Helaas voert Beslist soms een eigen koers zonder goed rekening te houden met partners en webwinkels. Een voorbeeld is ook de gedwongen keuze voor 2 keurmerken voordat je een winkelwagen account kunt aanmaken. De reden hierachter is dat Beslist enkel keurmerken accepteert met SGC aansluiting.
Zo hebben we bij
www.webwinkelkeur.nl een eigen geschillencommissie die heel goed werkt. Zowel klanten als consumenten zijn tevreden over onze service. De klant krijgt gratis bemiddeling en een laagdrempelige manier om een bindende uitspraak te verkrijgen. Nu zouden we voor Beslist moeten overstappen op het SGC, welke erg duur is; bij keurmerken die wel de goedkeuring hebben betaal je momenteel als webwinkel een bijdrage van enkele honderden euro's per geschil/uitspraak, dat is voor veel webwinkels niet duidelijk. Die kosten kunnen dus snel oplopen, dat willen wij voorkomen. De voordelen van SGC aansluiting zijn ons niet duidelijk. Dat is voor ons reden om vooralsnog geen SGC aansluiting te zoeken.
Ook principieel willen wij niet blind een derde partij volgen. Wat als Beslist morgen namelijk opeens andere eisen gaat dicteren? Het enige voordeel voor ons is bij aansluiting bij de SGC is namelijk vermelding op Beslist, terwijl er veel nadelen mee samenhangen. Zo betaal je zelf als webwinkel ook enkele honderden euros per geschil dat ingediend wordt bij de SGC, de extra winst behaald via Beslist kan daarmee snel verdampen.
Ik denk dat Beslist op deze manier onnodig negatief naar buiten komt bij veel partijen. Een klein beetje schaven aan hun voorwaarden en rekening houden met de webwinkel en partners zou ervoor zorgen dat Beslist voor iedereen interessant wordt. Helaas lijkt dat er voorlopig niet in te zitten.