Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Rosensueel
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 juli 2015
Contacteer:

Product beschrijving duplicaat

02 maart 2016

Dag allen,

Ik ben momenteel productbeschrijvingen aan het schrijven en hanteer hierbij de richtlijnen van SEO m.b.t. zoekwoorden, metadiscriptie et etc.
Mijn producten zijn praktisch gezien het zelfde maar hebben verschillende kleuren. Ik dacht er zelf aan om 1 algemene product beschrijving te schrijven en dan per product de kleur toevoegen van aan de productbeschrijving.

Zou dit door Google als duplicaat worden gezien en zou dit een negatief effect hebben op mijn ranking?

Met vriendelijke groeten,
Ibrahim
Uw geliefde verrassen met zijden rozenblaadjes? http://www.rosensueel.nl
 
Gebruikersavatar
Volup
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 oktober 2015

Re: Product beschrijving duplicaat

02 maart 2016

Het netste is de klanten de kleur laten selecteren als attribuut, je maakt dan dus één product pagina. In sommige pakketten heet dat een variabel of configureerbaar product. 

Anders één overkoepelende product uitleg en de andere producten daar naar toe laten wijzen door een "canonical url" (google dat maar even), maar één product is waarschijnlijk een betere optie. 
Volup Online Retail - Ontzorgt de online verkoop van kleine winkeliers
 
i-mobile
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 februari 2012

Re: Product beschrijving duplicaat

02 maart 2016

Avoid: rel="canonical" zegt Maile Ohye van google in dit filmpje op 3.40 minuut: https://www.youtube.com/watch?v=6AmRg3p79pM
Ikzelf maak een unieke tekst voor elke kleur, met overlappende componenten uiteraard, maar het geeft me meer ruimte voor veel foto's, H1, Title, meta etc.
 
Rosensueel
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 juli 2015
Contacteer:

Re: Product beschrijving duplicaat

02 maart 2016

@volup

Dan heb ik maar een webshop met 1 product.
Dat zal niet echt mensen aantrekken. 
Uw geliefde verrassen met zijden rozenblaadjes? http://www.rosensueel.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Volup
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 oktober 2015

Re: Product beschrijving duplicaat

02 maart 2016

@volup

Dan heb ik maar een webshop met 1 product.
Dat zal niet echt mensen aantrekken. 
Een one-product shop kan denk ik heel effectief zijn mits deze goed is opgebouwd en over voldoende informatie beschikt. Je kunt als het ware je website indelen met als hoofd de productpage en de overige pagina's als extra informatie / blogs om bezoekers te trekken. Je kunt je volledige focussen op je product page oftewel de 'hoofdpagina'. Google maar is op one product shops. 
Volup Online Retail - Ontzorgt de online verkoop van kleine winkeliers
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Product beschrijving duplicaat

03 maart 2016

'avoid canical url' is leuk advies, maar in de praktijk onhaalbaar. Simpel voorbeeld is dat een URL vaak op meerdere schrijfwijzen toegankelijk is. Bijvoorbeeld een spatie in de URL kan %20, + en gewoon een spatie zijn. Dan heb je nog dat een karakter als hexadecimal met % in de URL gezet kan worden. Dan heb je voor elk karakter weer een andere schrijfwijze. Om dan Google te helpen te zien dat het allemaal dezelfde pagina is, gebruik je rel=canonical met de gewenste schrijfwijze.

Als je dan ook nog rel=next en rel=prev gebruikt bij product overzichten op de webshop heb je het helemaal goed gedaan. Dat vermijden kan natuurlijk wel, er zijn andere methodes waar Google de voorkeur aan geeft. Echter wat ik al aangeef is dat niet altijd even makkelijk te implementeren.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Product beschrijving duplicaat

03 maart 2016

Duplicate content op 1 website is niet erg. Google weet echt wel dat je soms meerdere dezelfde items met verschillende kleuren kan hebben. En als de rode vaker in google getoond wordt bij zoeken is dat niet erg als er niet specifiek op kleur gezocht wordt.  
Duplicate content is alleen erg over meerdere websites omdat dan een website niet in google komt. Als jij content kopieert van een andere website kom jij niet in google voor omdat er al iemand met die tekst is. (Simpel gezegd want google probeert echt wel of je site beter is dan de ander) 
Maar voor eigen website is dat dus niet erg.
Ik zeg niet dat het handig is! Want bij meerdere verschillende omschrijvingen van hetzelfde item heb je dus meer kans om op meer zoekwoorden en zinnen gevonden te worden. 
 
PixieBell
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 september 2011

Re: Product beschrijving duplicaat

03 maart 2016

Ik denk hier ook altijd over na. Ik verkoop sieraden en losse onderdelen.
En een roze of rode kraal, blijft een kraal. Wat moet je daar anders en meer of minder over vertellen?
Ik vraag me dat ook altijd af voor producten die op elkaar lijken maar net anders zijn.
Tot nu toe heb ik er geen andere oplossing voor gevonden dan de grote lijnen hetzelfde, maar kleine aanpassingen in de tekst voor de kleuren en andere kleine dingen die afwijken.
En er het beste van hopen ;)
 
Rosensueel
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 juli 2015
Contacteer:

Re: Product beschrijving duplicaat

05 maart 2016

@volup

Dan heb ik maar een webshop met 1 product.
Dat zal niet echt mensen aantrekken. 
Een one-product shop kan denk ik heel effectief zijn mits deze goed is opgebouwd en over voldoende informatie beschikt. Je kunt als het ware je website indelen met als hoofd de productpage en de overige pagina's als extra informatie / blogs om bezoekers te trekken. Je kunt je volledige focussen op je product page oftewel de 'hoofdpagina'. Google maar is op one product shops. 
Ik zal mezelf maar een beetje inlezen hierop.
Als het heel effectief is dan zou het inderdaad wel wat voor mij kunnen zijn. 
Uw geliefde verrassen met zijden rozenblaadjes? http://www.rosensueel.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht