Toegevoegde waarde review sites.

1
Wat is nu de toegevoegde waarde van review sites als The Feedback Company, Kiyoh etc? Ik werk met The Feedback Company, maar krijg bijna nooit reviews en als er iemand al de moeite neemt zitten er vaak klagers tussen. Mensen krijgen een cadeaubon als ze feedback invullen, maar dat helpt ook niet. 
Ik zit er eigenlijk over te denken om het op te zeggen, want een lijst met amper feedback en zo nu en dan een klacht ertussen word ik niet blij van. Wat vinden jullie?

Re: Toegevoegde waarde review sites.

2
De toegevoegde waarde van reviews is dat het vertrouwen van de bezoeker in jouw webwinkel wordt vergroot. Potentiële kopers zien graag dat anderen tevreden zijn over aankoop en service. Hoewel de meningen hierover verschillen, kan dit wat mij betreft het beste een bekende partij zijn, waarbij de reviews zijn geplaatst.

Het probleem is natuurlijk dat je, bijvoorbeeld aan het begin, nog maar weinig reviews hebt. In deze situatie levert het wellicht weinig voordeel. Toch zien bezoekers dat je waarde hecht aan de reviews van klanten.

Vaak geeft slechts een klein deel van de klanten een review. Je kunt op verschillende manieren proberen om klanten aan te sporen om een review achter te laten. Maar steek dan vooral je energie in klanten die waarschijnlijk terug zullen komen. (Klanten die zich verbonden voelen met jouw winkel/ het merk willen je vaak best helpen. Je moet ze in veel gevallen er alleen wel echt om vragen.)
Plaats een Gratis backlink voor je webshop

Re: Toegevoegde waarde review sites.

4
Dank voor je reactie. Klant krijgt nu automatisch een mailtje met de link. Bijna niemand vult het helaas in.  Heb net ook gezien dat het via de site zelf kan, dus zonder uitnodiging per mail. 
Ze krijgen een cadeaubon als ze het invullen. Heb ook wel eens een artikel verloot onder de reviewers. 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Toegevoegde waarde review sites.

6
Bij ons is de response ca. 20%, wij merken dat vooral vaste klanten en orders met ruiling/mankement een review plaatsen.
Deelnemers krijgen na beoordeling een kortingscode voor hun volgende bestelling.
Welke waarde heeft de cadeaubon en wordt deze vooraf gemeld? Na hoeveel dagen benader je de klant voor het plaatsen van een review?

Re: Toegevoegde waarde review sites.

7
Ja, heb ook een nieuwsbrief. Heb gelijk een mailing verzonden. 
Cadeaubon is 5,00 met een min. besteding vanaf 15,00. Dat wordt vooraf vermeld. De klant krijgt 7 dagen na de bestellingen een mailtje om een review te plaatsen.

Re: Toegevoegde waarde review sites.

11
We zijn een aantal dagen verder en er is een nieuwsbrief verzonden waarin staat dat je een kortingsbon krijgt en er wordt een artikel verloot. Daar heb ik nu 42 reacties op gehad. De uitnodiging om feedback te geven is ook wat gepimpt, zodat klanten hopelijk meer feedback zullen geven.  Zal het aantal dagen van de uitnodiging ook nog even aanpassen. Ik vond 7 dagen na bestelling ook al vrij lang. 

Re: Toegevoegde waarde review sites.

13
Wat je bij reviews zult zien is dat klagers eerder de moeite nemen om een review te plaatsen dan gewoon tevreden klanten. Het percentage dat reviews plaatst na uitnodiging is tegenwoordig zon 10%. Dat maakt reviews echter niet minder belangrijk. Klagers zijn geen probleem, maar juist erg belangrijk.

En wel om de volgende redenen:
1. Je kunt laten zien dat je klachten serieus neemt en oplost. 
2. Je kunt de feedback gebruiken om kritisch na jouw webwinkel te kijken.

