekregen op mijn facebook pagina en ook meer bekendheid. Merkte het zelfs afgelopen weekend op de events waar ik stond, dat ze me al konden via Facebook! Ik zet een like en win actie vaak wel op in relatie tot iets nieuws wat ik binnen krijg. Bv een nieuw merk, een nieuw soort jurk, of iets met een geweldige print waar je zowieso al van gaat schuimbekken omdat je het moet hebben. Laatst een keer zo'n like en share actie gedaan. Nadat de winnaar bekend is gemaakt heb ik van hetzelfde jurkje wat ze konden winnen in een paar dagen tijd wel meerdere van verkocht!

Probeer het dus niet alleen maar te doen om extra likes te krijgen op mijn pagina. Door de juiste producten te kiezen voor de winactie kan ik m'n volgers en ook nieuwe volgers ook lekker maken en aanzetten tot aankopen achteraf! Ik zet dit zeker nog even door, niet te vaak, maar zo af en toe!
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Like en win acties op facebook

22
GoedeShampoo schreef:
Vroeg mij ook even af waar Zyra hier op doelde.
Maar wellicht omdat het publiek het helemaal spuugzat is geworden:P. Er komen zoveel van deze acties langs, dat je met name de actie-jagers vind, en niemand anders.
Facebook voert updates door en wat ik merk is dat er nogal het één en ander zo gewijzigd is dat vele winacties niet eens meer getoond worden. Tenzij je het toevallig op je tijdlijn ziet, daarom zijn er ook heel veel mensen die expres andere mensen echt taggen in berichten om te laten zien dat er een winactie is.

Of mensen ontvolgen andere mensen, waardoor het een stuk minder wordt. Je kunt namelijk wel bevriend zijn, maar als mensen je ontvolgen zien ze jouw berichten niet.

De nieuwe manier waarbij er gesponsorde berichten getoond worden werkt effectiever.

Re: Like en win acties op facebook

23
Hilda schreef:Ik heb het zelf nu wel een aantal keer gedaan en tot nu toe heb ik er meer interactie door gekregen op mijn facebook pagina en ook meer bekendheid. Merkte het zelfs afgelopen weekend op de events waar ik stond, dat ze me al konden via Facebook! Ik zet een like en win actie vaak wel op in relatie tot iets nieuws wat ik binnen krijg. Bv een nieuw merk, een nieuw soort jurk, of iets met een geweldige print waar je zowieso al van gaat schuimbekken omdat je het moet hebben. Laatst een keer zo'n like en share actie gedaan. Nadat de winnaar bekend is gemaakt heb ik van hetzelfde jurkje wat ze konden winnen in een paar dagen tijd wel meerdere van verkocht!

Probeer het dus niet alleen maar te doen om extra likes te krijgen op mijn pagina. Door de juiste producten te kiezen voor de winactie kan ik m'n volgers en ook nieuwe volgers ook lekker maken en aanzetten tot aankopen achteraf! Ik zet dit zeker nog even door, niet te vaak, maar zo af en toe!
Het is maar inderdaad net hoe je het in zet, wat ook kan werken is winactie soms opnieuw plaatsen.

Re: Like en win acties op facebook

24
Zyra schreef:Of mensen ontvolgen andere mensen, waardoor het een stuk minder wordt.
Mensen op mijn persoonlijke FB "ontvolg" ik ook als ik alleen maar "Like, Share & Win" voorbij zie komen.

FB was leuk een paar jaar geleden maar het is inmiddels een advertentie platform geworden.
Persoonlijk zou ik niets iets kopen via een "Like, Share & Win" en snap ook niet dat mensen daar uberhaupt op klikken.

Re: Like en win acties op facebook

27
Ik heb ook gebruik gemaakt van een like-en-win actie op facebook, maar ik gaf wat kleine proefpakketjes kruiden weg. Ik heb dit voornamelijk gedaan omdat ik facebook heb gekoppeld aan mijn webwinkel en als er staat dat er 40 mensen liken komt dit niet heel erg professioneel over.

Maar je merkt inderdaad dat er veel mensen liken om het winnen, niet om het product.
http://www.specialspices.nl - webwinkel voor al je kruiden & specerijen!

Re: Like en win acties op facebook

29
Het is inderdaad heel afhankelijk van wat voor product/dienst je aanbiedt, dus ben het in zekere zin eens dat sommige acties nutteloos zijn. Ik ben er ook een beetje klaar mee, want we krijgen moeiteloos meer likes via Facebook tijdens een winactie. Desondanks blijven die huisvrouwen wel mensen met een behoefte om te kopen! Laatst een van onze leren riemen verkocht aan 1 van deze huisvrouw-likers, die onze producten toch wel leuk vindt. En ze liken de producten toch wel omdat ze het een beetje leuk vinden?
Ik ben mijn aandacht nu meer gaan richten op Instagram. Levert ons qua mode-artikelen meer op!
http://www.mincfashion.nl - Online shop in lederen accessoires en tassen

Re: Like en win acties op facebook

30
awilmink schreef:Het is inderdaad heel afhankelijk van wat voor product/dienst je aanbiedt, dus ben het in zekere zin eens dat sommige acties nutteloos zijn. Ik ben er ook een beetje klaar mee, want we krijgen moeiteloos meer likes via Facebook tijdens een winactie. Desondanks blijven die huisvrouwen wel mensen met een behoefte om te kopen! Laatst een van onze leren riemen verkocht aan 1 van deze huisvrouw-likers, die onze producten toch wel leuk vindt. En ze liken de producten toch wel omdat ze het een beetje leuk vinden?
Ik ben mijn aandacht nu meer gaan richten op Instagram. Levert ons qua mode-artikelen meer op!
Dat valt mij ook op, waarschijnlijk heeft FB wat gevonden waardoor je dus weer op deze manier acties mag houden, want enige manier wat nog effectief is is namelijk op FB te adverteren en verder niet echt.