Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Damsho
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 augustus 2016

Conversie problemen

15 december 2016

Goedemiddag allemaal,

Ik heb nu sinds een dag of 4 een adword campagne draaien waarbij ik een aantal klik heb gehad.
De keywords die ik heb gebruikt waren met koop intentie. Dus denk aan keyword + kopen of keyword + bestellen erachter.

Toch lukt het maar niet om die eerste sale hier uit te krijgen.
Mijn statistieken zie je hier: Afbeelding

Heeft er iemand tips voor een leek met adwords? Zijn er wellicht goede bedrijven die je hier bij kunnen helpen?
Of moet ik gewoon wat langer wachten?

Ik heb ook geprobeerd meerdere advertenties te maken. En daarnaast meerdere zoekwoorden gebruikt.
Alles dagelijks in de gaten gehouden en waar nodig aangepast, maar tot op heden helaas geen conversie.


Ik hoor graag jullie ideeën en feedback hierover.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Conversie problemen

15 december 2016

Je hebt in totaal 19 klikken op je advertenties gehad, dit is te weinig om hier iets over te kunnen oordelen. Uitgaand van een conversie van 3% zou je op 100 klikken 3 verkopen hebben.

Afhankelijk van het product wat je verkoopt, kan het zijn dat de klant zich een paar dagen oriënteert voordat deze tot koop overgaat, dus ook de periode van de campagne is te kort om hier een conclusie uit te trekken!
 
Anonieme vraag
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 november 2013

Re: Conversie problemen

15 december 2016

Dit is veel te weinig data om gemiddelde uit te kunnen halen. Pas als je honderden kliks hebt gehad kun je er iets over zeggen. Ga uit van gemiddeld 1% conversieratio. Dus per 100 klikken 1 verkoop. Alles daarboven is goed. 
Mijn ervaring is dat je pas na weken iets kan zeggen over de statistieken. Soms heb je een slechte week, soms een goede etc. Daar moet je het gemiddelde over pakken.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Conversie problemen

15 december 2016

Ik zou je CPC ook eerst flink omlaag zetten, dan kan je dit langzaam opbouwen.

Zorg er wel voor dat je met je advertentiekosten binnen je marge blijft. ;-)

(Bij een marge van 5,- en een geschatte conversie van 1% een CPC van max. 0,05)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
86media
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 april 2016
Contacteer:

Re: Conversie problemen

15 december 2016

Ik weet niet hoe je je keywords hebt ingesteld. Maar probeer eerst eens broadmatch en exact.  dus:  "fiets kopen" [fiets kopen] 
Met de eerste variant zul je wat meer kliks krijgen en daarmee kun je weer meerdere interessante keywords verzamelen. 

Om je kosten in de gaten te houden is het ook raadzaam om negatieve keywords toe te voegen. (weet net of je dat al doet).

Voorbeeld:

Je verkoopt alleen maar nieuwe wat duurdere fietsen.

Dan wil je niet tevoorschijn komen op  de termen  "goedkope fiets kopen" of  "tweedehands fiets kopen"

Vaak zet ik bij de negatieve keywords ook      marktplaats, ebay, enz.   Die mensen willen het toch via marktplaats of ebay kopen.

Gebruik ook variaties in je zoektermen. Zorg ervoor dat je minimaal 5 keywords in je advertentiegroep hebt. 

Nog een CPC tip.  zet de broadmatch keywords niet meteen hoog in, anders is je portemonnee zo leeg. Exacte keywords kun je wat hoger inzetten.

Ik hoop dat m'n uitleg een beetje duidelijk was.

Groeten,
Nick 
 
Gebruikersavatar
Damsho
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 augustus 2016

Re: Conversie problemen

15 december 2016

Top, bedankt allemaal voor de snelle reacties. Ik ga het e.e.a even aanpassen en laat het in ieder geval tot eind dit jaar lopen.
Ik hoop dat ik tegen die tijd meer data heb. Ik zal dan natuurlijk even een update posten.

In de tussen tijd; mocht iemand nog tips & tricks voor me hebben dan hoor ik het graag.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Conversie problemen

15 december 2016

Wat is je conversie in het algemeen? Met adwords zou het iets hoger moeten worden.
Waar stuur je ze heen? Wat is de landingspagina?
Koopintentie is iets anders dan dat ze kopen of bestellen intikken. Ze kunnen net zo goed orienteren waar ze kunnen kopen.
Koopintentie is als ze zoeken op "Meditatiekussen Halvemaan 6e Chakra"
Dan weten ze wat ze willen kopen.
En dan moet je een goede advertentie laten zien met die woorden en de landingspagina moet ook op deze kussens uitkomen. Mooiste is dat ze meteen bestellen kunnen klikken zonder verder te kijken. Zoeken en meteen het goede vinden. ;-)
 
James--
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 december 2016

Re: Conversie problemen

16 december 2016

Wat zijn je landingspagina's waar je bezoekers naartoe stuurt, nadat ze op je advertentie hebben geklikt? Dan kijk ik ook even mee. Heel erg benieuwd naar.
 
