conversie en adwords

1
In dit artikel (http://www.wplounge.nl/webwinkel-conversie-tips/) staat: 'Gemiddeld zal je op internet een conversiepercentage van 2% – 3% als standaard zien, dan doe je het goed.' Een conversie van 2 procent betekent dat je 50 kijkers moet hebben voor 1 koper. Als een adwordsklik € 0,40 kost is dat dus: 50 x € 0,40 = € 20,00.

Stel je verkoopt een product van € 50,00 (of zelfs lager), je inkoopwaarde de helft is van je verkoopwaarde en je trekt al je kosten (IDeal betaling € 0.30, doos € 0,50, eventueel gratis of goedkoper verzenden, totaal zeg € 6,00) er van af: € 50,00 is ex btw € 41,32 - inkoopwaarde € 25,00 - € 6,00 = € 10,32. Dan kun je die € 20 euro dus niet betalen anders heb je verlies. Zelfs als je niet gratis verzend heb je nog verlies.

Vooral als je een product verkoopt zonder veel herhaalaankopen bijv. een bikini of een riem dan begrijp ik niet hoe je dat kunt bekostigen. En toch doen veel webwinkeliers aan adwords. Ik begrijp best dat soms de conversie wat hoger is en soms de klikprijs wat lager (bijv. google shopping), maar heel veel ruimte is er niet.

Ben ik nu gek? Rekenen jullie niet zo? Lopen jullie ook tegen dit probleem aan en hoe gaan jullie hier mee om?

Re: conversie en adwords

2
JerryCotton schreef:In dit artikel (http://www.wplounge.nl/webwinkel-conversie-tips/) staat: 'Gemiddeld zal je op internet een conversiepercentage van 2% – 3% als standaard zien, dan doe je het goed.' Een conversie van 2 procent betekent dat je 50 kijkers moet hebben voor 1 koper. Als een adwordsklik € 0,40 kost is dat dus: 50 x € 0,40 = € 20,00.

Stel je verkoopt een product van € 50,00 (of zelfs lager), je inkoopwaarde de helft is van je verkoopwaarde en je trekt al je kosten (IDeal betaling € 0.30, doos € 0,50, eventueel gratis of goedkoper verzenden, totaal zeg € 6,00) er van af: € 50,00 is ex btw € 41,32 - inkoopwaarde € 25,00 - € 6,00 = € 10,32. Dan kun je die € 20 euro dus niet betalen anders heb je verlies. Zelfs als je niet gratis verzend heb je nog verlies.

Vooral als je een product verkoopt zonder veel herhaalaankopen bijv. een bikini of een riem dan begrijp ik niet hoe je dat kunt bekostigen. En toch doen veel webwinkeliers aan adwords. Ik begrijp best dat soms de conversie wat hoger is en soms de klikprijs wat lager (bijv. google shopping), maar heel veel ruimte is er niet.

Ben ik nu gek? Rekenen jullie niet zo? Lopen jullie ook tegen dit probleem aan en hoe gaan jullie hier mee om?
Op zich is je rekensom goed, maar dan ga je er vanuit dat deze klant eenmalig op je shop iets koopt en ook maar 1 product. Daarnaast kan 0,40 per klik vrij veel zijn, ligt aan het product en de markt. Wellicht moet je je meer richten op longtail keywords met klikprijzen rond de 5 - 10 cent.
Klaas Koopman - SEO Specialist & Affiliate Marketing Specialist (ook werkzaam als consultant)

Re: conversie en adwords

3
Wat klaas inderdaad ook al zegt.
Mensen kunnen meer dan 1 product kopen. Hier kan je dan al winst mee maken.
En als ze tevreden zijn met jouw als bedrijf kan het zomaar zijn dat ze de volgende keer terug komen om nog meer te kopen.
Ook heb je nog mensen die nu alleen aan het kijken zijn en daarna alsnog terug komen om iets bij je te kopen.
En als je een goede service bied kan het ook nog zomaar zijn dat ze je gaan aanbevelen bij anderen.

Dit zijn natuurlijk alleen nog maar aannames en stel dat dit allemaal niet gebeurt maak je met jouw berekening inderdaad verlies. In dat geval is je adwords campagne gewoon niet goed ingericht voor je en kan je dus beter gaan focussen op andere, goedkopere, zoekwoorden of zoekwoorden die specifieker zijn en zorgen voor een betere conversie.
Je zou ook eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld adverteren in bing of yahoo.

Je zou ook nog gebruik kunnen maken van retargeting via adwords of op een andere manier om zo de bezoekers die niet kopen terug te krijgen. Hierbij heb je vaak een hogere conversie en zal je dus zien dat je het er wel uit kan halen.

