Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Royk
Berichten: 280
Lid geworden op: 20 december 2013

Social media (centraal) beheren. Hoe doen jullie dat?

19 november 2014

Nu de winkel wel een beetje staat op wat dingetjes na, is het tijd om mijn social media eens goed onder de loep te nemen.

Ik heb een Facebook pagina waar ik nu te stil ben. (ik vind het zo moeilijk om leuke berichtjes te verzinnen zonder de mensen te vervelen met verkoop bullshit). Met Facebook wil ik gaan experimenteren met advertenties. Al een boel positieve reacties om me heen van mede webwinkelliers gehoord. En je kan heel erg goed op je doelgroep pinpointen!

Voor twitter gebruik ik een gekocht tooltje Tweetadder. Hiermee kan ik op profielen zoeken en zo mensen wat gerichter toevoegen. Maar het belangrijkste is dat de tool een hele berg vooruit gemaakte tweets random kan tweeten. Denk aan wat usp tweets en natuurlijk producten. Tussendoor tweet ik ook wat berichten gewoon via twitter zelf.

En op google plus moet ik net als op Facebook nog steeds de boel eens een beetje aan het draaien krijgen.

Al om al, 3 platforms waar ik de boel draaiende moet houden. Nu zie ik dat Hootsuite deze platforms allemaal kan aansturen. Maar ik weet niet of ik dan ook random tweets kan laten verzenden. ik weet wel dat hij geplande tweets kan versturen, maar of dit verder random kan gebeuren en hij de tweets ook bewaard weet ik niet.

Hoe doen jullie dit onderhouden? Hoe verzin je steeds weer iets leuks wat je op facebook kan plaatsen? Ik zoek daar ook wel een creatieve visie voor. En misschien anderen ook wel :)
 
NielsVos
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 augustus 2014
Locatie: Bornerbroek
Contacteer:

Re: Social media (centraal) beheren. Hoe doen jullie dat?

20 november 2014

Ik zou persoonlijk eerst zorgen dat je content hebt die je kunt posten. Voordat je met automatische tooltjes bezig gaat, de automatische tooltjes zijn namelijk geen garantie voor succes.

De beste leerweg is te kijken bij de directe concurrentie. Hoe pakken zij het aan?
Natuurlijk kun je niet voor iedere doelgroep dezelfde campagne starten, maar je wilt dat de mensen je Facebook-pagina gaan 'Liken' vanwege je diensten/producten etc...Men 'Liked' je Facebook-pagina niet omdat men af en toe leuke berichtjes wil lezen, maar men liked je pagina omdat men up2date wil blijven met je webshop en geïnformeerd wil worden op het gebied waar je goed in bent.

(Overigens is er zo vaak al bewezen dat grappige content/plaatjes het goed doen qua 'Likes', maar dit zal lang niet zo goed converteren. Je kunt overigens ook proberen om een combinatie te maken van grappig en nuttig.)

Wil je uitbreiden dan zul je moeten beginnen bij het omzetten van bestaande klanten in 'Likes'.

Klein voorbeeld bij onze pagina. Wij verkopen hosting-pakketten en wij willen onze klanten graag zoveel mogelijk leren binnen ons vakgebied, zodat men dit kan combineren met ons product. Dan heb je te maken met alleen maar geïnteresseerde "Likers" en je hebt een grote kans dat deze likes gaan converteren.

Qua tooltjes heb ik veel gehoord over "Hootsuite", maar die heb ik verder nog niet kunnen testen. :(

Succes!
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Social media (centraal) beheren. Hoe doen jullie dat?

20 november 2014

Investeer in je site conversie omhoog krijgen. Facebook sociaal media zijn nog steeds erg overgewaardeerd. Veel omzet zul je er niet uit krijgen.

Je kan leuk win acties doen, daar doen dan dezelfde mensen aan mee maar of er dan mensen bij je gaan kopen.

Besteed er niet te veel tijd aan, het zal alleen geld kosten.
 
Gebruikersavatar
ikwilzitzakken
Berichten: 145
Lid geworden op: 01 februari 2014
Contacteer:

Re: Social media (centraal) beheren. Hoe doen jullie dat?

20 november 2014

Besteed er niet te veel tijd aan, het zal alleen geld kosten.
Met dat stukje oneens. Like, share & win acties leveren inderdaad alleen verveelde huismoeders op.
Maar wij behalen wel erg goede resultaten met gerichte FB advertenties, je kunt erg specifiek je doelgroep bereiken.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Royk
Berichten: 280
Lid geworden op: 20 december 2013

Re: Social media (centraal) beheren. Hoe doen jullie dat?

