Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
SAMKamphuis
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 januari 2017

Realistisch aantal bezoekers inschatten.

09 januari 2017

Geachte lezer, 

Op dit moment ben ik bezig met het schrijven van een ondernemingsplan waarvoor ik hoogstwaarschijnlijk al private investors heb gevonden. 
Het gaat hier om producten die rechtstreeks verkocht moeten worden aan de consument en waarvan 50% van de Nederlanders op dit moment binnen de doelgroep valt.
Helaas kan ik op dit moment niet precies zeggen hoe het gaat heten en wat we gaan verkopen, omdat ik het idee nog niet bloot mag geven. Het gaat om een product in de foodsector.

Ondanks dit gegeven ben ik toch op zoek naar informatie om een realistisch aantal bezoekers in te schatten. Ik weet dat het normaal informatie geven en nemen is, maar deze informatie houden jullie van me tegoed. 
Stel dat er voor online marketing een budget van €20.000 beschikbaar is, hoeveel bezoekers denken jullie dan per maand te kunnen realiseren indien goed ingezet?

Heel graag zou ik jullie denkgoed vernemen om zo een betere afzetprognose te kunnen maken. 

Met vriendelijke groet, 

Sam
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Realistisch aantal bezoekers inschatten.

09 januari 2017

Als je de helft van Nederland als doelgroep heb, dan zou ik eerst nog eens kritisch naar het ondernemingsplan kijken...

Tenzij je de volgende bol of Amazon bent, is het zo goed als onmogelijk om je te richten op zo'n brede doelgroep. Een specifieke doelgroep is veel beter te bereiken en te overtuigen om bij jou te kopen...
 
SAMKamphuis
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 januari 2017

Re: Realistisch aantal bezoekers inschatten.

12 januari 2017

Ik zeg toch dat deze "binnen de doelgroep" vallen. Niet dat ik ze allemaal als klant denk te krijgen. 
Als een beginnende webshops tv's verkoopt zal iedereen die een tv bezit en op een gegeven moment zijn/haar tv zal moeten vervangen binnen de doelgroep vallen, ondanks dat deze nooit allemaal klant zullen worden. 

Met uw antwoord kom ik niet echt verder. 
 
86media
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 april 2016
Contacteer:

Re: Realistisch aantal bezoekers inschatten.

12 januari 2017

Met zo'n reactie kom je er wel...
Succes met je webshop
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Realistisch aantal bezoekers inschatten.

12 januari 2017

Dan is je eerste stap denk ik enkele doelgroepen te vinden, die je makkelijk kan benaderen en die je ook zeer makkelijk kan specificeren. Vooral als webwinkel komen er niet zomaar mensen eventjes langs je webwinkel. Je zal echt doelgroepen moeten targeten. Als je half NL als doelgroep heb, heb je wel een heel groot potje nodig om alle mensen te bereiken. En het maken van een inschatting is een stuk lastiger. 

Kies je bijvoorbeeld studenten in Amsterdam als doelgroep, nabij de AmstelCampus van de Hogeschool van Amsterdam, heb je 35k studenten binnen je bereik, 10% waar de boodschap ook daadwerkelijk bij binnenkomt en misschien daarvan 3% die je product misschien koopt (105 studenten). (Deze getallen zijn niet gebaseerd op de werkelijkheid, maar heb ik even uit mijn duim verzonnen. )

Dat is makkelijker én voordeliger dan half NL targeten. Wel eens geprobeerd om 8 miljoen mensen te bereiken? Dat zal dan via de televisie moeten, of via zeer populaire nieuwssites. Vraag maar eens naar de prijzen daarvan zou ik zeggen. 
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Realistisch aantal bezoekers inschatten.

12 januari 2017

Ik zeg toch dat deze "binnen de doelgroep" vallen. Niet dat ik ze allemaal als klant denk te krijgen. 
Als een beginnende webshops tv's verkoopt zal iedereen die een tv bezit en op een gegeven moment zijn/haar tv zal moeten vervangen binnen de doelgroep vallen, ondanks dat deze nooit allemaal klant zullen worden. 

Met uw antwoord kom ik niet echt verder. 
De opmerking was niet verkeerd bedoeld, alleen maar om je de juiste richting op te sturen...
Nu sta je nog op een punt waarop je zeer bepalende keuzes kunt maken voor de toekomst.

Daarbij zijn bezoekersaantallen moeilijk te voorspellen, op basis van een budget. Er zijn namelijk zoveel (goede en slechte) manieren om dit in te zetten.

Maar vaak wordt gezegd dat zo'n 200 bezoekers per dag wenselijk is voor een serieuze webwinkel.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Realistisch aantal bezoekers inschatten.

12 januari 2017

Ik zeg toch dat deze "binnen de doelgroep" vallen. Niet dat ik ze allemaal als klant denk te krijgen. 
Als een beginnende webshops tv's verkoopt zal iedereen die een tv bezit en op een gegeven moment zijn/haar tv zal moeten vervangen binnen de doelgroep vallen, ondanks dat deze nooit allemaal klant zullen worden. 

Met uw antwoord kom ik niet echt verder. 
Misschien wat specifieker informatie geven?

20.000 per dag/week/maand/jaar?

Hoe wil je adverteren?
Met een advertentie in de telegraaf zal je een groot bereik hebben, maar er zullen maar weinig mensen zijn die je site ook daadwerkelijk zullen bezoeken!

Om wat voor product gaat het?
Appels zijn erg populair in Nederland en hebben een enorme doelgroep man/vrouw/kind/autochtoon/allochtoon. Maar er zullen maar weinig mensen zijn die online appels zullen shoppen.
Een merk als Heineken heeft een kleinere doelgroep, maar een grotere 'fanclub' een facebook advertentie van Heineken, zal vele malen meer response krijgen dan de appel die een veel grotere doelgroep heeft!

Hoe specifieker de doelgroep is, hoe makkelijker deze te bereiken is, met lagere kosten en een hoger rendement.

Wil je een specifieke appel promoten onder een grote doelgroep, zal je daar diverse media moeten gebruiken en een hele grote zak geld voor meenemen! De resultaten zullen afhangen van de interesse van het publiek in jouw nieuwe appel.

Wil je een nieuw hip biertje op de markt brengen, specifiek voor 30-ers met baarden? Dan kan je met 20.000 erg ver komen!

Zoals WebwinkelMeerwaarde al zei, verdiep je in de doelgroep, half Nederland is in mijn ogen niet realistisch
 
SAMKamphuis
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 januari 2017

Re: Realistisch aantal bezoekers inschatten.

13 januari 2017

Ik zeg toch dat deze "binnen de doelgroep" vallen. Niet dat ik ze allemaal als klant denk te krijgen. 
Als een beginnende webshops tv's verkoopt zal iedereen die een tv bezit en op een gegeven moment zijn/haar tv zal moeten vervangen binnen de doelgroep vallen, ondanks dat deze nooit allemaal klant zullen worden. 

Met uw antwoord kom ik niet echt verder. 
De opmerking was niet verkeerd bedoeld, alleen maar om je de juiste richting op te sturen...
Nu sta je nog op een punt waarop je zeer bepalende keuzes kunt maken voor de toekomst.

Daarbij zijn bezoekersaantallen moeilijk te voorspellen, op basis van een budget. Er zijn namelijk zoveel (goede en slechte) manieren om dit in te zetten.

Maar vaak wordt gezegd dat zo'n 200 bezoekers per dag wenselijk is voor een serieuze webwinkel.
Bedankt voor uw reactie. Oke, excuses voor het eventueel "scherp" overkomen van mijn vorige bericht. Ik begrijp dat je na investering het ook nog eens goed in moet zetten, maar er vanuit gaande dat dit gebeurd hoopte ik een indicatie te krijgen van het aantal bezoekers dat je zou kunnen halen op basis van een online marketing budget van €20.000 per jaar. 
 
