Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Akif Hodzic
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 december 2016
Locatie: Leiden
Contacteer:

Oranje sterren in de Google-zoekresultaten behouden

31 januari 2017

Een van de meest geliefde extraatjes die Google toont in de zoekresultaten zijn de oranje sterren die laten zien hoeveel en hoe goed mensen een product beoordelen. Sterren krijg je door op je website de juiste ‘rich snippet’ markup-code toe te voegen. Om beter op te vallen in de zoekresultaten hebben veel bedrijven hier gretig gebruik van gemaakt en deze code toegevoegd op veel pagina's van hun website. 

Waar tot voor kort de zoekresultaten rijkelijk gevuld waren met oranje sterren, zie je ze nu steeds minder voorkomen. Ik heb gemerkt dat Google is begonnen aan een grote schoonmaakbeurt en veel sterren aan het verwijderen is. Als dit jou ook overkomt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor je websitebezoeken. Om niet op de schraplijst te belanden, wil ik je graag herinneren aan 2 punten uit de Google-richtlijnen.

‘Refer clearly to a specific product or service’
Het is niet de bedoeling om de markup-code voor oranje sterren te plaatsen op pagina’s waar deze niet thuishoort. Je ziet regelmatig bedrijven die deze code in de footer van hun website plaatsen, waardoor het dus ook op hun homepagina en contactpagina belandt. Beoordelingen hebben hier niets te zoeken. Je merkt dan ook dat Google langzamerhand alle zoekresultaten die een home- of contactpagina laten zien niet meer voorziet van oranje sterren.

Wees dus selectief met het plaatsen van jouw markup-code en plaats deze alleen op pagina’s die specifiek gaan over jouw producten. Op die manier geef je Google het vertrouwen dat jij op de juiste manier gebruikmaakt van beoordelingen. Zie voor de mening van Google over dit onderwerp het volgende commentaar van John Mueller, medewerker van Google: http://webmasters.stackexchange.com/que ... 9408#69408

‘Make sure the reviews and ratings you mark up are readily available to users’
Zorg ervoor dat het aantal sterren en de hoeveelheid beoordelingen die je aan een productpagina koppelt, strookt met de werkelijkheid. Verzin dus niet zomaar dat jouw product 5 sterren heeft gekregen van 3.000 mensen, maar wees eerlijk. Om deze eerlijkheid aan te kunnen tonen, wil Google dat jouw bezoekers de beoordelingen kunnen lezen op je productpagina’s. Een zin die luidt ‘Dit product heeft 5 sterren gekregen van 200 mensen’ is dus niet voldoende. Een vereiste is dat jouw bezoekers dit ook echt kunnen controleren. 

Dit kan bijvoorbeeld door op elke productpagina een eigen beoordelingssysteem te plaatsen waar mensen hun beoordeling kunnen achterlaten. Zie bijvoorbeeld dit systeem van de dienst WP Rich Snippets: https://wprichsnippets.com/doc/business ... ird-party/ 

Betekent dit dat je niet mag verwijzen naar een beoordelingswebsite als Trustpilot waar je beoordelingen verzamelt? David Deering vindt van niet: http://localu.org/blog/googles-updated- ... uidelines/
 
Hij heeft een praatje gemaakt met medewerkers van Google waaruit blijkt dat je beoordelingen die niet direct van je eigen website af komen toch op je pagina’s mag tonen. Je moet dan wel voldoen aan de volgende 3 vereisten: 

1. Toon enkele beoordelingen van Trustpilot op je productpagina zodat bezoekers deze direct kunnen inzien. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van de widget van Trustpilot.
2. Plaats een link naar de beoordelingspagina van Trustpilot waar al je beoordelingen staan.
3. Doe dit alleen op pagina's die specifiek over jouw producten gaan.

Door de bovenstaande richtlijnen te volgen neemt Google jouw beoordelingen serieus en is de kans groter dat jouw waardevolle sterren in de zoekresultaten blijven staan.
Akif is werkzaam als contentmarketeer bij TransIP in Leiden, de grootste domein-, hosting- en VPS-leverancier in de Benelux. https://www.transip.nl