21 november 2014

Die verveelde huismoeders is wel mijn doelgroep heh ;)

Automatische tools zijn echt enkel een verlening. Die af en toe willekeurig een product de lucht in prikt. Vandaag toch weer wat bezoekers op binnen gekomen. Even 2 minuten rond gedobberd en weer gegaan. Mijn producten koop je niet direct in 1 keer, denk ik. Maar overleg je even thuis. Kan zomaar een terugkomer zijn over een paar dagen. Ook automatisch is een welkom in twitter en ontvang je meteen een korting code op de verzendkosten. Daar twitter ik ook naar... volg ons en ontvang direct een PM met een leuke korting code blablabla.. en hoppa.. 3 volgers in 2 minuten.

Ik ben in ieder geval niet op zoek naar de vraag wanneer ik wel of niet aan social media moet beginnen. Ik ben vooral geïnteresseerd hoe jullie deze gebieden tegelijk aanpakken.

Afkijken wat en hoe de concurrentie berichten plaats is in ieder geval een goede tip. Ik ben dan wel creatief als tekenaar, maar niet als schrijver! :)

Ik lees vandaag toch ook wel weer dat het hootsuit is, dat hiervoor heel geschikt is.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Social media (centraal) beheren. Hoe doen jullie dat?

23 november 2014

Besteed er niet te veel tijd aan, het zal alleen geld kosten.
Met dat stukje oneens. Like, share & win acties leveren inderdaad alleen verveelde huismoeders op.
Maar wij behalen wel erg goede resultaten met gerichte FB advertenties, je kunt erg specifiek je doelgroep bereiken.
Social media hangt helemaal af van je product. Met het ene product zal je misschien iets meer scoren dan met het ander en met sommigen niet.

Het Probleem is echter dat veel mensen hun eigen tijd niet rekenen. Ben je 4 uur per week bezig met facebook of andere social media moet je je eigen uren ook rekenen. Dat doen de meeste niet. Als je het vergelijke met bijv adwords kun je daar beter mee scoren dan social media.

Je moet dus uitzoeken of het echt bij jou past en hoeveel tijd je er in moet steken en kijken wat het echt opbrengt.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Social media (centraal) beheren. Hoe doen jullie dat?

23 november 2014

Steek maar niet al te veel tijd in FB. Met budget kun je alles voor elkaar krijgen. Boeit tijd en geld niet? Dan moet je behoorlijk creatief gaan zijn per 2015! De bedrijfspagina's gaan eraan. Ik merk het nu al, bijna geen enkel bericht wordt nog gelezen, tenzij je hem met geld promoot.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Social media (centraal) beheren. Hoe doen jullie dat?

23 november 2014

Dat was mij ook al opgevallen!
Hebben nog wel wat advertenties lopen, maar na de December drukte voorlopig geen betaalde advertenties meer!
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Social media (centraal) beheren. Hoe doen jullie dat?

23 november 2014

Dat was mij ook al opgevallen!
Hebben nog wel wat advertenties lopen, maar na de December drukte voorlopig geen betaalde advertenties meer!
Organisch ben ik gemiddeld van 500 views op een bericht naar 50/70 views gegaan. Dat met zo'n 1600 likes? Echt waarom plaats ik nog wat?
De link waarvan ik erachter kwam dat het gaat veranderen, maar ik al een vermoedde heb dat ze het één en ander al gewijzigd hebben.

http://www.riakaashoek.nl/fb-pagina-berichten/

En echt zo kwam ik nog wel eens leuke winacties tegen, maar ook totaal niet meer. Maar de idiote zwarte pieten gewauwel vindt FB wel belangrijk, maar als iemand gewoon een leuke winactie deelt dan zie je daar niets meer van. Ik merk ook al een hele lange tijd dat als je op een bepaalde pagina niet meer bent geweest, je dat ook niet meer in de tijdlijn te zien krijgt. Ga je weer eens naar de pagina, dan zie je weer berichtjes van de pagina in je tijdlijn. Soms denken mensen dus ten onrechte dat jouw pagina dood is en unliken daardoor, terwijl je wel actief bent, maar ZIJ niet op jouw pagina zijn geweest voor een lange tijd.

Facebook moet het zelf weten, maar ik ben er best klaar mee. Uiteraard is het interessant geld in te steken als je het er ook uit haalt, maar dat is het hem nou juist, dat meten... geef mij dan maar Adwords, want dat is EN goedkoper en beter en meer bereik. Ik hoor wel eens mensen zeggen dat ze voor €1,- kunnen investeren in FB met een advertentie.
Nou wil ik mijn berichten promoten (wat dan indirect soort advertentie is) dan is het soms minimaal €4,- per dag wat je er voor in moet zetten en die €4,- ben je al met een halve dag kwijt.

Sowieso is het minimaal €4,- wil je via je mobiel aan de slag. Zie nu wel dat je het via de pc/laptop het anders kan doen en het bedrag kan wijzigen naar €1,- maar dan is je bereik ook minimaal of via standaard instellingen 450 personen of via een doelgroep minimaal 900 personen. Dat ben je ook zo kwijt.