Heb je al een adwords campagne? Als je wilt kan ik er wel is naar kijken voor je?
Niet langer te veel uitgeven aan Google Adwords?
Online marketing bureau BSR Online

Re: conversie en adwords

4
Gemiddeld zal je op internet een conversiepercentage van 2% – 3% als standaard zien, dan doe je het goed
Dit is dan ook wel gemiddeld! Eigenlijk hoort een goede adwords campagne wel beter te scoren omdat je heel gericht klanten naar je website haalt.
En inderdaad als je rekent en merkt dat 40 cent teveel is dan wordt het dus maximaal 30 cent. En desnoods nog minder. Je hoeft niet te bieden wat google zelf aangeeft om bovenaan te staan!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: conversie en adwords

5
PaulG schreef:
Gemiddeld zal je op internet een conversiepercentage van 2% – 3% als standaard zien, dan doe je het goed
Dit is dan ook wel gemiddeld! Eigenlijk hoort een goede adwords campagne wel beter te scoren omdat je heel gericht klanten naar je website haalt.
En inderdaad als je rekent en merkt dat 40 cent teveel is dan wordt het dus maximaal 30 cent. En desnoods nog minder. Je hoeft niet te bieden wat google zelf aangeeft om bovenaan te staan!
Dit ja :)

Als je zorgt voor een goede campagne is die als het goed is gewoon winstgevend. Blijkt het dat je te veel betaald dan stel je gewoon een max cpc in waarbij je break even draait of al winst maakt. Als de kliks dan nog goedkoper uitvallen maak je (meer) winst en krijg je sowieso meer bekendheid.
Niet langer te veel uitgeven aan Google Adwords?
Online marketing bureau BSR Online

Re: conversie en adwords

7
Het ligt er ook heel erg aan wat je verkoopt..

Ik kan je in ieder geval met zekerheid zeggen dat anno 2015 2 a 3 % conversie zelfs lastig zal gaan worden. Misschien de conversie nog niet eens, maar wel om het rendabel te krijgen wél.

Begin je voor het eerst te adverteren met Adwords?

Re: conversie en adwords

8
Net als de Click Trough Rate (CTR) verschilt het conversiepercentage vaak per branche. Als adwords specialist kunnen wij erg veel invloed hebben op het conversiepercentage. Dit kunnen wij door optimalisatie van bijvoorbeeld de landingspagina van uw webshop of aanpassingen in uw Adwords campagne, zoals bijvoorbeeld advertentie optimalisatie. Zo zijn er nog veel meer opties in het Adwords systeem die kunnen bijdragen aan een verhoogd conversiepercentage.

Wat dacht u van de Conversion Optimizer?

Met de conversion optimizer is het heel goed mogelijk dat u na verloop van tijd minder dan 50 kliks nodig hebt voor een conversie. Dit komt omdat deze functie zich richt op het optimaliseren voor conversies. Dit gebeurd door statestieken van bijvoorbeeld de afgelopen maand. Het systeem maakt zelf een schatting of de website bezoeker over zal gaan tot bijvoorbeeld een aankoop of een aanvraag. En hier worden de biedingen automatisch op aangepast. Denkt het systeem dat er geen conversie gaat vallen dan word er juist minder geboden waardoor er waarschijnlijk door de minder prominente postie helemaal niet op uw geklikt word U kunt deze prachtige functie pas inzetten nadat u minimaal 30 conversies in de afgelopen 30 dagen hebt gehad. Schakelt u hem in dan kunt u ook geen gebruik meer maken van de advertentie planning. Kortom meer conversies tegenover minder kliks.

Het komt er dus op neer dat uw Adwords campagne zo word ingericht dat u uw rendement op investering altijd terug verdient. Natuurlijk kan daar verschil in zitten maar het zal altijd meer opleveren dan uw investering. Adviezen over dagbudgetten kunnen hier ook een rol inspelen. Zien wij na bijvoorbeeld 2 weken dat er niet genoeg rendement uitgehaald word dan zullen wij blijven optimaliseren tot uw account winstgevend is. Dit is tot nog toe altijd binnen 2 maanden gerealiseerd. Alleen al om bovenstaande reden is het een goed idee om uw adwords campagne uit te besteden. Iedereen kan een adwords campagne opzetten Maar Conversie optimalisatie is een zeer tijdrovend proces en kennis en expertise zijn van cruciaal belang. Tijd en kennis die u vaak als webwinkelier niet vaak niet heeft. Zoals een goede boekhouder zichzelf terugverdient zo verdient een specialiste adwords campagne manager zichzelf ook terug. Dus bespaar kosten en tijd :D
Full service online marketing bureau Mediadeboer Google AdWords uitbesteden Tips, Trends internetmarketing.

Re: conversie en adwords

9
Mediadeboer schreef:U kunt deze prachtige functie pas inzetten nadat u minimaal 30 conversies in de afgelopen 30 dagen hebt gehad.
Dat klopt niet helemaal. Een campagne heeft 15 conversies nodig om de conversion optimizer in te schakelen. Voor sommige accounts is dit helemaal niet eens noodzakelijk en werkt de conversion optimizer zelfs voor campagnes zonder conversies.

Enige vereiste is dat er veel conversies via deze biedstrategie worden gerealiseerd.
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.

Re: conversie en adwords

10
Hartelijk dank voor uw aanvulling op ons advies. conversion optimizer inzetten voor een campagne zonder conversies lijkt me niet erg handig.
Zou ik echter nooit adviseren zo word het wel een beetje gokken :D
Full service online marketing bureau Mediadeboer Google AdWords uitbesteden Tips, Trends internetmarketing.

Re: conversie en adwords

11
Adwords is marketing en marketing is investeren. Om naamsbekendheid en klanten te krijgen zul je verschillende (marketing) activiteiten moeten ondernemen die zeker geld zullen gaan kosten. Het is echter de bedoeling dat deze investering zich terugbetaald in terugkomende en kopende klanten. Ik zou adviseren om alle marketing budgetten zeker in het begin laag te houden en door middel van tests (bijvoorbeeld A/B testing) kijken wat het beste werkt. Succes!