Gebruikersavatar
Damsho
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 augustus 2016

Re: Conversie problemen

18 december 2016

Op dit moment komen de bezoekers binnen op de categorie pagina.

Huidige conversie kan ik weinig over zeggen aangezien ik pas recent ''live'' ben.

Maar in ieder geval gister de eerste verkoop via adwords gehad.
Daarvoor heb ik heb 27 kliks gehad en 432 vertoningen met een CTR van 6,32%.
 
86media
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 april 2016
Contacteer:

Re: Conversie problemen

19 december 2016

Op dit moment komen de bezoekers binnen op de categorie pagina.

Huidige conversie kan ik weinig over zeggen aangezien ik pas recent ''live'' ben.

Maar in ieder geval gister de eerste verkoop via adwords gehad.
Daarvoor heb ik heb 27 kliks gehad en 432 vertoningen met een CTR van 6,32%.
Kijk, het begin is er!
Je CTR is redelijk, maar kan nog beter, al kun je daar nu nog niet zo heel veel mee aangezien je nog niet zoveel vertoningen/kliks hebt.
Je kan in ieder geval eens 2 of 3 verschillende advertenties naast elkaar zetten en dan uit eindelijk kijken welke de beste CTR en conversies heeft. 

Heb je in je advertentie ook een variant met de titel op de volgende manier:    {KeyWord:fiets kopen}   ?
Wat tussen de haakjes (of hoe je die dingen ook noemt) staat wordt altijd voorzien van het keyword wat op dat moment ingetypt is en in jouw keyword lijst voor komt. Dus veel relevanter. Mocht het keyword niet in je lijst voor komen, dan zal er  "fiets kopen"  komen te staan in je titel. 

Als je nog vragen hebt. Stel ze gerust.
Groeten,
Nick 
 
Gebruikersavatar
Damsho
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 augustus 2016

Re: Conversie problemen

19 december 2016

Bedankt Nick voor je reactie.
Ik heb dat inderdaad nog niet toegepast ik zal er even naar gaan kijken. Bedankt voor de tip!
 
Gebruikersavatar
AdOrbit
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 december 2016
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Conversie problemen

20 december 2016

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de website ;-)

Mijn advies is om de campagne zo thematisch mogelijk op te bouwen. Dus niet 1 advertentiegroep met bijv. 'zwarte fietsen', 'racefietsen', 'stadsfietsen' maar alles uitsplitsen in losse groepen. Op die manier kun je zoekwoorden beter aan laten sluiten op advertenties en landingspagina's. 

Daarnaast kun je zoals eerder aangegeven de matching beperken:
[woord] - Exact: Advertenties worden alleen vertoond als er gezocht wordt op 'woord'.
"woord" - Zinsdeel: Advertenties worden vertoond als het onderdeel van een zin is zoals 'Ik ben op zoek naar een nieuw woord'
+woord - Broad match modified: Breed zoeken zonder aanverwante thema's en synoniemen.
  • Ook kun je de targeting aanpassen. Zitten potentiële klanten in heel Nederland of is het meer in de buurt?
  • Je kunt een aangepaste scheduling gebruiken zodat je 's nachts niet vertoond wordt. 's Nachts is is doorgaans de laagste conversieratio, uitzonderingen daargelaten.
  • Heb je extensies toegevoegd? (Sitelinks / Highlight / Website informatie / Prijs extensies etc?) Deze presteren doorgaans goed en verhogen de CTR omdat de advertentie groter en dus beter zichtbaar is.
  • Sluit je voldoende uit? Zoekwoorden waar je nooit op gevonden wilt worden kun je opnemen in een uitsluitingslijst en toepassen voor alle campagnes. Dit scheelt veel werk ;-)
  • Gebruik je Google Shopping? Daar zijn doorgaans goede resultaten voor webwinkels te behalen.
  • Indien je genoeg traffic hebt (> 1000 sessies per maand) dan kun je overwegen om remarketing in te zetten. Hierbij benader je mensen die jouw site al eens eerder bezocht hebben.
  • Je kunt de 'maximaliseren klikken' biedstrategie overwegen. Ik moet echter zeggen dat ik hier zelf erg wisselde ervaringen mee heb gehad.
Voor de rest: Veel tunen, uitsluiten en optimaliseren. Met subtiele aanpassingen kun je de CTR van advertenties oppoetsen waardoor je kwaliteit score stijgt. Daardoor ga je uiteindelijk een lagere CPC betalen voor dezelfde positie. Staar je overigens niet blind op positie: Dat is eigenlijk niet heel relevant. Het gaat om volume creëren.