Dit wordt nog te weinig gedaan, vandaar dat ik er ook al diverse blogs aan gewijt heb:
https://blog.webwinkelkeur.nl/negatieve ... -positief/
https://blog.webwinkelkeur.nl/waarom-he ... te-lossen/
https://blog.webwinkelkeur.nl/omgaan-me ... rvaringen/

Kortom, focus niet op een hoog gemiddeld cijfer, maar op kwaliteit en probeer klanten tevreden te stellen. Beter jouw klanten een uitlaatklep bieden waar je zelf inzicht in hebt, dan dat ontevreden klanten elders gaan klagen. 
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Toegevoegde waarde review sites.

14
@Libertes We hadden 2x kort achter elkaar negatieve feedback. Een keer was de verkeerde kleur gestuurd, goed opgelost, klant was heel aardig en begripvol, maar gaf daarna toch negatieve feedback. Dat vond ik wel zuur. Daarna een klant waarvan een artikel kapot was. Direct contact gezocht, maar klant reageert niet. Erg jammer.

Re: Toegevoegde waarde review sites.

15
@Latte Machiatto
In dat geval zou ik tweemaal publiek reageren onder de beoordeling:
1. We vinden het vervelend dat we u de verkeerde kleur hebben toegezonden. We hebben dit direct zoals afgesproken opgelost. Onze excuses voor het ongemak.
2. Vervelend dat uw product kapot was. We hebben contact met u proberen te zoeken voor een oplossing, helaas hebben we vooralsnog geen reactie mogen krijgen. We zoeken graag een passende oplossing.

Als ik dan de ervaring lees met daarbij jullie reactie, dan geeft me dat vertrouwen om bij jullie te verkopen. Ook al zijn de reviews negatief.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Toegevoegde waarde review sites.

16
Bedankt @Libertes. Dat zijn inderdaad goede reacties. 
Overigens nog steeds niets van de klant gehoord over het kapotte product.

Met de feedback gaat het nu beter, maar dat zal toch echt komen vanwege de kans om wat te winnen en de cadeaubon. Nog een paar dagen en dan loopt dit af. En ben benieuwd hoe het dan verder gaat. Uitnodiging om feedback te geven is aangepast, en ben benieuwd of klanten dan nog reageren. Ze krijgen dan nog wel een cadeaubon. 

Re: Toegevoegde waarde review sites.

18
Libertes, dat ben ik niet met je eens. Absoluut kwantiteit belangrijk en misschien belangrijker nog dan het cijfer.

Een webshop met 20.000 beoordelingen en een 7,5 verkoopt volgens mij beter dan 1 met 24 beoordelingen en een 8,9. Immers is die 8,9 met een laag aantal vrij onbetrouwbaar. Dan kan het immers zomaar zijn, dat van de 24 de helft vrienden / familie betreft. Bij grotere aantallen weet je in elk geval als koper, dat het gemiddelde manipuleren een stuk minder plausibel is. Een iets lager gemiddelde, waarbij het gemiddelde geloofwaardig is. Heb je daarom volgens mij meer aan, dan een hoog gemiddelde waarbij het door een laag aantal niet heel erg geloofwaardig is.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Toegevoegde waarde review sites.

19
libertes: Je hoeft namelijk echt geen honderden reviews te krijgen om ze doeltreffend te gebruiken. Veel webwinkels zetten in op aantallen, maar beter kwaliteit dan kwantiteit.
NOP Webdesign:Libertes, dat ben ik niet met je eens. Absoluut kwantiteit belangrijk en misschien belangrijker nog dan het cijfer.
Ik denk dat kwaliteit van de reviews zeker belangrijk is. Met name wanneer je er nog niet zoveel hebt.

Maar inderdaad, onderschat kwantiteit niet: Reviews worden bekeken omdat een bezoeker bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van de webwinkel wil checken. Als er dan een groot aantal reviews zichtbaar is, dat gemiddeld gezien positief of erg positief is, is de bezoeker eerder overtuigd.

Wat ook nadelig kan werken is reviews van lang geleden. Als er bijvoorbeeld alleen reviews uit 2014 of eerder te zien zijn. Of als er grote gaten opvallen. Dit speelt wel degelijk mee als de bezoeker nog overtuigd moet worden door de reviewpagina.
Plaats een Gratis backlink voor je webshop

Re: Toegevoegde waarde review sites.

20
Je kunt de uitkomst natuurlijk voor een deel sturen. Als een bestelling niet 100% vlekkeloos verliep, om welke reden dan ook (van een iDEAL-storing tot vertraagde bezorging door gladheid), doe je er verstandig aan geen uitnodiging voor een review te verzenden. Dan moet je de boel alleen wel zó automatiseren dat niet iedereen automatisch een uitnodiging ontvangt.

En reviews belonen met "maak kans op een prijs" is methodologisch geen zuivere koffie, maar ook dat gebeurt op grote schaal.
StoreCore.io

Re: Toegevoegde waarde review sites.

21
Ward schreef:Je kunt de uitkomst natuurlijk voor een deel sturen. Als een bestelling niet 100% vlekkeloos verliep, om welke reden dan ook (van een iDEAL-storing tot vertraagde bezorging door gladheid), doe je er verstandig aan geen uitnodiging voor een review te verzenden. Dan moet je de boel alleen wel zó automatiseren dat niet iedereen automatisch een uitnodiging ontvangt.

En reviews belonen met "maak kans op een prijs" is methodologisch geen zuivere koffie, maar ook dat gebeurt op grote schaal.
Met trots kan ik melden daar allemaal niet aan mee te doen. Bij mij krijgt elke bestelling die 'afgesloten' wordt standaard een uitnodiging. Ik koop ook klanten niet om voor een review. Mijn reviews zijn dus allemaal absoluut vanuit het hart. Een 8,8 gemiddeld vind ik in die context en mijn branche dan ook een schitterend cijfer waar ik erg trots op ben.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Toegevoegde waarde review sites.

22
@NOP

Ik zie het niet als omkopen, maar eerder als belonen. De klant neemt de moeite om onze webwinkel of product te beoordelen, wat uiteindelijk in ons belang is.
Als ik naar onze cijfers kijk, wordt slechts 20% van de korting codes gebruikt, terwijl het aantal herhaling aankopen/vaste klanten een stuk hoger ligt. Ook wordt door ca. 20% v/d klanten een reviews geplaatst, een stuk hoger dan de eerder genoemde 10%

Wat mij betreft dus alleen maar voordelen om een kleine beloning aan de klant te geven.

Gr. Mick

Re: Toegevoegde waarde review sites.

23
Ward schreef:En reviews belonen met "maak kans op een prijs" is methodologisch geen zuivere koffie, maar ook dat gebeurt op grote schaal.
Toch nieuwsgierig... natuurlijk is het grijs gebied, maar is dit voor jou alleen van toepassing op "maak kans op een prijs" (waarbij mensen wellicht geneigd zijn alleen positief te schrijven), of ook voor een kortingsbon vooraf, los van de inhoud van de review (je beloont dus net zo goed een slechte review)?
Plaats een Gratis backlink voor je webshop

Re: Toegevoegde waarde review sites.

25
Duidelijk.

Of:

Ward:
Je kunt de uitkomst natuurlijk voor een deel sturen. Als een bestelling niet 100% vlekkeloos verliep, om welke reden dan ook (van een iDEAL-storing tot vertraagde bezorging door gladheid), doe je er verstandig aan geen uitnodiging voor een review te verzenden. Dan moet je de boel alleen wel zó automatiseren dat niet iedereen automatisch een uitnodiging ontvangt.
Lijkt me ook zo'n cola geval dan ;-)
Maar misschien met een twist...
Plaats een Gratis backlink voor je webshop

Re: Toegevoegde waarde review sites.

26
NOP Webdesign schreef:Mijn klanten krijgen 4 dagen na aankoop een uitnodiging. Ze krijgen niets terug voor het geven van een review. Mijn reviews gaan via KiYoh. Bij mij doet 87 van de 1401 een review plaatsen. Ik hecht veel waarde aan reviews, mijn klanten denk ik ook. Heb er nu 3672 met een gemiddelde van een 8,8.

Hier gaat het precies zo.
Ook ongeveer 4-5% die een beoordeling geeft.
Ik denk dat het percentage in de toekomst steeds lager gaat worden.
Klanten worden moe van al die beoordelings-site,s 

Re: Toegevoegde waarde review sites.

27
Ward schreef:Hier hebt u een gratis fles NewCo-Cola!
Enne, wat vindt u nu van NewCo-Cola?
Door producten gratis weg te geven zal je het publiek vergroten, maar het resultaat niet enorm veel beïnvloeden.
Als de consument 'NewCo' lekker vind zal deze het product uiteraard hoger waarderen omdat het flensje gratis was en dus eerder een 8 dan een 7 geven.
Maar als 'NewCo' echt niet te drinken is, dan kom je daar echt niet onder uit! Al geef je 3 flessen weg, die onvoldoende blijft!

Ik denk dat je consumenten reviews ook op die manier moet benaderen, het is en blijft uiteindelijk een marketing tool!
Je kan het aantal stemmen en de uiteindelijke score in mate beïnvloeden door de klant over te halen of belonen met een korting/cadeau (kaart)
Maar als je er met de pet naar gooit of slechte producten levert, zal het je nooit lukken om van een 4 een 8 te maken...

Re: Toegevoegde waarde review sites.

28
Ik weet niet of je het qua tijd kan redden. Wij voegen bij elke bestelling een persoonlijk bedankt kaartje (inclusief een kortingscode) waarin wij de koper heel veel plezier wensen met zijn aankoop en ook aangeven dat wij een positieve beoordeling erg op prijs zouden stellen. Dit werkt bij ons redelijk goed.

Re: Toegevoegde waarde review sites.

29
Ik heb nog nooit iemand beloont voor het uitlokken van een review.
Wel 2x eerder (van de duizenden reviews) iemand een korting aangeboden nadat deze echt een lange, uitgebreide review geschreven had.
Meer iets van... dank voor de moeite.

Bij ons reviewen niet heel veel mensen die iets besteld hebben, maar aangezien het hier toch bulk de deur uitgaat zitten we wel snel op een 6 tot 10 reviews per dag.
Mensen die iets te klagen hebben reviewen bijna altijd :)
Mensen die tevreden zijn, zijn tevreden. Maar nemen bijna nooit de moeite om nog een review te schrijven.

Wij nodigen iedere klant automatisch uit na enkele dagen van het versturen van de bestelling.
Vaak zie je een slechte review aankomen aangezien er soms we een email eerder komt. Die moeten we dan oplossen, want anders....  vul maar in.... maar dat word dus een slechte review. 

Wij zwichten niet voor dit soort negatieve review bedreigingen. Hoewel men het daar bijna altijd op gooit.
Ook al hebben ze precies ontvangen wat ze besteld hebben, maar is het bv na 3 dagen pas binnengekomen.. dan nog... slechte review.

Het valt op dat de klager eigenlijk altijd wel klaagt. Of het nu over een order bij Pietje, Jantje of Klaasje gaat. Schijnbaar lukt het bij die klant maar niet om het goed te doen.

Om op het topic terug te komen.
JA, zeker denk ik dat reviews toegevoegde waarde hebben. Slechte reviews ook. Hoewel dat niet met een fijn gevoel gaat.
Maar reageer er gerust openbaar op. En wordt je openbaar bij-geveegd en ook al is dat onterecht. Probeer zo neutraal mogelijk over te komen, en zeg gerust dat je geprobeerd hebt de klant tevreden te stellen en waarom dat niet gelukt is.

Een ander die het leest (en dat doen veel potentiële kopers) hebben zelf ook wel inbeeldingsvermogen en kunnen bepalen of een klacht wel / niet terecht was.
Is een klacht terecht geweest, laat dat trouwens ook gewoon merken op de review site.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: Toegevoegde waarde review sites.

30
Met de reviews gaat het nu iets beter, maar ben nog niet tevreden. Mijn pakket is heel beperkt, dus kan weinig uitnodigingen sturen. Daardoor heb ik grote gaten tussen de reviews wat natuurlijk ook niet zo goed staat. Het pakket wat uitkomst zou bieden is ruim 3x zo duur. Twijfel hierover, want ik vind het wel erg veel geld.