Hoeveel procent van de omzet gaat naar advertenties?

1
Ik ben benieuwd hoeveel jullie uitgeven aan advertenties (zal met name Adwords zijn?) in verhouding tot de omzet. Is dat gemiddeld 5%, 10%, 15%, meer, minder? Zelf schommelen we tussen de 5 en 10 procent, ik vroeg me zomaar af of hoe zich dat verhoudt tot collega webwinkeliers.

Re: Hoeveel procent van de omzet gaat naar advertenties?

3
5% maar?

Vind ik erg laag, maar het zou natuurlijk kunnen. 5% van hun mega omzet is nog steeds een heleboel geld..

Bij partijen als Zalando of Coolblue ligt dit velen malen hoger zover ik kan inschatten.
Er zijn genoeg bedrijven die de eerste 5 jaar geen winst maken omdat alles naar marketing gaat.

Re: Hoeveel procent van de omzet gaat naar advertenties?

4
Amazon is dan ook een ijzersterk merk he. Staat zeker in merken top 10 wereldwijd, samen met Coca Cola en Apple. Dat zegt wel genoeg denk ik.
Bij mij gaat rond de 10% van de omzet naar advertenties (meerdere kanalen)
Dat was in het begin veel hoger, maar als je sites langer online staan en je pakt SEO goed aan dan gaat dit percentage langzaam naar beneden. Het zakt nog steeds jaarlijks.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Hoeveel procent van de omzet gaat naar advertenties?

6
Ik zit ook rond de 7%. Persoonlijk ben ik juist weer aan het kijken om hiermee weer richting de 5 te zakken. Veel probeersels gedaan dit jaar, die flink geld gekost hebben. Bijvoorbeeld Display Ads mee gespeeld. Nu ben ik weer even uitgespeeld en doe ik me best het weer terug te brengen naar 5% of indien mogelijk lager.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Hoeveel procent van de omzet gaat naar advertenties?

7
ikfixhetvoorje schreef:Het is ook niet raar dat bij Amazon en Coca Cola ed 5% of minder is. Zij hebben een megapositie op de markt, en voor hun is het een kwestie van onderhouden en specifieke campagnes draaien.
Dat is feitelijk onjuist en een marketingstrategisch gevaarlijke aanname. A-merken zoals Coca-Cola ontlenen hun marktpositie en waarschijnlijk zelfs bestaansrecht aan gigantische reclame-uitgaven. In 2013 gaf bijvoorbeeld Coca-Cola 3,3 miljard (!) dollar uit aan reclame op een omzet van 12,3 miljard dollar: dat is ruim 26%, meer dan een kwart van de omzet.
StoreCore.io

Re: Hoeveel procent van de omzet gaat naar advertenties?

8
Ward schreef:
ikfixhetvoorje schreef:Het is ook niet raar dat bij Amazon en Coca Cola ed 5% of minder is. Zij hebben een megapositie op de markt, en voor hun is het een kwestie van onderhouden en specifieke campagnes draaien.
Dat is feitelijk onjuist en een marketingstrategisch gevaarlijke aanname. A-merken zoals Coca-Cola ontlenen hun marktpositie en waarschijnlijk zelfs bestaansrecht aan gigantische reclame-uitgaven. In 2013 gaf bijvoorbeeld Coca-Cola 3,3 miljard (!) dollar uit aan reclame op een omzet van 12,3 miljard dollar: dat is ruim 26%, meer dan een kwart van de omzet.

Interessant. Geen wonder, dat die flessen met dat vieze zoete bocht tegenwoordig rond de 2,- zitten. Worden een hoop kosten gemaakt om mensen zo gek te krijgen die troep te kopen!

Wel interessante les dus. Misschien leuk om mee te experimenteren. Een product gewoon opzettelijk veel te duur aanbieden en dan veel geld aan acquisitie uitgeven. Kijken wat er gebeurd!
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Hoeveel procent van de omzet gaat naar advertenties?

9
Coca cola is een enorme uitzondering merk ik, waarvan acte.
Neem dan maar Apple als een beter voorbeeld, 65 miljard dollar omzet, 691 miljoen aan Advertising, dat is 1%. Microsoft 2,5%. Kortom de 26% van CC is absurd en totaal niet representatief.

Coca-Cola advertising budget (2010): $2.9 billion (12 mil omzet)

Microsoft advertising budget (2010): $1.6 billion (62 mil omzet)

Apple advertising budget (2010): $691 million (65 mil omzet)
http://www.ikfix.nl/
https://www.youtube.com/channel/UCxg5K- ... qCMBjMNzYA

Re: Hoeveel procent van de omzet gaat naar advertenties?

10
ikfixhetvoorje schreef:Coca cola is een enorme uitzondering merk ik, waarvan acte.
Neem dan maar Apple als een beter voorbeeld, 65 miljard dollar omzet, 691 miljoen aan Advertising, dat is 1%. Microsoft 2,5%. Kortom de 26% van CC is absurd en totaal niet representatief.

Coca-Cola advertising budget (2010): $2.9 billion (12 mil omzet)

Microsoft advertising budget (2010): $1.6 billion (62 mil omzet)

Apple advertising budget (2010): $691 million (65 mil omzet)
Wat is representatief? Food kun je overigens totaal niet vergelijken met elektronica. De productiekosten en R&D zijn wellicht heel anders voor Coca-Cola in vergelijking met Apple.

Daarnaast kun je producenten ook absoluut niet vergelijken met retailers. De marges van retailers kunnen heel dun zijn, waardoor een hoge marketing ROI noodzakelijk is. Denk hierbij aan elektronica of reizen.
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.

Re: Hoeveel procent van de omzet gaat naar advertenties?

11
We vergelijken inderdaad appels met peren, dat is zeker waar.
Maar het geeft wel aan dat er dus geen standaardmaat is voor de vraag in dit topic: hoeveel procent van de omzet?

Daar zou ik zelf, eerlijk gezegd, geen antwoord op kunnen geven. Het hangt namelijk af van wat de concurrentie doet, wat ik aan winkeldochters op de blank heb liggen, of de zon schijnt ... enzovoort.
StoreCore.io

Re: Hoeveel procent van de omzet gaat naar advertenties?

12
Dank IkFix en NOP voor het delen van jullie reclamepercentage! Het was me niet zozeer te doen om de Coca Cola's en Apples van deze wereld maar vooral de kleine en middengrote webshops in Nederland/België die moeten investeren in Adwords en/of andere advertentieplatforms om zich in de kijker te spelen van potentiële klanten.