In ieder geval in 2015 ga ik het anders doen ;), dat weet ik wel. Twitter heeft meer effect bij mij, ook als het gaat om gebruik van kortingscodes in de shop. Via Twitter komen de bestellingen met kortingscodes binnen, via Facebook niet.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Social media (centraal) beheren. Hoe doen jullie dat?

23 november 2014

Organisch ben ik gemiddeld van 500 views op een bericht naar 50/70 views gegaan. Dat met zo'n 1600 likes?
Dat is idd een flinke terug val, dan mogen wij niet klagen met 200-300 views voor 1500 volgers!
Vorig jaar hebben wij diverse like&win acties gedaan, maar de likes waren niet echt waardevol, alleen maar 'winnen, winnen, winnen' daarnaast werden we misselijk van de slijmerige en zielige verhalen.
Nu gebruiken we dat budget voor advertenties (gericht op een merk/collectie uit ons assortiment) we merken dat deze volgers veel meer interesse in de producten en posts hebben dan uit de like en win acties.

Vorige week een foto van een leverancier gedeeld, zij hadden met 6500 volgers ca 100 likes, wij hadden met 1500 volgers ruim 35 likes. Collega's die de foto ook gedeeld hadden, zaten gemiddeld op 5-10 likers terwijl er ook tussen zaten met 5000+ volgers.

Met het oog op de feestdagen, zullen we nog wat berichten promoten om enkele merken extra onder de aandacht te brengen en die vervolgens via adwords binnen te krijgen... :?

Vanaf 2015 weer een stapje terug of via andere media proberen, want het heeft weinig zin om een grote groep volgers op te bouwen als maar 10% de berichten daadwerkelijk te zien krijgt!
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Social media (centraal) beheren. Hoe doen jullie dat?

23 november 2014

Organisch ben ik gemiddeld van 500 views op een bericht naar 50/70 views gegaan. Dat met zo'n 1600 likes?
Dat is idd een flinke terug val, dan mogen wij niet klagen met 200-300 views voor 1500 volgers!
Vorig jaar hebben wij diverse like&win acties gedaan, maar de likes waren niet echt waardevol, alleen maar 'winnen, winnen, winnen' daarnaast werden we misselijk van de slijmerige en zielige verhalen.
Nu gebruiken we dat budget voor advertenties (gericht op een merk/collectie uit ons assortiment) we merken dat deze volgers veel meer interesse in de producten en posts hebben dan uit de like en win acties.

Vorige week een foto van een leverancier gedeeld, zij hadden met 6500 volgers ca 100 likes, wij hadden met 1500 volgers ruim 35 likes. Collega's die de foto ook gedeeld hadden, zaten gemiddeld op 5-10 likers terwijl er ook tussen zaten met 5000+ volgers.

Met het oog op de feestdagen, zullen we nog wat berichten promoten om enkele merken extra onder de aandacht te brengen en die vervolgens via adwords binnen te krijgen... :?

Vanaf 2015 weer een stapje terug of via andere media proberen, want het heeft weinig zin om een grote groep volgers op te bouwen als maar 10% de berichten daadwerkelijk te zien krijgt!
Ik krijg werkelijk waar die slijmerige zielige verhalen via privéberichten of ik even wat wil geven, want ja oh ik zit in de bijstand! Oh kan je mijn dochter wat sturen? Ik zit in de bijstand en kan haar niets geven voor haar verjaardag. Werkelijk waar, mijn bloed kookt met dit soort e-mails en privéberichten.

Berichten van merken deel ik zelf ook, daar komt inderdaad nog wel eens wat uit. Maar niet noemenswaardig.

Ik ga inderdaad in 2015 het ook anders doen.
 
Royk
Berichten: 280
Lid geworden op: 20 december 2013

Re: Social media (centraal) beheren. Hoe doen jullie dat?

26 november 2014

Wat gaat er veranderen op Facebook dan in 2015? Is dat ergens te lezen?
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Social media (centraal) beheren. Hoe doen jullie dat?

26 november 2014

Organisch ben ik gemiddeld van 500 views op een bericht naar 50/70 views gegaan. Dat met zo'n 1600 likes? Echt waarom plaats ik nog wat?
Ik ben bang dat je de verkeerde dingen plaatst. Hoe minder mensen berichten van je leuk vinden hoe minder facebook je berichten aan mensen laat zien. Mensen zijn lid van heeeeeel veel dingen en vrienden en facebook zorgt ervoor dat je niet verzuipt in de berichten door dingen niet te laten zien.
En hoe meer dingen jij stuurt waar niemand op zit te wachten hoe minder mensen het bericht zullen zien.