Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

Ja
Totaal aantal stemmen: 5 (33%)
Work in progress..
Totaal aantal stemmen: 3 (20%)
Nee
Totaal aantal stemmen: 7 (47%)
Totaal aantal stemmen: 15

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

32
Ik heb er naar gekeken, en geprobeerd.
Maar ik snap er werkelijk helemaal geen drol van :)

Ze hebben het over aangepaste kanaalgroeperingen. Maar als ik er dan eentje aanmaak is de enige bron die ik kan kiezen "advertentie" en alles wat met advertenties te maken heeft.

Alle termen die genoemd worden in de link komen niet eens voor. Ik kan ze niet vinden in ieder geval.

Hier moeten jullie allemaal toch last van hebben?
Ik ben toch niet de enige?

Alle betaalpagina's van alle banken bij klanten die met Ideal betalen worden onder het kanaal Referrer gezet.
Het is dus niet meer te herleiden of die verkopen bij Adwords vandaan kwamen, of via Organic of zelfs via een campagne.

Dit zijn nou eigenlijk juist voor de meesten van ons de belangrijkste punten waarvoor Analytics gebruikt word denk ik.

Ik heb gelukkig op mijn eigen server nog Piwik geïnstalleerd die realtime alles ook analyseert en groepeert.

Daar kan ik nog wel de dingen in terugvinden. Hoewel deze eigenlijk niet echt geschikt is om de adwords campagnes te volgen.
Meer organic, direct en referrers.

Ik wil het gewoon weer zoals het was. Dat het weer klopt allemaal.
Het klopte bij de normale Analytics en bij de Universal Analytics trekt ie alles uit elkaar.

Kan toch niet zo spannend zijn dat ik meters diep in de instellingen moet zoeken en rommelen met filters, custom channels en dergelijke?

Wie kan mij anders hiermee helpen? Tegen betaling uiteraard?
Want dit moet gewoon wel werken zodat ik ook echt iets eraan heb en kan zien via welke kanalen mijn verkopen zijn gegaan zodat ik daarop kan sturen.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

36
Zyra schreef:Tja, Google... idd allerlei tools. En denk je het goed te willen doen en je bedrijf op de kaart zetten, mag het niet eens want je bent geen fysiek bedrijf.

Daarbij moet ik mij ook meer gaan verdiepen in GA, want je kunt er zoveel mee.
Ik heb dat geloof ik wel gedaan.. je hebt toch een huis adres die je aan kan geven?

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

37
Royk schreef:
Zyra schreef:Tja, Google... idd allerlei tools. En denk je het goed te willen doen en je bedrijf op de kaart zetten, mag het niet eens want je bent geen fysiek bedrijf.

Daarbij moet ik mij ook meer gaan verdiepen in GA, want je kunt er zoveel mee.
Ik heb dat geloof ik wel gedaan.. je hebt toch een huis adres die je aan kan geven?
Hahahaha dat klopt! Maar dat mag niet :') en ik stuurde alleen de vraag om namelijk mijn 2e G+ account van mijn bedrijf (ik had al een bedrijfsaccount paar jaar terug aangemaakt) te verwijderen. En toen kwam het gehele gezeur!

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

38
@Dennis
Dit ligt deels bij je payment service provider. De oplossing ligt denk ik hierin:
https://support.google.com/analytics/an ... 5830?hl=en

Verder denk ik dat die kanalen uitgebreid kunnen worden door in advertentie en dergelijke de UTM paramaters mee te geven. Lees hier meer over op https://support.google.com/analytics/an ... 3867?hl=nl. Je kunt zo extern een advertentie maken en met de UTM parameters bij houden waar deze vandaan kwamen.

Voor de rest is een stukje technische kennis erg handig bij het goed configureren van Analytics. Sommige zaken zijn best complex zoals je nu ook merkt. Deze problemen speelden echter ook met de oude versie van Analytics.

Je geeft zelf aan dat je wil weten uit welke kanalen je verkopen komen. Van welke kanalen maak je gebruik? Ik denk namelijk dat dit deels niet ligt aan de nieuwe Google Analytics, maar aan het feit dat browsers privacy gevoeliger zijn geworden en daardoor minder data meesturen. Ook Google zoeken stuurt niet langer het zoekwoord mee...
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

39
Ik ga weer lezen!

Ik denk trouwens wel dat het aan de nieuwe Analytics ligt hoor.
Want met de oude (lees 3 weken geleden) werkte alles gewoon zoals ik het verwachtte.

Bij Organic kwamen alle bezoekers die op die manier binnenkwamen. Ook de bijbehorende omzetten.
Zo ook bij Paid en Direct kanalen. Alles zat daar lekker bij elkaar.

Sinds de overstap. Hoppa.
Alle ideal betalingen zijn uit ALLE kanalen weg en die zitten bij Refferer erin.

Ik wil gewoon zien hoeveel bezoekers, conversie en omzet er is gegenereerd via de bestaande vaste kanalen die altijd al voorgedefinieerd hebben gestaan.

PS: Ik denk trouwens wel dat ik nu de juiste link inderdaad van je te pakken heb hoor.
Heb net alle ideal pagina's van de banken toegevoegd. Kijken wat er gebeurd.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

40
Royk schreef:Ik moet hier ook echt nog even goed induiken. Ik ben een beetje draaierig aan het worden van alle tools. Analytics, webmasters, adsense en taskmanager. Allemaal data data en data!
Ja precies. het wordt een voltijd baan om alleen al alle data netjes bij te houden, en hier enig betekenisvolle informatie uit te halen :) Laat staan dat je nog aan het runnen/marketen van je webwinkel toe komt...
Smartwatch Vergelijken / Kopen

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

41
Ik heb geloof ik middels mn doelen helemaal om zeep geholpen. Vandaag gelukkig weer een sale gehad. Ik stond even droog. Hij laat vervolgens zien dat 2x het doel "success" is gehaald (de pagina die verschijnt na een voltooide bestelling) en dat klopt niet. Middels 5 doelen staan die niet lekker werken. Misschien moet ik maar eens iemand er naar gaan laten kijken (betaald) zodat het wel goed werkt. Ben alleen het geld uitgeven als water aan de winkel even he-le-maal beu!!!

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

42
Royk schreef:Ik heb geloof ik middels mn doelen helemaal om zeep geholpen. Vandaag gelukkig weer een sale gehad. Ik stond even droog. Hij laat vervolgens zien dat 2x het doel "success" is gehaald (de pagina die verschijnt na een voltooide bestelling) en dat klopt niet. Middels 5 doelen staan die niet lekker werken. Misschien moet ik maar eens iemand er naar gaan laten kijken (betaald) zodat het wel goed werkt. Ben alleen het geld uitgeven als water aan de winkel even he-le-maal beu!!!
Dit heeft waarschijnlijk niets met Universal Analytics te maken. Weet je zeker dat deze pagina's niet door dezelfde persoon meerdere keren zijn bezocht?

Als dezelfde persoon meerdere keren een doel bereikt (onestepcheckout/success) dan telt dit nog steeds als 1 doelconversie.

Tip: als webshop kun je veel beter Ecommerce tracking implementeren en transacties meten. Dan weet je exact welke producten mensen per transactie hebben afgerekend.
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.