Succes!
 
Gebruikersavatar
klezzer
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 januari 2016
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Conversie problemen

23 december 2016

Het is (veel) belangrijker om goed te kijken naar de landingpage. Wat doen mensen die op de landingpage komen? Dit kun je monitoren met bijvoorbeeld hotjar ->https://www.hotjar.com/ (gratis).

Het heeft pas zin om een campagne te starten als de betreffende landingpage zo goed mogelijk geoptimaliseerd is. Natuurlijk kun je alvast wel een campagne opstarten om bezoekers te trekken. Vervolgens kun je via hotjar kijken wat ze precies doen. Op basis daarvan kun je de landingpage weer verbeteren. 

Houd ook goed bij hoeveel geld je spendeert en hoeveel het oplevert. Een aantal sales via Adwords is natuurlijk mooi meegenomen. Maar als de campagne meer geld kost dan het oplvert heeft het niet zoveel zin. Hoeveel je spendeert is ook weer afhankelijk van de marge van de producten die je verkoopt.  Zoals een aantal mensen al hebben aangegeven zijn de huidige statistieken te weinig om iets over te roepen. 

Op welke landingpage komen de bezoekers terecht?
Klezzer is een community van sociaal geverifieerde producten. Verdien geld met het schrijven van product reviews. Niet eenmalig maar voor altijd.
 
James--
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 december 2016

Re: Conversie problemen

23 december 2016

Het heeft pas zin om een campagne te starten als de betreffende landingpage zo goed mogelijk geoptimaliseerd is
Hier ben ik het 100% mee eens. Dit is één van de geheimen van Adwords. Hotjar geeft inzicht in wat mensen op de landingspagina doen. Maar niet waarom mensen doen wat ze doen. Je kan bijvoorbeeld niet uit een bounce opmaken wat de reden is dat die persoon de website verlaat. Daar is meer onderzoek voor nodig. Een goede manier om een landingspagina te testen en winstgevender te maken is splittesten m.b.v. Google Adwords + LIFT model. Maar het begint inderdaad allemaal met het perfectioneren van de landingspagina. En dat is een doorlopend proces.

Als ik op zoek ben naar een kleine kookwekker met een Z er op, dan moet ik terechtkomen op een pagina met een kleine kookwekker met een Z. En niet met een Y. Dit is de basis. Hoop dat ik hiermee een duidelijk voorbeeld schets. Vervolgens gaat het er om om te ontdekken wat jouw bezoeker triggert om contact op te nemen op die kleine kookwekker Z landingspagina. Dit is een proces wat non-stop getest moet worden.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Conversie problemen

23 december 2016

En niet alleen of de landingspagina goed is, maar ook of de advertentie goed aansluit op die pagina...
Bezoekers krijgen graag te zien wat zij vooraf verwachten.

Het loont trouwens vaak ook om te experimenteren met andere zinsopbouw van teksten, andere woorden te gebruiken, etc.
 
Gebruikersavatar
AdOrbit
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 december 2016
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Conversie problemen

23 december 2016

Uiteraard is de landingspagina uiterst belangrijk, het heeft alleen weinig zin om deze te optimaliseren als je nog geen bezoekers en dus data hebt. Het LIFT model is een goede start maar het finetunen moet gaandeweg gebeuren. Met AdWords kun je zonder organische ranking toch al relevant verkeer kopen. Visualwebsiteoptimizer.com (VWO) is een erg goede tool om zonder te hoeven programmeren subtiele aanpassingen te maken aan landingspagina's en deze A/B te testen.

Het kan ook nuttig zijn om campagne experimenten uit te voeren. Hiermee kun je oa. bied-strategieen, biedingen en andere zaken A/B testen. Maar het valt of staat met de volumes. Aan 10 klikken kun je namelijk geen conclusies verbinden. 

Zijn er andere zaken op je landingspagina's die conversie in de weg kunnen zitten? Is het duidelijk aan de bezoeker waarom ze bij jou zouden moeten kopen? Is het prijsniveau gunstig t.o.v. concurrenten en kun je de bezoeker voldoende verleiden met de productpagina?

Indien je wat meer volume aan conversie hebt dan is het handig om een winst kolom toe te voegen met daarin de opbrengsten, kosten en marge
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht