Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Morris
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 juni 2015
Contacteer:

Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

08 januari 2016

Goedemiddag!

Je ziet het wel eens, bv. bij bol.com. Je krijgt een pakje en daarin zit dan ook een flyer met een korting van een bepaald merk/winkel/andere webshop.
Ik kan me voorstellen dat een samenwerking tussen 2 webshops wel interessant kan zijn: Een kantoorartikelenwebshop die coupons in z'n pakjes steekt van een printerwebshop en andersom bijvoorbeeld.

Zijn er hier webwinkeliers die hierin ervaring hebben? Hoe pak je dit concreet aan?
Hoe controleer je of je partner dit keurig uitvoert? Zijn er resultaten?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

(Heb zitten zoeken of deze vraag niet eerder gesteld was maar kon niets vinden, moest dit toch zo zijn, mijn excuses.)
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

08 januari 2016

Heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zou het alleen doen als het echt heel logisch is om het te doen. 

Amazon bijvoorbeeld kwakt in elke doos een Duitse Hello-Fresh cadeaubon, daar heb je als buitenlander dus helemaal niks aan. Je zal dus moeten zorgen dat alleen klanten waarvoor het relevant is de reclame ontvangen. Ook moet het niet teveel worden, er is zo'n grote Duitse webwinkel in kleding die werkelijk allerlei meuk in de doos mikt, van de Postcode Loterij tot luisterboeken. 
 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

09 januari 2016

Wat doe je met zo'n flyer, als je de doos uitpakt? Eerlijk gezegd kijk ik er meestal maar met een half oog naar en verdwijnt ie in de prullenbak.
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

09 januari 2016

Dat ligt er aan wat er op staat. Volgens mij doen Wehkamp, Fonq en WE flyers erin met een kortingscode, daar heb ik al meermaals gebruik van gemaakt. Maar de rest gaat meestal de papierbak in, zeker die maandelijkse diensten. 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

11 januari 2016

Zolang je korting kunt krijgen voor een volgende bestelling dan bewaar ik hem zeker. En moet zeggen doordat ik dit zelf ook doe, heb ik al meerdere malen een herhaalde koop gehad.
 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

11 januari 2016

TS heeft het over een kortingsbon van een andere shop. Dat werkt minder goed denk ik. Bovendien ben je met zo'n gezamenlijke actie afhankelijk van elkaar. Dat jij braaf de flyers in elke doos stopt, daar schiet je zelf niets mee op. De vraag is: doet de andere shop dat ook?
Dat heb ik ook tegen die flyers waarop men met 12 bedrijven samen adverteert. Je weet niet hoeveel folders die verspreiden, nog afgezien van het feit of je wel de juiste doelgroep te pakken krijgt. En of ontvangers sowieso wel een blik werpen op die flyer.
 
crosserke
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 januari 2016

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

11 januari 2016

Misschien dat we wel een andere manier kunnen vinden om elkaar wat te helpen, of reclame maken voor elkaar, ik heb alleen zelf even geen inspiratie 8)
Groetjes Stephanie.
www.lingeriecorhel.be voor ondergoed, nachtkleding en lingerie.
 
Gebruikersavatar
Morris
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 juni 2015
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

11 januari 2016

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Een kortingsbon van je eigen webshop voor een volgende aankoop lijkt me wat overbodig, dit kan je ook via mail doen.
Het is inderdaad een kwestie van vertrouwen of de andere shop de flyers wel in z'n pakketjes steekt. Maar een goede samenwerking moet wel kunnen.
De vraag is vooral: haalt het iets uit als de doelgroep relevant is? Wie deed dit eerder en had resultaten?
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

11 januari 2016

Wij hebben een aantal keer geadverteerd in een magazine war Door de adverteerders verspreid werd. Maar hier weinig tot geen traceerbare reacties/sales uit gekregen.
Toch geloof ik wel dat een doelgroep gerichte flyer effect kan hebben als het assortiment goed op elkaar aansluit.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

11 januari 2016

Ik vind zoiets erg gevaarlijk. 

Het kan immers mijn naam schaden indien ik flyers van andere webwinkels bij de zending ga doen welke er daarna een potje van zouden kunnen maken.
Mijn klanten gaan er uiteraard van uit dat de bijgevoegde reclame van betrouwbare partijen zijn maar dat is door mij niet te controleren.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

11 januari 2016

Wij hebben een aantal keer geadverteerd in een magazine wat door de adverteerders verspreid werd. Maar hier weinig tot geen traceerbare reacties/sales uit gekregen.
Toch geloof ik wel dat een doelgroep gerichte flyer effect kan hebben als het assortiment goed op elkaar aansluit.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

11 januari 2016

Ik vind zoiets erg gevaarlijk. 