SAMKamphuis
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 januari 2017

Re: Realistisch aantal bezoekers inschatten.

13 januari 2017

Ik zeg toch dat deze "binnen de doelgroep" vallen. Niet dat ik ze allemaal als klant denk te krijgen. 
Als een beginnende webshops tv's verkoopt zal iedereen die een tv bezit en op een gegeven moment zijn/haar tv zal moeten vervangen binnen de doelgroep vallen, ondanks dat deze nooit allemaal klant zullen worden. 

Met uw antwoord kom ik niet echt verder. 
Misschien wat specifieker informatie geven?

20.000 per dag/week/maand/jaar?

Hoe wil je adverteren?
Met een advertentie in de telegraaf zal je een groot bereik hebben, maar er zullen maar weinig mensen zijn die je site ook daadwerkelijk zullen bezoeken!

Om wat voor product gaat het?
Appels zijn erg populair in Nederland en hebben een enorme doelgroep man/vrouw/kind/autochtoon/allochtoon.  Maar er zullen maar weinig mensen zijn die online appels zullen shoppen.
Een merk als Heineken heeft een kleinere doelgroep, maar een grotere 'fanclub' een facebook advertentie van Heineken,  zal vele malen meer response krijgen dan de appel die een veel grotere doelgroep heeft!

Hoe specifieker de doelgroep is, hoe makkelijker deze te bereiken is, met lagere kosten en een hoger rendement.

Wil je een specifieke appel promoten onder een grote doelgroep, zal je daar diverse media moeten gebruiken en een hele grote zak geld voor meenemen! De resultaten zullen afhangen van de interesse van het publiek in jouw nieuwe appel.

Wil je een nieuw hip biertje op de markt brengen, specifiek voor 30-ers met baarden? Dan kan je met 20.000 erg ver komen!

Zoals WebwinkelMeerwaarde al zei, verdiep je in de doelgroep, half Nederland is in mijn ogen niet realistisch
Bedankt voor uw reactie. Het betreft 20.000 per jaar. Het adverteren wil ik door middel van social media/SEA/SEO en proberen zelf zoveel mogelijk interessante content te creëren. Ik hoopte een ruwe indicatie te krijgen van het bereik dat je kunt creëren met een dergelijk online marketingbudget. 
 
86media
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 april 2016
Contacteer:

Re: Realistisch aantal bezoekers inschatten.

13 januari 2017

Als ik even onze Google Adwords campagne (SEA) erbij pak en dan rond de € 20.000 aan kosten kijk Dit is wat we aan Google hebben betaald. We beheren het zelf.. (Periode van 3 maanden )Heeft mij dit grofweg 220.000 klikken opgeleverd.
Deze mensen zijn daadwerkelijk naar de website gegaan. Dus bezoekers. Dan moeten ze nog kopen ;-)

Maar deze cijfers kunnen voor jouw branche heel anders zijn. Ligt er ook nog weer aan hoe jij je campagne hebt ingericht, hoe je concurrentie is enz. 

Je hebt waarschijnlijk niet zoveel aan de cijfers, maar dan heb je er een beetje een beeld van.
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Realistisch aantal bezoekers inschatten.

13 januari 2017

En om even een extra voorbeeld te geven, in een branche waar familie van mij actief in is, levert €20.000 10.000-12.000 klikken. Producten leveren dan ook meer op dan enkele euro's. Ongeveer 10-15% daarvan neemt contact met ons op. 
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Realistisch aantal bezoekers inschatten.

13 januari 2017

Geen probleem.

In aanvulling op bovenstaande schattingen: De kosten voor kliks kunnen wel behoorlijk verschillen, afhankelijk van de branche en gekozen zoekwoorden (concurrentie, grotere aanbieders, etc.).
 
SAMKamphuis
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 januari 2017

Re: Realistisch aantal bezoekers inschatten.

16 januari 2017

Bedankt voor jullie reacties. Hier was ik ongeveer naar op zoek. 
:)
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht