Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Hoeveel klanten vullen review in?

08 juli 2016

Ik meende dat er hier al een topic over was, maar ik kan dit niet terugvinden. Daarom stel ik hier de vraag:

Hoeveel procent van jouw klanten vult een review in? (wat is het response percentage)
 
serviesonline
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 februari 2011

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

08 juli 2016

bij mij ongeveer 5%
 
Gebruikersavatar
Momotica
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

09 juli 2016

Bij mij is het ongeveer 13%
Wel geef ik een kortingscode bij het achterlaten van een review. Maar hier wordt vervolgens zelden gebruik van gemaakt.

Ongeveer 5% van de ingevulde reviews maakt gebruik van die code.
Domotica en IP Camera specialist | Momotica.nl
 
Sabine Emilie
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 juni 2016
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

12 juli 2016

Gemiddeld vult 5% van de klanten inderdaad reviews in. Mijn ervaring is dit percentage sterk omhoog gaat als je klanten per SMS vraagt om je product of dienst te reviewen. Het SMS' je kan je heel eenvoudig houden: 
"Dank u voor uw aankoop. Bent u tevreden? Laat het ons a.u.b weten door een review te plaatsen."  + link waar uw de review wilt hebben. Tegenwoordig hebben mensen meer hun telefoon in hun handen dan dat ze voor een laptop zitten. Daarbij zullen gebruikers meer " vrije tijd" hebben op  het moment dat ze op hun mobiel zitten dan wanneer ze achter hun laptop zitten. Een review plaatsen, bijvoorbeeld, als je je in de trein zit te vervelen is niet zoveel moeite. Een ander voordeel is dat je via deze manier meteen een review op meerdere site kan laten plaatsen. 
Online marketing bureau SedCall
www.sedcall.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Flobbi
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 januari 2016
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

12 juli 2016

Gemiddeld vult 5% van de klanten inderdaad reviews in. Mijn ervaring is dit percentage sterk omhoog gaat als je klanten per SMS vraagt om je product of dienst te reviewen. Het SMS' je kan je heel eenvoudig houden: 
"Dank u voor uw aankoop. Bent u tevreden? Laat het ons a.u.b weten door een review te plaatsen."  + link waar uw de review wilt hebben. Tegenwoordig hebben mensen meer hun telefoon in hun handen dan dat ze voor een laptop zitten. Daarbij zullen gebruikers meer " vrije tijd" hebben op  het moment dat ze op hun mobiel zitten dan wanneer ze achter hun laptop zitten. Een review plaatsen, bijvoorbeeld, als je je in de trein zit te vervelen is niet zoveel moeite. Een ander voordeel is dat je via deze manier meteen een review op meerdere site kan laten plaatsen. 
Dat is best een goede tip! Bij mij ligt het percentage rond de 15%. Ik geef dan ook wel cadeaubonnen bij reviews als stimulans.
https://www.flobbi.nl
Flobbi - Verkoop je smartphone & tablet!
Hoge vergoeding, gratis aangetekend verzenden en lid van Stichting WebwinkelKeur.
 
ikfixhetvoorje
Berichten: 252
Lid geworden op: 09 december 2014
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

12 juli 2016

Wij doen iets dergelijks met een cadeaubon-achtig iets.
Bij ons is het op het moment zo'n 8%.
Zomermaanden altijd minder, iig in onze sector.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

12 juli 2016

Wel geef ik een kortingscode bij het achterlaten van een review.
Goede toevoeging. Wellicht handig om inderdaad te vermelden of je er iets voor teruggeeft. Dat kan natuurlijk (enigszins) van invloed zijn op het uiteindelijke percentage.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

12 juli 2016

Zomermaanden altijd minder, iig in onze sector.
Ik denk dat dit voor veel sectoren geldt.
 
serviesonline
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 februari 2011

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

12 juli 2016

Ze krijgen bij mij automatisch 4 dagen na verzenden en verzoek en na 14 dagen een herinnering.
Bij mij krijgen ze niks.
Graag of niet.  :lol:
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

12 juli 2016

En toch een nette 5%. :D
 
Gebruikersavatar
Momotica
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

12 juli 2016

Ik ga het eens een tijdje proberen zonder iets in ruil ervoor terug. Kijken hoeveel reviews er dan binnen komen.
Domotica en IP Camera specialist | Momotica.nl
 
glaasje
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 januari 2011

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

23 juli 2016

Als klant vraag ik mij af waarom webwinkels zo zot zijn op reviews?
Ik vul er geen enkele in, sterker, ik koop niet bij bedrijven die werken met review bedrijven,
als een bedrijf zich moet gaan profileren met een externe partij, die ook weer gegevens van je ontvangen,
dan haak ik af.
Negatieve ervaring gehad van een reviewbedrijf, een waar spambombardement, om mijn review toe te lichten, alvorens zij hem wouden plaatsen.
Met andere woorden, als de review niet in hun straatje past, plaatsen we hem niet.
"We moeten onze opdrachtgever toch te vriend houden"
 
Armande
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 juli 2016

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

24 juli 2016

Bij mijn duitse shop https://steinperlenwelt.de heb ik een testimonial systeem van trustedshops. In Duitsland is dit bijna verplichte kost want  in Duitsland wordt gewoon veel meer op reviews etc gelet, ook omdat Ebay er populairder is. Klanten krijgen ook 250 extra Treuepunkte na een review, dat is een effectieve korting van 2,50.
Uiteindelijk doet max 5% een review denk ik.
Voor mijn nederlandse shop heb ik nog steeds geen geschikt systeem gevonden voor zoiets.
www.armande.net voor informatie over het starten van een webwinkel
 
MessyBun.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 juli 2016
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

24 juli 2016

Bij mij is het inderdaad ook rond de 5% en dat is met een kortingsbon. Heeft denk ik ook deels te maken met mijn doelgroep. Wel merk ik dat op het moment je tijdens het aankoopproces contact hebt gehad met klant (via bijv. de live chat over levertermijnen, achteraf betalen etc.) dat ze dan in 100% van de gevallen een review achterlaten. 
 
MessyBun.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 juli 2016
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

24 juli 2016

Bij mijn duitse shop https://steinperlenwelt.de heb ik een testimonial systeem van trustedshops. In Duitsland is dit bijna verplichte kost want  in Duitsland wordt gewoon veel meer op reviews etc gelet, ook omdat Ebay er populairder is. Klanten krijgen ook 250 extra Treuepunkte na een review, dat is een effectieve korting van 2,50.
Uiteindelijk doet max 5% een review denk ik.
Voor mijn nederlandse shop heb ik nog steeds geen geschikt systeem gevonden voor zoiets.
Is Trustedshops ook niet actief in Nederland? Of heeft het meer met de koppeling van het systeem aan je shop te maken?
Zelf ben ik erg tevreden over WebwinkelKeur. Je kunt eens op MessyBun kijken hoe dat eruit ziet. Wat ik een fijne bonus vind is dat de reviews van Bol.com (en andere kanalen) ook ingeladen worden, plus je kunt vrij makkelijk de reviews koppelen aan je Facebookpagina: https://www.facebook.com/messybunnl/app ... 102528120/ 
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

25 juli 2016

Ik ga het eens een tijdje proberen zonder iets in ruil ervoor terug. Kijken hoeveel reviews er dan binnen komen.
Interessant. Vergeet niet je bevindingen (hier) te rapporteren :D
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

26 juli 2016

Wel merk ik dat op het moment je tijdens het aankoopproces contact hebt gehad met klant (via bijv. de live chat over levertermijnen, achteraf betalen etc.) dat ze dan in 100% van de gevallen een review achterlaten. 
Goede toevoeging.
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

02 augustus 2016

Ik vind 5% toch erg laag, bij ons zit het percentage bij de meeste webwinkels op de 10-15%. Er zijn natuurlijk uitschieters en webwinkels die het minder doen, maar dat is afhankelijk van tal van factoren. Denk dan bijvoorbeeld:

- Moment van versturen uitnodiging
- Afzender van uitnodiging
- Inhoud van e-mail
- Je branche / doelgroep
- Wel niet herinnering sturen
- Etc. 
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

10 augustus 2016

Ik vind 5% toch erg laag, bij ons zit het percentage bij de meeste webwinkels op de 10-15%.
Dat is een interessante opmerking, zeker omdat jij een overzicht hebt van (heel) veel webwinkels.
Misschien tijd voor een kort artikeltje over de door jou aangegeven punten voor meer reviews? :D
(of misschien is dat er al bij jullie?)
 
Armande
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 juli 2016

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

28 augustus 2016

Bij mijn duitse shop https://steinperlenwelt.de heb ik een testimonial systeem van trustedshops. In Duitsland is dit bijna verplichte kost want  in Duitsland wordt gewoon veel meer op reviews etc gelet, ook omdat Ebay er populairder is. Klanten krijgen ook 250 extra Treuepunkte na een review, dat is een effectieve korting van 2,50.
Uiteindelijk doet max 5% een review denk ik.
Voor mijn nederlandse shop heb ik nog steeds geen geschikt systeem gevonden voor zoiets.
Is Trustedshops ook niet actief in Nederland? Of heeft het meer met de koppeling van het systeem aan je shop te maken?
Zelf ben ik erg tevreden over WebwinkelKeur. Je kunt eens op MessyBun kijken hoe dat eruit ziet. Wat ik een fijne bonus vind is dat de reviews van Bol.com (en andere kanalen) ook ingeladen worden, plus je kunt vrij makkelijk de reviews koppelen aan je Facebookpagina: https://www.facebook.com/messybunnl/app ... 102528120/ 
Oh sorry, ik lees het nu pas! Mailtje in de spamfolder terecht gekomen denk ik.
Het invul-percentage is vrij laag, 5% lijkt me nog aan de hoge kant. Er zijn er wel een aantal handigerds die het meerdere keren invullen voor de extra punten. Maar dat vind ik prima. Review is review.
www.armande.net voor informatie over het starten van een webwinkel
 
Gebruikersavatar
Momotica
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

28 augustus 2016

Hier is het aantal ingevulde reviews gelijk gebleven nadat ik de korting code heb verwijderd als bedankje.
Dat houden we dus maar zo ;)
Domotica en IP Camera specialist | Momotica.nl
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

28 augustus 2016

Dat is zeker interessant. Bedank voor de terugkoppeling.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

28 augustus 2016

Hier is het aantal ingevulde reviews gelijk gebleven nadat ik de korting code heb verwijderd als bedankje.
Dat houden we dus maar zo ;)
Wellicht ook interessant om naar het percentage herhalingsaankopen te kijken?
Een kortingscode/waardebon stimuleert niet alleen de klant om een review te plaatsen, maar ook om nog een aankoop in jouw webwinkel te doen!  :wink:
 
Gebruikersavatar
Momotica
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

28 augustus 2016

Hier is het aantal ingevulde reviews gelijk gebleven nadat ik de korting code heb verwijderd als bedankje.
Dat houden we dus maar zo ;)
Wellicht ook interessant om naar het percentage herhalingsaankopen te kijken?
Een kortingscode/waardebon stimuleert niet alleen de klant om een review te plaatsen, maar ook om nog een aankoop in jouw webwinkel te doen!  :wink:
Dat was inderdaad de bedoeling, maar ongeveer 5% van de ingevulde reviews maakte gebruik van de code. Dat is ongeveer 0,7% van alle verstuurde verzoeken voor een review.
 Sommige klanten die een review ingevuld hebben maken zelfs geen gebruik van die code.
Domotica en IP Camera specialist | Momotica.nl
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

20 september 2016

Merken jullie ook dat er sprake is van een dalende trend in het aantal klanten dat een review invult?

M.a.w: ligt het aantal reviews lager dan vorig jaar, of de jaren ervoor?
 
Gebruikersavatar
Momotica
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

21 september 2016

Laatste tijd is het wel minder ja.

Even een vraag van mijn kant.
Zou het verstandig zijn om bij elke bestelling die één klant een mail te sturen voor een beoordeling?

Ikzelf vindt het irritant als ik meerdere malen ergens bestel en elke keer een mail ontvang om een beoordeling te plaatsen, wat is jullie mening hier over?
Domotica en IP Camera specialist | Momotica.nl
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

21 september 2016

Bij mij krijgt een klant wel elke keer een verzoek. Wel moet er minimaal 6 weken tussen zitten. Werkt voor mij goed. De echte trouwe klanten geven gewoon elke keer weer een 10. Haalt juist je gemiddelde lekker omhoog.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

21 september 2016

Even een vraag van mijn kant.
Zou het verstandig zijn om bij elke bestelling die één klant een mail te sturen voor een beoordeling?

Ikzelf vindt het irritant als ik meerdere malen ergens bestel en elke keer een mail ontvang om een beoordeling te plaatsen, wat is jullie mening hier over?
Dat lijkt mij helemaal geen probleem.
Zelfs als iemand dat irritant vind, begrijpen de meeste mensen dit best...
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

21 september 2016

Bij mij krijgt een klant wel elke keer een verzoek. Wel moet er minimaal 6 weken tussen zitten. Werkt voor mij goed.
Dat is een goede toevoeging / oplossing.
 
Gebruikersavatar
Momotica
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

21 september 2016

Bedankt voor de reacties.
Ik ga het gewoon eens proberen, ik heb wel de (standaard) uitnodiging mail wat persoonlijker gemaakt nu.
Domotica en IP Camera specialist | Momotica.nl