Het kan immers mijn naam schaden indien ik flyers van andere webwinkels bij de zending ga doen welke er daarna een potje van zouden kunnen maken.
Mijn klanten gaan er uiteraard van uit dat de bijgevoegde reclame van betrouwbare partijen zijn maar dat is door mij niet te controleren.
Dat is een goed punt om mee te nemen in je overweging om dit wel of niet te doen.
 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

11 januari 2016

Wat frafra zegt, daar had ik nog niet eens over nagedacht, maar dat is inderdaad wel een puntje.

Over samenwerking gesproken, ik heb al diverse keren dingen samen gedaan met andere partijen. Het is tot nu toe elke keer tegengevallen.
Of men houdt zich niet aan de afspraken, of men werkt niet secuur, dan wel verwacht men dat de ander (jij dus) bijna al het werk doet, of men laat je vallen als een baksteen als de gemaakte afspraken even niet zo goed uitkomen. Of men wil graag samenwerken, maar als puntje bij paaltje komt (en jij hebt er al behoorlijk wat tijd in gestopt door alles alvast uit te zoeken) wil men eigenlijk toch liever niet samenwerken. Of men wil gratis voordeeltjes.

Nee, ik heb daar niet zo'n vertrouwen meer in.
 
Gebruikersavatar
Morris
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 juni 2015
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

11 januari 2016

Ik vind zoiets erg gevaarlijk. 

Het kan immers mijn naam schaden indien ik flyers van andere webwinkels bij de zending ga doen welke er daarna een potje van zouden kunnen maken.
Mijn klanten gaan er uiteraard van uit dat de bijgevoegde reclame van betrouwbare partijen zijn maar dat is door mij niet te controleren.
Een slimme opmerking inderdaad. Kan uiteraard deels opgelost worden door grondig je partner te screenen of een goed contact met hen te hebben. Maar zeker iets om rekening mee te houden denk ik.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

12 januari 2016

Toch geloof ik wel dat een doelgroep gerichte flyer effect kan hebben als het assortiment  goed op elkaar aansluit.
Aangezien een inlegger belandt in de handen van je eigen klanten — dus je eigen doelgroep — denk ik dat je daarmee meestal effectiever reclame kunt maken voor jezelf dan voor anderen. 

Je mag daar als ondernemer best egocentrisch naar kijken. Wat heb je liever: dat de klant terugkeert naar jouw winkel of een bezoekje brengt aan een andere winkel? Flyeren voor anderen brengt daarmee kosten met zich mee: het kan je bezoekers en omzet kosten. Voor een gewogen totaalplaatje moet je die kosten afzetten tegen de eventuele voordelen.
 
Gebruikersavatar
Jan Roelofsen
Berichten: 1458
Lid geworden op: 30 oktober 2011
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

12 januari 2016

Ik heb er ook serieus naar gekeken; echter het valt niet mee om én aanpalend interessant te zijn en niet concurrerend.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

12 januari 2016

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Een kortingsbon van je eigen webshop voor een volgende aankoop lijkt me wat overbodig, dit kan je ook via mail doen.
Het is inderdaad een kwestie van vertrouwen of de andere shop de flyers wel in z'n pakketjes steekt. Maar een goede samenwerking moet wel kunnen.
De vraag is vooral: haalt het iets uit als de doelgroep relevant is? Wie deed dit eerder en had resultaten?
Kan inderdaad via e-mail, maar niet iedereen wilt zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Dus om de bestellingse-mailadres te misbruiken voor een ongevraagde nieuwsbrief met code? Of je gaat in ene reageren met een kortingscode op een bestellingse-mail dat een klant heeft gekregen. Dat is ook niet professioneel, dus kun je beter een flyer met code in het pakketje doen. Of de klant gebruikt het of gooit het weg. 

En samenwerken met andere webshops kan heel goed uitpakken en zelfs flyers uitdelen. Maar als mensen beren op de weg willen blijven zien, moeten ze dat vooral ook blijven doen. 
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

12 januari 2016

En samenwerken met andere webshops kan heel goed uitpakken en zelfs flyers uitdelen. Maar als mensen beren op de weg willen blijven zien, moeten ze dat vooral ook blijven doen. 
Heb je wellicht cijfers die aantonen, dat dit voor jou heeft gewerkt? Dat zou natuurlijk een interessante toevoeging zijn voor dit topic.
 
