Nummer 1 en google, en toch Adwords?

1
Ik heb een vraagje...

Stel dat je nummer 1 staat op de zoekmachines voor een (voor jou) belangrijk keyword, heeft het dan zin om toch ook te adverteren in Adwords?

Er zijn in mijn geval namelijk wél enkele concurrenten die niet op 1 staan, maar wel adverteren op Adwords waardoor ik waarschijnlijk leads misloop.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Re: Nummer 1 en google, en toch Adwords?

3
Hi Frack, uitstekende vraag.

In het kort: ja, dat heeft inderdaad nog steeds zin. Ik zal het hieronder even toelichten en aangeven hoe je soms meer dan 3 keer in de resultaten kunt voorkomen (en zo meer gerichte bezoekers krijgt).

Binnen de Google-resultaten gaat het erom dat jouw website zo goed mogelijk opvalt. Hierbij geldt natuurlijk: hoe vaker de webwinkel op de pagina staat, hoe groter de kans dat iemand op jouw resultaat zal klikken. Dus wanneer de webwinkel zowel in de 'normale' zoekresultaten als de advertentieblokken staat, is de kans groter dat Google-gebruikers naar de webwinkel gaan. Je verkleint ook de kans dat de gebruikers naar een webwinkel van jouw concurrenten gaan.

Met Google Adwords kun je daarbij inkopen op brede zoektermen. Je kunt bijvoorbeeld nummer 1 staan op het zoekwoord 'wasmachine kopen', maar niet goed worden gevonden op een gerelateerd zoekwoord zoals "wasmachine kopen, morgen in huis" (weinig zoekvolume in Google, maar wel interessant voor de webwinkel). Door breed in te kopen help je de webwinkel beter vindbaar te maken op zoekwoorden waar je niet direct aan denkt maar die wel interessant zijn voor jouw webwinkel.

Het biedt ook een ander voordeel. Zo kun je beter testen welke titels en omschrijvingen goed werken om voor nieuwe bestellingen te zorgen. Je hebt tenslotte twee gelegenheden om te testen.

Als je de zoekresultaten voor bepaalde producten echt wilt domineren, dan kun je het beste gebruik maken van SEO, Adwords en Google Shopping. De webwinkel komt zo drie keer op de pagina te staan, waardoor de kans op een klik aanzienlijk wordt vergroot. Zo staat Wasmachinestore (Coolblue) drie keer vermeld bij de resultatenpagina van 'wasmachine' (bekijk deze afbeelding om te zien waar zij staan). Bij Google Shopping is het mogelijk om vaker dan één keer in de productresultaten voor te komen. Zie de afbeelding hieronder.
Afbeelding


Voor meer informatie over Google Shopping kan ik je het beste verwijzen naar onze Google Shopping-handleiding

Ik hoop dat dit jouw vraag beantwoordt en de aanvullende tips jou verder helpen. Mocht je verdere vragen hebben, dan hoor ik het graag. Succes!
Elke week tips over marketing, kostenbesparing en logistiek:

Lees de laatste editie van Webwinkel Optimalisatie Tips

Re: Nummer 1 en google, en toch Adwords?

4
Dikwijls heeft het wel zin.

Enkele redenen:
1.Een deel bezoekers zullen inderdaad op de ads van de concurrentie klikken, als je hier zelf tussen staat had het dus jou advertentie kunnen zijn.
2.Via Google Adwords heb je de tekst volledig onder controle. Wil je in de kijker zetten dat je snel levert? Alles op voorraad hebt? De goedkoopste bent? Wat dan ook, je kan je USP doen verschijnen. Dit is moeilijker in organische resultaten.
Bovendien kan je extensies toevoegen: Locatie, reviews...
3. Uit onderzoek is gebleken dat als je een advertentie hebt staan, dit je CTR van je organisch resultaat ten goede komt. Dit heeft waarschijnlijk te maken met punt 2. dat ik aangaf. (jammer genoeg kan ik het artikel niet terugvinden, moest iemand het vinden, delen!)

Er zijn nog veel redenen, maar deze zijn voor mij de belangrijkste.

Maar, zoals de eerste reactie: Het heeft weinig zin als je er meer geld moet insteken dan dat er weer naar uit komt.
Marketing voor je webshop: Tips en inspiratie.
Webshop hoger in Google? Zo doe je dat.
Morris zoekt gastbloggers! Interesse? Laat iets weten.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Nummer 1 en google, en toch Adwords?

5
Bedankt voor de reacties, heel erg interessant!

Wat Google Shopping betreft, dit kan inderdaad ook interessant zijn.

Ik vraag mij af of mensen hier ook gebruik van maken? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb zelf namelijk nog nooit iets gekocht via Google Shopping.

Re: Nummer 1 en google, en toch Adwords?

8
frack schreef:Bedankt voor de reacties, heel erg interessant!

Wat Google Shopping betreft, dit kan inderdaad ook interessant zijn.

Ik vraag mij af of mensen hier ook gebruik van maken? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb zelf namelijk nog nooit iets gekocht via Google Shopping.
Je hebt Google Shopping als tool apart en Google Shopping als advertentieblok. Dit laatste staat ook wel bekend als Product Listing Ad, oftewel een product die als advertentie wordt gebruikt.

Bij Google Shopping maak je gebruik van een data feed. Dit is een overzicht van alle data over de producten in jouw webwinkel, zoals naam, prijs, gewicht, levertijd en meer. Zo kan Google de producten bij de juiste zoekresultaten tonen.

Als jij een softwarepakket voor jouw webwinkel gebruikt, zoals SEOShop of Woocommerce, dan is de data feed vaak al automatisch aangemaakt. Je kunt de data feed dan direct aanmelden bij Google. Je leest hier hoe je dat doet.

Laat even weten of dat lukt. Bij aanvullende vragen kun je hier een bericht plaatsen of even via privébericht contact opnemen, ik beantwoord deze graag voor je.
Elke week tips over marketing, kostenbesparing en logistiek:

Lees de laatste editie van Webwinkel Optimalisatie Tips