HiPmetaal
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 januari 2015

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

16 januari 2016

Ik voeg sinds een paar maanden flyers toe van andere webwinkels. Zij versturen op hun beurt weer flyers van mij bij hun bestelling.  Ik heb een flyer met een kortingscode erop geprint. 
Resultaat: tot nu toe is de kortingscode nog nooit gebruikt. Ook heb ik geen reacties van klanten gehad op het meesturen van de flyers, inclusief eentje met een klein creatief knutseltje, in hun eigen zending.  Ik maak mijn voorraad op, maar ga het daarna niet meer toepassen. 

Een paar aandachtspunten/learnings:
  • Maak onderscheid in Nederlandse en Belgische webwinkels en klanten. Een flyer van een Belgisch bedrijf naar een Nederlandse klant heeft niet zoveel zin. 
  • Probeer gelijke doelgroepen te vinden. Ons emaille producten worden veel door dames gekocht. Webwinkels voor papierwaren/creatief vind ik daarbij wel passen, een kidswebshop is weer iets te specifiek.
  • Ga na hoeveel bestellingen de andere webwinkel verstuurt. Ik heb mijn flyers ook bij een goudsmid aangeleverd, maar die verstuurd maar weinig bestellingen per maand :-)
  • Ik had zelf een theezakje (we verkopen emaille servies) meeverpakt. Had gehoopt dat dit ervoor zou zorgen dat mensen het in ieder geval uitpakken en bekijken. 
HiP Metaal: webwinkel in emaille servies en industriële lampen, poefen & woonaccessoires
http://www.hipmetaal.nl
 
Gebruikersavatar
Morris
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 juni 2015
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

16 januari 2016

Bedankt Hipmetaal voor je reactie.

Je kreeg dus geen enkele reactie op de flyers, was het aantal groot genoeg om dit te kunnen besluiten? Want bij het uitdelen van 300 flyers zou ik zelf ook geen (goed) resultaat verwachten.

Had je een manier om te controleren of de andere webshops zich aan de afspraak hielden? En was je bv. de enige flyer in hun pakjes of deden zij er een hele hoop bij?

Alvast bedankt voor je bijdrage!
 
HiPmetaal
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 januari 2015

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

22 januari 2016

Hoi Morris,

Heb niet gecheckt of de andere webwinkels zich ook aan hun afspraken. Denk over het algemeen, ken de andere eigenaren via een forum. Ik denk dat zij wel echt de flyers hebben toegevoegd. Ik heb er 250 uitgedeeld. Er stond een kortingscode op waarmee ik dus kan zien of er orders via de flyers zijn gekomen. Ik zou daar toch wel 1-3% conversie op verwachten, en dat valt me dus tegen. 
HiP Metaal: webwinkel in emaille servies en industriële lampen, poefen & woonaccessoires
http://www.hipmetaal.nl
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

25 januari 2016

En samenwerken met andere webshops kan heel goed uitpakken en zelfs flyers uitdelen. Maar als mensen beren op de weg willen blijven zien, moeten ze dat vooral ook blijven doen. 
Heb je wellicht cijfers die aantonen, dat dit voor jou heeft gewerkt? Dat zou natuurlijk een interessante toevoeging zijn voor dit topic.
Nee, geen cijfers, maar een code op de flyer geeft al een indicatie als die gebruikt wordt en is een nieuwe klant.

Daarbij 250 flyers is te weinig wat ik hier las. Heb er ooit 5000 laten maken en ben de laatste aan het opmaken. Van veel shops krijg ik er maar 50 toegestuurd. Dat is te weinig, ik stuur 100-200 tegelijk op die ze kunnen uitdelen.
Daarbij doe ik met andere samen, dus je staat met meerdere op een flyer. Daarvan zijn er ook duizenden van gemaakt.
 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

25 januari 2016

Volgens mij zegt Hipmetaal dat zij er 250 heeft uitgedeeld. Dan de andere deelnemers ook? Dan zou het toch wel om zo'n 2000 stuks gaan.

Ik heb zelf wel eens zo'n gezamenlijke folder ontvangen bij een bestelling. Bleken er al twee shops op de folder niet meer te bestaan. Dat wekt dan ook niet veel vertrouwen.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

25 januari 2016

Daarbij 250 flyers is te weinig wat ik hier las. Heb er ooit 5000 laten maken en ben de laatste aan het opmaken.
Lijkt mij ook, want de gemiddelde respons op traditionele folders en flyers is maar 0,1%. Zelfs als je dat met een meer doelgroepgerichte aanpak weet te verhogen, zal de respons nog steeds slechts een paar procent zijn. Je moet er voor serieus effect dus inderdaad enkele duizenden verspreiden, niet slechts een paar honderd.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

25 januari 2016

Ook hier zijn uiteraard al bedrijven voor te vinden die dit bieden. Bijvoorbeeld:
https://www.affiliprint.com/
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Gebruikersavatar
Morris
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 juni 2015
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

27 januari 2016

Met een bedrijf zoals je daar vermeld kan je natuurlijk al veel eenvoudiger op grote schaal werken. Kost dan ook wel wat.
Als je onderling kan afspreken heb je alleen de kosten van het drukwerk, wat vrij beperkt is.
 
Jurre Lammertse
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 maart 2015
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

01 februari 2016

Mocht er vanuit hier een initiatief komen (waar ik best een deel voortouw in wil nemen), en er genoeg animo is, kunnen we het best een keer proberen mits de kosten beperkt blijven.
De voordeligste autopoetsproducten vind je bij www.123carcleaning.nl!
 
Gebruikersavatar
telemoes
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 maart 2013
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

03 februari 2016

Omdat goed te kunnen tracken moet je deze mensen naar een speciale url van je webshop sturen bijvoorbeeld webshop.nl/flyer-actie dan kan je zien in je analytics hoevaak die pagina is opgevraagd en krijg je iets meer zicht. Tevens kan je op deze pagina gelijk de actoecode laten inwisselen.
Want misschien zijn de mensen wel op je webshop geweest maar hebben ze geen interesse.
 
Gebruikersavatar
KapiteinSpeelgoed
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 augustus 2015
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

06 februari 2016

Best een leuk idee. Helaas zou flyeren bij mij niet werken omdat ik werk op basis van dropshipping. Een oplossing voor mij zou dan denk ik zijn een stukje "commissie" voor de shop die mijn flyers meestuurt, of een afgesproken bedrag? Op zich best leuk, mits de kosten beperkt blijven. Ik blijf even meelezen hier.

Misschien ook best leuk;

Een kennisje/collega, met een webshop in kraamcadeaus, doet op dit moment aan een zogenaamde
"valentine loop". Ze werkt samen met 13 andere webshops, alle in kraamcadeaus. Hun insteek is dat de volgers van de ene webshop, om in aanmerking te komen voor een gratis kraampakket, alle andere samenwerkende shops moeten volgen/liken (de loop). Ze heeft na 1 dag al 200 extra volgers gekregen. Da's best leuk. Op Valentijnsdag worden er gelukkigen uitgekozen die allemaal een pakket krijgen. Iedere shop draagt z'n steentje bij. Zo hebben ze allemaal weer extra volgers en daarmee potentiële klanten. Maar daar moet je branche wel naar zijn denk ik, wil het slagen.

Ik zou best willen samenwerken met shops. 
Kapitein Speelgoed, voor het leukste houten speelgoed, en meer!
www.kapiteinspeelgoed.nl
 
Jurre Lammertse
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 maart 2015
Contacteer:

Re: Samenwerken met andere webshops, flyers in pakjes?

08 februari 2016

Ik denk dat iets dergelijks eenvoudig op te zetten is...

Drukken van een 10.000 A5-flyers in 170gr mat mc in full-color kost een keer +- €300 ex BTW...
Kun je of 8 (ruime) "visitekaartjes" op kwijt, of 4 A6-advertentietjes. Met 8 visitekaartjes zit je op een kostenpostje van nog geen €50 euro. (heb de verzendkosten, ontwerpen van advertentie etc. hierin niet meegenomen). Hiervoor sta je dus om 10.000 flyers die in de pakketjes van andere shops komen. Uiteraard kijken of het mogelijk is om bepaalde shops voor gerichte doelgroepen op een flyer te krijgen, maar ik hou wel van een beetje kruisbestuiving... Met een kortingscode of gratis extraatje kun je bijv. conversie meten. (eeuwige offline->online conversie discussie...)

Als iemand het leuk vind om meer info hierover te ontvangen, stuur even een pm-etje. Ik ga het sowieso wat verder uitwerken.
De voordeligste autopoetsproducten vind je bij www.123carcleaning.nl!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht